جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

مراحل ارتودنسی فک بالا و پایین

یکی از شاخه های دندانپزشکی ارتودنسی است که محل قرارگیری دندان ها و فک ها را اصلاح می کند. نامرتب بودن دندان ها در صورت عدم درمان و به مرور زمان منجر به پوسیدگی دندان ها، عفونت دندان ها، عفونت لثه و … می شود. زیرا به هم ریختگی دندان ها مانع مسواک زدن صحیح دندان ها و همچنین فشار بیشتری بر روی دندان ها می شود.

بنابراین افرادی که دچار هر گونه ناهنجاری در ناحیه دندان و فک خود هستند باید به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنند تا هر چه سریعتر درمان را آغاز کنند. ارتودنسی فک بالا و پایین شامل چندین مرحله می باشد که هر کدام نیز مراحلی دارد که شامل قبل از درمان، حین درمان و بعد از درمان می شود. در این نوشتار با ما همراه باشید تا با مراحل ارتودنسی هر دو فک و انواع روش های ارتودنسی آشنا شوید.

ارتودنسی دندان

تشخیص

در مرحله اول مراجعه به مطب دندانپزشک ابتدا وی یک معاینه کلی از دهان و دندان شما انجام می دهد؛ تا نحوه قرارگیری دندان ها در فک را بررسی کند. سپس براساس سن، شدت ناهنجاری و درخواست شما بهترین روش ارتودنسی را به شما پیشنهاد می دهد.

عکسبرداری از دهان و دندان

قبل از اینکه درمان ارتودنسی آغاز شود متخصص ارتودنسی درخواست عکس از دهان و دندان شما را می دهد تا به طور دقیق محل قرارگیری دندان ها و فکین را بررسی کند. از جمله رایج ترین رادیوگرافی هایی که در درمان های ارتودنسی از آنها استفاده می شود عبارتند از:

  • اکلوزال: این تصویربرداری با اشعه ایکس انجام می شود و یک تصویر کلی از داخل دهان بیمار در اختیار ارتودنتیست قرار می دهد. کاربرد اکلوزال برای مشاهده وضعیت ریشه دندان و ضعیت قرارگیری دندان ها در دو فک است.
  • پانورامیک: برای گرفتن این تصویر یک دستگاه به دور سر بیمار می چرخد تا نمای کلی از دندان و فک بیمار بگیرد. در عکس پانورامیک وضعیت قرارگیری دندان ها و ناهنجاری استخوانی فک به خوبی نمایان است.
  • سفالومتریک: این تصویر موقعیت فک و دندان ها را برای انتخاب نوع ارتودنسی مناسب نشان می دهد.
  • اسکنر دهانی دیجیتال iTero: این اسکن یک تکنولوژی ۵ بعدی نوین است که بهترین نتیجه را با دقت بسیار بالا شبیه سازی می کند.

عکسبرداری از دهان و دندان

انتخاب نوع ارتودنسی

با معاینه و بررسی نتایج عکسبرداری دهان و دندان، متخصص ارتودنسی یکی از روش های ارتودنسی زیر را به شما پیشنهاد می دهد.

ارتودنسی ثابت

این روش یکی از قدیمی ترین روش های درمان ارتودنسی که همچنان هم از آن استفاده می شود. در روش ارتودنسی ثابت سیم ها و براکت های فلزی توسط متخصص ارتودنسی روی دندان ها نصب می شوند. در نهایت این مجموعه به کمک کش های ارتودنسی منجر به جابجایی دندان ها و اصلاح ناهنجاری های فک و دندان می شود.

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی هم از نظر ساختار کاملا مشابه ارتودنسی فلزی است که با این تفاوت که به جای براکت های فلزی از سرامیک استفاده می شود. این براکت ها کاملا همرنگ دندان ها هستند به همین دلیل به آن ارتودنسی نامرئی سرامیکی هم گفته می شود.

ارتودنسی لینگوال

در این روش ارتودنسی ارتودنسی ثابت به پشت دندان ها چسبانده می شوند و چیزی به روی دندان ها نصب نمی شود. ارتودنسی لینگوال هم مانند ارتودنسی سرامیکی در دسته ارتودنسی نامرئی قرار دارند.

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون (خودتنظیم) براکت هایی دارد که با جابجایی دندان ها تنگ تر می شوند.

ارتودنسی نامرئی

یکی از جدیدترین و البته پرطرفداترین روش های ارتودنسی فک بالا و پایین، ارتودنسی نامرئی است. ارتودنسی نامرئی انواع مختلفی دارد که شامل ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی شفاف می باشد. ارتودنسی لینگوال و سرامیکی که قبلا درباره آنها صحبت کردیم نوعی ارتودنسی ثابت هستند و باید تا انتهای طول درمان در دهان بیمار باقی بمانند. اما ارتودنسی شفاف با نوعی الاینر یا پلاستیک شفاف هستند که از نوع ارتودنسی متحرک هستند و بیمار هر زمان که بخواهد می تواند آن را روی دندان های خود قرار دهد یا بردارد.

ارتودنسی نامرئی

ارائه نکات مراقبتی لازم

پس از انجام ارتودنسی، ارتودنتیست توصیه ها و نکات مراقبتی لازم که شامل چگونگی مسواک زدن، تغذیه و …. است را در اختیار بیمار قرار می دهد. رعایت نکات مراقبتی ارتودنسی بسیار مهم است و از بروز پوسیدگی دندان، پریودنتال و … پیشگیری می کند. بنابراین در رعایت دستورالعمل هایی که پزشک ارائه می دهد کوشا باشید.

انجام معاینات منظم

بیمار بر اساس نوع ارتودنسی که انجام داده است نیاز است که هر ۴ الی ۸ هفته یکبار برای بررسی نحوه درمان به پزشک خود مراجعه کند.

استفاده از ریتینر

پس از اینکه دندان ها در موقعیت مناسب خود قرار گرفتند، ارتودنتیست دستگاه ارتودنسی را از روی دندان ها برمی دارد و به جای آن ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی قرار می دهد. معمولا برای تثبیت درمان ارتودنسی و جلوگیری از بازگشت ارتودنسی پزشکان توصیه می کنند که به مدت ۱ الی ۲ سال از ریتینر استفاده شود. نگهدارنده ارتودنسی مانند ارتودنسی متحرک است و هر زمان که بخواهید می توانید آن را از دهان خود خارج کنید.

هزینه ارتودنسی چقدر است؟

هزینه ارتودنسی به عوامل مختلفی اعم از سن بیمار، شدت ناهنجاری، روش درمان و …. وابسته است. همچنین قیمت ارتودنسی دندان فک بالا ارتودنسارتودنس یا پایین کمتر از قیمت ارتودنسی هر دو فک است. بنابراین برای اطلاع از هزینه ارتودنسی بهتر است یک جلسه مشاوره حضوری با متخصص ارتودنسی مدنظر خود داشته باشید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 2,50 از 5)
Loading...
این محتوا صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار فوق منتشر شده است و تصویر زندگی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.