سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

کتاب خواندن چه فوایدی دارد؟

شارل دومنتسکیو از متفکرین برتر فرانسوی می‌گوید:

«من هیچ اندوهی را نمی‌شناسم که ساعتی مطالعه، آن را تسکین ندهد…»

فواید کتاب خوانی
همه ما شنیده‌ایم که کتاب خواندن خوب است؛ اما شاید از فواید کتاب خوانی آگاه نباشیم. کتاب خواندن تأثیرات باورنکردنی روی ذهن و عملکرد انسان در زندگی شخصی و اجتماعی می‌گذارد و فواید فوق‌العاده‌ای به همراه دارد.

مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که والدینشان چند بار در هفته برای آن‌ها کتاب می‌خوانند در مقایسه با کودکان دیگر در چهارسالگی مهارت خواندن و نوشتن بهتری دارند، نمره بالاتری در آزمون‌های هوش می‌گیرند و سال‌ها بعد در زندگی شغل بهتری خواهند یافت.

این چند مورد را از فواید کتاب خوانی برای شما ردیف کرده‌ایم:

تحریک روانی

مغز شما نیاز به تمرین دارد تا آن را قوی و سالم نگه دارد، همانند تمام ماهیچه‌های بدن.

کاهش استرس

غرق شدن در دنیای ادبیات و آموزش به شما این امکان را می‌دهد که خودتان را از استرس زندگی روزمره دور کنید و ذهن و بدن خود را ریلکس و راحت کنید.

کتاب خواندن چه فوایدی ای دارد

خواب بیشتر و با کیفیت‌ تر

آدم‌های خوره کتاب می‌توانند به این مسئله اعتراف کنند. هیچ چیزی به اندازه گرفتن کتاب در دست احساس خواب آلودگی نمی‌آورد! کتاب خواندن مثل قرص خواب‌آور است که آرامش‌بخش بوده و خصوصاً زمانی که خسته‌اید یا استرس زیاد دارید باعث خواب می‌شود.

کتاب خواندن کیفیت کلی خواب را نیز بهبود می‌بخشد. از آنجایی‌که مطالعه آرام‌بخش است و از میزان استرس و تنش می‌کاهد، شما را به خواب عمیق و آرامی فرو خواهد برد.

حافظه بهتر

یکی از بهترین فواید کتاب خوانی کمک به بهبود حافظه است.

مطالعه نیاز دارد که از ماهیچه حافظه خود استفاده کنید و آن را به یک ماهیچه پرقدرت تبدیل کنید. ورزش کردن مغز شما به طور ذهنی می‌تواند منجر به کاهش سرعت زوال حافظه شود.

همدلی‌ها زیاد می‌شود

خواندن نیاز به این دارد که با احساسات شخصیت‌ها همدردی کنیم. وقتی شما با شخصیت‌های کتاب همذات پنداری می‌کنید، ناخودآگاه «حس همدلی» شما بیشتر می‌شود.

مطالعات نشان داده‌اند که خواندن کتاب‌های تخیلی به خوانندگان کمک می‌کند درک کنند که مردم بیشتر به چه چیزهایی فکر می‌کنند و به چه چیزهایی نیاز دارند.

مهارت‌های تفکر تجزیه و تحلیلتان بهبود می‌یابد

خواندن یک کتاب اسرارآمیز و تلاش برای حل آن راز، بسیار هیجان‌انگیز و جذاب است. حتی اگر خودتان معما را حل نکنید با این حال تفکر تحلیلی و انتقادی‌تان را به بهترین شکل به کار گرفته‌اید.

بهبود تمرکز

در دنیای امروز، توجه ما اغلب به یک میلیون جهت مختلف جلب می‌شود!

زمانی که مطالعه می‌کنید روی یک چیز تمرکز دارید. با انجام این کار، شما به بدن خود آموزش می‌دهید تا از ایجاد مزاحمت اجتناب کنید. این توانایی می‌تواند به هنگام انجام وظایف دیگری که نیاز به تمرکز دارند، کمک کند. این هم یکی از بهترین فواید کتاب خوانی.

خواندن بهترین سرگرمی و تفریح است

خواندن بسیار ارزان‌تر از رفتن به سینما یا بسیاری دیگر از انواع تفریحات است. در حقیقت خواندن در کتابخانه رایگان است! کتابخانه دائماً در حال آپدیت شدن است و هر روز کتاب‌های بیشتری چاپ می‌شود؛ بنابراین هرگز خیال نکنید که روزی به نقطه پایان خواندن می‌رسید.

کتاب‌ها می‌توانند شما را به دنیاهای متفاوتی هدایت کنند.

بهبود دایره واژگان

یکی دیگر از فواید کتاب خوانی هرچه بیشتر در معرض خواندن باشید، کلمات بیشتری یاد می‌گیرید.

افزایش دایره واژگان به شدت بر فن بیان شما تأثیر مثبت می‌گذارد؛ بنابراین می‌تواند به بهبود عملکرد شغلی و عزت نفس منجر شود. قرار گرفتن در معرض آثار عالی می‌تواند تأثیر زیادی بر روی نویسندگی شما داشته باشد.

همچنین با گسترش دایره واژگان بهتر می‌توانید احساسات و تفکرات‌تان را بروز دهید.

چه کتابی بخریم

اما چطور باید کتاب بخریم؟

با خرید کتاب دستچین شده و تست شده، می‌توانید در وقت و انرژی خودتان صرفه جویی کنید. خواندن صدها کتاب در طول عمر و تست کردن اینکه ببینیم کدام خوب و کدام یک بی فایده است، کاری وقت گیر است. ما این کار را برایتان انجام داده‌ایم.

از جمله کتاب‌های بسیار خوب و موثری که در وب سایت «بیشتر از یک نفر» معرفی کامل شده‌اند، می‌توانیم به دو کتاب پرفروش «اثر مرکب» و «آیین دوست یابی» اشاره کنیم.

اثر مرکب، کتابی در مورد تأثیر تصمیم گیری های روزمره بر موفقیت است و شامل یک دوره راهنمای کاربردی برای دستیابی به اهداف است.

این کتاب بسیار پرفروش شد.

آیین دوست یابی از دیل کارنگی (نویسنده سر شناس آمریکایی) هم یکی از معروف‌ترین کتاب‌ها در زمینه ارتباطات مؤثر است.

 

با خرید کتاب‌های دستچین شده و کاملاً کاربردی به راحتی می‌توانید در اقیانوس بی پایان کتاب غرق شوید و به رویاهایتان برسید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 25, میانگین امتیاز: 4,12 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه برای این مطلب غیرفعال شده است