شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

سردی مزاج چیست؟ انواع، علت‌ها، علائم و راه‌کارهای درمانی آن

سرد مزاجی در علم روانشناسی مطرح می‌شود و به‌صورت کلی، به‌معنی عدم تمایل به‌جنس مخالف و لذت نبردن از رابطه جنسی است. این مشکل هم در زنان و هم در مردان دیده می‌شود و می‌تواند سلامت جنسی افراد و در نتیجه آن سلامت روانی را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد. این مشکل متاسفانه به‌عنوان شرایط طبیعی بدن در نظر بگیرند که امری کاملا غلط است و باید حتما برای درمان آن پیگیر باشید. در صورتی‌که قصد دارید اطلاعات بیشتر در این زمینه کسب کنید، تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که سرد مزاجی چیست؟ علائم، علل و راهکارهای درمانی آن به‌چه صورت هستند.

سرد مزاجی

سرد مزاجی یعنی چه؟

سرد مزاجی تحت دو مفهوم مطرح می‌شود؛ یکی در طب سنتی که به‌معنای سیستم بدنی فرد است و یکی دیگر در حوزه روانشناسی که موضوع اول، امروزه خیلی مورد توجه نیست. سرد مزاجی در روانشناسی همانطور که گفته شد به‌مسائل جنسی بر می‌گردد و زنان و مردان مبتلا به‌سرد مزاجی، علاقه‌ای به‌هیچ‌گونه ارتباط با جنس مخالف خود دارند. این اختلال در زنان بیشتر رواج دارد و با بالا رفتن سن نیز بیشتر تشدید می‌شود.

علائم سرد مزاجی

بحث سرد مزاجی بسیار گسترده‌تر از تنها عدم تمایل به‌رابطه جنسی ‌است؛ بلکه در افراد مبتلا به‌سرد مزاجی، قوه جنسی یا به‌صورت کامل غیر فعال است و یا بسیار ضعیف عمل می‌کند و به‌همین واسطه، علائم زیر پدیدار می‌شوند:

  • عدم تمایل به‌جنس مخالف
  • تحریک نشدن در روابط جنسی
  • پیش‌قدم نشدن برای رابطه جنسی
  • به‌ ارگاسم نرسیدن در رابطه جنسی
  • عدم توانایی در خیال پردازی‌های جنسی

این موضوع می‌تواند فرم‌های شدید و افراطی‌ای نیز داشته باشد که تحت آن حالت، تنفر از رابطه جنسی نیز وجود خواهد داشت. البته به‌جز علائم روانی، علائم جسمانی‌ای نیز برای افراد سرد مزاج وجود خواهد داشت اما این علائم ثابت نیستند. همچنین به‌دلیل اینکه این مشکل از نظر روانی پیگیری می‌شود، برای رفع عوارض جسمانی آن مانند ریزش آب از دهان که در افراد سرد مزاج شایع است باید جداگانه اقدام کرد. برای بررسی علت ریزش آب دهان می‌توانید به‌دکتر گوارش مراجعه کنید.

دلایل سرد مزاجی

سرد مزاجی می‌تواند ناشی از مشکلات جسمی و فکری باشد و دلیل ثابتی برای آن وجود ندارد اما رایج‌ترین علل این مشکل عبارت‌اند از:

  • دیابت
  • افزایش سن
  • خستگی زیاد
  • عدم تعادل هورمونی
  • استفاده از برخی داروها
  • کیفیت پایین رابطه جنسی
  • افسردگی و استرس روزانه
  • عدم علاقه به‌شریک جنسی
  • مشکلات جنسی طرف مقابل
  • مشکلات فکری مانند وسواس
  • راحت نبودن با شریک جنسی
  • باورهای غلط نسبت به‌رابطه جنسی
  • رابطه جنسی یک‌نواخت در طی یک دوره طولانی
  • تجربه‌های آزار دهنده مانند سابقه تجاوز یا سوء استفاده جنسی
  • اعتماد به‌نفس پایین (فرد احساس کند از نظر جنسی جذاب نیست)

سرد مزاجی

چه زمان به‌پزشک مراجعه کنیم؟

بنا به‌علائم گفته شده، این مشکل می‌تواند مقطعی و در نتیجه یک بیماری باشد؛ به‌عنوان مثال، فردی که مبتلا به‌درد‌های جسمی شدید است، می‌تواند نسبت به‌رابطه جنسی بی‌میل شود و این مشکل بعد از توصیه‌های متخصص ارتوپدی و بهبود شرایط، حل می‌شود و یا توصیه‌های متخصص غدد می‌تواند اختلالات هورمونی را رفع کرده و سرد مزاجی را حل کند.

درصورتی‌که مشکل جسمی و فکری خاصی وجود نداشت و موضوع، بیزاری از ارتباط جنسی بود، باید تا حداکثر ۶ ماه بعد از بروز علائم به‌پزشک مراجعه کرد.

درمان سرد مزاجی

برای درمان سرد مزاجی در ابتدا باید دلیل این مشکل کشف شود! در صورتی‌که فکر می‌کنید به‌خاطر مشکلات جسمانی مختلف به‌سرد مزاجی هستید، باید به‌متخصص مربوطه مراجعه کنید که پیشتر صحبتش را کردیم. همچنین اگر مشکلات دیگری با رابطه جنسی دارید، به‌عنوان مثال به‌خاطر تعصبات مذهبی رابطه جنسی را عملی کثیف و شنیع می‌پندارید و یا به‌خوبی نمی‌توانید با شریک جنسی خود ارتباط برقرار کنید، باید از طریق راهکارهای روانشناسی اقدام به‌پیگیری مشکل کنید.

به‌صورت کلی، روش‌های درمانی زیر برای درمان سرد مزاجی مورد استفاده قرار می‌گیرند:

دارو درمانی

برای درمان سرد مزاجی می‌توان از داروها استفاده کرد. البته این داروها باید بر اساس شرایط فرد تجویز شوند اما فلیبانسرین و متیل فنیدات بیشترین داروهای مورد استفاده هستند.

هورمون تراپی

حتی در صورتی‌که سرد مزاجی ناشی از اختلالات هورمونی نباشد، باز هم می‌توان از طریق هورمون درمانی شرایط فر در بهبود بخشید! هورمون‌ها در فعالیت‌های جنسی نقش بسیار مهمی دارند و رایج‌ترین دلیل سرد مزاجی نیز همین اختلالات هورمونی است. همچنین مشکلات تیروئید نیز می‌توانند بر روی شرایط جنسی افراد تاثیر گذار باشند.

تلاش برای بهبود شرایط جنسی

در بسیاری از مواقع، بی‌تمایلی فرد برای رابطه جنسی ناشی از مشکلاتی مانند کیفیت پایین و یک‌نواختی رابطه جنسی است. در این شرایط، قوه تخیل جنسی باید بیشتر به‌کار بیفتد تا بتوان روابطی متنوع و با کیفیت برقرار کرد و این موضوع نیز نیازمند مشاوره‌های روانشناسی است. البته می‌توان از برخی متد‌های علمی مانند مستند مسترز و جانسون نیز استفاده کرد.

مشاوره

مشاوره‌ها می‌توانند به‌صورت تک نفره یا برای زوج‌ها باشند. در جلسات مشاوره، مشکلاتی که باعث سرد مزاجی شده است کاملا موشکافی شده و توصیه‌های لازم برای بهبود شرایط روابط جنسی ارائه می‌شود.

همچنین در صورتی‌که یک فرد در گذشته خود با مشکلی مانند سو استفاده‌های جنسی مواجه شده که دلیل سرد مزاجی او هستند، در این جلسات به‌خوبی می‌توان آن خاطرات تلخ را بی‌اثر کرد.

جمع‌بندی

سرد مزاجی، یکی از رایج‌ترین انواع اختلالات جنسی است که می‌تواند باعث سردی روابط و حتی از هم پاشیدن آن شود. این مشکل دلایل مختلفی داشته که به‌دو دسته کلی دلایل فیزیکی مانند بالا بودن سن و انواع بیماری‌ها و همچنین دلایل روانی مانند افسردگی و خاطرات تلخ از روابط جنسی و بسیاری موارد دیگر است که باید از طریق روش‌های درمانی مختلف اقدام به‌درمان این مشکل کرد. این مشکل را نمی‌توان به‌عنوان شرایط طبیعی ذهنی و بدنی فرد در نظر گرفت چرا که سرد مزاجی، کاملا یک اختلال به‌شمار رفته و می‌تواند عوارض زیادی را برای زندگی خصوصی افراد در پی داشته باشد.

در صورتی‌که برای پیگیری بیشتر این مشکل یا هر مشکل دیگری قصد مراجعه به‌پزشکان متخصص را دارید، می‌توانید از طریق سایت نوبت دهی آنلاین درمانکده برای دریافت نوبت پزشکان متخصص مختلف، از روانشناس گرفته تا متخصص گوارش و هر تخصص پزشکی دیگری اقدام کنید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 4, میانگین امتیاز: 3,25 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.