جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

۶ روش برای حفظ سلامت واژن

واژن عضو حساسی است که تمامی زنان باید در حفظ سلامت آن تلاش کنند.  اما یک واژن سالم دارای چه ویژگی هایی است؟ این موضوع بیشتر به سن هر فرد بستگی دارد؛ اما به طور کلی واژن دارای محیطی اسیدی بوده، مقادیر فراوانی از باکتری های مفید داشته و به طور طبیعی لغزنده و روان است. باکتری های مفید در مقابله با عفونت ها نقش مهمی را ایفا می کنند.

یک واژن سالم مقادیر اندکی ترشحات دارد که مقدار آن ها به یک قاشق چایخوری تا یک قاشق غذا خوری در روز می رسند. خروج ترشحات یک واکنش طبیعی و لازم برای جایگزینی سلول های واژن و دهانه رحم است. در صورت تغییر رنگ و بوی ترشحات یا همراهی آن ها با هر گونه درد، خارش و سوزش باید به پزشک مراجعه شود. زنان با پیروی از ۶ قانون زیر می توانند سلامت واژن خود را حفظ کنند.

۱- سعی کنید pH واژن را در حالت طبیعی نگه دارید

اسیدیته واژن به طور طبیعی عددی بین ۳.۸ تا ۴.۵ است اما گرفتن دوش واژینال می تواند در این مقدار اختلال وارد کرده، محیط طبیعی واژن را بر هم زده و زمینه رشد عفونت های باکتریایی را فراهم کند. در صورت تجربه رایحه قوی یا نامطلوب واژن باید به پزشک مراجعه کنید.

گرفتن دوش واژینال تنها مقداری از شدت بو را کم کرده و توانایی رفع علت زمینه ای را ندارد. از آن جایی که صابون ها و پاک کننده های قوی نیز می توانند محیط اسیدی و سالم واژن را تحت تاثیر قرار دهند، باید از اعمال این موارد بر روی فرج یا داخل واژن خودداری کنید.

۲- هنگام رابطه جنسی از روان کننده ها استفاده کنید

روان بودن محیط واژن نقش مهمی در برقراری رابطه جنسی دارد. بدون ترشح کافی ماده لغزنده، پوست ناحیه تناسلی و واژن دچار التهاب و پوسته ریزی می شود. در حالی که ماده روان کننده واژن به طور طبیعی در هنگام تحریک جنسی تولید می شود، برخی زنان از عدم ترشح مقدار کافی این ماده رنج می برند. در این موارد، باید جهت کاهش اصطکاک از روان کننده های مصنوعی یا ژل لوبریکانت (https://faanistore.com/product/lubricant-gel) استفاده کنید.

در صورت تلاش برای بارداری باید توجه داشت که برخی مواد روان کننده می توانند فعالیت اسپرم ها و فرایند باردار شدن را مختل کنند. در این موارد، باید از روان کننده هایی با PH مناسب استفاده کرد. در صورت عدم تلاش برای باردار شدن، بسته به نیاز فرد روان کننده های بر پایه آب، سیلیکون یا روغن نیز می توانند مناسب باشند. روان کننده های پایه آب برای خشکی های اندک واژن مفیدند. اگر شدت خشکی بیشتر باشد، بهتر است انواع روغنی یا سیلیکونی را انتخاب کنید.

روان کننده و لیز کننده

۳- به طور مرتب به دکتر زنان مراجعه کنید

انجام منظم آزمایش های زنانه جهت حفظ سلامت واژن ضروری است. انجمن متخصصان زنان آمریکا بیان دارد که زنان باید اولین دوره آزمایش های غربالگری زنانه را در سن ۲۱ سالگی شروع کنند. همچنین انجام آزمایش پاپ اسمیر جهت تشخیص تغییرات پیش سرطانی هنگامی که از نظر جنسی فعال هستید، پیشنهاد می شود. متخصصان زنان و بسیاری از پزشکان مراقبت های اولیه در زمینه تشخیص بیماری ها و اختلالات آسیب رسان به واژن و سیستم تناسلی آموزش و مهارت کسب کرده اند.

۴- عفونت واژن را دست کم نگیرید

۳ نوع عفونت واژن در بین زنان رایج است که به ترتیب شامل عفونت قارچی، واژینوز باکتریایی و تریکومونیازیس می شوند. در صورت قرار گیری در معرض عفونت های قارچی و شناسایی علائم، استفاده از دارو های بدون نسخه مشکلی ندارد. با این حال، در صورت تداوم علائم باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. در حالی که مخمر یک عفونت قارچی، قارچ است، واژینوز باکتریایی در اثر رشد بیش از حد باکتری ها در واژن به وجود می آید.

تریکومونیازیس عفونتی انگلی بوده و از طریق تماس جنسی انتقال می یابد. درمان این عفونت ها ضروری است زیرا عدم درمان می تواند به درد، ناراحتی و مشکلات جدی دستگاه تناسلی منجر شود. در صورتی که افراد مبتلا به عفونت واژن در معرض ویروس ایدز قرار گیرند، احتمال ابتلای آن ها نسبت به دیگران بیشتر است.

همچنین، زنان دچار به دیابت کنترل نشده یا ویروس ایدز، اغلب بازگشت عفونت های قارچی را تجربه می کنند. در صورت ابتلای چند باره به عفونت قارچی در طول سال باید جهت بررسی احتمال وجود دیگر عوامل و مشکلات به پزشک مراجعه شود.

۵- رابطه جنسی ایمن داشته باشید

استفاده از کاندوم های زنانه و مردانه در هنگام رابطه جنسی به مصونیت در برابر عفونت های منتقل شونده جنسی کمک می کند. سوزاک، ایدز، هرپس تناسلی، سیفلیس، زگیل تناسلی و کلامیدیا از جمله این عفونت ها هستند. برخی از این موارد همچون ایدز و هرپس تناسلی درمان نداشته و برخی دیگر همچون ویروس پاپیلومای انسانی (عامل زگیل تناسلی) یکی از عوامل شناخته شده سرطان به شمار می روند.

افراد باید جهت پیشگیری از ورود باکتری های مضر به واژن در هنگام جا به جایی از رابطه دهانی یا مقعدی به واژینال، کاندوم های خود را عوض کنند.

تست سلامت واژن

۶- انتخاب لباس مناسب جهت خشک ماندن واژن

واژن باید خشک و تمیز باشد. لباس زیر می تواند در این موضوع نقش مهمی داشته باشد. برخی پارچه ها و لباس های تنگ محیطی گرم و مرطوب را ایجاد کرده که برای رشد قارچ ها مناسب است. زنان بهتر است که از لباس های زیر با جنس نخی استفاده کرده و از پوشیدن شورت های تانگا اجتناب کنند.

در صورتی که فرد مستعد ابتلا به عفونت های قارچی باشد، باید لباس خیس یا مرطوب با عرق را هر چه سریع تر عوض کند. افرادی که ترشحات و رطوبت زیادی را در ناحیه واژن تجربه می کنند، باید دو جفت لباس زیر با خود به محل کار، مدرسه یا موارد دیگر برده و در طول روز آن ها را عوض کنند. تعویض چند باره لباس زیر احساس راحتی بیشتر و مصونیت از ابتلا به عفونت را به فرد هدیه می دهد.

برای خرید روان کننده ها یا ژل ها لوبریکانت می توانید از داروخانه ها اقدام کنید. اگر تمایل به خرید اینترنتی این محصولات دارید، فروشگاه تجهیزات پزشکی فانی استور ژل لوبریکانت بر پایه آب را با قیمت مناسب و در کمترین زمان به دستتان می رساند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 3,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.