سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

رموز خوشبختی در زندگی زناشویی

 

 secrets-of-happy-couples

پاسخ به رایج ترین پرسش های زندگی زناشویی

 

در این مطلب با حضور دکتر سید کاظم فروتن، متخصص اورولوژی و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد و رئیس مرکز سلامت خانواده دانشگاه شهید بهشتی برخی از مصداق‌های رایج در روابط زناشویی را باهم مرور می‌کنیم.

 

این عشق را چگونه پایدار نگه‌داریم؟

چندماهی است که ازدواج کرده‌ام و ازدواج‌مان بر پایه احساس و دوست داشتن بنا شده است اما می‌ترسم مانند برخی از زوجین بعد از گذشت زمانی دچار اختلاف و درگیری‌هایی شویم. چه کار کنم تا در طول زندگی از عشق‌مان کاسته نشود و بتوانیم در مقابل مشکلات بایستیم؟

نخستین نکته‌ای که باید در پیشگیری از کاهش عاطفه به آن توجه داشت، بالا بردن سطح آگاهی است. به بیان دیگر باید با شخصیت طرف مقابل بیشتر آشنا شویم و فقط به خوب بودن یکدیگر بسنده نکنیم و همسرشناس باشیم. یک رابطه زمانی موفق است که هر دو طرف وظایف خود را در قبال یکدیگر بدانند؛ به برخی وظایف و رفتارها ممکن است آشنا نباشیم که در این صورت باید از طریق درست آنها را بیاموزیم و در طول زندگی اجرا کنیم. به عنوان مثال اگر سؤالی دارید که نمی‌دانید جواب درست چیست، بهتر است برای پیدا کردن جواب درست به مشاور مراجعه کنید.

 

happily_married_couple

 

حتی در بروز مشکلات هرچند کوچک، سعی در حل کردن آن داشته باشید و از کنارش به راحتی عبور نکنید. اما بحث‌های دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، سازگاری و کوتاه آمدن است. سازگاری یکی از مهم‌ترین اصولی است که خیلی از متخصصان به آن اهمیت می‌دهند، چرا که زندگی بر اساس سازگاری ساخته می‌شود. اما سازگاری چیست؟! با مثالی ساده شما را با مفهوم سازگاری آشنا می‌‌کنم. «زوجین قصد سفر دارند در حالی که علاقه دو طرف در مورد مقصد مورد نظر متفاوت است. خانم دوست دارد به شمال سفر کنند و آقا شیراز را ترجیح می‌دهد.

اینجا بحث سازگاری به میان می‌آید؛ یا خانم راضی به شیراز رفتن می‌شود یا آقا راضی می‌شود به شمال بروند. بهتر است بدانید زمانی سازگاری شکل می‌گیرد که اگر به هر مقصدی بروند که باب میل یکی از طرفین نیست، آن طرف بدون هیچ دلخوری یا کدورتی مسیر انتخابی نهایی را بپذیرد و همسر خود را در این راه همراهی ‌کند اما اگر افراد سازگای نداشته باشند، به‌طور قطع زندگی‌شان دچار مشکل خواهد شد.»

اما بحث کوتاه آمدن، بحث دیگری است. باز به همان مثال قبل بازمی‌گردیم. زن دوست دارد به شمال سفر کند، اما مجبور است به خاطر همسرش به شیراز برود اما این موضوع در دل او باقی خواهد ماند زیرا مطابق میلش تصمیم گرفته نشده است. ما معتقدیم «دیوار سرد» در رابطه آجر به آجر گذاشته می‌شود و زمانی که این دیوار بلند شود، دیگر صدای یکدیگر به گوش نخواهد رسید و آن زمان است که اگر سازگاری در میان نباشد، تنفر‌ها شکل خواهد گرفت. اما در شرایطی اگر مجبور شدید کوتاه بیایید، آن را پیش خود نگه ندارید. سعی کنید با بیان آن با همسرتان یا یک مشاور به موضوع یا دلخوری‌تان خاتمه بدهید.

توصیه من برای اینکه عشق بین این دو زوج، باقی بماند، این است که همسرشناس باشند و تکالیف‌شان را به خوبی در قبال یکدیگر انجام دهند، همچنین درحل مشکلات‌شان با مشاور مشورت داشته باشند. در آخر لازم به ذکر است در بروز مشکلات سعی کنند در کنار یکدیگر باشند تا به راحتی بتوانند این مسئله را به خوبی و خوشی حل کنند.

 

با بی احترامی دیگران چطور برخورد کنم؟

یکی از دوستان‌مان مدت‌هاست که از بی‌احترامی همسرش در مقابل خانواده‌ها ابراز ناراحتی می‌کند. بارها و بارها برایم گفته که نمی‌دانم چرا این رفتار را انجام می‌دهد و به دنبال راه‌حل مناسبی است. این نوع رفتارها چه تاثیری در زندگی آنها خواهد گذاشت؟

نخستین نکته‌ای که به همه زوجین گوشزد می‌کنیم این است که در جمع دوستان یا خانواده به یکدیگر احترام بگذارند و این احترام از طریق شخصیت و ارزش قائل شدن برای طرف مقابل به وجود می‌آید؛ حتی با وجود مشکلاتی که با یکدیگر در منزل دارند، باید سعی کنند این قاعده را رعایت کنند؛ چرا که نه مرد حق تحقیر و تمسخر همسرش را دارد و نه زن باید به خود چنین اجازه‌ای بدهد. احترام گذاشتن به طرف مقابل در جمع‌ باعث می‌شود همسر در خانه هم رفتار محبت‌آمیز و خوبی داشته باشد.

گاهی اوقات بعضی از زوجین ندانسته در جمعی همسر خود را دست می‌اندازند، اما بهتر است بدانید که عواقب این دست انداختن چیزی جز تحقیر فرد مقابل نیست. این اصل مهمی است که هم زن و هم مرد فرقی نمی‌کند، هر دو باید به آن توجه کنند. نکته دیگری که زوجین به خصوص خود شما باید به آن توجه کنید این است که در زمان ازدواج باید این موضوع را بپذیرید که چه زن و چه مرد باید به مادر و پدر همسرش احترام بگذارد. مقابل پدر و مادرم هم باید به همسرم احترام بگذاریم. اگر با همسر خود چه در بین اطرافیان و چه در رابطه دو طرفه با احترام رفتار کنید و سخن بگویید، آن رابطه کمتر دستخوش ناآرامی و بروز اختلاف خواهد شد.

 

آیا این مشکل زناشویی‌ام حل می‌شود؟

من در رابطه زناشویی‌ مشکل زودانزالی دارم و دنبال راه درمان هستم. به عقیده شما داروهای تبلیغاتی می‌توانند در درمان من کمک‌کننده باشند؟

مشکلی که خیلی از خانواده‌ها ازآن رنج می‌برند، سرعت انزال نیازهای عاطفی (زود انزالی) در آقایان است. مردان باید این موضوع را در نظر داشته باشند زمانی که با همسران‌شان رابطه فیزیکی و عاطفی برقرار می‌کنند، تا زمانی که همسران‌شان به ارضای کامل روابط زناشویی نرسید‌ه؛ مرد نباید زودتر به انزال برسد، زیرا اگر این اتفاق بیفتد (مرد زود‌تر ارضا شود) زن دچار آسیب‌های جدی می‌شود.

همچنین در مورد داروهای تبلیغاتی و ماهواره‌ای که صرفا جنبه تبلیغاتی دارد، توصیه من این است که از یک پزشک متخصص قبل از مصرف، سؤال کرده و تا زمانی که اطمینان پیدا نکرده‌اید، مصرف نکنید. همچنین برخی از تبلیغات ماهواره‌ای فریبنده هستند و نباید فریب آنها را خورد. در آخر به یاد داشته باشید که درمان‌های اشتباه مشکلات زندگی‌تان نه‌تنها برطرف نخواهد شد بلکه بیشتر هم می‌شود.

 

شاغل باشند یا خانه دار؟

همسر من شاغل است اما نمی‌دانم که باید بگذارم او در خارج از خانه کار کند یا خیر زیرا نگران هستم که این موضوع به رابطه ما صدمه وارد کند. چه توصیه‌ای دارید؟

خانم‌های شاغل به این موضوع آگاه باشند که وقتی به خانه می‌آیید باید این انرژی را داشته باشید که از همسرتان استقبال کنید؛ چرا که استقبال از همسر برای مرد دلگرم‌کننده است. استقبال ازهمسر روش‌های مختلفی دارد؛ یکی از این روش‌ها داشتن آراستگی و پوشیدن لباس مناسب است که تاثیرگذاری زیادی دارد. نکته‌ای که زن‌ها باید بدانند این است که اگر می‌خواهند همسرشان در کنارشان باشد و در نگرش‌های بیرون از خانواده قرار نگیرند، باید به همسر خود توجه و احترام داشته باشند.

پیامد رعایت این نکات داشتن یک زندگی سالم و آرام است. همچنین رفتارهای سرد زن، ممکن است مرد را هم سرد یا دلگیر کند که عواقب ناخوشایندی را ممکن است به دنبال داشته باشد. خانم‌های شاغل نخستین سؤالی که باید در کنار شاغل بودن از خود بپرسند این است که «آیا وقتی همسرم به منزل می‌آید آن طور که باید و شاید با او رفتار می‌کنم؟» اگر جواب به این سؤال‌ها منفی بود، توصیه می‌کنیم که از این به بعد با ایجاد تغییراتی، این روند را بهبود ببخشند.

حتی برخی از زنان تصور دارند وقتی همسرشان به منزل می‌آید فقط باید به کارهای خانه مثل شستن ظرف، نظافت و. . . رسیدگی کنند اما این یک تصور اشتباه است. اگر همسری هستید که زندگی خود را دوست دارید باید مشکلات‌تان را مدیریت کنید زیرا برخورد با آنها مشکلی را نه تنها حل نخواهد کرد، بلکه به‌شدت به آنها دامن می‌زند. نکته دیگر این است که طرفین باید همزمان با بروز مشکل از یک مشاوره دراین زمینه کمک بخواهند،چرا که اگر می‌خواهیم به زندگی زناشویی‌مان بهبود ببخشیم، هر برخورد نادرستی ممکن است ریشه این مشکل را عمیق‌تر کند. رعایت این نکات باعث می‌شود آسیبی به زندگی شما نرسد.

 

چرا همسرم مدام سرکوفت می‌زند!

پنج سال پیش با همسرم سر قضیه‌ای بحث‌مان شد که من در بروز این مشکل بی‌تقصیر نبودم و از این بابت از همسرم عذرخواهی کردم اما با اینکه مدت‌هاست از این قضیه می‌گذرد هروقت بحثی به میان می‌آید، آن موضوع قبلی را دوباره به یادم می‌اندازد. نمی‌دانم با این رفتار او چطور برخورد کنم؟

قبل از ذکر هر نکته‌ای بهتر است زوجین این مثال را همیشه به یاد داشته باشند که زن و شوهر مانند یک گل هستند؛ اگر یکی از آنها شاداب باشد، دیگری هم شاداب خواهد بود، در حالی که بالعکس این قضیه هم صحت دارد.

پاسخ به رایج ترین پرسش های زناشویی

اگر مرد یا زن ناراحت یا دلگیر باشد، دیگری هم بالطبع احساس ناراحتی خواهد کرد. برخی از زوجین زمانی که دچار مشکلی می‌شوند، به اشتباه دائم دنبال مقصر می‌گردند و فکر می‌کنند در یک دادگاه حضور دارند که قرار است در آن درصد اشتباهات هر فردی تخمین زده شود اما این تصور اشتباه است، چرا که ما بر این عقیده هستیم که زندگی زناشویی یا بر پایه برد، برد یا باخت، باخت است و چیزی به نام برد و باخت وجود ندارد. برخی از زوجین (مرد یا زن) در یک امری احساس فردی برنده را مقابل همسرش دارد (حتی اگر در ظاهر هم این قضیه درست باشد) باید گفت در کوتاه مدت شاید کلمه برنده معنا داشته باشد اما در دراز مدت نه تنها این کلمه معنای خود را از دست خواهد داد، بلکه هر دو طرف آسیب خواهند دید و بعد از گذشت مدتی، زوجین احساس بازنده بودن خواهند کرد.

ما معتقدیم هیچ کدام از طرفین نباید آسیب ببینند زیرا اگر این روند در رابطه آنها ادامه پیدا کند، هیچ کدام نمی‌توانند آینده روشنی را پیش رو داشته باشند؛ چرا که زوجین در رابطه با یکدیگر می‌توانند رشد کنند. در مورد سؤالی که پرسیده‌اید، باید گفت همه ما می‌دانیم که زن‌ها با مردها در بسیاری از مسائل کاملا تفاوت دارند. به عنوان مثال مرد از طرق‌ مختلف علاقه خود را به همسرش نشان می‌دهد و زن به گونه‌ای دیگر که متفاوت از مرد است، ابراز علاقه می‌کند.

توضیحاتی که در ابتدا داده شد، برمی‌گردد به سؤال شما. به‌طور قطع همسر شما از موضوعی ناراحت است که این گونه رفتار می‌کند و دائم به دنبال برنده یا بازنده در مشکلات می‌‌گردد  اما همان طور که گفته شد، ناراحتی یکی از زوجین به مرور زمان در رابطه تاثیرگذار خواهد بود. همچنین یکی دیگر از تفاوت‌های مرد و زن، مربوط به بازگو کردن مشکلات است؛ به بیان دیگر ثبت مشکلات در حافظه زنان با مردان تا حدودی تفاوت دارد. در مورد مردها باید گفت معمولا این مشکل یا بحث به قسمتی از ذهن مرد که به اصطلاح به آن «بایگانی ذهن» می‌گویند سپرده می‌شود.

حتی با گذشت چند سال هم این خاطره از ذهنش پاک نمی‌شود و ممکن است با بروز یک مشکل دیگر آن مسئله  دوباره بازگو شود، اما نکته‌ای که آقایان باید آن را بدانند این است که در ذهن خانم‌ها  مرکزی به نام بایگانی ذهنی وجود ندارد. دلخوری‌ها، مشکلات و. . . که با همسر یا در برخی از مسائل میان‌شان به وجود می‌آید، در قسمتی از ذهن‌شان بایگانی نمی‌شود، بلکه این مطلب مدام در ذهن زن مرور می‌شود که حتی آنها را خسته، کلافه و ناراحت هم می‌کند. به عنوان مثال شما وقتی می‌گویید: «۵ سال پیش یک کار خطا انجام داده‌اید و حتی عذرخواهی هم از همسرتان کرد‌ه‌اید، اما با این وجود هر بار بحث یا جدلی پیش می‌آید سریعا آن را بیان می‌کند» باید دوباره به همان موضوع نداشتن بایگانی در ذهن خانم‌ها اشاره کرد.

زنان با بازگو کردن آن مسئله به همسرشان، بیشتر سعی بر این دارند که خود را آرام کنند و با خود می‌گویند: «به همسرم نگویم، پس به چه کسی بگویم.» اما مردان از این دید به مسئله نگاه نمی‌کنند و برداشت منفی از رفتار همسر خود دارند. در مقابل خانم‌ها اظهار دارند که با بیان این مسئله قصد تحقیر همسران‌شان را ندارند و نمی‌خواهند به اصطلاح عامیانه «به او کنایه بزنند» بلکه تنها قصدشان از بیان این مسئله آرام کردن خودشان است. اگر مردان به این موضوع واقف باشند و بدانند این کار به همسرشان کمک خواهد کرد، باید آنها را همراهی کنند تا مشکل بین آنها برطرف شود. لازم به ذکر است که اگر آقایان، همسران‌شان را در این مواقع درک کنند، بعدها نتیجه این همراهی را خواهند دید و دوباره آن آرامش قبل به روابط‌شان بازخواهد گشت اما برخی از آقایان در بروز این مشکل، برخوردهایی می‌کنند که نه تنها مشکلی حل نخواهد شد بلکه فرصت بیان را از همسرشان می‌گیرند و نمی‌گذارند از مشکل خود حرف بزند.

همچنین مردان به این موضوع اشاره می‌کنند که «از تکرار اشتباهات گذشته چه هدفی داری؟ آیا به دنبال تحقیر و تمسخر من هستی؟» اما باید در جواب به این آقایان گفت که مشکل را از دیدگاه طرف مقابل ببینید یا به بیان ساده‌تر اگر آقایان عینک‌شان را عوض کنند و با عینک زنانه به این مشکل نگاه کنند، خودشان متوجه خواهند شد که نیت از بیان چندباره این مشکل اصلا تحقیر آنها نیست.

در آخر نتیجه‌ای که می‌گیریم این است که زنان زندگی‌شان را دوست دارند و از بیان مشکلات به همسران‌شان تنها قصدی که دارند به دنبال آرام کردن خودشان هستند. به علاوه تقاضای من از مردان این است که به همسرشان در حل این مشکل کمک کنند و بگذارند حرف‌شان را راحت بزنند؛ چرا که پشت سر تمام این بحث‌ها، چیزی جز محبت خالص نیست. در آخر همان طور که در بالا ذکر کردیم اگر زوجی ناراحت و دچار مشکل باشد، دیگری هم تحت تاثیر قرا خواهد گرفت، پس نسبت به حل مشکلات طرف مقابل‌تان بی‌اعتنا نباشید.

 

مجله سیب سبز

 
 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 6, میانگین امتیاز: 3,00 از 5)
Loading...