شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

راحت ترین روش درمان دندان پوسیده

دندان پوسیده از مهم‌ترین مشکلات دندان پزشکی برای افراد است. هنگامی که دندانمان می‌پوسد، بوی بدی احساس می‌کنیم، درد می‌کشیم و هنگام جویدن و نوشیدن نوشیدنی‌های سرد و گرم احساس ناخوشایند و حتی گاهی ناراحتی داریم. همه‌ی ما این جمله‌ی معروف را شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است، اما هنگامی که چنین مشکلی برای ما پیش آمد چه کنیم؟ راحت ترین روش درمان دندان پوسیده کدام است؟ آیا می‌توان به سادگی از شر چنین دندانی خلاص شد؟

درمان دندان پوسیده

در کنار راه حل‌های خانگی که برای پیشگیری از پوسیدگی دندان در دسترس ماست، راه هایی برای درمان دندان پوسیده وجود دارند که در ادامه به معرفی آن ها به طور خلاصه می پردازیم. نکته ی جالب این است که هر چه زودتر به فکر چاره برای دندان پوسیده باشیم، شانس نجات دادن دندان بیشتر است. در این صورت لازم نیست به فکر راه های جایگزین کردن دندان از دست رفته باشیم. بدون شک هیچ دندان مصنوعی نمی تواند احساس راحتی و اعتماد به نفسی که دندان سالم به ما می دهد، ایجاد کند. پس در اولین قدم برای حفظ سلامت دندان ها بکوشیم و در قدم های بعدی هوشیار باشیم تا برای نجات و درمان دندان ها دیر نشود.

  • تشخیص دندان پوسیده
  •  فلوراید تراپی
  •  پر کردن
  •  کراون، تاج یا روکش
  • عصب کشی
  •  کشیدن دندان

تشخیص دندان پوسیده

دندان پزشک معمولا از روش های زیر تشخیص می دهد که دندان شما پوسیده شده است یا دارد می پوسید؛

  • از شما درباره ی درد و حساسیت دندان سوال می کند. خود شما نیز معمولا با این شکایات به دندان پزشکی مراجعه می کنید.
  • به طور کامل دندان های شما را معاینه می کند و از طریق این معاینه ی فیزیکی می تواند دندان های پوسیده و در معرض پوسیدگی را بیابد.
  • دندان شما را از جهت داشتن بافت نرم در آن معاینه می کند و برای این کار از ابزار خاصی استفاده می کند.
  • مطمئن ترین و قطعی ترین روش تشخیص پوسیدگی های دندان و میزان خوردگی آن ها، بررسی تصاویر دندان پزشکی است. با بررسی این تصاویر می تواند دندان پوسیده را پیدا کند و طول عمر دندان را تخمین بزند. همچنین تصمیم برای روند درمان دندان خورده شده با عکس راحت تر است.

دندان پزشک بعد از تشخیص پوسیدگی، نوع آن را مشخص می کند تا برای درمان آن تصمیم بگیرد و به شما مشاوره بدهد. برای دریافت مشاوره و می‌توانید به کلینیک دکتر نیکزاد مراجعه فرمایید.

فلوراید تراپی

بررسی های مستمر و دائم می تواند در تشخیص زودهنگام پوسیدگی دندان موثر باشد. بنابراین توصیه می شود که هر ۶ ماه یک بار به دندان پزشک مراجعه کنید تا معاینات معمول نیم سال انجام شده و پیشگیری ها و درمان های لازم به عمل آید. در این صورت به درمان های دشوار و پیچیده نیازی نخواهد بود.

فلوراید تراپی یکی از راه های درمان پوسیدگی ها و همچنین پیشگیری از پیشرفت آن هاست. اگر پوسیدگی دندان شما به تازگی آغاز شده است و سطحی محسوب می شود، فلوراید تراپی می تواند به بازگردانی مینای دندان و توقف پوسیدگی کمک شایانی بکند. درمان اختصاصی با فلوراید حاوی فلوراید بیشتری نسبت به آب آشامیدنی، خمیردندان و دهان شویه ها است و این مسئله آن را تخصصی و نیازمند اپراتور می کند.

فلوراید استفاده شده در فلوراید تراپی را می‌توان در قالب ژل، خمیر دندان و یا مایع بر روی دندان ها ریخت. همچنین می توان آن را درون یک سینی ریخت و سینی را در دهان گذاشت و از بیمار خواست تا آن را گاز بگیرد.

فلوراید تراپی

پر کردن

پر کردن از دیگر روش های درمان پوسیدگی است. در این روش ابتدا بخش پوسیده ی دندان تراشیده می شود و سپس بخش خالی را با مواد خاصی پر می کنند. زمانی دندان را پر می کنند که از مراحل اولیه فراتر رفته باشد و نیاز به اقدامات جدی تر باشد.

پر کردن دندان با کامپوزیت رزین

در این روش از کامپوزیت رزین استفاده می شود که همرنگ دندان است و از نظر ظاهری نیز به زیبایی آن لطمه وارد نمی شود. همچنین رزین از مقاومت بالایی برخوردار است و این روش می تواند یک روش موثر باشد. اگر برای زیبا کردن لبخند خود روش کامپوزیت ونیر را انتخاب کردید؛ کامپوزیت ونیر در کلینیک دکتر نیک زاد می تواند یک گزینه خوب برای شما باشد.

پر کردن دندان با پرسلن

پرسلن یا همان سرامیک از مواد بدون تخلخل است و استحکام بسیار بالایی دارد. همچنین این ماده همرنگ دندان هاست و زیبایی خاصی دارد. البته پرسلن اندکی گران است و ممکن است هر کسی این ماده را انتخاب نکند.

پر کردن دندان با امالگان

امالگان ترکیبی از فلزهاست که از مقاومت خوبی برخوردار است اما زیبایی ظاهری دندان را لکه دار می کند. زیرا رنگ این ماده تیره است و معمولا برای پر کردن دندان های عقبی بیشتر کاربرد دارد.

کراون، تاج یا روکش

برای دندان هایی که پوسیدگی های آن ها وسیع تر باشد و بعد از تراشیدن و از بین بردن بافت های پوسیده، دیواره ی دندان نازک تر از آن باشد که بتواند عمل جویدن را تحمل کند، از کراون برای آن استفاده می شود. کراون نوعی روکش است که بر روی همه ی سطح های دندان می نشیند و از آن حمایت و محافظت می کند. در صورتی که دندان دیواره ی نازک و ضعیفی داشته باشد، این روکش همچون لایه ای محافظ سطح آن را تقویت می کند. البته که دندان روکش شده تا اخر عمر خود نیازمند محافظ است زیرا دپار تغییر شکل شده است.

روکش در زیبایی ظاهری دندان نیز تاثیر دارد. جنس روکش ها متفاوت است و از مواد متنوعی چون رزین، pfm و فلز ساخته شده اند.

روکش دندان

عصب کشی

اگر پوسیدگی به عصب دندان کشیده شود، باید عصب کشی صورت گیرد. در این حالت تمامی کانال ها از وجود اعصاب تخلیه می شوند تا پیام های درد به مغز ارسال نشود. از طرفی تمامی بافت های پوسیده و از بین رفته برداشته می شوند و دندان عصب کشی شده نیازمند روکش می شود.

کشیدن دندان

اگر دندان به قدری پوسیده شده باشد که نتوان با هیچ یک از روش های فوق آن را نجات داد، در این صورت مجبور به کشیدن دندان می شویم. قطعا این راه حل آخر است و دندان پزشک تا زمانی که ناچار نباشد آن ر انتخاب نمی کند. اما گاهی راهی به جز کشیدن دندان و جایگزین کردن آن با روش های جایگزین کننده ی دندان از دست رفته برای متخصص باقی نمی ماند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 2,50 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.