شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

دکوراسیون هال و پذیرایی با روش‌های خودمانی و آسان!

من و پدرم هرازگاهی تصمیم به تغییر دکوراسیون پذیرایی خانه می‌گرفتیم، با همراهی مادرم کمی نظر می‌دادیم، و سپس در آن واحد شروع به جابجایی وسایل می‌کردیم. در نهایت همیشه اینطور به نظر می‌رسید که ایکاش از اول همین کار را کرده بودیم و هر بار هم بر این باور بودیم که تغییر جدیدی ممکن نیست که نیست! اما اینطور نبود. همیشه ایده‌ی جدیدی برای تغییر بود که باید پیدایش می‌کردیم. از کجا ایده می‌گرفتیم؟ برای من مجله منزل و سایت چیدانه الهام‌بخش‌ترین منابع دکوراسیونی بودند که من همیشه به سراغشان می‌رفتم. بیایید در ادامه درباره دکوراسیون هال و پذیرایی حرف بزنیم.

برای دکوراسیون هال و پذیرایی باید از سبک‌های دکوراسیون داخلی پیروی کنیم؟

شما چه فکر می‌کنید؟ شاید تصور کنید پیروی از سبک‌های دکوراسیون کار سختی است که نخواهید به سراغش بروید. اما به نظر من خیلی وقت‌ها بدون اینکه خودتان هم متوجه باشید اینکار را انجام می‌دهید. مثلا وقتی می‌خواهید چیزی را با چیز دیگری ست کنید یا وقتی می‌خواهید رنگ‌‌ها را با بر اساس معیارهای خاصی انتخاب کنید، عملا همان کاری را می‌کنید که برای پیروی از یک سبک خاص باید انجام دهید. اجازه بدهید به جای هر توضیحی، ابتدا چند نمونه دکوراسیون داخلی هال و پذیرایی به سبک‌های مختلف را با هم ببینیم.

از نظر حرفه‌ای سبک‌های بسیار زیادی برای دکوراسیون داخلی وجود دارند و نمونه‌هایی که در بالا دیدید تنها چند نمونه از رایج‌ترین‌ها بودند. شما کدام سبک را بیشتر دوست داشتید؟ از حس و حال کدام سبک بیشتر خوشتان آمد؟

واقعیت این است که چیدمان و دکوراسیون بیشتر خانههای ایرانی شبیه هیچ کدام از تصاویر بالا نیست!

عده‌ی زیادی دکوراسیون مدرن یا کلاسیک را انتخاب می‌کنند، عده‌ای هم که کمی‌ خاص‌تر هستند، سبک‌های مینیمال، ماکسیمال، بوهو و… را استفاده می‌کنند. اما شک نکنید که خانه‌های بیشتر مردم تلفیقی از  همه سبک‌هاست. شاید برایتان جالب باشد بدانید که سبک دکوراسیون داخلی تلفیقی هم داریم و من این سبک را به شما پیشنهاد می‌کنم. در چیدانه میتوانید درباره هر یک از سبک‌های دکوراسیون و سبک تلفیقی بیشتر بخوانید.

روش‌های خودمانی برای دکوراسیون هال و پذیرایی

زیاد سخت نگیرید. یکسری اصول اولیه را که بلد باشید می‌توانید هال و پذیرایی منزل‌تان را شیک و چشمگیر دکوراسیون کنید.

۱. فرش مناسب دکوراسیون هال و پذیرایی

در مورد فرش دو نکته مهم وجود دارد. طرح فرش و اندازه آن. برای مثال اگر اصرار به سیک‌های دکوراسیونی مدرن و مینیمال دارید، باید به دنبال فرشی با سبک مدرن باشید. اما اگر خانه‌ی شما هم مثل خانه‌ی ما سبکی تلفیقی دارد، همان فرش‌های اصیل ایرانی عالی هستند.

با توجه به اندازه و شکل هال و پذیرایی منزل‌تان، باید از یک یا چند فرش با ابعاد مناسب استفاده کنید. مهم است که فرش از هر چهار طرف فضای خالی داشته باشد.

۲. چیدمان مبل در پذیرایی

مبلمان بخش مهمی از دکوراسیون نشیمن و پذیرایی هستند و چیدمان درست آن‌ها بسیار مهم است. پیشنهاد من به شما این است که به هیچ عنوان پذیرایی را از مبل پُر نکنید. یعنی اندازه و فرم سالن پذیرایی منزل‌تان را معیار قرار دهید، نه کامل بودن ست مبلمان را!

یعنی اگر پذیرایی شما ظرفیت یک ست ۷نفره را ندارد سخت نگیرید! هر چقدر که ظرفیت دارد مبل بخرید. حتی شده یک سه نفره تنها. مهم این است که مبل در فضای خانه به خوبی بنشیند و به اصطلاح خودمانی چپانده نشود.

اگر می‌خواهید بدانید که چیدمان مبل در پذیرایی مربع یا مستطیل به چه شکل باید باشد حتما به بخش  دکوراسیون هال و پذیرایی در مجله چیدانه سر بزنید.

۳. اکسسوری‌های پیشنهادی برای دکوراسیون نشیمن و پذیرایی

شاید اینطور به نظر نرسد، اما اکسسوری‌ها تاثیرگذارترین عناصر در دکوراسیون فضاهای داخلی هستند. آن‌ها فضا را آرایش و آن را خاص و منحصربه‌فرد می‌کنند.

گل‌ها و گیاهان می‌توانند معجزه‌ی دکوراسیون پذیرایی شما باشند. اگر اهل نگهداری از گل‌‌‌های طبیعی هستید، حتما تعدادی از آن‌ها را در بخش‌های مختلف پذیرایی و نشیمن قرار دهید. حتی اگر اینکار برایتان سخت است، دست‌کم یک گیاه بتوس در خانه داشته باشید و قلمه‌های آن را درون ظرف‌های زیبا در جاهای مختلف قرار دهید. این گیاه نیاز به نگهداری خاصی ندارد و اصلا شما را اذیت نمیکند. در چیدانه می‌توانید روش‌های نگهداری از این گیاه رونده و تزیین آن را روی دیوار را بخوانید.

مکرومه‌های آویز سقفی و دیواری، گلدان‌های سفالی زیبا، گلدان‌های مدرن فلزی یا استندهای گل هر یک می‌توانند با سایر لوازم دکوری ست شوند و زیبایی گیاهان‌تان را دوچندان کنند.

از صنایع دستی ارزشمند استفاده کنید. اگر به دنبال یک دکوراسیون خاص هستید، باید به چیزهای کوچک دقت کنید. مثلا شما می‌توانید قلمه‌های گیاه خود را درون بطری‌های معمولی جورواجور قرار دهید یا از بطری‌های یکدست و شکیل استفاده کنید. یا اینکه می‌توانید جعبه دستمال کاغذی را به همان‌شکل استفاده کنید یا آن را درون یه جای دستمالی هنری و شیک قرار دهید.

این‌ها و صدها مثال دیگر، جزئیاتی هستند که دکوراسیون هال و پذیرایی شما را خاص و منحصربه‌فرد می‌کنند. پس حواستان را جمع کنید.

اگر به دنبال ایده‌های بروز و جزئیات جذاب دکوراسیونی هستید، مجله چیدانه با تولید محتوای تخصصی در این زمینه بهترین گزینه برای شماست.

۴. نورپردازی هال و پذیرایی

نورپردازی بدون شک مهم‌ترین بخش دکوراسیون نشیمن و پذیرایی است. فضای پذیرایی باید نور کافی داشته باشد. علاوه بر این می‌توان با نورپردازی‌های دکوراتیو، حس‌وحال پذیرایی را جذاب و دلنشین کرد. یک آباژور ایستاده می‌تواند روشنایی گرمابخش و آرامی را به محیط اضافه کند. نورهای موضعی دیوارکوب حال‌وهوای خوبی به فضا می‌دهند. اگر دوست داشتید فضا کمی حس شاعرانگی به خود بگیرد، می‌توانید از ریسه‌های نور نیز استفاده کنید. مثلا برای پشت پرده‌ها، جلو کتابخانه یا کنار گلدان‌ها.

۵. پرده مناسب دکوراسیون هال و پذیرایی

در اکثر خانه‌های ایرانی پرده‌ها هم مثل فرش زیر پا، پای ثابت دکوراسیون خانه هستند. مدل پرده، جنس، رنگ و طرح آن می‌تواند به کلی حال‌وهوای خانه را از این رو به آن رو کند. معمولا پرده‌هایی که در دکوراسیون هال و پذیرایی استفاده می‌شوند والان‌دار هستند و معمولا خیلی‌ها رنگ و طرح والان پرده را با المان‌های دیگری مثل طرح پارچه مبل، مدل فرش یا رنگ کوسن‌ها ست می‌کنند. مطالب تخصصی در مورد انواع پرده در دکوراسیون داخلی را در چیدانه بخوانید.

در پایان:

در این مقاله به مضوع دکوراسیون هال و پذیرایی پرداختیم. رنگ، بافت و فرم مهم‌ترین عناصری هستند که در انتخاب هوشمندانه لوازم و وسایل باید به آن‌ها دقت کنید. اگر بتوانید ارتباط معناداری را بین این عناصر که در سراسر دکوراسیون‌تان تکرار می‌شوند حفظ کنید، یک قدم به سمت حرفه‌ای شدن برداشته‌اید.

  • اینکه تم رنگ یکی از گل‌های قالی با رنگ والان پرده و راه‌راه پارچه مبلی یکجور باشند، یعنی یک ارتباط معنادار بین وسایل خانه
  • اینکه‌ لبه‌ی دسته‌ی مبلمان چوبی، پایه‌های کنسول پذیرایی و فرم پایه‌های میز جلو مبلی همگی انحنای مشابه و یک‌شکلی داشته باشند
  • یا مثلا اگر جلومبلی چوب و فلز دارید، اکسسوری‌های دیگر را نیز به همین سبک انتخاب کنید

 

ایده‌های دکوراسیونی به قدری زیاد هستند که در یک مقاله نمی‌توان به همه جنبه‌های آن پرداخت. اگر می‌خواهید همیشه از ایده‌ها و ترندهای روز حوزه دکوراسیون مطلع باشید، مطلب مجله چیدانه را از دست ندهید.

نویسنده: مژگان احمدی

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 3,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.