شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

مراجعه به یک دکتر زنان خوب برای جلوگیری از سقط جنین

مراجعه به یک دکتر زنان خوب زمانی الزامی می‌شود که خانم‌ها دچار بیماری‌های خاص زنانه شوند. بیماری‌هایی نظیر اختلالات قاعدگی، نازایی، اختلالات دوران بارداری، سقط جنین، مشکلات دوران یائسگی، بی‌اختیاری ادراری، خون‌ریزی غیرطبیعی، ترشخات زیاد واژن، توده در پستان، تنبلی تخمدان، عفونت لگن، سرطان رحم و خیلی بیماری‌های زنانه دیگر هستند که همواره بسیاری از بانوان را در سراسر دنیا درگیر خود می‌کند. درمان هر یک از این بیماری‌ها نیاز به تشخیص یک دکتر زنان خوب دارد.

متخصص زنان

دکتر زنان اگر با تجربه باشد به راحتی می‌تواند با افزایش سطح آگاهی در خانم‌ها نقش به سزایی در سلامت و زندگی آن‌ها داشته باشد. متخصص زنان در خصوص موضوع تشکیل خانواده مراجعان خود را راهنمایی کرده و با کمک غربالگری بیماری‌های آنان را بررسی می‌نماید. پیدا کردن یک دکتر زنان خوب و حاذق و باتجربه و مراجعه به آن می‌تواند بسیاری از مشکلات زنانگیتان را برطرف کرده و سطح بهداشت فردی و اجتماعی شما را بالا ببرد.

ترس از سقط شدن جنین باعث می‌شود تا مادر دچار استرس شود و دوران سختی را سپری کند. در ادامه به بررسی عوامل مؤثر بر سقط جنین خواهیم پرداخت و شما را با این مقوله بیشتر آشنا خواهیم کرد. اگر علاقمند به دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

سقط جنین در خانم های باردار

یکی از خطرناک‌ترین واژه‌ها برای بسیاری از مادران باردار واژه سقط جنین است. سقط جنین به عملی اطلاق می‌شود که قبل از هفته ۲۲ بارداری زمانی که نوزاد حدود ۵۰۰ گرم رسیده است انجام می‌گیرد. در واقع سقط جنین زمانی اتفاق می‌افتد که به تشخیص پزشک زنان نوزاد دارای علائم حیاتی نباشد و به اصطلاح مرده باشد. اغلب این سقط‌ها بر اثر مرگ ناگهانی و غیرطبیعی جنین اتفاق می‌افتد. زنانی که دارای سقط جنین مکرر هستند حتماً باید تحت نظر متخصص زنان قرار بگیرند تا به کمک درمان‌های درست و اصولی این مشکل برطرف شود. علائم اولیه سقط جنین گرفتگی شدید عضلات شکم شبیه به دوران قاعدگی و داشتن خونریزی خفیف است. تهوع، گرفتگی عضلات، درد، مشاهده خون سنگین و لخته‌های خون از جمله عوارضی است که یک مادر در زمان سقط جنین تجربه خواهد کرد.

از عوامل مؤثر بر سقط جنین می‌توان به سن بالای مادر، بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت کنترل نشده، بیماری‌هایی نظیر سل، سرطان، مصرف الکل، سیگار، داروهای خاص، … اشاره کرد. زنانی که دچار سقط جنین می‌شوند باید بلافاصله تحت یک انشعاب و کورتاژ قرار گیرند. این روش توسط دکتر زنان خوب انجام شده و هر گونه آلودگی باقیمانده، از رحم خارج می‌گردد. پس از سقط و کورتاژ، مادر باید استراحت کامل داشته باشد تا هم از لحاظ عاطفی و هم از لحاظ فیزیکی سلامتی خود را به دست آورد.

جنین

با کمک سایت نوبت دهی پزشکان شما می‌توانید بهترین متخصص زنان خوب را از لیست پزشکان معرفی شده انتخاب کنید و با نوبت دهی آنلاین در زمان مقرر شده جهت مراقبت از سلامت خود و جنینتان به مطب دکتر زنان منتخب مراجعه کنید.

انواع سقط جنین

با توجه به نوع بارداری انواع مختلفی از سقط جنین وجود دارد که علایم آن‌ها می‌تواند با هم متفاوت باشد. برخی از انواع سقط جنین شامل موارد زیر است:

  • بارداری شیمیایی: به اختلال در سلامتی جنین که در مرحله اولیه بارداری صورت می‌گیرد بارداری شیمیایی گفته می‌شود. در این دوران تخمک بارور شده اما در زمان کوتاهی علائم حیاتی خود را از دست می‌دهد. این نوع از سقط جنین اغلب به علت ناهنجاری‌های کروموزومی در تخم بارور شده اتفاق می‌افتد. از نشانه‌های این نوع بارداری خونریزی می‌باشد که سنگین‌تر از حالت عادی در دوران قاعدگی به نظر می‌رسد.
  • عدم رشد تخمک: در این نوع از سقط جنین، برای مادر مراحل اولیه بارداری اتفاق می‌افتد اما خود مادر از وجود جنین خبر ندارد. در این زمان تخمک بارور شده به دیواره رحم متصل می‌گردد اما به درستی رشد نمی‎‌کند در نتیجه به تخمک آسیب رسیده و منجر به اختلال در رشد جنین می‌شود. یک دکتر زنان خوب با انجام سونوگرافی متوجه این نوع از بارداری پوچ می‌گردد. در این نوع از سقط جنین مادر حتماً باید تحت فرآیند کورتاژ قرار گیرد. در عمل کورتاژ متخصص زنان خوب رحم مادر را باز کرده و آن را پاکسازی می‌نماید.
  • از دست رفتن سقط جنین: در این نوع از سقط جنین، جنین در مرحله بارداری علایم حیاتی خود را از دست می‌دهد. اما زن باردار همچنان دارای علائم حاملگی است. برخی از نشانه‌های این نوع از سقط جنین تخلیه واژینال و درد شکم است. مادر باید روند درمانی D و C را تحمل نماید تا بافت جنینی به طور کامل از رحم خارج گردد.
  • سقط جنین تهدید کننده: در هفته‌های اولیه حاماگی خونریزی‌های واژینالی صورت می‌گیرد. مادر در این نوع سقط جنین دچار درد کمر، گرفتگی عضلات شکم می‌شود. در این هنگام مادر با مراجعه به یک دکتر زنان خوب تحت تست‌های خاصی قرار می‌گیرد. در زمان سقط جنین تهدید کننده گردن رحم مادر بسته می‌شود و جنین باید تحت نظارت شدید برای کل مرحله بارداری باقی بماند.
  • سقط جنین اجتناب ناپذیر: در این نوع از سقط جنین مادر دچار خون ریزی غیرطبیعی رحمی شده و درد شکمی ناشی از بارداری را تجربه خواهد کرد. با بروز این علائم مادر حتماً باید به یک دکتر زنان خوب مراجعه کند. این بیماری به اتساع کانال رحم منتهی می‌گردد و نشان دهنده این است که بدن مادر در حال طی کردن مراحل سقط جنین است.
  • سقط ناقص: در این نوع سقط مادر دارای درد شدید شکمی و خونریزی واژینال می‌باشد. سقط جنین ناقص نشانه باز شدن دهانه رحم و بخش کوچکی از بافت‌های جنین از مجرای رحم است. متخصص زنان خوب با انجام آزمایش فراصوت می‌تواند این بافت‌ها را در رحم تشخیص دهد.
  • سقط جنین کامل: در این نوع سقط بافت بارداری از رحم مادر خارج می‌شود که دارای علایمی همچون درد شدید شکمی و خونریزی واژینال و بیرون آمدن بافت‌های بارداریست. در این نوع سقط درد و خونریزی خیلی سریع فروکش می‌کند. دکتر زنان خوب با انجام سونوگرافی وقوع سقط کامل را تأیید می‌کند.
  • مرگ جنین داخل رحمی: رشد جنین در این مرحله قبل از این که علائم بارداری مشاهده شود توقف پیدا می‌کند.
  • بارداری مولار: در این نوع بارداری یک جفت غیرعادی در رحم وجود دارد اما به خاطر این که هر دو مجموعه کروموزوم از پدر گرفته شده است جنین رشد نخواهد کرد.
  • بارداری مولار جزئی: در این نوع بارداری کروموزوم مادر باقی مانده و هر دو مجموعه از کروموزوم ها از پدر نشأت می‌گیرد این اختلال منجر به غیرعادی شدن جنین می‌شود.
  • شرایط سلامت بیرونی: یکی از عوامل سقط جنین شرایط نادرست عوامل بیرونی بر سلامت روحی و جسمی مادر است؛ این پدیده در سه ماهه دوم بارداری بیشتر اتفاق می‌افتد.

زایمان

عوامل مؤثر در خطر سقط جنین

سقط جنین همانند بسیاری از بیماری‌ها بر اثر علل و عواملی بروز می‌دهد برخی از این علت‌ها به کمک دکتر زنان خوب تشخیص داده می‌شود اما برخی دیگر وجود بیرونی داشته و کنترل آن دست خود مادر است. عواملی همچون سوء تغذیه، رژیم غذایی نامطلوب و ضعیف، عدم درمان سرطان سینه، عوامل عاطفی و ضربه‌های روحی، چاقی، غیرعادی بودن شکل رحم، داشتن بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت، فشار خون بالا، مسمومیت‌های غذایی، مصرف داروهای خاص، ناهنجاری‌های کروموزومی، ناهنجاری‌های رحمی و گردن رحمی، اختلالات ایمنی، وجود بیماری‌های درمان نشده، مثل سرطان، تیروئید، سندروم تخمدان پلی کیستیک، عفونت‌های باکتریایی، بالا بودن سن پدر و یا مادر و… بر میزان بروز سقط جنین دخیل هستند.

برای جلوگیری و درمان سقط جنین همیشه سعی کنید خودتان را تحت نظارت یک متخصص زنان خوب قرار دهید تا با روش‌های مختلف و مراقبت‌های ویژه، فرزندی سالم و زیبا به دنیا هدیه کنید. برای پیدا کردن یک دکتر زنان خوب از بین هزاران دکتر زنان کار دشواریست اما به کمک سایت نوبت دهی پزشکان به راحتی می‌توانید یک متخصص زنان خوب را انتخاب کنید و با کمک نوبت دهی آنلاین هر چند وقت یک بار خود را تحت درمان قرار دهید.

برای جلوگیری از عارضه سقط جنین باید از قبل از دوران بارداری به فکر سلامت خود باشید. به همین دلیل مراجعه دوره ای به پزشک زنان و زایمان را هیچگاه فراموش نکنید و هر چند وقت یک بار یک چکاپ کامل از سلامت خود تهیه نمایید.

در این شرایط کرونا به جهت دریافت مشاوره تلفنی و یا نوبت دهی آنلاین از پزشکان می توانید از سایت های معتبر مانند پذیرش۲۴، سایت نوبت دهی دکتریاب ، دکتردکتر و … استفاده کنید و در کمترین زمان از پزشک خود نوبت اینترنتی دریافت کنید

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 5, میانگین امتیاز: 4,20 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.