سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
×

حق پرستاری والدین شهدا و جانبازان ۳۸ درصد افزایش یافت

حق پرستاری والدین شهدا و جانبازان

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران از افزایش ۳۸ درصدی حق پرستاری جانبازان، والدین، همسران و فرزندان شهدای مشمول قانون خبر داد.

محاسبه حق پرستاری ایثارگران

به گزارش ایسنا، علی گودرزی با اشاره به ماده ۲۶ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و اصلاحیه آن در قانون برنامه ششم توسعه، گفت: حق پرستاری بر اساس میزان ساعاتی که به مراقبت از ایثارگران عزیز نیاز است و به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران بر اساس ضریبی که به عنوان ضریب (K)  تعریف شده است پرداخت می‌شود.

وی افزود: والدین، همسران و فرزندان شهدا که دارای بیماری‌های خاص یا صعب‌العلاج یا محدودیت جسمی حرکتی هستند، پس از تأیید کمیسیون پزشکی بنیاد، مشمول این ماده خواهند شد. ۸۰ درصد والدین معظم شهدا که ۱۲۰ هزار نفر آنها در قید حیات هستند بالای ۷۵ سال سن دارند و تعداد زیادی از آنها از کار افتاده هستند ولی تنها حدود ۶۴ هزار نفر از این عزیزان مطابق رأی کمیسیون پزشکی مشمول دریافت حق پرستاری شده‌اند و متوسط حق پرستاری این عزیزان قبل از افزایش نیز به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است که بسیار ناچیز است.

حق پرستاری جانبازان اعصاب و روان شیمیایی و دارای محدودیت حرکتی

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر مشمول دریافت حق پرستاری نیز توضیح داد: جانبازان اعصاب و روان شیمیایی و جانبازان دارای محدودیت جسمی حرکتی به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران و براساس شدت و نوع ضایعات ناشی از مجروحیت و میزان ساعت کاری که از جانبازان مراقبت می‌شود حق پرستاری و حق همیاری دریافت می‌کنند که سرانه ناچیزی دارند.

مبنای پرداخت حق پرستاری

وی افزود: مبنای پرداخت حق پرستاری، حداقل دستمزد منطبق بر حداقل حقوق قانون کار است. در زمان تدوین و ابلاغ بودجه سال ۱۴۰۱ مبنای افزایش حقوق، مزایا و نظایر آن حدود ۱۰ درصد در نظر گرفته شده بود و محاسبات بودجه بر اساس افزایش ۱۰ درصدی پیش‌بینی شده بود ولی افزایش حدود ۵۷ درصدی حداقل دستمزد قانون کار پس از نهایی شدن بودجه تصویب و ابلاغ شد که باعث فاصله ۴۷ درصدی حق پرستاری ایثارگران عزیز شد.

میزان افزایش حق پرستاری

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به تلاش‌ها و مکاتبات صورت گرفته برای افزایش حق پرستاری گفت: نخستین مکاتبه ۹ فروردین سال جاری با مبادی ذیربط صورت گرفت و حداقل ۱۰ مکاتبه دیگر و همچنین جلسات متعدد با مسئولان سازمان برنامه و بودجه توسط مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره این افزایش در سطوح مختلف انجام شد.

گودرزی یادآور شد: مسئولان سازمان برنامه و بودجه در ابتدا مبنای افزایش را ۱۰ درصد اعلام کردند ولی پیگیری‌های مختلفی به خصوص توسط دکتر قاضی‌زاده‌هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام شد و همچنین آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور نیز در مورد این افزایش دستوراتی صادر کردند و پیگیری‌ها و جلسات مشترک بسیاری با رئیس سازمان برنامه و بودجه برای افزایش حق پرستاری ۵۷ درصدی بیش از ۱۳۰ هزار ایثارگر عزیز انجام شد.

وی با اشاره به بار مالی ۱۶۰۰ میلیارد تومانی افزایش ۵۷ درصدی حق پرستاری، گفت: سازمان برنامه و بودجه در نهایت پس از پیگیری‌های فراوان افزایش ۳۸ درصدی حق پرستاری را اعلام و ابلاغ کرد. آقای دکتر میرکاظمی نیز هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کردند که افزایش حق پرستاری والدین شهدا و جانبازان به صورت کامل و بر اساس قانون انجام خواهد شد و معوقات آن نیز در ماه‌های آینده تأمین و پرداخت می‌شود که این اقدام جای تقدیر و تشکر دارد.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: در تخصیص مرداد ماده بنیاد شهید و امور ایثارگران ۱۰۸ میلیارد تومان به مبلغ تخصیص ماه گذشته اضافه شده است و بر این اساس افزایش حق پرستاری به میزان ۳۸ درصد افزایش یافت و چون زمان تخصیص اوایل هفته بود و سیستم حقوق بسته شده بود به فاصله یک روز محاسبات لازم انجام شد و لیست و فایل افزایش ۳۸ درصدی حق پرستاری مرداد ماه تحویل امور مالی برای پرداخت شده و حداکثر در دو روز آینده پرداخت خواهد شد.

گودرزی در پایان از صبر و متانت خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران تشکر و ابراز امیدواری کرد با تداوم پیگیری‌ها معوقات این افزایش در ماه‌های آینده پرداخت شود.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 11, میانگین امتیاز: 4,18 از 5)
Loading...