سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

با خواندن این چهار کتاب دیدگاه سیاسی شما تغییر خواهد کرد

خواندن کتاب هایی با موضوع سیاسی

دنیا پر از دیدگاه‌هایی است که هر یک از آن‌ها به تنهایی می‌تواند دنیای فکری افراد را کاملا متحول کند و دیدگاه‌های سیاسی با رویکردهای اتفاقات اجتماعی و اقتصادی تنها بخشی از آن‌ها هستند. در این میان بعضی اندیشه‌ها و اتفاقات تاثیر بیشتری بر افراد بیشتری می‌گذارند؛ از این میان می‌توان به اندیشه‌های سیاسی یا روند اتفاقات تاریخی مثل خاطرات و زندگی‌نامه‌ها اشاره کرد که وقتی در قالب کتاب منتشر شده‌اند، مخاطبان وسیعی به دست آورده‌اند. در این مقاله چهار نمونه کتاب سیاسی-اجتماعی و سیاسی-اقتصادی به شما معرفی می‌کنیم که می‌تواند دیدگاه‌هایتان راجع به مسائل زیادی را به چالش بکشد.

  1. حرمسرای قذافی

در سال۲۰۱۱ و در بحبوحه انقلاب لیبی، یک زن خبرنگار فرانسوی که به عنوان خبرنگار جنگی شهرت دارد، به طرابلس سفر کرد. آنیک کوژان این سفر را به عنوان یک سفر پژوهشی در نظر گرفت تا نقش زنان را در انقلاب لیبی بررسی کند. ابتدای سفر هم به همین منوال گذشت تا اینکه در اواخر سفر، کوژان با دختری به نام ثریا آشنا شد که داستان زندگی مهیبی داشت. واقعیت این بود که ثریا مدعی شد که در گذشته از مدرسه ربوده شده و به «حرمسرای قذافی» منتقل شده است؛ ادعایی که به محض بازگشت آنیک به فرانسه و انتشار آن در «لوموند» سر  و صدای زیادی به پا کرد. خیلی زود خبرهای تایید کننده‌ای رسید که نشان می‌داد ثریا تنها قربانی جنسی دوران ۴۲ ساله حکومت معمر قذافی نبوده و زنان دیگری نیز شجاعت پیدا کردند تا وضعیت‌شان را شرح دهند. این اتفاقات باعث شد تا آنیک بار دیگر به لیبی برگردد تا بتواند قسمت‌های گم شده پازل حرمسرا را پیدا کند. این بازگشت با تهدیدهای زیادی همراه بود؛ اما کوژان به تحقیق ادامه داد و متوجه شد که قضیه حرمسرا خیلی پیچیده‌تر از آنچه به نظر می‌رسید، بوده است؛ قضیه‌ای کاملا سازمان‌دهی شده. نتایج این تحقیقات در کتاب «حرمسرای قذافی» به انتشار رسید و دریچه‌های وحشتناک تازه‌ای رو به علاقمندان دنیای سیاست باز کرد. این کتاب که به سرعت پر فروش شد به زبان‌های زیادی از جمله فارسی ترجمه شد. علاوه بر این کتاب صوتی حرمسرای قذافی نیز قابل دسترسی و دانلود برای علاقمندان است. این کتاب با ترجمه بیژن اشتری به فارسی برگردانده شده و با صدای معصومه عزیز محمدی به شکل کتاب صوتی درآمده است.

  1. غرب چگونه غرب شد

کتاب های معروف از صادق زیبا کلام

عده زیادی از علاقمندان به تاریخ یک سوال مشترک دارند؛ اینکه چه شد که شرقی که دارای انواع پیشرفت‌های علمی و هنری بود، ناگهان پا پس کشید و جای خود را به غرب داد که تا مدت‌ها پس از این پیشرفت‌ها در بی‌خبری به سر می‌برد.

آنچه که واقعیت دارد این است که بسیاری از اتفاقات جوامع غربی به ویژه در حیطه سیاسی نظر کنجکاوان به سیاست و تاریخ را به خود جلب کرده است و صادق زیبا کلام با انتشار کتاب «غرب چگونه غرب شد» تلاش کرده پاسخ سوال‌های بسیاری را به خوانندگان علاقمندش بدهد. او در این کتاب موارد تاریخی زیادی از جمله ریشه‌های کینه ایرانیان نسبت به غرب را بررسی کرده؛ پرده از آنچه در جوامع غربی پیش از رنسانس در جریان بود برداشته و در فصل سوم کتابش که نام کتاب از آن گرفته شده است؛ با بررسی جریان‌های فکری خرد گرایی و روشنگری تلاش می‌کند تعریف درستی از رنسانس و تغییرات آن زمان ارائه دهد که در این مطلب نیز به آن دوره اشاره شده است. شش فصل بعدی (کتاب ۹ فصل دارد) به تفکیک و تفصیل به بررسی روند تغییرات اجتماعی سیاسی غرب می‌پردازد که بعضی از آن‌ها بر اتفاقات داخلی ایران نیز تاثیر گذار بوده است. از آنجایی که زیبا کلام از متفکران موفق حال حاضر به شمار می‌رود؛ خواندن این کتاب می‌تواند شما را با دیدگاه‌های سیاسی تازه و رویکردهای فکری جدید آشنا کند. کتاب «غرب چگونه غرب شد» را انتشارات روزنه منتشر کرده است. این کتاب به صورت نسخه الکترونیکی و فیزیکی در دسترس علاقمندان قرار دارد.

  1. چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟

بسیاری از سیاستمداران می‌دانند که اقتصاد و سیاست رابطه متقابلی دارند و نویسندگان کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» جزو همین گروه هستند؛ گروهی که می‌دانند ناامنی و نا رضایتی از شرایط اقتصادی می‌تواند باعث ایجاد هرج و مرج در کشورها و عصیان ملل شود. جیمز رابینسون و دارون عجم اوغلو دو نویسنده این کتاب، تصمیم گرفتند که با ذکر مثال‌ها و تاثیر گرفتن از بعضی تغییرات ریشه‌های قدرت، فقر و ثروت در جوامع را بررسی کنند و نشان دهند چگونه تصمیم‌های دولت‌های متفاوت می‌تواند سرنوشت متفاوتی را نه تنها برای مردم؛ بلکه برای خودشان هم رقم بزند. برای اطلاعات بیشتر کتاب مذکور را می‌توان نمونه خوبی از بررسی اقتصادی از دیدگاه سیاست‌های کلان دانست که در ۱۵ فصل به صورت مجزا دیدگاه‌های سیاسی و اقتصادی شما را به چالش خواهد کشید. نویسندگان این کتاب، دارون عجم اوغلو اقتصاد دادن و جیمز رابینسون کارشناس امور سیاسی و اقتصاد دادن بعد از نوشتن این کتاب توانستند نامزد چندین جایزه معتبر شده و از این بین برنده دو جایزه از جمله جایزه «آرتور راس» شوند.

  1. آنچه در اتاق اتفاق افتاد

کتاب با موضوع سیاسی از جان بولتون

اگر پیگیر اخبار سیاسی بین الملل باشید، احتمالا از اختلافات بین ترامپ و جان بولتون هستید. اخراج جان بولتن، سومین اخراج مقام مشاور امنیت ملی در آمریکا بود و نشان داد ترامپ توانایی سازش با همکارانش را هم ندارد و به دنبال بهانه‌جویی است. با اینکه در دوران ریاست جمهوری ترامپ اتفاقات زیادی افتاد و کتاب‌های زیادی هم منتشر شد؛ اما بدون شک کتاب آنچه در اتاق اتفاق افتاد که شامل اخراج جان بولتون و افشاگری‌ های او می‌باشد پر جنجال‌ترین کتاب انتقادی دوران ترامپ تا کنون شناخته می‌شود؛ کتابی که در آن جان بولتون تصمیم گرفت بسیاری از اسرار کاخ سفید را برملا و پشت پرده بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها را آشکار کند. بنابراین عجیب نیست که این کتاب یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های آمریکاست و به سرعت هم مترجمان زیادی در سراسر دنیا دست به ترجمه کتاب جان بولتون زدند. این کتاب در ایران هم با ترجمه محمد خجسته در دسترس مخاطبان علاقمند به شناخت پشت پرده سیاست و دیدگاه‌های سیاسی قرار گرفت و توسط انتشارات نگاه به چاپ رسید. با خواندن این کتاب نه تنها به خاطرات کاخ سفید دسترسی پیدا می‌کنید؛ بلکه می‌توانید راجع به شخصیت بعضی سیاستمدارهای آمریکایی از جمله خود جان بولتون اطلاعات ضمنی زیادی به دست آورید.

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.