جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

بهترین نوع زایمان در سال ۲۰۲۱ 

زایمان طبیعی یا زایمان سزارین

childbirth

در ایرانی که ما داریم زندگی میکنیم دو نوع زایمان انجام میشود:

  1. زایمان طبیعی
  2. زایمان سزارین

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی به صورت کلی  به ۳ مرحله تقسیم میشود.

مرحله اول زایمان طبیعی

درد های مادر در این مرحله به تدریج شروع میشود و تا زمانی ادامه پیدا میکند که دهانه رحم مادر باز گردد، مرحله اول در زایمان طبیعی معمولا طولانی ترین مرحله در زایمان بشمار می آید; خود این مرحله نیز به ۳ قسمت تقسیم میشود:

درد های درحال شروع

اولین درد های مادر در این مرحله آغاز میشود که دلیلش هم نازک شدن دهانه ی رحم میباشد، با توجه به اینکه دهانه رحم به آرامی باز میشود، میتوان گفت دردی که در این مرحله بروز میکند نسبت به درد های دیگه مراحل قابل تحمل تر میباشد.

باید ها و نباید ها

در طی این مرحله داشتن آرامش خیلی مهم میباشد و سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و بدانید که نیازی به مراجعه به مراکز درمانی نیست، برای داشتن آرامش بیشتر میتوان واسطه انجام فعالیتی خود را سرگرم نگه دارید و سعی کنین انرژی خود را از دست ندهید و با نوشیدن مقدار زیادی آب و وعده های غذایی کوچک سعی کنین طی زمان انقباض رو حفظ نمایید.

درد های فعال

هنگامی که دهانه رحم از ۴ سانت به ۷ سانت میرسد درد های فعال تازه آغاز میشود و باز شدن دهانه رحم به اندازه ۶ سانت موجب میشود که درد افزایش پیدا کند، انقباضات بیشتر شود و در نتیجه احساس در خانم ها افزایش یابد.

کار های بایدی

در این مرحله نیاز است که پزشک متخصص زنان زایمان مانند دکتر ماموریان و یا مراکز درمانی مراجعه نمایید چرا که انقباض در این مرحله طولانی تر خواهد شد و فاصله ان ها به هم کمتر میشود، خوب است در این مرحله وضعیت خود را تغییر دهید و اگر میتوانید پیاده روی کرده و حمام کنید و مثل همیشه آب زیاد بنوشید.

مرحله دوم زایمان طبیعی

زایمان طبیعی

مرحله دوم همان مرحله ای است که جنین از رحم مادر خارج میشود و به اصطلاح به دنیا میاید.

در این مرحله دهانه رحم کاملا باز میشود و دکتر از مادر میخواد که به فشار آور و به اصطلاح زور بزند تا نوزاد از رحم خارج شود.

در این مرحله لازم است این هارو بدانیم:

  • فشار زیادی در سمت راست روده
  • احتمال ادرار و دفع مدفوع خفیف وجود دارد
  • انقباض رحمی به فاصله ۴۵ الی ۹۰ دقیقه
  • مادر میل به هل دادن و زور زدن دارد
  • ممکن است احساس سوزش کند

مرحله سوم زایمان طبیعی

مرحله آخر مربوط به خروج نوزاد میباشد.

زایمان سزارین

زایمان سزارین یکی از روش های رایج زایمان است که در اتاق عمل انجام میشود و شامل ایجاد یک برش بر روی شکم برای خارج کردن نوزاد از رحم میشود.

در روش زایمان سزارین نوزاد به جای اینکه از مجرای زایمان عبور کند از طریق برش ایجاد شده بر روی شکم از رحم خارج میشود و در اکثر مواقع زایمان سزارین برای جلوگیری از بروز بیماری ها و به دلیل آنکه زایمان طبیعی تهدیدی برای سلامتی مادر و فرزند است.

چه مادرانی باید عمل سزارین انجام دهند؟

عدم تناسب سر با لگن مادر

سر یا بدن کودک بیش از حد بزرگ است و نمیتوان از طریق لگن به راحتی خارج شود یا لگن مادر برای تحویل نوزاد با اندازه طبیعی بسیار کوچک میباشد از زایمان سزارین استفاده میکنند.

سابقه داشتن زایمان سزارین

اگر پس از سزارین امکان زایمان واژینال وجود دارد اما برای همه خانم ها این شرایط فراهم نمیشود.

عواملی که همه میتوانند در زایمان های بعدی تاثیر بگذارند که شامل نوع برش رحم در سزارین قبلی و خطر پارگی رحم است.

بارداری چند قلویی

همه میدانیم که دوقلو ها میتوانند از طریق واژن خارج شوند، اما ممکن است در برخی موارد دو یا چند نوزاد نیاز باشد که از طریق زایمان سزارین متولد شوند.

جفت سرراهی

یکی از عواملی که سبب میگردد تا مادر نتواند زایمان طبیعی کند جفت سر راهی میباشد، زمانی که بخش کمی از جفت دیواره رحم متصل میشود که مانع از خروج نوزاد از طریق دهانه رحم میشود زایمان باید از طریق زایمان سزارین انجام شود.

قرار گیری نوزاد در رحم به صورت عرضی

در صورتی که نوزاد به صورت عرضی یا به پهلو باشد در این شرایط همیشه از زایمان سزارین استفاده میشود.

قرار گیری کودک به صورت بریج

زمانی که قرار گیری کودک به صورتی باشد که پشت بچه یا باسن و یا پا و یا هر دو ناحیه کودک نزدیک تر به دهانه رحم باشد بدین حالت بریج گفته میشود که در چنین شرایطی زایمان طبیعی امکان نخواهد داشت و میبایست زایمان سزارین انجام داد.

مبتلا بودن مادر به بیماری جنسی

ابتلای مادر به بیماری های جنسی همانند تبخال یا زگیل تناسلی یکی از دلایلی است که باید زایمان سزارین انجام داد.

زایمان طبیعی بهتر است یا زایمان سزارین

بهتر یا بدتر بودن نوع زایمانی وجود ندارد انتخاب نوع زایمان بستگی دارد زمانی که مادر مشکلاتی داشته باشد با توجه به اون مشکل دکتر زنان و زایمان و یا حتی متخصص زنان به شما میگوید که میتوانید از طریق زایمان طبیعی نوزاد یا بچه خود را به دنیا بیاورید و یا زایمان سزارین و ممکن دکتر مشکلی در شما نبیند و شما به راحتی میتوانید به دلخواه و توضیحات پزشک نوع زایمان خود را انتخاب کنید.

بهترین متخصص زنان و زایمان

دکتر ماموریان اصفهانی به عنوان متخصص زنان و زایمان و یکی از گزینه های خوب برای انتخاب دکتر زنان و حتی به عنوان یک مشاور خیلی خوب در زمینه بارداری و زایمان میتوانید روی این دکتر مهربون حساب کرد این دکتر یکی از بهترین گزینه ها برای زایمان کودک خود در نظر بگیرین.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 3,33 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.