پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

نحوه استعلام خودرو توقیفی با شماره پلاک از طریق پیامک

استعلام خودرو توقیفی

استعلام خودروی توقیف شده در پارکینگ مراحل آسانی دارد که با طی کردن آن می توانید مکان توقیف خودروی خود را پیدا کنید.

به گزارش تصویر زندگی به نقل از اقتصاد آنلاین، گاهی اوقات پیش می آید که خودروی خود را در محل “پارک ممنوع” گذاشته ایم و پس از بازگشت به محل خبری از خودروی ما نیست!

در این شرایط مشخصا خودروی ما توقیف و به پارکینگ برده شده و حال برای آنکه از محل آن مطلع شویم باید استعلام بگیریم. در این مطلب همراه ما باشید تا راه حل را نشانتان دهیم.

منظور از توقیف خودرو چیست؟

اگر بنا به دلایل مختلفی مانند شکایت خودرو یا پارک خودرو در محل ممنوع اجازه فروش، انتقال یا استفاده از خودرو را ندارید؛ به اصطلاح می‌گویند خودروی شما توقیف شده است. توقیف خودرو به دو شکل قانونی و فیزیکی تقسیم می‌شود که در ادامه توضیح مختصری در این باره خواهیم داد.

دلایل توقیف خودرو

توقیف خودرو معمولا دلایلی دارد که گاهی از آن مطلعیم و گاهی خیر اما عمدتا دلیل توقیف خودرو به دلایل زیر است:

تصادف منجر به فوت یا جرح

اگر خودرو به عابر پیاده و یا یک خودروی دیگر بزند، اگر منجر به فوت شخص یا صدمه دیدن او شود، خودرو توقیف و به پارکینگ منتقل خواهد شد.

نداشتن بیمه شخص ثالث

بر اساس ماده ۱ آیین نامه اجرایی ماده ۱۹ قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب ۱۳۸۸، حرکت وسایل نقلیه موتوری زمینی بدون داشتن بیمه نامه شخص ثالث معتبر، ممنوع است. دارندگان اینگونه وسایل نقلیه مکلفند مدرک بیمه‌نامه یاد شده را هنگام رانندگی همراه داشته باشند و در صورت درخواست مأموران راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه ارائه کنند.

اگر وسیله نقلیه مزبور فاقد بیمه نامه شخص ثالث معتبر باشد، مأموران یاد شده یا پلیس راه موظفند ضمن صدور برگ جریمه و الزام راننده متخلف به پرداخت جریمه تعیین شده، وسیله نقلیه را در نزدیک‌ترین پارکینگ عمومی یا محل مطمئن دیگری توقیف کنند.

بر اساس ماده ۴ همین آیین نامه، رفع توقیف وسیله نقلیه موتوری زمینی که به علت فقدان بیمه نامه شخص ثالث توقیف شده است، مستلزم ارائه بیمه نامه معتبر از سوی دارنده وسیله نقلیه به مرجع توقیف کننده است.

همراه نداشتن مدارک خودرو و گواهینامه

بر اساس بند ج ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹، در صورتیکه راننده، بدون داشتن گواهینامه مبادرت به رانندگی نماید وسیله نقلیه متوقف و راننده به مرجع قضایی معرفی می‌گردد.

بر اساس ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۱۳۸۹، رانندگان موظفند هنگام رانندگی گواهینامه، کارت خودرو و بیمه‌نامه معتبر شخص ثالث و برای خودروهایی که بیش از پنج سال از تولید آنان می‌گذرد برگه معاینه فنی را به همراه داشته باشند و در صورت مطالبه مأموران راهنمایی و رانندگی آنان را ارائه نمایند. مأموران در صورتی مدارک رانندگان را مطالبه می‌کنند که شاهد تخلف از سوی راننده بوده یا تحت تعقیب قضایی یا انتظامی باشند. در صورتی که هیچ یک از مدارک فوق به همراه راننده نباشد مأموران راهنمایی و رانندگی می‌توانند تا زمان ارائه مدرک، خودرو را متوقف کنند و در صورتی که یکی از مدارک فوق یا شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر به همراه راننده نباشد مأموران مذکور موظفند با اخذ مدرک مذکور و ارائه رسید بدون توقف وسیله نقلیه،‌راننده را ملزم به ارائه سایر مدارک و استرداد مدرک اخذ شده کنند.

مصرف داروهای روان گردان یا مشروبات الکلی

بر اساس بند ب ماده ۱۰ قانون رسیدگی بر تخلفات رانندگی مصوب سال ۱۳۸۹، در مواردی قراین و شواهد حاکی از حالت مستی یا استفاده راننده از مواد مخدر و روان گردان باشد، مأموران با استفاده از تجهیزات لازم نسبت به تشخیص این حالت اقدام می‌نمایند و در صورت اثبات حالت مستی و بی‌ارادگی حاصل از مصرف مسکرات و مواد مخدر و روان گردان از رانندگی فرد مورد نظر جلوگیری و ضمن صدور قبض جریمه به مبلغ دو میلیون (۲،۰۰۰،۰۰۰) ریال و ضبط گواهینامه به مدت شش ماه توسط نیروی انتظامی جهت اقدام قانونی به مرجع صالح قضایی معرفی می‌شود.

مخدوش کردن پلاک خودرو

بسیاری از افراد برای دور زدن قانون منع تردد، پلاکشان را مخدوش می‌کنند یا می‌پوشانند تا دوربین پلاک‌خوان آن را تشخیص ندهد. البته تخلفات دیگری هم ممکن است با مخدوش کردن پلاک رخ دهد به همین دلیل اگر فردی پلاک خودرو را مخدوش کند، ارقام آن را تغییر دهد، با چیزی روی آن را پوشانده یا به‌ طور کامل آن را بردارد، وقتی پلیس راهور متوجه این موضوع شود بی‌درنگ خودرو را توقیف خواهد کرد.

انجام همزمان چند تخلف

از دیگر دلایل توقیف خودرو که موجب می‌شود صاحب خودرو نیاز به استعلام خودرو توقیفی پیدا کند، انجام دادن همزمان دو تخلف است. اگر راننده همزمان دو تخلف انجام دهد، مثلا وارد خیابان یک‌طرفه شود و حرکات نمایشی انجام دهد و چراغ ‌قرمز را هم رد کند حتما خودرو توقیف خواهد شد.

عدم پرداخت جریمه بعد از دریافت ابلاغیه

بر اساس تبصره ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۱۳۸۹، در صورتی که مبلغ جریمه خودرویی به سی میلیون (۳۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال برسد، راهنمایی و رانندگان موظف است مراتب را به مالک خودرو اعلام و چنانچه ظرف مهلت یک ماهه از تاریخ ابلاغ، مالک خودرو نسبت به پرداخت جریمه یا اعتراض به واحد مندرج در ماده (۵) این قانون اقدام نکند، راهنمایی و رانندگی مکلف به توقیف خودرو تا پرداخت جریمه می‌باشد. در صورت اعتراض، واحد مزبور موظف است در خصوص این موارد ظرف یک هفته تعیین تکلیف کند.

استعلام خودرو توقیفی چگونه انجام می شود؟

این کار را باید زمانی انجام دهید که نمی‌دانید خودرویتان را توقیف کرده‌اند. برای مثال جایی آن را پارک کرده بودید و حالا سرجایش نیست. گاهی هم موقع خرید ماشین ممکن است شک کنید که نکند خودرو توقیفی باشد.

استعلام توقیف خودرو از طریق تماس با پلیس ۱۱۰

برای استعلام گرفتن راه‌های متعددی وجود دارد مثل تماس با پلیس ۱۱۰ یا پیامک کردن شماره پلاک ماشین بدون حروف به شماره ۳۰۰۰۵۳۵۳ . در این حالت اگر خودرو توقیفی باشد فرد مطلع خواهد شد.

استعلام توقیف خودرو با شماره پلاک از طریق پیامک

پیامک کردن شماره پلاک ماشین بدون حروف به شماره ۳۰۰۰۵۳۵۳ . در این حالت اگر خودرو توقیفی باشد فرد مطلع خواهد شد.

آیا استعلام توقیف خودرو، به صورت مستقیم از پارکینگ امکان‌پذیر است؟

برای ترخیص خودرو توقیفی از پارکینگ، باید مراحلی را طی کنید که در ادامه به آنها اشاره کردیم:

  • تماس با پلیس ۱۱۰ و اطمینان از انتقال ماشین به پارکینگ
  • کسب اطلاعات درمورد آدرس پارکینگی که خودرو به آن انتقال داده شده
  • به‌همراه داشتن مدارک خودرو مثل کارت ماشین، برگ سبز خودرو، بیمه‌نامه اتومبیل و کپی از تمام مدارک
  • به‌همراه داشتن اصل و کپی مدارک شخصی مثل کارت ملی، شناسنامه و گواهینامه
  • پرداخت جریمه‌های رانندگی و آگاهی از ریز خلافی ماشین
  • به‌همراه داشتن رسید پرداخت خلافی‌ ماشین
  • پرداخت عوارض شهرداری خودرو
  • تهیه وکالت نامه از مالک ماشین توقیفی، در‌صورتی‌ که به نام شما نباشد
  • مراجعه به پارکینگی که ماشین به آن انتقال داده شده، برای دریافت برگه توقیف ماشین و جریمه که معمولا به آن پیوست می‌شود
  • مراجعه به ستاد ترخیص راهور مربوطه در شهر
  • پرداخت هزینه‌های مربوطه مثل هزینه جرثقیل، در ستاد ترخیص
  • اخذ مجوز ترخیص ماشین توقیفی
  • مراجعه به پارکینگ برای تحویل ماشین توقیفی
  • کنترل بدنه و سیستم تعلیق ماشین و اطمینان از آسیب ندیدن آن‌
  • همراه داشتن بیمه شخص ثالث

پس از استعلام خودرو توقیفی، برای رفع توقیف چه مراحلی را باید طی کرد؟

در نهایت آخرین کاری که پس از استعلام خودرو توقیف شده باید انجام دهید، مراجعه نمودن به پارکینگ نیروی انتظامی و تحویل گرفتن خودرو توقیفی خود است. در زمان تحویل گرفتن خودرو توقیف شده حتما دور تا دور بدنه خودرو و سیستم تعلیق آن را چک کنید تا آسیبی به آن وارد نشده باشد. زیرا اگر آسیبی به خودرو در حین توقیف آن وارد شده باشد، می‌توانید خسارت آن را از نیروی انتظامی دریافت نمایید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 16, میانگین امتیاز: 3,81 از 5)
Loading...