پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

مشکلات زنان بعد از بارداری شامل چه چیز هایی می شود؟

بارداری یکی از حساس ترین دوران در زندگی بانوان است. که می تواند با تغییرات جدی در هورمون های زنانه، علاوه بر احساسات و روحیه، جسم فرد را نیز به شدت تحت تاثیر قرار دهد. به طور کلی بانوان پس از بارداری با مشکلاتی روبرو می شوند، که علاوه بر روحیه و اعتماد به نفس خودشان، در روابط زناشویی آن ها نیز نقش بسیار زیادی خواهد داشت. از مهم ترین مشکلات زنان بعد از بارداری می توانیم به تغییر شکل پرینه، شل شدگی پوست شکم، چاقی، افسردگی بعد از زایمان، تغییر در ظاهر واژن و … اشاره نماییم. در صورتی که برای تشخیص و درمان مشکلات زنان بعد از بارداری به موقع اقدام نشود، می توانند آسیب های جدی در زندگی زناشویی فرد ایجاد نمایند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با مشکلات زنان بعد از بارداری به طور کامل آشنا کنیم.

مهم ترین مشکلات زنان بعد از بارداری

با توجه به این موضوع که روش زایمان شما به چه صورت بوده است، مشکلاتی که ممکن است پس از بارداری نیز برای شما رخ دهند، متفاوت می باشد. معمولا افرادی که به صورت طبیعی زایمان نموده اند، دچار مشکلات مربوط به واژن می شوند که با مراجعه به بهترین جراح زیبایی زنان قابل حل است. اما مشکلاتی نظیر چاقی، تغییر رنگ پوست، افسردگی و … برای افرادی که سزارین نموده اند و یا فرزند خود را طبیعی به دنیا آورده اند، به یک اندازه شایع می باشد.

به طور کلی از مهم ترین مشکلات زنان بعد از بارداری می توان به موارد زیر اشاره نمود.

افسردگی

یکی از ابتدایی ترین مشکلاتی که ممکن است پس از دوران بارداری در آن ها ایجاد شود، افسردگی بعد از زایمان است. که معمولا دوره بسیار طولانی دارد. از طرفی این افسردگی به شرایط بارداری، رابطه همسر با او، شرایط پس از زایمان و همچنین وضعیت جسمی مادر و جنین در طول بارداری بستگی دارد. معمولا افرادی که دوران بارداری راحتی دارند و از روابط خود با دیگران به خصوص همسر احساس رضایت دارند. کمتر از دیگران به افسردگی پس از زایمان دچار می شوند. برخلاف تصور این مشکل بلافاصله پس از زایمان بروز پیدا نمی کند. بلکه در برخی از مواقع ممکن است حدود شش ماه پس از اتمام دوران بارداری فرد دچار افسردگی شود. به همین دلیل بهتر است با اقدام به موقع برای تشخیص و درمان افسردگی، از طولانی شدن آن جلوگیری نمایید. البته فراموش نکنید که رفتار اطرافیان نقش بسیار موثری در کیفیت درمان دارد.

اضافه وزن:

از دیگر مشکلات رایج در میان بانوانی که به تازگی زایمان کرده اند، اضافه وزن و چاقی است. که معمولا حدود یک تا دو ماه پس از زایمان برطرف خواهد شد. البته این موضوع کاملا وابسته به شرایط جسمی فرد می باشد. برخی از افراد ممکن است پس از زایمان چاق شده و به راحتی نتوانند وزن خود را کاهش دهند. این اضافه وزن بیشتر در قسمت شکم و پهلوها قابل مشاهده می باشد. که می تواند اعتماد به نفس فرد را به طور جدی تحت تاثیر خود قرار دهد. بستن گن های شکمی پس از زایمان می تواند تا میزان قابل توجهی از بروز این مشکل جلوگیری نماید.

شل شدن پوست

افتادگی شکم و همچنین شل شدگی پوست آن از دیگر مشکلات شایع در میان بانوان باردار است. از آنجایی که در طول بارداری پوست شکم به شدت کشیده می شود. پس از زایمان این پوست به راحتی جمع نمی شود و خاصیت کشسانی خود را تا میزان قابل توجهی از دست می دهد. به همین دلیل است که روی شکم خطوط ناشی از کشیده شدن پوست مشاهده می شوند. همچنین پوست شکم دچار شل شدگی و افتادگی می گردد.

 مشکلات واژن و پرینه

مشکلات مربوط به واژن معمولا برای بانوانی ایجاد می شود که از روش زایمان طبیعی برای به دنیا آوردن فرزند خود استفاده نموده اند. از مهم ترین مشکلاتی که ممکن است برای این بانوان ایجاد شود، می توان به گشاد شدن واژن اشاره نمود. که متاسفانه به دلیل کشیدگی واژن جهت زایمان رخ می دهد و به حالت قبل خود باز نمی گردد. برای برطرف نمودن این مشکل تنها می توان از روش های پزشکی و عمل تنگ کردن واژن استفاده نمود. این کشیدگی ایجاد شده در ناحیه واژن می تواند موجب پارگی رگ های خونی و در نهایت تغییر رنگ واژن نیز شود. که معمولا برای بهبود آن نیاز است با پزشک زنان و زایمان مشورت نمایید. تغییر شکل واژن و کشیدگی لابیاها از دیگر مشکلاتی است که پس از زایمان طبیعی برای واژن ایجاد می شود. که درمان این مشکل نیز تنها با استفاده از روش های پزشکی امکان پذیر می باشد.

مشکل دیگری که ممکن است پس از زایمان طبیعی برای فرد ایجاد شود، تغییر بافت پرینه است. پرینه قسمتی است که بین مقعد و واژن قرار گرفته است. در صورتی که برای زایمان طبیعی، در این قسمت برشی ایجاد نشود پرینه سالم باقی می ماند و فرد پس از زایمان تنها به مدت چند روز احساس درد و سوزش ناشی از کشش پرینه را تجربه می نماید. که برای تسکین آن می تواند از کمپرس یخ استفاده کند. اما در صورتی که به دلیل بزرگ بودن سر جنین و … پرینه دچار کشیدگی و پارگی می شود. که پس از به دنیا آوردن نوزاد، این قسمت نیاز به بخیه خواهد داشت. در صورتی که پزشک از تخصص کافی برخوردار باشد، می تواند بخیه های ریزی ایجاد نماید که پس از ترمیم بافت آن قسمت، پرینه به حالت اولیه خود بازگردد. در غیر اینصورت این قسمت نیز دچار مشکل می شود و واژن گشادتر از حالت قبل از زایمان خواهد شد. اگر ظاره واژن و لابیا نیز دچار تغییر شکل شود میتوان با جراحی های زیبایی مانند عمل لابیاپلاستی و …  ظاهر آن را زیباتر نمود.

اهمیت درمان مشکلات زنان بعد از بارداری

همانطور که در موارد فوق به آن اشاره شد، مشکلات متعددی ممکن است برای بانوان پس از دوران بارداری ایجاد شوند. که این مشکلات تاثیر مستقیم بر روحیه، اعتماد به نفس، بازدهی انرژی آنها و رابطه زناشویی بانوان دارند. بنابراین در صورتی که این مشکلات به موقع تشخیص داده نشوند یا اینکه برای درمان آن ها اقدامی انجام نشود، ممکن است منجر به بروز مشکلات جدی تری مانند طلاق عاطفی، احساس پوچی و بی ارزش بودن در بانوان، افسردگی های شدید و … شوند. بنابراین بهتر است بلافاصله پس از تشخیص مشکلاتی که ممکن است پس از بارداری ایجاد شوند، برای درمان آن ها اقدام شود.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات خود را در  وب سایت رسمی دکتر میترا بهمن پور متخصص زنان و جراح زیبایی به آدرس   www.drbahmanpour.com مطرح کنید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 4, میانگین امتیاز: 4,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.