جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

برای راه اندازی یک کارگاه کوچک لبنیاتی چه ابزاری لازم است ؟

کارگاه های لبنیاتی از جمله مراکز مهم برای تولید مواد لبنی مصرفی روزانه خانوارها می باشند که بیشتر اقدام به تولید مواد لبنی محلی می کنند که طرفداران بسیاری نیز دارند. در این نوشته به این موضوع خواهیم پرداخت که برای راه اندازی یک کارگاه کوچک لبنیاتی چه ابزارهایی مناسب است و استفاده از این ابزارها در چه بخش هایی لازم است.

تولید لبنیات در کارگاه کوچک لبنیاتی

آماده سازی سالن :

در وحله ی اول باید سالنی بر اساس استانداردهای موجود ایجاد شود تا امکان کسب مجوز برای آن فراهم شود. کاشی کاری کامل سالن ، ایجاد شرایط مناسب برای تهویه ، مجهز بودن البسه ی کادر سالن و … از جمله مهمترین نکات در آماده سازی سالن است. توجه داشته باشید که بازدید های دوره ای بازرسهای وزارت بهداشت کاملا اتفاقی است و اگر تخلفی از نظر البسه و شرایط بهداشتی سالن وجود داشته باشد جریمه های سنگین و گاها پلمپ واحد تولیدی را به همراه خواهد داشت.

مشخص کردن نیازهایی تولیدی :

با توجه به منطقه ای که تولید کننده قصد پوشش آن را دارد، نیازهای مواد تولیدی متفاوت می باشد. در سالن های ماد لبنی امکان تولید و عرضه شیرکم چرپ ، شیر پرچرب ، ماست ، دوغ ، کره ، خامه ، سرشیر و پنیز وجود دارد. لزوما تمامی کارگاه ها اقدام به تولید تمامی این مواد نمیکنند و با توجه به بازار هدف می باشد که مقدار و نوع مواد تولیدی انتخاب میشود.

با توجه به نوع تولید مواد و همینطور میزان تولید، دستگاه ها و ظرفیت آنها مشخص میشود .

تجهیزات مورد استفاده :

در زیر به صورت کلی تجهیزات مورد استفاده در یک کارگاه کوچک لبنیاتی را بیان میکنیم.  ذکر این نکته ضروری است که کاربر میتواند برخی از این ابزارها را حذف کنید ولی برخی دیگر برای هر کارگاه لبنی ضروری است.

شیر سرد کن :

شیرسردکن یکی از ضروری ترین ابزارها در کارگاه های لبنیاتی است. این ابزار امکان خنک نگه داشتن شیر را برای مدت زمانی معین که معمولا تا ۴۸ ساعت می باشد فراهم میکند. شیر سردکن ها دارای سیستم مخصوصی برای خنک نگهداشتن شیر و همینطور سیستم مخصوصی برای همزنی مدام شیر می باشند. با استفاده از این وسیله شیر در دمایی مناسب خنک نگه داشته میشود و امکان ایجاد الودگی ناشی از افزایش دما در داخل آن از بین می رود.

در انتخاب شیر سردکن ها لازم است که دستگاهی انتخاب شود که بدنه ی آن در مقابل هرگونه زنگ زدگی ایمن باشد . از این رو پیشنهاد میشود که شیرسردکن دارای بدنه ای تماما استیل خالص نگیر و غیرمغناطیسی باشد .

دستگاه پخت شیر :

دستگاه پخت شیر از جمله مهمترین ابزارها در سالن های لبنیاتی است. این دستگاه شیر را در دمایی مشخص و استاندارد گرم میکند تا الودگی های احتمالی موجود در آن از بین برود. این دستگاه باید از استیل تماما نگیر ساخته شود تا هیچ الودگی ای وارد شیر نکند . پس از هر بار تخلیه باید دستگاه به صورت کامل شستشو شود .

تولید خامه در کارگاه کوچک لبنیاتی

دستگاه خامه گیر :

در کارگاه های کوچک لبنیاتی خرید خامه گیر اجباری است . دلیل این امر جدا کردن چربی از شیر می باشد که علاوه بر استفاده از چربی جدا شده به عنوان خامه ، امکان تولید شیر کم چرب و ماست کم چرب را فراهم میکند.

خامه گیر ها در دو نوع خامه گیر برقی و خامه گیر دستی تولید میشوند. استفاده از خامه گیر دستی در سالن هایی که تولید سریع مواد لبنی اهمیت زیادی دارد کاری معقول به نظر نمیرسد، از این رو خامه گیر باید از نوع برقی باشد. در خامه گیر های دستی اپراتور باید دستگیره مخصوص را به صورت مداوم بچرخاند. از این رو بهتر است در چنین شرایطی از چندین اپراتور استفاده شود .

در نمونه های برقی تمامی موارد به صورت اتوماتیک انجام میگیرد و اپراتور تنها اقدام به پرکردن مخزن خامه گیری میکند. خامه گیر ها دارای دو خروجی هستند که از یک خروجی خامه خارج می شود و از خروجی دیگر شیری که خامه گیری شده است .

نکته مهم در خامه گیری بخصوص در کارگاه های لبنیاتی، چک دمای خامه گیر می باشد. دمای شیر باید از ۴۰ درجه نه کمتر باشد نه بیشتر . پس از خارج کردن شیر از دستگاه پخت شیر، دما باید به مقدار بیان شده پایین اورده شود و سپس خامه گیری انجام گیرد.

دستگاه تهیه ماست :

بخشی از شیر تهیه شده به ماست پرچرب تبدیل میشود. هدف اصلی از تولید ماست پرچرب، تولید کره و دوغ است و کمتر به بازار عرضه میشود. ماست در سالن های لبنیاتی در داخل دستگاه هایی مخصوص که امکان کنترل دما را دارند قرار داده میشود . این دستگاه ها دما را در کل قسمت های ظروف یکسان می کنند و در نتیجه یک ماست با کیفیت و یکدست تولید میشود.

بسته به میزان تولید ماست ، چه پرچرب چه کم چرب ، دستگاه با ظرفیت های مختلف باید خریداری شود.

دستگاه کره گیری :

کره گیر های کارگاهی ، به دو روش امکان تولید کره دارند. در نمونه های بزرگ که قیمت بالایی دارند، کره به صورت مستقیم از خامه گرفته میشود. این نمونه ها بازدهی بالایی دارند ولی به دلیل قیمت اولیه بالا برای استفاده در کارگاه های لبنیاتی کوچک پیشنهاد نمیشوند.

در نمونه های مرسوم برای کارگاه های لبنیاتی کوچک، کره از ماست پرچرب تولید میشود. ماست پرچرب تولید شده ، داخل کره گیر قرار میگیرد و یک دهم آن آب به دستگاه اضافه میشود. سپس دستگاه با همزنی مدام، کره حاصل شده را استخراج میکند .

کره حاصل شده نسبت به کره گرفته شده از خامه، رنگ متمایل به زرد دارد و بیشتر به عنوان کره محلی شناخته میشود که قیمت ارائه به مشتری بالاتری نیز خواهد داشت.

کره گیر ۲۰۰ یا ۱۰۰ لیتری برای یک کارگاه لبنیاتی کوچک گزینه ای مناسب می باشد .

همچنین دستگاه های کره گیری علاوه بر کره دوغ نیز تولید میکنند. پس از استخراج کره، مواد باقی مانده در داخل کره گیر ، دوغ هستند که میتوان آنها را به عنوان دوغ سنتی و کاملا طبیعی به بازار عرضه کرد.

سایر دستگاه های مورد استفاده در سالن های لبنیاتی :

دستگاه های دیگری نیز در سالن های لبنیاتی استفاده میشوند که بیشتر برای سالن های مجهز مناسب می باشند. برای مثال دستگاه های تولید ماست های میوه ای ، دستگاه های تولید سرشیر ، دستگاه های تولید پنیر در انواع مختلف پنیر محلی ، پنیر پیتزا و … از جمله این دستگاه ها هستند. همچنین از شیرسردکن، علاوه بر اینکه برای نگهداری شیرهای ورودی به سالن استفاده میشود، برای نگهداری شیر ها و دوغ های ارائه شده به بازار نیز بهره گرفته میشود . بنابراین ممکن است نیازمند خریداری چندین دستگاه شیرسردکن باشید .

نتیجه گیری :

در راه اندازی کارگاه های لبنیاتی استفاده از دستگاه های مخصوص بسیار حیاتی می باشد و عدم استفاده از این دستگاه ها ، نه تنها در کاهش راندمان سالن بلکه در کاهش کیفیت محصولات تولیدی نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود . بنابراین با شناخت حداکثر و حداقل میزان ممکنه برای تولید و عرضه به بازار می توانید اقدام به خرید بهترین دستگاه های مورد نیاز خود کنید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 32, میانگین امتیاز: 4,28 از 5)
Loading...
این محتوا صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار فوق منتشر شده است و تصویر زندگی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

۱ دیدگاه

» ارسال سوال و نظر شما «
  1. آرش گفت:

    سلام بی زحمت راهنمایی کنید برای راه‌اندازی مغازه لبنیاتی داخل شهر ۵هزار نفری چقدر هزینه لازم هست

    موافقم ۲

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.