پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
×

راهنمای خرید قهوه ترک

قهوه ترک یکی از پرمصرف‌ترین و پرطرف‌دارترین انواع قهوه در ایران است. شاید همه‌ی ما حتی برای یک بار هم این نوشیدنی جذاب را امتحان کرده باشیم و برای بسیاری از ما، قهوه ترک حکم دروازه‌ی ورود به دنیای بی‌نظیر نوشیدنی قهوه است. به این معنا که به وسیله‌ی قهوه ترک با این نوشیدنی جذاب آشنا شدیم و از آن پس نتوانستیم از آن دل بکنیم. در ادامه‌ی این مطلب، با این نوشیدنی دل‌چسب بیش‌تر آشنا می‌شویم و در با نکات مهم در زمان خرید آشنا می‌شویم.

خرید قهوه از خوش کالا

 خرید قهوه ترک در فروشگاه قهوه خوش کالا  به راحت ‌ترین روش ممکن امکان‌پذیر است. می‌توایند قهوه‌ی خود را از بین بیش از ۴۰۰ مدل مختلف انتخاب و در صورت نیاز از مشاوره‌ی تخصصی کارشناسان فروش بهره‌مند شوید.

قهوه ترک چیست؟

بیایید به چند قرن پیش برگردیم. زمانی در قرن ۱۵ میلادی، قهوه برای اولین بار در کشور اتیوپی کشف شد. نحوه‌ی دقیق این کشف به درستی روشن نیست و رایج‌ترین روایت، حاکی از این است که روزی بزچرانی متوجه شد که بزهایش، پس از تغذیه از گیاهی به خصوص، فعال‌تر شده و حتی شب‌ها نیز دچار بی‌خوابی می‌شدند.

از آن پس، قهوه بیش‌تر و بیش‌تر گسترده شد و از اتیوپی، به یمن امروزی راه یافت. از آن‌جا، توسط تاجران به استانبول و امپراطوری عثمانی برده شد و در همین‌جا بود که از این دانه‌های قهوه، برای اولین بار به شیوه‌ای که امروزه با آن آشنا هستیم استفاده شد.

در واقع، شرایط جوی کشور ترکیه برای کشت و رشد گیاه قهوه مناسب نیست و قهوه ترک، شیوه‌ی دم‌آوری قهوه است که در امپراطوری عثمانی رواج یافت. یعنی برشته‌کاری دانه‌ی سبز قهوه، آسیاب و پودر کردن آن و دم‌آوری‌اش در ظرف‌های به خصوصی به نام جذوه یا ایبریک.

نکات مهم خرید قهوه ترک

امروزه با گسترش روزانه مصرف قهوه و افزایش دوست‌داران این نوشیدنی، انواع برندها و مدل‌های مختلف قهوه ترک قابل تهیه است. اما مانند هر خوراکی دیگر، قهوه ترک مورد علاقه‌ی هر فرد ممکن است با دیگری متفاوت باشد. بنابراین، انتخاب آن در بین مدل‌های گوناگون می‌تواند تا حدودی دشوار باشد.

خرید قهوه ترک از خوش کالا

خرید قهوه ترک با کیفیت

در خرید قهوه، بنیادی‌ترین اصل، خرید دانه‌ی با کیفیت است. اگر دانه قهوه خوبی نداشته باشید، حرفه‌ای‌ترین باریستاها نیز نمی‌توانند نوشیدنی خوبی از آن دم‌آوری کنند. پس در وهله‌ی اول، خرید از برندها و فروشگاه‌های معتبر را در نظر بگیرید. یک فروشگاه معتبر، معمولا چند مدل مختلف قهوه ترک برای پوشش سلایق مختلف در اختیار دارد و هم‌چنین درخصوص هرکدام، می‌تواند اطلاعات جامعی در اختیارتان قرار دهد که در تصمیم‌گیری اثرگذار است.

به بسته‌بندی قهوه توجه داشته باشید. بهترین حالت، استفاده از پاکت‌های آلومنیومی چندلایه‌ی زیپ‌دار است که سوپاپ یک‌طرفه‌ی هوا داشته باشند. این بسته‌بندی پودر قهوه ترک شمارا از نور مستقیم، جریان هوا و هم‌چنین رایحه‌های احتمالی موجود در هوا محافظت می‌کند و هم‌چنین با وجود سوپاپ یک‌طرفه، به خروج گاز دی اکسید کربن که در زمان روست یا برشته‌کاری در قهوه ایجاد می‌شود نیز کمک می‌کند.

قهوه ترک عربیکا یا روبوستا؟

گیاه قهوه، دو نژاد اصلی به نام‌های عربیکا و روبوستا دارد. هر یک از این قهوه‌ها، ویژگی‌های حسی و طعمی منحصر به فرد خود را دارا می‌باشند. برای مثال، اگر بخواهیم خیلی خلاصه تفاوت این‌دو را تشریح کنیم، به خاطر داشته باشید که قهوه عربیکا بیش‌تر با عطر و طعم بهتر، تلخی کم‌تر، ترشی و شیرینی بیش‌تر و هم‌چنین نوشیدنی رقیق‌تر خود شناخته می‌شود. از طرف دیگر، قهوه روبوستا تلخی و کافئین بیش‌تری دارد، از پیچیدگی طعمی نژاد عربیکا بی‌بهره است و کافئین و غلظت بیش‌تری دارد.

به طور کلی اگر در قهوه ترک به دنبال بهترین عطر و طعم می‌گردید، نژاد عربیکا و اگر به دنبال بیش‌ترین میزان کافئین هستید، قهوه روبوستا را انخاب کنید. و اگر میان این دو ویژگی به دنبال تعادل هستید، از ترکیب این دو نژاد استفاده کنید.

با این که از دانه‌ای برای دم‌آوری قهوه ترک می‌توان استفاده کرد، ذائقه‌ی مردم ایران قهوه‌های ترک با تناسب روبوستا بیش‌تر را می‌پسندند؛ برای مثال، تناسب ۳۰٪ عربیکا همراه با ۷۰٪ روبوستا و ممکن است نوشیدنی‌های با میزان عربیکای غالب، از نظر بافت و عطر وطعم، نتواند انتظارات را برآورده کند. اما در نهایت، این شمایید که باید با امتحان انواع قهوه‌های مختلف، سلیقه‌ی خود را پیدا کنید.

تاریخ تولید قهوه ترک مهم است؟

اگر قهوه را از برندهای معتبر خریداری کنید، روی بسته‌بندی‌اش با تاریخ تولید و انقضا مواجه می‌شوید. استفاده از قهوه کهنه، باعث بیماری و مسمومیت نمی‌شود؛ اما با اطمینان می‌توان گفت که بهترین انتخاب نیست. همان‌طور که پیش‌تر به شکل مختصر اشاره شد، پس از برشته‌کاری، گاز دی‌اکسید کربن از قهوه خارج می‌شود و با خروج این گاز، برخی ویژگی‌های خوب قهوه نیز از دست می‌رود.

از طرف دیگر، پس از برشته‌کاری قهوه با هوای اطراف واکنش نشان داده و اکسید می‌شود و این نیز به سرعت از کیفیت آن می‌کاهد.

هر قهوه با توجه به ویژگی‌های دانه و برشته‌کاری، یک مدت زمان مصرف طلایی دارد. یعنی پیش از آن و بلافاصله پس از روست قابل استفاده نیست و هم‌چنین با گذشت مدت زمان طولانی، کیفیت اولیه‌ی خود را از دست می‌دهد. اگر قهوه را به صورت آسیاب شده خریداری می‌کنید که معمولا قهوه ترک به همین صورت به فروش می‌رسد، بهتر است هربار تنها به اندازه‌ی نیاز یک ماه خود خرید کنید و هم‌چنین تا حد امکان، قهوه تازه روست تهیه کنید. یعنی حدود ۷ تا ۱۰ روز پس از برشته‌کاری.

برای خرید آنلاین قهوه می‌توانید مدل مورد نظر خود را از محصولات فروشگاه خوش کالا انتخاب کرده و با ارسال رایگان در تهران دریافت نمایید

نگهداری از قهوه ترک

همان‌طور که دریافتید، هرچه از تاریخ برشته‌کاری قهوه می‌گذرد، کیفیت آن رو به افول می‌رود؛ اما با نگه‌داری اصولی از آن می‌توانید مدت زمان بیش‌تری از قهوه با کیفیت لذت ببرید.

پیش از هرچیز، در صورت امکان قهوه را به صورت دانه تهیه کنید و پیش از دم‌آوری، به مقدار مورد نیاز آسیاب کنید. اما بسیاری از دستگاه‌های آسیاب قهوه خانگی، توان لازم برای پودر کردن دانه قهوه به میزان مناسب برای دم‌آوری به شیوه‌ی ترک را ندارند.

در صورتی که به ناچار، قهوه را به صورت پودر و آسیاب شده تهیه کردید، آن را در محیطی قرار دهید که از حرارت و نور مستقیم دور باشد. یعنی کابینت‌های شیشه‌ای و نزدیک به اجاق گاز برای نگه‌داری از قهوه مناسب نیست.

هم‌چنین توجه کنید که پاکت قهوه کاملا بسته باشد و جلوی گردش هوا و تماس مستقیم را با هوا بگیرد و دقت کنید که در محیط نگه‌داری قهوه، ادویه‌جات معطر قرار نداشته باشند.

دیده شده که افراد قهوه را در یخچال نگه‌داری می‌کنند که این کار نیز به دلیل وجود انواع رایحه‌های مختلف و هم‌چنین رطوبت زیاد محیط، به هیچ عنوان مناسب نیست. اگر خواستید قهوه را فریز بگذارید، حتما می‌بایست از کیسه‌هایی با قابلیت وکیوم استفاده کنید.

به صورت کلی، نور مستقیم، تماس با هوا، رطوبت و وجود رایحه‌های دیگر، ۴ عامل اصلی افت کیفیت قهوه است.

خرید قهوه اسپرسو از خوش کالا

خرید قهوه ترک از فروشگاه اینترنتی خوش کالا

خوش‌ کالا با جمع‌آوری بهترین برندهای قهوه، خرید قهوه مناسب شما را به راحت‌ترین شکل امکان‌پذیر کرده است. می‌توانید با مطالعه‌ی توضیحات هر محصول، قهوه‌ی مورد علاقه‌ی خود را سفارش دهید. یک فروشگاه قهوه باید بتواند پاسخ‌گوی نیازهای شما باشد و در انتخاب قهوه مناسب نیازتان به شما مشاوره دهد.

خرید قهوه اسپرسو در فروشگاه قهوه خوش کالا  به راحت ‌ترین روش ممکن امکان‌پذیر است. می‌توایند قهوه‌ی خود را از بین بیش از ۴۰۰ مدل مختلف انتخاب و در صورت نیاز از مشاوره‌ی تخصصی کارشناسان فروش بهره‌مند شوید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 1,50 از 5)
Loading...
این محتوا صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار فوق منتشر شده است و تصویر زندگی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.