سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

دلایل ترس از رابطه جنسی و راه های درمانی

مسلما هر دختر و پسری که ازدواج می کنن و میخوان اولین رابطه جنسی رو داشته باشن یه ذره استرس و دارن.اما توی بعضیا ترس از سکس اونقدر زیاده که گاها باعث میشه اصلا تن به ازدواج و رابطه جنسی ندن.

ترس از سکس چیست؟

چرا از رابطه جنسی می ترسیم؟

جنوفوبیا چه علائمی دارد؟

برای درمان ترس از سکس چکار کنیم؟

علت ترس از دخول چیست؟

فکر میکنین علت ترس از رابطه جنسی چی میتونه باشه؟ آیا شما هم از سکس هراس دارین؟ تمام آنچه که باید در این خصوص بدونین رو بهتون میگیم.با ما همراه باشین.

ترس از سکس چیست؟

ترس از سکس که به آن ژنوفوبیا یا اروتوفوبیا گفته می شود یک نوع هراس جنسی است که باعث می شود فرد از هر آن چیزی که مرتبط با روابط جنسی است یا فقط از دخول آلت تناسلی بترسد. حتی فکر کردن در مورد سکس هم برای برخی افراد ترسناک است.

این اصطلاحات کمی با هم فرق دارند. ژنوفوبیا بطور خاص ترس از سکس کردن را توصیف میکند در حالیکه اروتوفوبیا شامل هر نوع ترسی است که به رابطه جنسی مربوط می شود.

اروتوفوبیا پیچیده است و بسیاری از افرادی که با آن زندگی می کنند بیش از یک نوع ترس دارند.

ترس های دیگری هم هست که ممکن است همزمان با ژنوفوبیا رخ دهد. این ترسها شامل موارد زیر است:

نوسوفوبیا: ترس از مبتلا شدن به ویروس یا بیماری های دیگر

ژیمنوفوبیا: ترس از برهنگی (هم اینکه دیگران او را لخت ببینند هم اینکه خودش فرد دیگر را برهنه ببیند)

هتروفوبیا: ترس از جنس مخالف

کویتوفوبیا: ترس از آمیزش

هپیفوبیا: ترس از لمس کردن و لمس شدن

توکوفوبیا: ترس از باردار شدن یا زایمان

همچنین ممکن است شخص کلا از صمیمیت احساسی با شخص دیگر هم، بترسد و اضطراب بگیرد.

در نظر داشته باشید، ترسی که درمان نشود مشکلات زیادی به بار می آورد. مهمترین اثر ویرانگری که می تواند داشته باشد این است که باعث می شود فرد از برقراری هرگونه رابطه عاشقانه و صمیمی با دیگران خودداری کند.

علت ترس از رابطه جنسی چیست؟

مثل همه ی ترس ها، ژنوفوبیا هم احتمالا بخاطر یک ضربه شدیدی که به فرد وارد شده است، بوجود می آید.حالا این ضربه می تواند جسمی باشد یا روحی.

شایع ترین علت ترس از رابطه جنسی ، تجاوز و آزار اذیت های جنسی است. البته تاثیر مسائل و اموزش های مذهبی و همچنین فرهنگی که فرد در آن بزرگ شده است هم نباید نادیده گرفت.چراکه اینها هم می توانند باعث افزایش ترس در افراد بشوند.

ژنوفوبیا گاهی اوقات بخاطر احساس ناامنی، مشکلات مربوط به شکل و شمایل بدن و نگرانی از بیماری های مقاربتی ایجاد می شود.

لازم به ذکر است که در برخی موارد علل بروز ژنوفوبیا قابل تشخیص نیست.

  ۵ علت بروز ژنوفوبیا شامل موارد زیر است:

واژینیسموس:

زمانی اتفاق میفتد که که ماهیچه های واژن بطور غیرارادی منقبض شده و برقراری رابطه جنسی سخت و دردناک یا حتی غیر ممکن میگردد. این درد مداوم و شدید می تواند منجر به ترس از سکس شود.

اختلال نعوظ:

اگرچه که مشکل اختلال در نعوظ قابل درمان است اما می تواند باعث احساس شرم و خجالت یا استرس در فرد شود. اگر چنین فردی نخواهد مشکلش را با کسی در میان بگذارد به احتمال زیاد از برقراری رابطه صمیمی و نزدیک با جنس مخالف خودداری می کند.

سوء استفاده جنسی در گذشته:

کودک آزاری یا سوء استفاده جنسی منجر به اختلال استرس بعد از سانحه یا PTSD در فرد شده و می تواند علت دیگری برای ترس از رابطه جنسی باشد.

ترس از عملکرد جنسی:

برخی افراد روی میزان خوب بودن در رختخواب یا کیفیت رابطه جنسی حساس هستند و در این مورد عصبی می شوند. این قضیه می تواند ناراحت روانی شدیدی در شخص ایجاد کند و باعث شود که فرد بخاطر ترس از مسخره شدن از برقراری رابطه جنسی کناره گیری نماید.

احساس خجالت در مورد بدن یا دیسمورفیا:

بعضی ها از فرم بدنشان راضی نبوده و حس میکنند به اندازه کافی خوش هیکل نیستند به همین خاطر از لخت شدن و برقراری رابطه جنسی می ترسند چراکه بدنشان را بدشکل و ناقص میدانند.

علائم جنوفوبیا چیست؟

جنوفوبیا واکنشی است که فراتر از تنفر یا ترس می باشد و با اضطراب و هراس شدید همراه است. فوبیا یکسری علائم جسمی و روانی در فرد ایجاد می کند که باعث مختل شدن عملکرد طبیعی بدن می شود.

فردی که دچار جنوفوبیا یا فوبیاهای دیگر است بطور معمول علائم زیر را تجربه می کند:

احساس ترس و اضطراب شدید هنگام فکر کردن به منبع ترس یا مواجه شدن با آن( در این مورد منبع ترس رابطه جنسی است)

اینکه فرد درک میکند که ترس غیر معمول و شدیدی دارد اما نمی تواند انرا کاهش دهد و در مقابله با آن ناتوان است

فرد از موقعیتی که باعث ترس می شود اجتناب می کند. در اینجا منظور این است که فرد از موقعیت هایی که ممکن است به سکس بینجامد فرار می کند.

تهوع، سرگیجه، مشکلات تنفسی، تپش قلب یا تعریق هنگام قرار گرفتن در موقعیت سکس.

درمان ترس از رابطه زناشویی

درمان ترس از رابطه زناشویی اغلب توسط سکس تراپیست ها که در زمینه مسائل جنسی آموزش دیده اند انجام می شود. البته روان درمانی هم برای درمان انواع فوبیا موثر است.

ضمن اینکه برخی از موارد جنوفوبیا می تواند توسط روانشناسان دیگر هم درمان شود. علاوه بر این آن دسته از افرادی که در طول رابطه جنسی درد دارند حتما باید توسط یک پزشک هم ویزیت شوند.

درمان ترس از سکس راحت نیست. افرادی که با این مشکل مواجه هستند دوست ندارند آنرا با کسی در میان بگذارند و شاید برای مراجعه به مشاور مقاومت کنند.

باید بدانید که ترس خفیف با فوبیا کمی فرق دارد.فوبیا یعنی ترستان به حدی زیاد شده که روی زندگی تان اثر منفی گذاشته و با کوچکترین چیزی افزایش هم پیدا می کند. ترس از رابطه جنسی می تواند در روابط عاشقانه تداخل ایجاد کند و منجر به احساس تنهایی و افسردگی شود. بسته به نوع و میزان ترسی که دارید روش درمان متفاوت است. ممکن است نیاز باشد که فرد همزمان از دارو و روان درمانی برای حل مشکلش کمک بگیرد.

این مشکل قابل درمان است و چیزی نیست که مجبور باشید بتنهایی با آن روبرو شوید. روانشناس های آنلاین کلینیک روان آگاه شما را تا اخرین مراحل درمان همراهی می کنند.

ترس از دخول

واژینیسموس یک اختلال جنسی نسبتا شایع در زنان ایرانی است که منجر به ترس از دخول می شود.

زنانی که با این مساله روبرو هستند از داخل شدن آلت تناسلی مردانه به واژن خود، از درد، از شکسته شدن پرده بکارت، خونریزی در حین مقاربت، تناسب و زیبایی واژن شان و … می ترسند.

آنها در مقایسه با زنان سالم از نگاه یا لمس دستگاه تناسلی خود و طرف مقابل ، از مایع منی و … بیزارند.

تحقیقات نشان داده که بین واژینیسموس و فوبیا رابطه قوی ای وجود دارد و اکثر زنان ایرانی که مبتلا به جنوفوبیا هستند در درجه اول از آسیب دیدن و پاره شدن بکارت خود هراس دارند. آنها همچنین بخاطر نارضایتی از ظاهر بدنشان و تنفر از لمس شدن و لمس کردن از رابطه جنسی ترس دارند.

:منبع  https://ravanagahclinic.com/category/consultation/sextherapy

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 42, میانگین امتیاز: 4,10 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.