جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

خواص شیره انگور و فواید درمانی شیره انگور

خاصیت اصلی انواع شیره، انرژی زا بودن آن است و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می شود.

 

شیره انگور ماده‌ای است بسیار شیرین با ارزش غذایی بالا. این شهد دلپذیر تا حدودی جایگاه خود را در سفره شهرنشینان از دست داده و بیشتر به روش سنتی و از سوی زنان روستایی تهیه می شود.

شیره انگور که از آب انگور به دست می‌آید.  اغلب صاحبان باغ‌‌‌‌های انگور برای استفاده از فرآورده‌های انگور در فصول دیگر و افزایش ماندگاری آن به روش سنتی آب انگور را گرفته و سپس با خاک سفید که نوعی خاک قلیایی و احتمالاً حاوی آهک و املاح معدنی دیگر است مخلوط می‌کنند.

در اثر افزودن خاک سفید، تفاله انگور به همراه خاک ته‌نشین و آب انگور تصفیه می شود. پس از این مرحله آب انگور را با فشردن در پارچه های مخصوصی از خاک سفید جدا کرده و می جوشانند. در اثر جوشاندن مخمرها و کپک های موجود در محصول نابود، آب مازاد انگور تبخیر و بر میزان قند آن در واحد حجم افزوده می شود.

در نهایت شیره ای نسبتا غلیظ با رنگی قهوه ای به دست می آید. خوب است بدانید میزان غلظت و رنگ شیره بسته به نوع انگور و فرآیند پخت در شهرهای مختلف، متفاوت است.

 

خواص شیره انگور - خواص دوشاب

از خواص شیره انگور این است که باعث دفع اوره و اسیدهای غیر مفید بدن می شود

 

شیره انگور از نظر میزان مواد مغذی تا حدودی با انگور تازه برابری می کند. البته در زمان تغلیظ مقداری از ویتامین های حساس به حرارت شیره تخریب می شود. این شهد لذیذ حاوی ویتامین های A،B،C و املاحی چون آهن، منیزیم، فسفر و مقداری کلسیم است.

در مقایسه با انگور کالری فوق العاده بالایی دارد و مصرف مقدار اندک آن انرژی از دست رفته را جبران می کند. این شیره برخلاف گفته برخی تولیدکنندگان، رژیمی نیست و برای افراد چاق و دیابتی منع مصرف دارد.

کودکان و نوجوانان در حال رشد، افرادی که در اثر بیماری طولانی یا عمل جراحی ضعیف شده اند یا کسانی که بسیار لاغرند و ضعف عمومی دارند می توانند از این شهد استفاده کنند.

شیره انگور به دلیل مزه شیرین، مطبوع و ملایم، در نان های محلی، شیربرنج، فرنی و حلوا به کار می رود.

شهرستان ملایر تولید کننده شیره انگور در ایران می‌باشد.

دوشاب را معمولاً از انگور کشمشی سفید که مزه‌ای شیرین دارد بدست می‌آورند.

 

خواص شیره انگور - خواص دوشاب

از خواص شیره انگور باز کردن مجاری عروق و گرفتیگها است

 

خواص شیره انگور :

* دارای مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌های آ، ب و ث است.

* از خواص شیره انگور  این است که باعث برطرف کردن ضعف عمومی بدن می‌شود. برای این منظور شیره انگور را با شیر گاو و کمی پودر بادام مخلوط نموده و روزانه ۲ تا ۳ لیوان به بیمار بدهید تا قوای بدنش را سریع تر به دست آورد.

* برای بهبود لک می‌توان مقداری از شیره انگور را روی پوست مالید.

* شیره انگور محرک کبد است و به خون سازی کمک می‌کند.

* بهبود نفخ از جمله خواص شیره انگور است می‌گردد.

* شیره ی انگور ملین است و برای کسانی که بر اثر یک بیماری طولانی یا عمل جراحی ضعیف شده‌اند، بسیار مفید است.

* دوشاب برای اشخاص سرد مزاج مفید و مقوی می‌باشد.

* طبع آن گرم و تر است.

* خون ساز و چاق کننده می‌باشد.

* از خواص شیره انگور باز کردن مجاری عروق و گرفتیگها است.

* اگر با سداب خورده شود برای صرع نافع است.

* اگر با افتیون خورده شود برای وحشت و اضطراب مفید است.

* اگر با انجیر و شنبلیله خورده شود برای سرفه‌های مزمن و درد سینه نیکو می‌باشد.

* اگر با کمی زعفران خورده شود برطرف کننده هم و غم و خشم شدید است.

* اگر با شیر تازه و کمی بادام خورده شود برای رفع خفقان و ضعف احشای داخل شکم بسیار نافع است.

* اگر با کمی سرکه خورده شود برای یرقان و ضعف طحال مفید است. برای درمان یرقان (زردی) شیره انگور را با کمی سرکه مخلوط می کنند و به بیمار می دهند.

 

خواص شیره انگور - خواص دوشاب

از خواص شیره انگور تسکین درد های رماتیسمی و امراض شریانی و وریدی است

 

* اگر با جوشانده جو مخلوط شود برای خرد کردن سنگ کلیه و مثانه خوب است (طرز تهیه جوشانده جو بدین طریق است: ۲۰ گرم جو را در یک لیتر آب با حرارت خیلی ملایم به مدت ۷ ساعت بجوشانید).

* خوردن شیره انگور مخلوط شده با کمی پودر زعفران، برای رفع هم و غم، غضب شدید و ضعف اعصاب بسیار مفید است و معالجه تا بهبودی باید ادامه داده شود.

* برای درمان کک مک، شیره انگور را به تنهایی یا مخلوط با نمک روی لکه ها می مالند.

* شیره انگور مخلوط شده با کمی گل ختمی پخته را به صورت مرهم روی آبسه (دمل) قرار دهید تا دمل باز شود. علاوه بر آن برای از بین بردن ورم هایی که بر اثر ضربه ایجاد شده اند، مفید * است.

* از دیگر خواص شیره انگور این است که در بدن باعث دفع اوره و مقداری از اسیدهای غیر مفید بدن می شود و کارشناسان تغذیه آن را پاک کننده بقایای غذاها در روده و معده می دانند.

* شیره انگور و خرما، هر دو تسکین دهنده دردهای رماتیسم و امراض شریانی و وریدی هستند.

 

تذکر :

شیره طبیعت گرم دارد و مصرف آن برای گرم مزاج ها موجب غلیظ شدن صفرایشان می شود و نتیجه آن، جوش زدن در صورت و بدنشان است که راه درمانش هم خوردن میوه های تازه با طبیعت سرد است.

افراط در خوردن دوشاب باعث سوزاندن خون ، بالا بردن حرارت بدن و سردرد می‌شود به خصوص در گرم مزاجان برای رفع این حالت بهتر است که از تخم ریحان و تخم خشخاش استفاده شود.

شیره برای افراد دیابتی مضر است؛ گرچه شیره خرما به دلیل داشتن مواد قندی کم ضرر (گلوکز و ساکاروز)، برای بیماران دیابتی ضرر کمتری دارد ولی خوردن آن به آنها توصیه نمی شود.

و حواس تان باشد که این ماده به غیر از انرژی زا بودن، درصد بالایی کالری هم دارد و اگر شما فرد کم تحرکی هستید که روزانه بیش از ۲۰ دقیقه پیاده روی منظم ندارید یا ورزش نمی کنید، بدانید که با خوردن این ماده مغذی، حتما چاقی و عوارض آن انتظارتان را می کشد.

 

 

گردآوری : مجله تصویر زندگی

منابع : جام نیوز/سلام دکتر/سایت گیاهان دارویی

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 17, میانگین امتیاز: 3,59 از 5)
Loading...