جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

آشنایی با معجزات درمانی عسل و سیاه دانه

تصویر معجون سیاه دانه و عسل

عسل و سیاه دانه یکی از معجون‌های جادویی است که  از گذشته تا امروز برای بیماری‌ها و مشکلات مختلفی به عنوان یک نسخه تجویز شده است، که البته ما در این مطلب این معجون را به عنوان یک نسخه پزشکی توصیه نمی‌کنیم و صرفا شما را با خواص عسل و سیاه دانه و نحوه تهیه و مصرف آن آشنا می‌کنیم.

توجه داشته باشید که برای استفاده حداکثری از سیاه دانه و عسل، لازم است که از عسل طبیعی استفاده کنید، چنانچه سیاه دانه را با عسل غیر طبیعی ترکیب کنید، احتمالا خیلی از خواص گفته شده وجود نخواهد داشت.

در عسل طبیعی به این دلیل که زنبور از شهد گیاهان استفاده کرده است، خواص خیلی زیادی وجود دارد و معمولا میزان تولید عسل طبیعی کمتر و سختر از سایر عسل‌هاست و علت قیمت عسل طبیعی همین موضوع است.

اگر بخواهیم خیلی مختصر به خواص سیاه دانه و عسل اشاره کنیم، باید گفت که  پیشگیری و بهبود سرطان، پیشگیری و درمان انواع عفونت ها، بهبود تنبلی تخمدان در زنان، مقابله با برخی از ویروس‌ها و.. از خواص اصلی این معجون جادویی هستند که در ادامه مفصل تر به آنها می پردازیم.

آیا همه خواص سیاه دانه و عسل واقعی هستند؟

نکته اینجاست که برای سیاه دانه و عسل خواص خیلی زیاده شمرده شده است، اما حقیقا تنها برخی از این خواص پشتوانه علمی دارند و مابقی عمدتا به صورت تجربی و دهان به دهان توصیه شده اند، لذا توصیه ما این است که اگر بیماری شما جدی است، هرگز بدون مشورت پزشک از این معجون یا هر معجون دیگری استفاده نکنید.

آشنایی با گیاه سیاه دانه:

سیاه دانه گیاهی یکساله است که برگ های آن نازک و و به رنگ سبز، دانه های بیضی و مثلثی به رنگ سیاه، به ابعاد یک تا دو میلی متر می باشد. زادگاه اصلی این گیاه حوزه‌ی دریای مدیترانه بوده است اما با گسترش مصارف پزشکی سیاه دانه، کشت آن در غرب آسیا و همچنین جنوب اروپا و جنوب کشور‌های حوزه‌ی بالکان نیز گسترش یافت.

بد نیست بدانید که در ایران نیز گیاه سیاه دانه از قدیم به صورت خودرو در مناطقی مانند اصفهان، آذربایجان و اراک رشد می‌کرده است و همچنان این گیاه در برخی مناطق مشاهده می‌شود، گیاهی که در گذشته خیلی از پزشکان از آن برای کمک به درمان یا بهبود برخی بیماری‌ها استفاده می‌کردند.

خواص گیاه سیاه دانه:

این گیاه خواص زیادی دارد که برخی از خواصی که معمولا به این گیاه نسبت داده می‌شوند عبارتند از:

  • بهبود زخم‌های چرکین
  • مفید برای سردرد‌های میگرنی و سرگیجه
  • مفید برای چشم‌هایی که مداوم اشک دارند و چشم‌های ضعیف
  • مفید برای دستگاه تنفس ( از جمله تنگی نفس، آسم و …)
  • مفید برای درمان بیماری‌های حلق، گوش و بینی
  • موثر برای بهبود انواع تب‌ها
  • پاکسازی سموم بدن
  • درمان ناراحتی های تنفسی
  • کشتن انگل های دستگاه گوارش

در خصوص خواص سیاه دانه باید گفت که یکی از تحقیقات نشان داده است که این گیاه اگرچه درمان سرطان نیست اما می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از سرطان‌هایی مانند سرطان روده‌ی بزرگ را دارد و همچنین گفته شده که ممکن است تا حدی رشد سرطان را کند یا متوقف کند و از این نظر در بهبود سرطان مفید است.

ظرف پر از سیاه دانه

خواص سیاه دانه و عسل چیست؟

به طور کلی خواص سیاه دانه و عسل به دو دسته تقسیم می‌شود، دسته اول خواصی هستند که مرتبط با عسل هستند که در اینجا منظور عسل کاملا طبیعی است، عسلی که زنبور برای تهیه آن از شهد گیاهان استفاده کرده است که بسته به گیاهی که زنبور از آن استفاده کرده است این عسل حاوی خواصی شامل آنزیم‌های بدن زنبور و همچنین گیاه مورد تغذیه زنبور است.

دسته دوم خواصی است که مربوط به گیاه سیاه دانه است، که همانطور که گفته شد این گیاه دارای خواصی بی نظیری است که مصرف آن برای خیلی از افراد مفید است.

اما قسمت جالب ماجرا اینجاست که وقتی یک ماده مفید مانند سیاه دانه همراه با عسل طبیعی مصرف می‌شود، خواص آن به شکل بهتری همراه با عسل به بدن می‌رسد، در واقع عسل طبیعی یک حمل کننده خوب خواص این گیاه است و راز شهرت معجون سیاه دانه و عسل همین است.

 در ایران گیاه سیاه دانه از قدیم به صورت خودرو در مناطقی مانند اصفهان، آذربایجان و اراک رشد می‌کرده است. هرچند که زادگاه اصلی این گیاه حوزه‌ی دریای مدیترانه بوده است.

برخی از خواص عسل و سیاه دانه:

 بهبود بیماری های تنفسی و آلرژی

عوامل مختلفی مانند شرایط آب و هوایی یا نقص در سیستم ایمنی می‌توانند موجب بروز آلرژی در افراد شوند، یکی از خواصی که به سیاه دانه نسبت داده شده است.

به طور مثال برخی اظهار می‌کنند که با استفاده از عسل و سیاه دانه توانسته اند شدت آلرژی خود را کاهش دهند و برخی هم مانند بنده تاثیر خاصی در وضعیت آلرژی خود مشاهده نکرده اند.

هرچند که برخی تحقیقات نشان داده است که  فلاونوئید‌ها موجود در سیاه دانه در کنار خواص آنتی اکسیدانی و همچنین آنزیم‌های موجود در عسل طبیعی می‌تواند به عنوان دارو در برابر بسیاری از بیماری‌های آلرژیک و تنفسی در نظر گرفته شوند، اما به عنوان درمان اصلی فعلا توصیه نشده است.

 کمک به سلامت قلب و بیماری های عروقی

یکی از خواص اصلی سیاه دانه کمک به سلامت قلب است، در واقع مطالعاتی نشان داده است که مواد موجود در سیاه دانه موجب کاهش سطح کلسترول و چربی بد در خون می‌شود که این یعنی کمک به سلامت قلب و جلوگیری از مسدود شدن عروق. (

سیاه دانه و بهبود زخم ها

گیاه سیاه دانه به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی در بهبود زخم‌ها موثر است و از آنجایی که عسل طبیعی هم به تنهایی برای بهبود زخم موثر است، به همین دلیل ترکیب سیاه دانه و عسل یک ترکیب بسیار موثر برای بهبود زخم در بدن است و خوردن آن برای بهبود زخم توصیه می‌شود.

بهبود دیابت و قند خون بالا

یکی از خواص سیاه دانه کنترل قند خون است که وقتی با عسل طبیعی مصرف می‌شود خواص آن افزایش پیدا می‌کند، دقت کنید که اگر این ترکیب با عسل طبیعی مصرف نشود می‌تواند قند خون را افزایش دهد، چرا که عسل وقتی طبیعی نباشد میزان ساکارز بالایی دارد و برای افراد دیابتی به هیچ وجه مفید نیست و حتی خطرناک است.

آیا معجون دوسین همان سیاه دانه و عسل است؟

بله معجون سیاه دانه و عسل که در این مطلب درباره آن صحبت کردیم همان دوسین است، در طب سنتی به این معجون دوسین هم گفته می‌شود، هرچند که امروزه بیشتر به معجون عسل و سیاه دانه شهرت دارد و اغلب مخاطبان با این نام در مورد آن جستجو می‌کنند.

اگر به دنبال خرید عسل طبیعی هستید اما فروشنده مطمئن سراغ ندارید، می‌توانید عسل خود را از مجموعه آویشا خریداری کنید، ما در آویشا عسل طبیعی و خام را از بهترین و مطمئن ترین زنبورداران کشور تامین و به دست مصرف کنندگان می‌رسانیم.

https://avishaa.com

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 1,67 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.