جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

خواص شگفت انگیز ثعلب برای سلامتی

ثعلب یک نوشیدنی سنتی است که از ریشه چندین گونه ارکیده تهیه می شود. این اصطلاح می تواند هم به خود ریشه و هم به نوشیدنی ساخته شده از آنها اشاره کند.

خواص ثعلب برای سلامتی

اسم ثعلب از کلمه عربی سهلپ گرفته شده است که به معنای ارکیده است. این ریشه ها حاوی نشاسته ای متمایز هستند که بافت منحصر به فرد و طعم ملایمی به نوشیدنی می دهد. ریشه های ارکیده برای تهیه پودر ثعلب آسیاب می شوند و فروش ثعلب در بازار به صورت یک محصول پودر شده انجام می شود. ثعلب اغلب به نوشیدنی های گرم، دسرها و بستنی اضافه می شود  تا به آنها قوام و طعم بدهد.

خالی از لطف نیست که یادآور شویم پودر ثعلب هنوز هم به صورت سنتی تهیه می شود. بدین ترتیب که پیازهای ارکیده پس از جمع‌آوری شسته و در ادامه جوشانده می شوند تا فعالیت آنزیمی آن متوقف شود. سپس در هوای آزاد خشک شده و به پودر تبدیل می شود. ثعلب اکنون یکی از نوشیدنی های محبوب ترکیه در فصل زمستان است. این نوشیدنی لذت بخش چنانچه به صورت خالص و طبیعی مصرف شود فواید زیادی برای سلامتی دارد. برخی از مهمترین موارد کاربرد خرید ثعلب این ماده عبارتند از:

  • رفع چین و چروک پوست
  • تهیه بستنی سنتی
  • درمان ریزش مو
  • رفع آکنه و جوش های صورت
  • تهیه دسر
  • تهیه دمنوش

گیاه ثعلب برای اولین بار در شهرهای خاورمیانه کشت و در قرن هشتم استفاده از آن شروع شد. در گذشته ثعلب بیشتر در پزشکی و تجارت استفاده می شد تا به عنوان یک نوشیدنی. ابن سینا نیز در کتاب خود به نام «قانون» اطلاعات مفصلی در مورد ثعلب ارایه نموده است. او ثعلب را اشتها آور و ذهن گشا، مقوی بدن و بسیار مفید برای سلامتی معرفی کرده است. در کتب مربوط به امپراتوری عثمانی نیز از خواص و موارد کاربرد ثعلب صحبت شده است.

از نظر گیاه شناسی، ثعلب یک گیاه بومی و بسیار ارزشمند از خانواده ارکیده است. غده یا پیاز برخی از انواع ارکیده که بیش از ۱۰ هزار گونه دارد، به صورت پودر ثعلب مصرف می شوند. پودر ثعلب به عنوان مواد اولیه در تولید بستنی و دسرها استفاده می شود.

گیاه ثعلب

مصرف نوشیدنی ثعلب در اروپا نیز سابقه ای تاریخی دارد. این نوشیدنی که در انگلستان به نام «سالوپ» شناخته می‌ شود در قرن ‌های ۱۷ و ۱۸ با افزودن آب به پودر ثعلب برای تهیه یک نوشیدنی غلیظ استفاده می ‌شد. مدت ها قبل از قهوه، ثعلب با نان و همراه با کره در مغازه های ثعلب فروشی این کشور فروخته می شد.

امروزه ثعلب را به جای آب با شیر داغ تهیه می کنند که نوشیدنی حاصل، در روزهای سرد طعم بی نظیری دارد. ثعلب می تواند هضم غذا را آسان کند،  ناراحتی های گوارشی را تسکین دهد و باعث افزایش مقاوت بدن در روزهای زمستانی شود.

ثعلب همچنین یکی از اجزای مهم بستنی معروف ماراش ترکیه است. این بستنی از شیر بز، ثعلب و شکر تهیه می شود. ثعلب تنها ماده‌ ای است که به بستنی ماراش سختی، انعطاف ‌پذیری و طعم معروف آن را می‌ دهد.

دوندورما خوراکی دیگری است که در ترکیه با استفاده از ثعلب تهیه می شود. دوندورما یک کلمه ترکی به معنای بستنی است و به دسری گفته می‌ شود که به طور تقریبی شبیه بستنی تهیه می‌ شود. مواد اولیه دوندورما بسیار شبیه به مواردی هستند که در بستنی منجمد استاندارد استفاده می شوند.

این دسر در ترکیه بسیار محبوب است و در فروشگاه ها و غرفه های خیابانی فروخته می شود. حتی به صورت تجاری و بسته بندی شده نیز در فروشگاه های مواد غذایی عرضه می شود. هنگام سرو، دوندورما مانند بستنی معمولی با خوراکی های دیگر شکلات، آجیل و میوه‌ ها ترکیب می شود.

عوارض ثعلب

مصرف به اندازه عوارض جانبی خاصی ندارد. ولی اگر بیش از اندازه استفاده شود، تارهای صوتی را از کار می‌اندازد. همچنین مصرف بیش از حد ثعلب می‌ تواند منجر به تشدید عفونت ‌های دهانه رحم شود. افرادی که به بیماری وریکوسل مبتلا هستند، باید کمتر از دیگران ثعلب مصرف کنند. همچنین افرادی که گرم مزاج هستند باید در مصرف ثعلب احتیاط کنند زیرا ممکن است عوارضی مانند ضعف دستگاه گوارش و دستگاه عصبی برایشان به همراه داشته باشد.

به یاد داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه بی ‌خطر نیستند و دوز، روش مصرف و تداخل آن ‌ها با دیگر مواد غذایی و داروها بسیار مهم است. چنانچه به بیماری خاصی مبتلا هستید و یا در شرایط خاصی به سر می ‌برید، حتما پیش از مصرف گیاهان دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

کلام پایانی

در قدیم ثعلب را به عنوان یک یک داروی مقوی در نظر می گرفتند. ثعلب فواید زیادی دارد و از آن در طب سنتی برای تقویت سلامت عمومی استفاده می‌ شود. این ماده تسکین دهنده است و می تواند به آرام کردن سرفه خشک و آسم کمک کند. پودر ثعلب در تسکین معده درد، نفخ و ناراحتی های گوارشی نیز موثر است.

ثعلب یک منبع غنی از کلسیم و فسفر است که و می تواند برای سلامت استخوان ها و مغز نیز بسیار مفید باشد. ثعلب به هر شکلی که مصرف شود می تواند به تسکین سیستم عصبی کمک کند و برای مقابله با اضطراب، استرس و همچنین خستگی روزانه فوق العاده عمل می‌ کند. ثعلب یک ماده غذایی تقویت کننده انرژی است که برای دوران نقاهت مفید است.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 13, میانگین امتیاز: 3,77 از 5)
Loading...
این محتوا صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار فوق منتشر شده است و تصویر زندگی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.