پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

افزایش خواص گل‌گاوزبان با لیموعمانی

با لیموعمانی خاصیت آرام‌بخشی گل‌گاوزبان را افزایش دهید

 

یک استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: «ترکیب گل‌گاوزبان با لیموعمانی علاوه بر اینکه باعث می‌شود رنگ بهتری پیدا کند و مزه آن بهتر شود، بر خاصیت آرام‌بخشی این گیاه می‌افزاید.»

دکتر صالحی‌ سورمقی  اظهار داشت: «گل‌گاوزبان حاوی ترکیبات بنفش رنگی است که از نظر علمی این ترکیبات، مواد آنتوسیانینی هستند و از مهم‌ترین خواص دارویی این گیاه می‌توان به آرام‌بخش بودن آن اشاره کرد.»

وی با اشاره به اینکه میزان مصرفی این گیاه در بزرگسالان حدود ۸-۵ گرم معادل یک قاشق غذاخوری سرپر است، گفت: «برای تهیه دمنوش این گیاه می‌توان ۸-۵ گرم از گل این گیاه را در یک لیوان آب جوش ریخت و آن را به طور غیرمستقیم روی حرارت (حرارت غیرمستقیم مانند بخار کتری یا سماور) قرار داد. ۲۰-۱۵ دقیقه زمان کافی است که روی بخار دم بکشد. سپس آن را صاف کرد و نوشید.»

این متخصص فارموگنوزی با بین اینکه آنتوسیانین‌ها در برابر حرارت مقاوم نیستند و در اثر حرارت زیاد، خیلی سریع از بین می‌روند، افزود: «گل‌گاوزبان نباید به طور مستقیم روی حرارت باشد و زیاد حرارت بیند. عطر، طعم و خاصیت آن در اثر دم کردن طولانی‌مدت از دست می‌رود. با ۱۰ دقیقه جوشاندن این گیاه، بیش از ۵۰ درصد از خاصیت آن از بین می‌رود. هر چه بیشتر بجوشد آنتوسیانین‌های آن نیز بیشتر تخریب می‌شود.»

سورمقی در ادامه افزود: «برای اینکه رنگ گل گاوزبان زیباتر شود و خاصیت آرام‌بخشی آن افزایش یابد بهتر است کمی لیموعمانی به آن بیفزایید. به ازای یک قاشق گل‌گاوزبان، یک لیموعمانی را بشکنید و دانه‌های تلخ آن را خارج کنید و سپس پرهای لیموعمانی را در لیوان آب جوش همراه با گل‌گاوزبان بریزید و بگذارید دم بکشد. می‌توانید مقداری هم نبات به این نوشیدنی بیفزایید تا سردمزاجی گل‌گاوزبان گرفته شود و به‌عنوان مصلح عمل کند.»

وی در پایان با تأکید بر اینکه گل‌گاوزبان نباید به‌طور مدام و هرروزه مصرف شود، گفت: «گل گاوزبان را نباید هر روز مصرف کرد چراکه ممکن است در افراد مختلف باعث افزایش یا کاهش فشارخون شود. کسانی که تمایل به نوشیدن دم‌نوش این گیاه دارند می‌توانند پس از یک هفته تا ۱۰ روز، مصرف آن را برای یک هفته قطع کنند یا اینکه یک روز درمیان آن را بخورند.»

 

منبع:salamaneh.com

مطالب مرتبط :

خواص گل گاوزبان و طریقه مصرف آن

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 3,67 از 5)
Loading...