جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

نگاهی بر اتفاقات مهم بازار فولاد در سال ۱۴۰۰

بازار فولاد همواره شاهد تغییرات زیادی بوده است.

اتفاقات مهم ایران روی قیمت محصولات در بازارهای مختلف از جمله بازار فولاد و میلگرد تأثیر بسزایی دارد. در سال ۱۴۰۰ هم وقایع مختلفی رخ داد که برخی از آن‌ها به کارخانه‌های آهن‌آلات و فولاد مربوط بودند و برخی دیگر رویدادهای سیاسی بودند که روی قیمت کالاهای مختلف از جمله آهن تأثیر داشتند.

برخی از اتفاقات قابل پیش‌بینی هستند؛ مثلا در سال ۱۴۰۰ انتخابات ریاست جمهوری یکی از رویدادهای مهم بود که روی قیمت محصولات مختلف تأثیر داشت و بسیاری از فعالان بازار فولاد هم می‌دانستند که قیمت‌‌ها نوسان پیدا می‌کند. در مقابل برخی از رویدادها غیرقابل پیش‌بینی هستند و به یکباره قیمت را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

مروری بر اتفاقات صنعت فولاد در سالی که گذشت

مهم‌ترین رویدادهایی که در سال ۱۴۰۰ صنعت و بازار آهن و فولاد را تحت تأثیر قرار داد، عبارتند از:

  • انتخابات ریاست جمهوری در بهار ۱۴۰۰
  • قطعی مکرر برق در بهار و تابستان ۱۴۰۰
  • خارج شدن برخی از کارخانه از چرخه تولید محصولات فولادی
  • کاهش محصولات تولیدی توسط برخی از کارخانه‌ها
  • آغاز جنگ روسیه و اوکراین در اسفند ۱۴۰۰
  • رویدادهای حول محور تحریم‌ها و برجام
  • نوسان‌های شدید بازار بورس در ماه‌های ابتدایی ۱۴۰۰

این رویدادها در کنار میزان عرضه و تقاضا برای مقاطع فولادی روی قیمت این محصولات تأثیر داشتند. صنعت فولاد در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های قبل نوسانات شدیدتری را تجربه کرد. با بررسی رویدادهای این سال و ارتباط آن با قیمت محصولات فولادی می‌توان تحلیل درستی درباره شرایط و تأثیر آن روی قیمت به دست آورد. هرچقدر اطلاعات بیشتری درباره بازار فولاد و عوامل تأثیرگذار روی آن داشته باشید، قدرت تحلیل شما افزایش پیدا می‌کند و حتی می‌توانید قیمت‌های آتی را هم تا حدودی پیشبینی کنید.

نوسانات مهم‌ترین محصولات فولادی در سال ۱۴۰۰ به چه صورت بود؟

زمانی که اتفاقی در صنعت فولاد یا خارج از آن رخ می‌دهد و روی قیمت تأثیر می‌گذارد، قیمت همه مقاطع فولادی دچار نوسان می‌شود. برخی از محصولات در بازار کاربردی‌تر هستند و نوسان‌هایی که در قیمت آن‌ها ایجاد می‌شود، اهمیت بیشتری نسبت به سایر محصولات دارد؛ میلگرد، پروفیل آهن و تیرآهن جزء این دسته هستند.

قیمت محصولات فولادی از جمله میلگرد، در سال 1400، شاهد نوسانات زیادی بوده است.

از فروردین تا مرداد ۱۴۰۰ قیمت فولاد بخاطر قطعی مکرر برق ۱۱۱ درصد کاهش پیدا کرد و میزان تولید محصولات فولادی کم‌تر شد. البته در ماه‌های بعدی کاهش میزان تولید قیمت را افزایش داد؛ به‌طوری‌که قیمت تیرآهن، میلگرد و پروفیل و ورق‌های فولادی در سال ۱۴۰۰ روند صعودی را تجربه کرد.

بهترین روش برای تحلیل نوسان‌ها و بررسی نوسان کلی قیمت مقاطع فولادی در سال ۱۴۰۰ استفاده از نمودار سالانه قیمت محصولات است. در ادامه نمودارهای قیمت میلگرد، پروفیل آهن و تیرآهن را مشاهده می‌کنید که توسط کارشناسان آهن پرتال تدوین و ارائه شده‌اند.

کدام یک از مقاطع فولادی کمترین تغییرات قیمت را در سال ۱۴۰۰ تجربه کردند؟

ورق‌های گالوانیزه که با ترکیب آهن و فولاد تولید می‌شوند و ورق‌های آلیاژی نورد سرد و گرم جزء کم‌نوسان‌ترین محصولات در سال ۱۴۰۰ بوده‌اند. قیمت این محصولات در برخی بازه‌های زمانی ثابت باقی ماند.

علاوه بر ورق‌های گالوانیزه و آلیاژی، شیب قیمت پروفیل آهن هم نسبت به سایر محصولات ملایم‌تر بود و کم‌تر از سایر محصولات نوسان و افزایش نرخ را تجربه کرد.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

“به‌دلیل کاربرد گسترده پروفیل‌ها در صنعت ساختمان‌ و دیگر سازه‌ها، همواره در برآورد هزینه‌های پروژه، قیمت پروفیل آهن امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. به دلیل پیچیدگی فرآیند تولید این مقطع فولادی و همچنین استفاده از تجهیزات به‌روز، قیمت روز پروفیل آهن نسبت به دیگر مصالح فلزی بیشتر خواهد بود. پروفیل‌های گالوانیزه و کامپوزیت که در ضخامت‌های متداول ۲۰*۲۰، ۳۰*۳۰، ۴۰*۴۰ تولید می‌شوند، از پرکاربردترین پروفیل‌های موجود در بازار هستند.”

قیمت پروفیل نیز مانند سایر محصولات فولادی در سال 1400، با نوساناتی همراه بود.

البته این بدان معنا نیست که قیمت این مقاطع فولادی همیشه نوسان‌های کم‌تری نسبت به سایر محصولات دارد، همانطورکه پیش از این گفتیم میزان عرضه و تقاضا یک فاکتور کلیدی در تعیین قیمت محصولات است.

بیشترین تغییرات قیمت مربوط به کدام یک از محصولات فولادی بود؟

میلگرد و تیرآهن جزء پرمصرف‌ترین محصولات فولادی هستند. این محصولات از اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۰ رخ داد، تأثیر پذیرفتند. قیمت این محصولات در طول سال افزایش پیدا کرد، اما در برخی از ماه‌ها مانند شهریور هم روند نزولی را تجربه کرد. در مجموع قیمت میلگرد و تیرآهن کارخانه‌های مختلف در سال ۱۴۰۰ شیب ملایمی را تجربه کرد. قیمت این محصولات تا حد زیادی با پیشبینی‌هایی که کارشناسان انجام داده بودند، مطابقت داشت. البته بازار آهن نوسان‌های کوتاه مدت بسیاری را تجربه می‌کند، به‌همین‌دلیل افراد فعال در این حوزه باید به روندهای کوتاه مدت هم توجه داشته باشند و آن‌ها را نیز تحلیل کنند.

قیمت آهن و فولاد روی صنایع وابسته که مواد اولیه آن‌ها از تولیدات کارخانه‌های فولاد تأمین می‌شود نیز تأثیر دارد. به عنوان مثال یکی از علت‌های افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ افزایش قیمت فولاد بوده است. روند صعودی قیمت در بازار فولاد، قیمت کالاهایی که برای تولید به فولاد نیاز دارند را نیز افزایش می‌دهد.

سخن پایانی

افرادی که در صنعت فولاد فعالیت می‌کنند یا در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، باید اطلاعات دقیقی درباره روندهای کوتاه مدت و بلند مدت محصولات مختلف داشته باشند. بررسی رویدادهای مختلف و تأثیری که روی قیمت آهن و فولاد و صنایع وابسته به آن‌ها دارد، به شما کمک می‌کند روندهای بازار را تحلیل کنید و بتوانید بهترین فرصت برای خرید محصولات را پیدا کنید.

اگر فقط در زمینه مقطع فولادی خاصی مثل میلگرد یا تیرآهن فعال هستید، می‌توانید بروزترین قیمت تولیدات کارخانه‌های مختلف را در سایت آهن پرتال مشاهده کنید. در سایت آهن پرتال همچنین نمودارهای قیمت ماهانه مقاطع فولادی منتشر می‌شود و می‌توانید همه اطلاعات مورد نیاز در زمینه صنعت فولاد و آهن را به دست آورید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 3,33 از 5)
Loading...
این محتوا صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار فوق منتشر شده است و تصویر زندگی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.