جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

پکیج یا آبگرمکن کدام برای شما مناسب تر است؟

تفاوت های پکیج و آبگرمکن

همان‌طور که می‌دانید همه منازل به سیستم‌های گرمایشی برای تامین آب و همچنین گرم شدن محیط ساختمان خود نیاز دارند. این نیاز در برخی موارد از طریق پکیج برطرف می‌شود و در برخی از منازل نیز با استفاده از آب‌گرم‌کن رفع می‌گردد. در حقیقت می‌توان گفت در حال حاضر سیستم پکیج و آب‌گرمکن رقبای یکدیگر هستند. بسیاری از افراد در هنگام خرید این محصولات با این سوال مواجه می‌شوند که پکیج و آب‌گرمکن کدامیک می‌تواند برای آن‌ها مناسب‌تر باشد.

به ‌طور کلی، پاسخ به این سوال که پکیج برای شما مناسب‌تر است یا آب‌گرم‌کن؛ به چند عامل مهم بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به کارایی سیستم مورد نظر و همچنین رده مصرف انرژی آن اشاره کرد. از طرف دیگر قیمت محصول و تأسیسات نیز در این زمینه اثرگذار است. دیگر عامل بسیار مهم برای انتخاب و خرید هر یک از این دو سیستم گرمایشی، میزان متراژ و مساحت محیط است. در این مقاله تلاش شده است که به معرفی کامل این دو وسیله و بیان مزایا و معایب هر یک بپردازیم تا شما بتوانید سیستم گرمایشی مناسب برای  منزل خود را خریداری کنید.

پکیج چیست؟

پک پکیج در حقیقت نوعی موتورخانه کوچک است که راندمان بسیار بالایی دارد. این سیستم‌ها مصرف انرژی کمی دارند و فضای بسیار کمی را نیز اشغال می‌نمایند. این نوع از تجهیزات گرمایشی را می‌توان به دو دسته دیواری و زمینی تقسیم کرد. این سیستم‌ها می‌توانند به ‌صورت هم‌زمان، هم آب گرم مصرفی یک ساختمان را تامین کنند و هم به گرم شدن شوفاژ آن اقدام نمایند.

پکیج­ها نسبت ‌به دیگر انواع محصولات گرمایشی، میزان خطرات بسیار کمی دارند و از جمله رایج‌ترین این وسایل به شمار می‌روند. لازم به ذکر است که این نوع از سیستم‌ها را می‌توانید در دو حالت زمستان و تابستان تنظیم نمایید. همان‌طور که می‌دانید در فصل تابستان به استفاده از وسایل گرمایشی برای تامین شدن گرمای محیط منزل خود نیازی ندارید. بنابراین از پکیج خود تنها برای تامین آب گرم مورد نیاز استفاده می‌کنید. این در حالی است که در فصل سرد زمستان، سیستم پکیج شما باید به ‌طور دائم مشغول به کار باشد تا هوای گرم را ایجاد کند و از طرف دیگر آب گرم مورد نیاز ساختمان را نیز تامین نماید. لازم به ذکر است که پکیج نسبت به آبگرمکن‌های زمینی سیستم پیچیده تری دارد بنابراین بهتر است از طریق شرکت‌های خدماتی درخواست نصب و تعمیرات پکیج را ثبت نمایید تا مجرب‌ترین افراد برای انجام این کار به محل اعزام شوند. این کار به شما کمک میکند تا از بروز خطرات احتمالی بعدی پیشگیری کنید.

آب‌گرمکن چیست؟

مزایای استفاده از آبگرمکن

تمامی افراد با آب‌گرمکن به میزان کافی آشنایی دارند. همان‌طور که می‌دانید وظیفه اصلی آب‌گرمکن این است که آب گرم مورد نیاز یک ساختمان را تامین نماید. این دسته از محصولات دارای رده‌های مصرفی متفاوتی هستند و از نظر قدرت حرارتی نیز با یکدیگر فرق دارند. فشار ورودی و همچنین نوع گاز مصرفی این سیستم‌ها نیز با یکدیگر دارای اختلافاتی است. آب‌گرمکن‌ها به‌ طور کلی در دو دسته جای می‌گیرند و عبارتند از آب‌گرمکن‌های مخزن­دار و ایستاده و آب‌گرمکن­ های دیواری و بدون مخزن.

آب‌گرمکن‌های مخزن­دار بسیار جاگیر بوده و مصرف انرژی آن‌ها نیز بالا است. آب‌گرمکن‌های دیواری و بدون مخزن جای بسیار کمی را اشغال می‌کنند و ابعاد و سایز بسیار مناسبی دارند. بنابراین می‌توانید این سیستم‌ها را در کابینت آشپزخانه خود جای دهید و یا بر روی هر دیواری که مورد نظرتان است نصب نمایید.

آب‌گرمکن‌های بدون مخزن، دارای یک مشکل اساسی هستند و آن مشکل این است که در برخی از شرایط به ‌طور ناگهانی، آب سرد می‌شود و تشخیص دلیل آن هم کاری زمان‌بر است و نیاز به تخصص دارد. با توجه به نوع سیستم این نوع آبگرمکن ها و خطراتی که در پی انفجار آنها وجود دارد، اگر خودتان به عملکرد آنها آشنا نیستید حتما از کمک تعمیرکار برای انجام تعمیرات انواع آبگرمکن استفاده کنید.

نصب پکیج و آب‌گرم‌کن

انتخاب از بین انواع آبگرمکن

همان‌طور که می‌دانید پکیج و همچنین آب‌گرمکن‌های دیواری هر دو فضای بسیار کمی را اشغال می‌نمایند. از طرف دیگر روند نصب و سرویس این دو یکسان و مشابه است. نکته قابل ‌ذکر در این رابطه این است که در صورتی ‌که فضا و متراژ ساختمان شما از ۶۰ مترمربع کم‌تر باشد نمی‌توانید از سیستم پکیج استفاده کنید. بنابراین لازم است حتما از آب‌گرمکن دیواری بهره­مند گردید. از طرف دیگر در مواقع و نقاطی که دارای مشکل قطعی در برق ساختمان خود هستند نیز استفاده از پکیج مناسب نیست و برای تامین آب گرم باید از آب‌گرمکن استفاده نمایید.

علاوه ‌بر این موارد، پکیج‌ها و آب‌گرمکن‌ها از نظر لوله‌کشی آب نیز با یکدیگر دارای اختلافاتی هستند. برای نصب آب‌گرمکن باید لوله‌کشی کلی و گسترده در ساختمان خود انجام دهید. اما در صورتی ‌که از سیستم پکیج استفاده کنید نیازی به لوله‌کشی کامل و گسترده در ساختمان خود نخواهید داشت. لذا از این طریق در مصرف انرژی نیز صرفه­‌جویی به عمل خواهید آورد. از طرف دیگر در چنین مواردی و برای انجام یک لوله‌کشی گسترده هزینه آب‌گرمکن بیشتر از پکیج خواهد شد.

اما در هر حال هر دوی این سیستم‌ها چه پکیج و چه آب‌گرمکن‌های دیواری و ایستاده، نیاز به خدماتی از قبیل نصب و سرویس و تعمیر، تعمیرکار و سرویس ‌کار خواهند داشت. لازم است بدانید که رسوب‌گذاری املاح در  سیستم‌های پکیج دردسرساز است. بنابراین در صورتی که می‌خواهید پکیج‌ شما عمر طولانی داشته باشد باید به‌صورت دوره‌ای به سرویس آن اقدام کنید. از طرف دیگر در بعضی از مکان‌ها، آب مصرفی، املاح بسیار زیادی دارد. بنابراین لوله‌کشی‌های آب‌گرمکن نیز باید به ‌طور مداوم تحت بررسی قرار بگیرند. با در نظر گرفتن این نکات می‌توانید تصمیم بگیرید که انتخاب شما پکیج است یا آبگرمکن.

انتخاب و خرید پکیج یا آب‌گرمکن

در حال ‌حاضر بسیاری از منازل از یک پکیج برای تامین آب گرم مورد نیاز و گرمای ساختمان خود استفاده می‌کنند و بسیاری از افراد نیز آب‌گرمکن، به ‌ویژه آب‌گرمکن‌های دیواری را مورد استفاده قرار می‌دهند. لازم است بدانید که در شرایط فعلی، استفاده از پکیج رواج قابل ‌توجهی پیدا کرده ‌است. چرا که این نوع از سیستم‌ها دارای چند ویژگی هستند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به این ‌مورد اشاره کرد که سیستم پکیج از ترکیب آب‌گرمکن و همچنین بخاری شکل ‌گرفته است. بنابراین با استفاده از این تجهیزات نیازی ندارید که از دو وسیله گرمایشی در خانه خود استفاده کنید و فضایی جداگانه را به هر یک اختصاص دهید.

از طرف دیگر سیستم پکیج در هنگام کار و فعالیت، صدای بسیار کمی تولید می‌کند. همچنین این ‌دسته از تجهیزات کارایی بسیار مناسبی دارند و امنیت آن‌ها نیز قابل ‌توجه است. سیستم‌های پکیج در حال حاضر در اندازه‌ها و ابعاد مناسب و قابل ‌قبولی ساخته می‌شوند. لازم است بدانید که نگهداری از یک پکیج بسیار ساده‌تر از آب­گرمکن دیواری است. از طرف دیگر می‌توان این سیستم‌ها را از داخل واحد تحت کنترل خود در آورد. سرویس و تعمیر پکیج نسبت ‌به آب‌گرم‌کن بسیار آسان‌تر صورت می‌پذیرد و در فصل سرد سال به ‌طور ناگهانی آب آن، سرد نمی‌شود.

عده‌ای از افراد گمان می‌کنند که قیمت پکیج نسبت ‌به قیمت آب‌گرم‌کن بالاتر است. بنابراین خرید و نصب آن مقرون ‌به ‌صرفه نیست. این در حالی است که این دسته از افراد باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که خرید و نصب پکیج در حقیقت یک تیر و دو نشان است. چرا که شما یک ‌بار هزینه و قیمت پکیج و نصب آن را پرداخت می‌کنید و دیگر نیازی به پرداخت هزینه برای خرید آب‌گرمکن و یا بخاری ندارید، اما با این حال بهتر است درباره مزایا و معایب این روش بیشتر بخوانید. از طرف دیگر با به‌کارگیری این سیستم‌های گرمایشی، انجام لوله‌کشی گسترده و بسیار وسیع از ساختمان شما حذف خواهد شد. از این طریق، هر یک از واحدهای ساختمان نیز برای تامین گرمایش مورد نظر خود دارای استقلال کامل و کافی خواهند بود.

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 1,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.