جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

وظایف و خدمات پرستار سالمند چیست؟

امروزه مراقبت و نگهداری از سالمند در منزل جز نیازهای ضروری در هر خانواده دارای افراد مسن و سالخورده است. سالمندی یکی از مهم ترین دوره های زندگی هر فرد است که در آن لازم است هر فردی که تجربه کافی در این زمینه را دارد کمک گرفت تا سالمند ما از بیماری ها و ناتوانی های زیادی که رنج می‌برند مراقبت کند.

امروزه خدمات بیمارستانی بسیار گسترش یافته و بسته به شرایط و کیفیت خدمات تنوع آن ها هم رو به افزایش است.مراقبت از سالمندان در خانه یکی از مواردی است که باید روی آن تمرکز کنید. زیرا شرایط سنی سالمندان و وضعیت بیماری آنها می‌تواند خطرناک باشد. در این بین نباید فراموش کنید که در زمان مراقبت و پرستاری نباید سالمند شما حس استقلال و عزت نفس خود را از دست دهد

وظایف پرستار سالمند در منزل

اگر وظایف پرستار سالمند را در منزل بررسی کنیم به نکات مهمی پی خواهیم برد. یکی از وظایف مهم پرستار سالمند بررسی وضعیت سالمندان و برنامه ریزی برای آن است. علاوه بر این، ترمیم و پانسمان زخم های سالمندان و جلوگیری از زخم بستر شدن او از دیگر وظایف پرستار است.

مطالعات زیادی برای اثبات این موضوع انجام شده است که سالمندانی که در خانه از آنها مراقبت می‌شود در مقایسه با سالمندانی که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند از شرایط سلامت بهتری برخوردارند.

یکی از مهم ترین نتایجی که می‌توان برای این تحقیق بیان کرد این است که سالمندان احساس می‌کنند در محیط خانه ایمن تر و راحت ترند و با کل محیط خانه آشنا هستند و اگر دوران سالمندی حافظه شان را از دست داده باشد، آشنایی با محیط در اینجا اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

در نتیجه این اتفاقات می‌توان به بهبودی بهتر و افزایش سطح سلامت سالمندان اشاره کرد. بدون شک پرستاری سالمندان نیازمند نگرش مناسب و احساس درک متقابل است.

زمان مناسب برای استخدام پرستار سالمند در منزل

برای سالمندانی که به دلیل جراحی، ضربه های متعدد و غیره نیاز به درمان پزشکی یا فیزیوتراپی در منزل دارند و بیرون از خانه بودن برایشان مشکل است، پرستار سالمند در منزل احتیاج دارند.

همچنین در مواقعی که نیاز به استفاده از خدمات پرستار متخصص در منزل دارید می‌توانید از گزینه استفاده کنید، لزوم استفاده از تجهیزات پزشکی در منزل از دیگر مواردی است که می‌تواند منجر به حضور پرستار در منزل شود.

نکات مهم قبل از استخدام و قبول کردن پرستار سالمند

قبل از استخدام یک پرستار سالمند، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • اطلاعات کافی و کامل در مورد فردی که به عنوان پرستار برای سالمند خود استخدام می کنید را کسب کنید.
  • به سطح تحصیلات او توجه کنید. پرستاران دارای مدرک پرستاری معمولاً برای خدمات تخصصی استخدام می‌شوند. اگر سالمند شما در انجام کارهای خود ناتوان است بهتر است یک پرستار بهیار برای او استخدام کنید.
  • پرستاران توسط مؤسسه خدمات پرستاری به صورت ۲۴ ساعته پشتیبانی می‌شوند.
  • اگر سالمند شما در بستر بیماری است و راه رفتن و حرکت برایش مقدور نیست یا مشکل است، به شما توصیه می‌کنیم در زمان استخدام پرستار به قوت بدنی و جثه او برای جابه‌جا کردن سالمندتان توجه کنید. بدون شک پرستاری که ریز اندام است از عهده این کار برنمی‌آید.

وظایف و خدمات پرستار سالمند

در حال حاضر نگهداری از سالمندان امری اساسی و مهم در مرکز خدمات است. اکثر سالمندان به مراقب نیاز دارند؛ زیرا توانایی های بسیاری از آن ها در این دوره کاهش می‌یابد.

در سنین بالا، افراد به مراقبت و نگهداری بیشتری نیاز دارند. نگهداری از سالمندان برای خانواده ها بسیار سخت است. زیرا مشکلات اقتصادی در حال افزایش بوده و همه اعضای خانواده برای کسب درآمد بیرون از خانه کار می‌کنند و امکان نگهداری از سالمندان را ندارند. به همین دلیل است که آنها به کمک یک پرستار نیاز دارند. البته باید به خاطر داشت که مراقبت از سالمندان نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد.

بزرگسالان به دو گروه تقسیم می‌شوند. سالمندانی که برای انجام کارهای خانه یا خرید به شخصی نیاز ندارند که از آنها مراقبت کند. دسته دوم کسانی هستند که قادر به کار نیستند و نیاز به پرستار سالمند دارند تا در استحمام، توالت و لباس پوشیدن به آنها کمک کند.

برخی از سالمندان نیاز به همراهی و گفتگو دارند، بنابراین به یک همدم سالمند برای رفع رنج و مشکلات نیاز دارند.

پرستار سالمندی که از طرف مراکز به شما معرفی می‌شود بسیار ماهر و آموزش دیده است. با این مزیت شما دیگر نباید نگران امنیت و کارهای سالمند خود باشید.

مسئولیت های پرستاران سالمند شامل انواع مختلفی است. این مشاغل اغلب بسته به وضعیت سالمندان، سن، محل سکونت، نیازهای کارفرما و نوع قرارداد پرستار با شرکت مراقبت پرستاری متفاوت است. در ادامه لیستی از وظایف اصلی یک پرستار سالمند را مشاهده خواهیم کرد:

  • ثبت علائم حیاتی سالمندان
  • مراقبت، کنترل و مدیریت داروهای قدیمی بر اساس زمان مصرف
  • پخت و پز و غذا دادن به سالمندان
  • رعایت بهداشت سالمندان (حمام، توالت، تعویض پوشک و نظافت منزل)
  • انجام تمرینات درمانی و کلیه حرکات و ماساژهای لازم برای سالمندان طبق توصیه پزشک
  • کمک به سالمندان در زمینه تحرک، کارهای خانه، یا کارهای پزشکی
  • کمک به سالمندان برای انجام کلیه فعالیت های روزانه
  • بهبود شرایط جسمی و روحی سالمندان با کمک و همکاری خود فرد سالخورده

البته در تمامی این موارد توجه داشته باشید که قبل از عقد قرارداد باید در مورد نوع و کیفیت خدمات به توافق برسید.

دستمزد پرستار سالمند

حقوق نگهداری سالمند در منزل با توجه به نوع خدمات پرستار سالمند تحت تأثیر عوامل مختلف متفاوت است. شما باید حداقل دستمزد پرستاران را طبق معیار آن ها از مراکز خدمات پرستاری بپرسید. حتماً وضعیت بیمار و همچنین وضعیت مالی و مدت اقامت او را به طور کامل توضیح دهید. البته نوع کار پاره وقت یا تمام وقت نقش مهمی در تعیین دستمزد یک پرستار سالمند دارد.

در خدمات تمام وقت یا شبانه روزی، سالمندان توسط یک پرستار ۲۴ ساعته همراهی می‌شوند. در روزهای تعطیل یا مرخصی یک پرستار جایگزین برای او تعیین می‌گردد.

در خدمات جزئی، پرستار ممکن است خدمات روزانه، شبانه یا ساعتی را ارائه دهد. بدیهی است که هزینه پرستار پاره وقت کمتر از هزینه پرستار تمام وقت است. با توجه به آنچه گفته شد، عوامل موثر بر دستمزد پرستاران سالمند را می‌توان در لیست زیر مشاهده کرد:

  • قراردادهای پرستاری پاره وقت یا تمام وقت (۲۴ ساعته).
  • نظافت توسط پرستار
  • نوع و کیفیت خدمات مراقبت از سالمندان
  • داشتن بیمار های خاص مانند آلزایمر
  • ارائه خدمات در روزهای تعطیل رسمی و آخر هفته
  • سطح تحصیلات پرستاران
  • استفاده از پرستار متخصص برای ارائه خدماتی مانند تزریق داخل وریدی، لوله کاری، لوله معده و کار با علائم حیاتی و سایر دستگاه های تخصصی.

سخن آخر

اگر تجربه ای کافی در زمینه استخدام پرستار برای سالمند خود ندارید می‌توانید از مراکز معتبر در این زمینه درخواست کمک و مشاوره کنید. پرستاران سالمندان نه تنها در منزل کار می‌کنند، بلکه می‌توانند در خانه های سالمندان و مراکز مختلف پزشکی و درمانی نیز کار کنند.

در این مراکز، پرستاران می‌توانند به پزشکان در انجام آزمایشات و پیگیری روش های درمانی کمک کنند.

یک پرستار سالمند بسته به ساعات کاری و شرح وظایف، شرایط فرد سالمند و… ممکن است وظایف متفاوتی داشته باشد. البته شرح وظایف پرستار سالمند بر حقوق او تأثیر می‌گذارد. قبل از انعقاد قرارداد، توجه به وظایف پرستار سالمند و تفاهم با او توصیه می‌شود.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 1,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.