جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

مقایسه قابلیت های سیم بکسل فولادی و استیل

سیم بکسل فولادی

سیم بکسل ها در متریال مختلفی از آلیاژ های فولادی و استنلس استیل تولید می شوند. البته تنوع سیم بکسل محدود به آلیاژ و متریال نیست بلکه این قطعه صنعتی در بافت ها، ساختار های مختلف با انواع مختلفی از مغزی و خواب مفتول ها با روش های مختلف آبکاری در سایز های مختلف عرضه می شود. تمامی این مشخصات سیم بکسل سبب می شود تنوع این قطعه پر کاربرد صنعتی با در نظر گرفتن سایز های مختلف به ده ها هزار انتخاب مختلف بیانجامد. بینابراین انتخاب متریال بر حسب شرایط کاربری تنها یکی از قدم ها در انتخاب سیم بکسل در اتصالات صنعتی می باشد.

سیم بکسل فولادی که از گرید های بالای آلیاژ فولاد با درصد کربن نسبتا بالا تولید شده دارای تنسایل یا قابلیت مقاومت کششی بسیار بالایی می باشد و از آن رو اغلب در فرایند هایی که سیم بکسل تحت تنش های شدیدی قرار می گیرد از سیم بکسل فولادی استفاده می شود. انواع اسلینگ سیم بکسل، انواع سازه های سیم بکسلی مانند پل های معلق و سیم های مهار که در واقع نوعی سیم بکسل با یک استرند یا رشته با حداقل انعطاف و حداکثر مقاومت کششی هستند از سیم بکسل فولادی تولید می شوند.

سیم بکسل های فولادی دارای تنسایل مقاومت کششی حداقل ۱۵۶۰ نیوتن بر میلیمتر مربع هستند که در این گرید نیز برای کاربری های مختلف مانند سیم بکسل های ۸ رشته آسانسور، سیم بکسل هفت لا که در مغزی استرند ها نیز از کنف استفاده می کنند استفاده می شود. شایان ذکر است که تنسایل سیم بکسل استنلس استیل ۱۵۷۰ نیوتن بر میلیمتر مربع یعنی تقریبا برابر با پایین ترین گرید سیم بکسل فولادی است. تنسایل های بالاتر سیم بکسل فولادی مانند ۱۷۷۰ نیوتن بر میلیمتر مربع در تولید سیم بکسل های ۶ رشته جرثقیل و حفاری و حداقل تنسایل سیم بکسل نتاب تاور کرین ها را نیز به خود اختصاص می دهند.

در رده های بالاتر سیم بکسل فولادی با تنسایل های بالایی چون ۱۹۶۰ نیوتن بر میلیمتر مربع که کاربری آن اغلب در تولید سیم بکسل های نتاب برای اتصال بر روی تاور کرین ها می باشد تولید می شوند. لازم به ذکر است که سیم بکسل هایی که برای برش سنگ بصورت سیم برش الماسه در معادن نیز مورد استفاده قرار می گیرند از گرید ۱۹۶۰ نیوتن بر میلیمتر مربع با ساختاری ۶ رشته و البته با بافتی از نوع کامپکت تولید می شوند. در بالاترین گرید سیم بکسل فولادی با تنسایل ۲۱۶۰ نیوتن بر میلیمتر مربع تولید می شود که کاربری آن محدود به تاور کرین ها با مشخصه های خاص می باشد.

تفاوت گرید های سیم بکسل استنلس استیل

سیم بکسل استنلس استیل

سیم بکسل های استنلس استیل در دو گرید از استیل یعنی گرید ۳۰۴ و گرید ۳۱۶ تولید می شوند. هر دو گرید سیم بکسل استیل دارای تنسایل مقاومت کششی برابر با ۱۵۷۰ نیوتن بر میلیمتر مربع بوده و خواص مکانیکی مانند مقاوت سایشی و مقاومت حرارتی برابری دارند. مورد اول یعنی سیم بکسل استنلس استیل ۳۰۴ از ۱۸% کروم و ۸% نیکل در ساختار خود استفاده می کند و تا اندازه کمی تحت تاثیر میدان مغناطیسی جذب شده و به آن سیم بکسل استیل بگیر نیز گفته می شود.

سیم بکسل استنلس استیل ۳۱۶ علاوه بر کروم و نیکل به میزانی بسیار کم و حدود ۲% از عنصر فلزی Mo که فلزی ارزشمند با فراوانی اندک در زمین می باشد استفاده می کند که سبب بالا رفتن قیمت سیم بکسل استیل نگیر ۳۱۶ نیز می شود. همانگونه که از نام آن مشخص است سیم بکسل استیل نگیر توسط آهنربا به هیچ وجه جذب نمی شود. اما این تنها تفاوت دو گرید سیم بکسل استیل نمی باشد. در واقع تفاوت اصلی این دو گرید در مقاومت محیطی در برابر زنگ زدگی ناشی از تماس با آب، باران های اسیدی و گاز های خورنده صنعتی می باشد. سیم بکسل استیل نگیر به سبب وجود عنصر مولیبدنیوم در برابر خورنده های کلریدی مقاومت بسیار بالاتری دارد. اغلب اتصالات استیل مانند قلاب، شگل و مهارکش استیل نیز از استنلس استیل گرید ۳۱۶ استفاده می کنند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 3,50 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.