جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟

آگاهی از تفاوت لمینت و کامپوزیت باعث می شود تا خیلی بهتر بتوانید یکی از این دو روش زیباسازی دندان را انتخاب کنید. داشتن لبخند زیبا علاوه بر ایجاد زیبایی، موجب افزایش اعتماد به نفس فرد می شود. داشتن لبخند زیبا و دلنشین، بر بهبود روابط اجتماعی تاثیر زیادی می گذارد.

لمینت و کامپوزیت هر دو از راهکارهای بسیار موثر در برطرف کردن عیوب ظاهری دندان ها مانند به هم ریختگی های خفیف دندان ها، زرد و یا تیره شدن دندان ها، لب پر شدن دندان ها، بد شکلی دندان ها، شکستگی های ضعیف و فاصله کم بین دندان ها می باشند. در هنگام انتخاب هر کدام از این دو روش باید به تفاوت های موجود بین لمینت و کامپوزیت توجه داشته باشید.

تفاوت لمینت و کامپوزیت

برای استفاده از هر دو روش اصلاح طرح لبخند، ابتدا باید سلامتی دهان و دندان بررسی شود. اگر فرد دچار دندان های پوسیده، مشکل در روابط بین فک بالا و فک پایین و یا مبتلا به بیماری های لثه می باشد، باید قبل از استفاده از لمینت و کامپوزیت، مشکلات دهان و دندان خود را درمان کند. در برخی موارد باید قبل از انجام  روش های زیباسازی دندان، از روش های ارتودنسی و لیفت لثه استفاده می شود.

تفاوت لمینت و کامپوزیت

دانستن اطلاعاتی درباره تفاوت لمینت و کامپوزیت، این امکان را فراهم می کند تا روش مناسب تری را برای طراحی لبخند، انتخاب کنید. کسانی که برجستگی دندانشان،  زیاد است، نمی توانند از کامپوزیت استفاده کنند و باید از روش لمینت کمک بگیرند. کامپوزیت دندان ضخامت بیشتری از لمینت دارد. استفاده از کامپوزیت موجب می شود تا اینگونه افراد، لبخند زیبا نداشته باشند. اما لمینت یک لایه نازک می باشد که موجب زیباتر شدن لبخند این افراد می شود. لمینت دندان با وجود اینکه ضخامت بسیار کمی دارد اما بسیار مقاوم تر و مستحکم تر از کامپوزیت دندان می باشد. دکتر هومن عشقی دندانپزشک زیبایی در تهران بهترین روش را با توجه به وضعیت دندان های شما پیشنهاد میدهد.

هزینه کمتر کامپوزیت ونیر نسبت به لمینت سرامیکی

تفاوت لمینت و کامپوزیت در اختلاف قیمت آنها، مهم می باشد. هزینه نصب لمینت سرامیکی حدود دو برابر نصب کامپوزیت می باشد. متاسفانه بسیاری از بیمه ها، هزینه استفاده از لمینت و کامپوزیت را متقبل نمی شوند زیرا این روش ها، جزو زیبایی محسوب می شوند. به همین دلیل اکثر افراد به دلیل قیمت کمتر کامپوزیت از این روش زیبایی دندان استفاده می کنند.

تفاوت لمینت و کامپوزیت در تعداد جلسات و مدت زمان نصب کامپوزیت و لمینت

تفاوت لمینت و کامپوزیت  در مراحل و مدت زمان انجام روکش دندان، برای برخی افراد حائز اهمیت می باشد. کامپوزیت معمولا در طی یک جلسه نصب می شود. دندانپزشک دندان های مشکل دار را با استفاده از مواد رزینی پوشش می دهد. سپس به کامپوزیت فرم و شکل می دهد. لایه های اضافی رزین جدا می شود. مواد رزینی کامپوزیت، توسط نور سخت و محکم به دندان می چسبد. در آخر کامپوزیت جلا داده می شود. برای داشتن دندان با ظاهری کاملا طبیعی، باید دندان کامپوزیت شده صیقل داده شود.

برای نصب لمینت سرامیکی به مدت زمان ۲ تا ۳ هفته زمان نیاز است. این تفاوت لمینت و کامپوزیت برای کسانی که فرصت کافی ندارند، بسیار مهم است. در این روش دندانپزشک مینای دندان را تراشیده و از دندان تراشیده شده، قالب گیری را انجام می دهد. سپس نمونه قالب گیری را به لابراتوار می فرستد تا لمینت سرامیکی ساخته شود. ساخت لمینت حدود ۲ هفته طول می کشد.

لمینت دندان

برگشت پذیری کامپوزیت اصلی ترین تفاوت لمینت و کامپوزیت

تفاوت لمینت و کامپوزیت از نظر قابلیت برگشت پذیری کامپوزیت بسیار اهمیت دارد. مهمتریم مزیت استفاده از کامپوزیت این مورد است که در صورت نارضایتی می توان کامپوزیت را از روی دندان برداشت. در روش نصب کامپوزیت مینای دندان تراشیده نمی شود و می توان دوباره،  از دندان های طبیعی استفاده کرد.  اما در روش لمینت دندان مینای دندان تراشیده شده و دیگر نمی توان از دندان های طبیعی استفاده کرد.

تفاوت لمینت و کامپوزیت در طول عمر آنها

توجه داشته باشید که تفاوت لمینت و کامپوزیت از نظر ماندگاری، در انتخاب روش مناسب اهمیت ویژه ای دارد. ماندگاری لمینت بسیار بیشتر از کامپوزیت می باشد. کامپوزیت مزایای زیادی دارد اما مواد مورد استفاده در ساخت لمینت بسیار قویتر از کامپوزیت است. به همین دلیل لمینت طول عمر بیشتری دارد. با رعایت مراقبت های بعد از نصب لمینت می توان برای مدت ۱۰ تا ۱۵ سال از آن استفاده کرد.

هنگامی که به تفاوت لمینت و کامپوزیت در قیمت، توجه می کنید، حتما طول عمر آنها را هم مد نظر داشته باشید. قیمت کامپوزیت تقریبا نصف قیمت لمینت سرامیکی می باشد در حالیکه طول عمر آن هم به اندازه نصف طول عمر لمینت سرامیکی می باشد.

تفاوت لمینت و کامپوزیت در میزان استحکام و مقاومت

میزان استحکام و مقاومت لمینت بسیار بیشتر از کامپوزیت می باشد. لمینت در لابراتوار طی فرایندهای پیچیده ساخته شده است. به همین دلیل در برابر تغییر رنگ، شکستگی و ضربه های وارد شده، مقاوم تر می باشد. کامپوزیت دندان در برابر تغییر رنگ و آسیب های ناشی از ساییده شدن و یا ضربه، بسیار ضعیف تر از لمینت می باشد. کامپوزیت در تماس با مواد غذایی رنگدانه دار، دچار تغییر رنگ می شود.

 تفاوت کاربرد لمینت و کامپوزیت

تفاوت لمینت و کامپوزیت در کاربرد آنها اهمیت دارد. این دو روش برای برطرف کردن مشکلات ظاهری دندان ها استفاده می شوند.

کاربرد لمینت

  • برطرف کردن مشکل دندان های زاویه دار و کج
  • درمان شکستگی و یا ترک خوردگی دندان
  • بهبود وضعیت ظاهری دندان هایی که با روش بلچینگ، سفید نشده باشند.
  • درمان ساییدگی دندان برای مدت زمان کوتاه
  • برطرف کردن فواصل بین دندانی

کامپوزیت دندان

کاربرد کامپوزیت دندان

  • درمان لب پر شدگی و یا شکستگی جزئی دندان ها
  • برطرف کردن فاصله خفیف بین دندان ها
  • سفید کردن دندان های بدون مشکل
  • زیباسازی دندان های خرگوشی
  • برطرف کردن کجی جزئی دندان ها

کلام آخر

در درجه اول زیباتر بودن لمینت، مهمترین  تفاوت لمینت و کامپوزیت می باشد، به همین دلیل لمینت مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. لمینت به صورت مخصوص و ویژه برای هر دندان در داخل لابراتوار ساخته می شود اما زیبایی کامپوزیت بستگی به هنر دست متخصص دندانپزشکی دارد.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در وب سایت دکتر هومن عشقی به آدرس www.dreshghi.com  مطرح کنید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 4, میانگین امتیاز: 4,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.