جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

عوامل پرزدهی فرش ماشینی

حتما تا کنون با این مشکل مواجه شدید که هنگامی که با جوراب یا هر پوشش دیگری بر روی فرش های منزل خود یا دیگران راه می روید پس از مدتی پرزهای فرش تازه خریداری شده و نو اصطلاحا به شما می چسبند و این موضوع برای خیلی از آدمها خوشایند نیست و احساس آلودگی همیشگی و حتی حساسیت برای برخی ایجاد می کند. پرز دهی بیش از حد فرش باعث می شود شما در فواصل کوتاه مدتی مجبور به جارو کشیدن فرش باشید تا خانه همیشه مرتب و تمیز به نظر برسد و این کار پس از مدتی خسته کننده و آزار دهنده خواهد بود و ممکن است کاربران شاغل فرصت نظافت هرروزه را نداشته باشند. در اینجا این سوال مطرح می شود که اصلا پرز فرش چیست و چگونه ایجاد می شود؟ آیا می توان پرز دهی فرش را برطرف کرد؟ با داشتن اطلاعات کافی در این زمینه می توانید فرشی با پرز دهی کمتر انتخاب کنید و بتوانید در کنترل تمیزی فرش خود اقدامات اثربخش تری انجام دهید.

مشکل عمده ی پرز دهی که در فرش ماشینی بیشتر از فرش دستباف دیده می شود به روند تولید فرش برمی گردد و می توان گفت علت اصلی این موضوع در کارخانه‌ی فرش رقم می خورد. در مراحل تولید فرش ماشینی توسط دستگاه های پیشرفته، باید میزان مواد اولیه مورد استفاده در الیاف را کنترل کرد و حد مشخصی از روغن  و میزان آب را استفاده کرد تا تولید الیاف به خوبی صورت بگیرد و همچنین از مواد اولیه نا مرغوب در تولید الیاف مصنوعی استفاده نشود. ماشین آلات تولید کننده‌ی فرش ماشینی باید مرتبا سرویس و کنترل شوند و حد مناسبی از دمای مورد نیاز برای دستگاه ها تامین شود تا الیاف در مرحله ی ریسندگی به تثبیت کاملی برسد و در نتیجه دوام و زیبایی بیشتری داشته باشد.

یکی از عوامل مهم دیگر تاثیر گذار در پرزدهی فرش ماشینی، خاب فرش است. خاب فرش در واقع گره های u  شکل هستند که میزان نرمی و انعطاف و برگشت پذیری نخ فرش را تعیین می کنند که با دست کشیدن روی فرش موقع خرید تا حدی متوجه میزان لطافت و نوع خاب فرش می شویم . باید گفت هرچقدر ارتفاع خاب بلند تر باشد میزان پرزدهی بیشتر است. در شانه و تراکم پایین تر ارتفاع خاب فرش ماشینی بلند تر خواهد بود و پرز دهی بیشتر می شود . پس می توان گفت میزان شانه و تراکم فرش با میزان پرز دهی رابطه ی عکس دارد. فرش های ۱۲۰۰ شانه با تراکم بالا پرز دهی بسیار کمتری نسبت به فرش ۷۰۰ شانه دارند و ریز بافت تر هستند همچنین فرش های ۱۲۰۰ شانه به مراتب از فرش های ۱۰۰۰ شانه نرم تر و درخشندگی بیشتری دارد که باعث می شود وضوح رنگ‌ها زیباتر جلوه کند.در الیاف مرغوب ، جنس خاب با کیفیت بوده و قیمت فرش ماشینی بالاتر است. . در تمامی فرش های ماشینی تولید شده از الیاف مصنوعی متفاوت برای حفظ خاب فرش و عدم پرز دهی از میزانی اهار استفاده می کنند که میزان آن از فرش دستباف بیشتر خواهد بود. اما در فرش‌هایی با ارتفاع خاب بالا و اصطلاحا پرز بلند ممکن است آهار تاثیر کمی داشته باشد و نتواند تمامی طول پرز فرش را پوشش دهد.

در بیان کلی می توان گفت نحوه‌ی تولید فرش توسط ماشین آلات کارخانه ی فرش، نوع الیاف و نخ استفاده شده و ریسندگی الیاف، میزان تراکم و شانه که منجر به خاب فرش می شود و آهار استفاده شده در فرش ماشینی همگی از عوامل تاثیر گذار بر میزان پرزدهی فرش هستند. پرز دهی فرش عملی غیر قابل انکار است که معمولا در دو هفته‌ی اول خرید فرش صورت می گیرد اما راهکار های ساده ای برای کم کردن پرزدهی فرش وجود دارد.

فرش های نو باید مرتبا جارو کشیده شوند تا پرزدهی اولیه کاهش پیدا کند و گاهی با جاروهای نم دار می توانیم کرک فرش را به خوبی جمع کنیم . اما توجه داشته باشیم که استفاده از جاروی نامناسب فرچه مانند باعث تحریک پرز های فرش و پرزدهی بیشتر خواهد شد.  می توانیم از پارچه‌ی کم تراکم نم دار استفاده کنیم و و در جهت خاب فرش بر روی فرش ماشینی بکشیم تا تمام پرز های احتمالی فرش جمع شود.در این بین محصولاتی نیز جهت سهولت پرزگیری فرش ماشینی تولید شده اند که کارایی نسبتا خوبی دارند مانند فوم های نگهدارنده پرز های فرش که مانند لایه محافظ از تمامی عواملی محیطی برای فرش ماشینی نقش ایفا می کنند .همچنین دستگاه های پرز گیر برقی که ممکن است هزینه‌ی بالایی داشته باشند اما عملکرد مناسب آنها قابل چشم پوشی نیست.

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 5,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.