سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

طرز تهیه مربای زردآلو مجلسی با هسته

مربای زردآلو تازه علاوه بر رنگ و ظاهر زیبا، عطر و طعم زردآلوی تازه را میهمان سفره های صبحانه حتی سفره های زمستانی ما می نماید. این مربا همچنین مزه ای شبیه “مربای قیسی زردآلو” دارد. البته ماندگاری این مربا کمتر از آن بوده و همچنین از لحاظ قیمت نیز ارزان تر از آن می باشد.

طرز تهیه مربای زردآلو مجلسی

طرز تهیه مربای زردآلو

مواد لازم برای تهیه مربای زردآلو

زردآلو با هسته۵ کیلو
شکر (چون زردآلوی ما شیرین بود)دو و نیم کیلو
جوهر لیموحدود نصف قاشق چایخوری
آماده سازی:
زمان پخت:
مجموع زمان پخت:

توجه: مقادیر را می توانید نصف و یا کمتر نمائید.

طرز تهیه مربای زردآلو تازه با هسته

ابتدا زردآلوها را داخل کاسه ای ریخته و رویش آب میریزیم و با آب روان خوب می شوئیم. سپس آبکش کرده و اجازه می دهیم تا آبش برود.

سپس همراه با هسته در ته قابلمه ای بزرگ می چینیم. به طوریکه خیلی روی هم قرار نگیرند.

سپس حدود یک لیوان آب داخل قابلمه میریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در قابلمه بهتر است تا به هنگام جوش آمدن نیمه بسته باشد، سپس سایر مراحل بدون درب می باشد.

زردآلوها خوب آب خواهند انداخت. وقتی زردآلوها درون آب خودشان شروع به جوشیدن و کمی نرم شدن بکنند (البته زردآلو ها آنقدر نپزند و آنقدر نرم نشوند که شکلشان را از دست بدهند و وا بروند) شکر را به آن اضافه می کنیم.

اجازه می دهیم شربت خوب قوام بیاید. یعنی شربت کمی غلیظ شده و حباب بزند.

طرز تهیه مربای زردآلو

سپس جوهر لیمو را درون چند قاشق آب ریخته و خوب مخلوط می کنیم تا جوهر لیمو حل شود و سپس به قابلمه می افزائیم قابلمه را بارها به این طرف و آنطرف تکان می دهیم تا جوهر لیمو به همه جای آن برسد. چند جوش که زد، حرارت را خاموش می کنیم.

اکنون اجازه می دهیم مربا درون قابلمه با دم کنی یک روز بماند (محیط خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد). سپس میوه ها احتمالاً آب پس خواهد داد. این آب هم سبب رقیق شدن شیره مربا می شود و در ضمن باعث افزایش احتمال کپک زدگی آن نیز می گردد. لذا بهتر است تا شیره مربا را دوباره بجوشانیم. در این حالت میوه ها را خارج کرده و درون آب کش میریزیم. شربت را دوباره می جوشانیم تا آب اضافی آن تبخیر شده و قوامش مناسب باشد. در انتها میوه را مجدداً و با دقت در ته قابلمه می چینیم. یکی دو جوش که زد حرارت را خاموش می کنیم. اجازه می دهیم کاملاً خنک شود و سپس به ظرف شیشه ای دردار تمیز و خشک منتقل می کنیم.

بافت این مربا نرم است لذا حین برداشتن آن دقت شود. هنگام میل کردن هسته آن را خارج می کنیم و با نان و کره یا نان و خامه میل می کنیم.

نوش جانتان.

طرز تهیه مربای زردآلو

طرز تهیه مربای زردآلو

طرز تهیه مربای زردآلو

نکات  طرز تهیه و نگهداری مربای زردآلو:

میزان شکر بستگی به میزان شیرینی زردآلوها دارد.

زردآلو ها آنقدر نپزند و آنقدر نرم نشوند که شکلشان را از دست بدهند و وا بروند.

می توان به جای جوهر لیمو از مقداری آب میوه بالنگ تازه که هنگام درست کردن مربای بالنگ برداشته بودیم استفاده کردیم. اگر آب میوه بالنگ را درون یک بطری بریزید و درش را ببندید. اصلاً خراب نمی شود و می توانید به عنوان جوهر لیمو برای مرباها استفاده کنید. ضمناً عطر خوبی دارد.

موقع پخت مربا در قابلمه را باز بگذارید تا رنگ آن زیاد تغییر نکند.

هیچ وقت مربای گرم را در شیشه نریزید. صبر کنید تا خنک شود. شیشه حتماً بایستی تمیز و خشک باشد.

بهتر است مربا درون قابلمه با دم کنی یک روز بماند (محیط خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد). سپس میوه ها احتمالاً آب پس خواهد داد. این آب هم سبب رقیق شدن شیره مربا می شود و در ضمن باعث افزایش احتمال کپک زدگی آن نیز می گردد. لذا بهتر است تا شیره مربا را دوباره بجوشانیم. تا آب اضافی آن تبخیر شده و قوامش مناسب باشد.

احتمال کپک زدن این مربا کمی زیاد است، لذا برای نگهداری طولانی مدت بهتر است آن را فریز نمائیم.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 100, میانگین امتیاز: 4,18 از 5)
Loading...