جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

جراحی شکم و عمل پلک، پر طرفدارترین جراحی های زیبایی

تغییر شکل شکم در اثر تجمع چربی اضافی، شکم محدب، افتادگی پوست و ترک در ناحیه شکم اثرات بدی در سلامت فیزیکی و روانی به دنبال دارد. در همه افراد، شکم بزرگ برآمده قابل درمان است. جراحی شکم در هر سنی می تواند انجام شود. جراحی شکم یا Abdominoplasty مجموعه اقداماتی است که شامل برداشتن پوست بیش از حد و چربی شکم و تغییر غضروف عضلانی می باشد. در پی جراحی شکم نیز، ظاهر شکم زیباتر گشته و تنها خط برشی که در زیر شکم ایجاد مینماید از ایرادات این جراحی می باشد.

عوامل به وجود آمدن شکم محدب

ظاهر نامطلوب و آزاردهنده شکم می تواند عوامل مختلفی داشته باشد. تغییر های هورمونی در بدن، نشستن به صورت مداوم، بارداری و فرایندهای بعد از زایمان، افزایش و بالارفتن سن، استعدادهای ژنتیکی، کاهش و افزایش وزن به طور متناوب، از عوامل قابل توجه در برآمده شدن شکم هستند. این عوامل باعث شل شدن عضلات شکم و افتادگی پوست، ایجاد ترک در اثر کشیدگی پوست، جمع شدن چربی و بزرگ شدن موضعی این ناحیه و ایجاد اختلالاتی در زندگی فرد می شوند. بد شکل شدن شکم در قسمت پوست و عضلات آن بعد از چاق شدن در خانمها بیشتر از آقایان باعث افتادگی عضلات و شل شدن پوست می شود.

جراحی شکم

ابدومینوپلاستی

آبدومینوپلاستی فرایند جراحی شکم است که برای از بین بردن مشکلاتی که در زیبایی شکم به وجود آمده با نتایج مؤثر در این ناحیه به کار برده می شود. عضلات شکم که در اثر چاقی دچار افتادگی و شل شده اند، بعد از عمل جراحی قوی تر شده و پوست آویزان که جای ترک هایی نیز روی آن به وجود آمده است بهبود پیدا می کند و همچنین چربی های اضافی که در این ناحیه جمع شده اند از بین می روند تا شکمی تخت، سفت و جوان با ظاهری زیبا بوجود بیاورد.

سن و مدت زمان جراحی شکم

جراحی شکم برای تمام سنین مناسب است ولی این وضعیت معمولا در کسانی که دارای افزایش وزن و چاقی هستند و یا خانم هایی که دوران بارداری را پشت سر گذاشته اند به وجود می آید. عملیات Abdominoplasty  یا جراحی شکم با دامنه متغیر متفاوت است و اغلب به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شود. با توجه به میزان عمل جراحی، یک جراحی شکم کامل می تواند از ۱ تا ۵ ساعت طول بکشدو همچنین یک جراحی جزئی شکم (مینی تکت شکم) می تواند بین ۱ تا ۲ ساعت به پایان برسد.

چه کسانی باید جراحی شکم را انجام دهند؟

افراد برگزیده برای جراحی شکم، اشخاصی هستند که چندین بار زایمان و حاملگی داشته اند و عضلات شکمشان سست و شل شده است. در مورد کسانی که قصد بارداری دارند و یا اینکه اقدام به رژیم غذایی و کاهش وزن خود کرده اند این عمل نباید انجام گیرد و  بلکه این جراحی ۶ ماه بعد از ثابت شدن وزن می بایست صورت گیرد. وجود خط ها و برش های موجود در خصوص عمل های مختلفی که قبلا صورت گرفته است، برای جراحی شکم نیز میتواند مخاطره آمیز باشد. پس بایستی که حتما قبل از جراحی شکم  نیز معاینه کاملی از شکم داشته و تمام این موارد بررسی شده باشند.

نحوه انجام جراحی شکم

جراحی شکم تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و در پی آن پوست شکم آزاد شده و همچنین عضلات شکم با بخیه هایی تقویت می شوند و پوست اضافی نیز کشیده می شود.

در جراحی پوست شل دارای چربی، چربیها خارج شده و عضلات شکم با تکنیک خاص بخیه می شوند. بعد از اتمام عمل جراحی شکم بیمار، با توجه به هر مورد خاص، یک کمربند مخصوص با بند و باند تقویت می کند. زخم های اطراف ناحیه جراحی و پایین شکم با گذشت زمان بهبود می یابند و همچنین کرم های موجود در این زمینه نقش زیادی را در رفع این خط بخیه ها و زخم ها دارند.

جراحی شکم تحت بیهوشی

دوره بهبودی و نقاهت جراحی شکم

جراحی شکم اگر چه ممکن است عوارض های زیادی نداشته باشد اما به دلیل از دست رفتن و ضعیف شدن انرژی پوست، ممکن است نیاز به مراقبت طولانی تری بعد از عمل داشته باشد.

دوره ی بهبود محل جراحی شکم بستگی به مشکل درمان، روش جراحی (ها) و سایر عوامل دارد. این دوره بهبودی می تواند یک تا چهار هفته به طول بیانجامد و به بیماران توصیه می شود تا پایان این دوره از کار کردن اجتناب نمایند و در این مدت زمان بهتر است از بلند شدن خودداری کنند.

در اوایل این دوره بهبودی، ممکن است در محل جراحی شکم کبودی و تورم ایجاد شود، که به وسیله یک کمربند و یا تنپوش مخصوص می توان تورم و کبودی را به پایین ترین حد خود رساند و از بافت های بازسازی شده حمایت کرد. این تنپوش همچنین در کمک به بهبود پوستی که در ناحیه تحت درمان بوده بسیار موثر است.

مراقبت ها و نکات قبل و بعد از جراحی شکم:

  • بیماری که تحت عمل جراحی شکم قرار گرفته است، هوشیاری خود را چند ساعت پس از عمل به دست می آورد.
  • بعداز جدا کردن درن ( Penrose drain لوله لاستیکی نرم و انعطاف‌پذیری می‌باشد که در داخل زخم قرار گرفته تا ترشحات افزوده‌بر جذب مانند خونابه‌ها را از محیط داخلی بدن خارج سازد) از بیمار و درآوردن آن، مرخص خواهد شد. درن در دومین یا سومین روز بعد از عمل از بیمار جدا می شود.
  • در روز و یا روزهای اول پس از جراحی شکم از انجام حرکاتی که باعث فشار آمدن به ناحیه شکم می شود و همچنین از بلند کردن اشیا با وزن های زیاد و سنگین خودداری شود.
  • محلی که جراحی شکم انجام شده باید بانداژ شده وبعد از برداشتن بانداژ بیمار به طور متوسط برای ۶ هفته باید کرست شکمی بپوشد.
  • داروهای مسکن در محل جراحی شکم و برای تسکین درد مورد استفاده قرار می گیرند.این درد خفیف بعد از ۳ الی ۴ روز از بین خواهد رفت.
  • برای پیشگیری از بروز عفونت، بیمار به مدت ۷ روز باید آنتی بیوتیک مصرف کند.
  • در هفته اول جراحی شکم بیمار نباید به صورت دمر دراز بکشد یا بخوابد.
  • بیمار پس از گذشت ۴ روز از انجام این جراحی می تواند استحمام کند.
  • بخیه های جراحی شکم پس از گذشت ۱۰ روز از عمل جراحی شکم توسط پزشک جراح، کشیده و برداشته خواهند شد.
  • معمولاً بیمار ۲ هفته بعد از عمل می تواند به سر کار خود برگردد.
  • تا ۳ ماه بعد از جراحی شکم، بیمار باید از انجام حرکت های ورزشی سنگین خودداری کند.
  • تورم های به وجود آمده روی محل جراحی بعد از گذشت ۶ ماه کاملاً از بین خواهد رفت.
  • اگر غیر از آنچه برداشته شده، جای ترکی روی پوست باشد، تاثیری روی زیبایی نخواهد داشت.
  • شکم بعد از گذشت ۶ ماه از عمل جراحی کاملاً بهبود یافته و شکل جدید را پیدا خواهد کرد. در نوع مینی آبدومینوپلاستی بعد از ۶ ماه زخمها کاملا بهبود می یابند و بیمار شکمی صاف، زیبا و طبیعی پیدا خواهد کرد.
  • جای عمل که در دوران بهبودی پس از عمل زیر لباس زیر پنهان خواهد شد، بعد از دوازدهمین ماه رنگ پوست طبیعی را پیدا خواهد کرد.
  • از کشیدن سیگار در دو هفته قبل ودو هفته بعد از جراحی زیبایی شکم بشدت دوری کنید.
  • به مدت یک هفته الی ده روز قبل از جراحی شکم از مصرف آسپرین و مسکن ها پرهیز نمایید.
  • برای مصرف ویتامین ها حتما با پزشک خود مشورت کنید و این مسئله را با ایشان درمیان بگذارید.

کلیات عمل جراحی پلک

عمل جراحی پلک در حوزه پزشکی به عنوان بلفاروپلاستی (blepharoplasty) نامیده و معمولا در افراد بالای ۳۵ یا ۴۰ ساله با هزینه های متفاوت اجرا می شود و می تواند برای سلامتی و یا زیبایی شناختی بکار رود. در این عمل پزشک جراح، پوست، چربی یا عضلات پلک را برش می‌دهد و آن را جابجا یا جدا می‌کند تا لیفت چشم انجام شود و در بعضی موارد ممکن است عضله را بدون حرکت و فقط پوست را برداشته و یا ممکن است در هر دوطرف بالا و پائین این کار انجام شود.

عمل جراحی پلک

جراحی پلک به چند صورت انجام می پذیرد؟

بلفاروپلاستی یا عمل جراحی پلک با ۳ روش بی حسی موضعی، نیمه بیهوشی و بیهوشی کامل قابل انجام است. بی حسی موضعی مثل حالتی است که در دندانپزشکی استفاده می شود و ماده بی حس کننده لیدوکایین فقط در محلی که قرار است عمل جراحی پلک صورت بگیرد، تزریق می شود. با این کار، پلک بی حس می شود و بیمار در حین عمل جراحی پلک دردی را متوجه نخواهد بود، اما داروی تزریقی در جراحی زیبایی فقط درد را از بین برده و روی اضطراب بیمار تاثیری ندارد.

در عمل جراحی پلک به روش نیمه بیهوشی، علاوه براینکه اطراف پلک توسط جراح بی حس می شود، متخصص بیهوشی نیز از طریق رگ، داروهای ضد درد و اضطراب را به بیمار تزریق می کند. این داروها بیمار را به خواب عمیق و خوشایندی می برند. در روش بیهوشی کامل، بیمار کاملا بیهوش است.

دلایل انجام جراحی پلک

عمل زیبایی پلک از نظر پزشکی ضروری نمی‌باشد و صرفاً به منظور بهبود ظاهر فرد انجام می‌شود اما گاهی اوقات بلفاروپلاستی می تواند دید شما را بهبود بخشد. در اکثر نژادها پلک بالا دارای یک چین عرضی می باشد، اما در بعضی از نژادها مثل نژاد زرد، این چین وجود ندارد و یک پلک اضافه روی پلک اصلی آنها را گرفته است. با بلفاروپلاستی یا عمل جراحی پلک می توان پلک این افراد را نیز اصلاح و یک چین طبیعی پلک را برای آنها ایجاد کرد.

افزایش سن چه تاثیری روی پلک ها دارد؟

تاثیر افزایش سن برروی پلک بالا و پایین، مقداری باهم متفاورت هستند. در پلک بالا این تاثیر معمولا به شکل افزایش تدریجی مقدار پوست پلک، خود را نمایان می کند اما در مواردی این افزایش پوست به قدری زیاد است که میزان دید فرد را نیز محدود می کند، ولی نمایان کردن افزایش سن در پلک پایین معمولا به شکل باد کردن و برآمدگی پلک وچین های ظریف و  بیرون زدگی کیسه های چربی بروز می کند.

عوامل افتادگی پلک ها و ابرو چه چیزهایی می باشند؟

متأسفانه پلک ها گاهی اوقات ممکن است به دلیل بخشی از روند پیری دچار چروک یا پوسیدگی شوند. ابروهای شما نیز ممکن است به عنوان بخشی از همان فرایند افتادگی پیدا کنند. پوست پلک کشیده  میشود، عضلات ضعیف می‌شوند و توده‌های چربی برآمده می‌گردند. این وضعیت ممکن است یک مسئله ارثی باشد. با اینکه عمل جراحی پلک (بلفاروپلاستی) به دلایل زیبایی مورد استقبال عموم قرار می گیرد، اما می‌توان از آن برای درمان مشکلات دیگر نیز استفاده کرد. عمل جراحی پلک ها به طور کلی هنگامی رخ می دهند که لبه پلک بالایی (حاشیه پلک) از موقعیت نرمال خود خارج می شود و می افتد. این ممکن است یک وضعیت ارثی باشد که در خانواده شما وجود داشته باشد.از لحاظ زیبایی، چنین شرایطی ممکن است از جذابیت چشمگیر و چهره شما کاسته و باعث ظاهر خسته یا پیرتر شود.

چشم پزشکان و جراحان چشم (متخصص جراحی چشم پزشکی) اغلب این روش ها را انجام می دهند.

عوامل افتادگی پلک ها و ابروها

بلفاروپلاستی عملکردی

بلفاروپلاستی عملکردی (بر خلاف بلفاروپلاستی زیبایی) عمل جراحی پلک به دلایل پزشکی است و در اکثر موارد، یک لیزر، عملکردی مجزا برای حذف پوست شل از پلک بالا انجام می شود.از سایر شرایط پزشکی که ممکن است نیاز به عمل جراحی پلک باشد، سوزش بیش از حد در ناحیه پوست است که باعث می شود پلک ها را با هم مالش دهید و همچنین هنگامی که لبه پلک به سمت پایین دچار افتادگی می شود و بخشی از دید را پوشش میدهد و قسمت بالایی بینایی شما را مسدود میکند و باید اقدام به عمل جراحی پلک نمایید.

همچنین به طور معمول، عضله پلک که وظیفه اصلی اش بلند کردن و بالا نگه داشتن آن است گسترده و برآمده می شود و پلک سقوط می کند.با این حساب عمل جراحی پلک بالا و پایین شامل ترمیم عضله پلک می شود.

عوارض جراحی پلک

این که بعد از عمل جراحی پلک، چشم دچار آب مروارید می شود غیرمعمولی نیست، زیرا عمل جراحی پلک می تواند موجب تضعیف عضله ای شود که چشم را باز نگه می دارد.

جراحی پلک چگونه انجام می شود؟

در طول عمل معمولا هیچ دردی وجود ندارد، زیرا این عمل با بی حسی موضعی و آرام سازی انجام می شود. دوره نقاهت پس از عمل نیز بسیار راحت و قابل تحمل است. در طول روز، بیمار معمولا احساس درد نمی کند، اگرچه ممکن است کبودی یا خشکی چشم داشته باشد که برای کاهش کبودی چشم می تواند از یخ استفاده کند.

دوره نقاهت جراحی پلک

توصیه می شود در هفته اول بعد از جراحی هیچ نوع فعالیت ورزشی را انجام ندهید. از هفته دوم، می توانید فعالیت فیزیکی خود را از سر بگیرید. در صورت درد یا تورم، داروهای ضد درد یا ضد التهاب را مصرف کنید و پماد و قطره چشم را طبق تجویز پزشک اعمال کنید. اگر در دوره بعد از عمل درد دارید و یا در مورد عمل جراحی پلک خود شکی دارید با پزشک خود مشورت کنید و این مسائل را با ایشان درمیان بگذارید.

نکات قبل و بعد از عمل جراحی پلک

  • دو هفته قبل از عمل جراحی پلک از دارو هایی مثل آسپیرین، پروفن ،ایندومتاسین، پیروکسیکام و مفنامیک اسید استفاده نکنید و چنانچه به هر دلیلی به مسکن نیاز داشتید فقط از استامینوفن ساده یا استامینوفن کدئین استفاده کنید.
  • بعد از عمل جراحی پلک برروی چشمان شما پانسمانی گذاشته نمی شود و چشمان شما باز خواهد بود.
  • بعد از عمل پماد آنتی بیوتیک چشمی برای شما تجویز می شود که از آن جهت مالیدن روی بخیه ها استفاده کنید.
  • بعد از عمل جراحی پلک به مدت ۳ روز از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید.
  • به منظور شستشوی چشم ها در ۲ روز اول بعد از عمل جراحی پلک از سرم فیزیولوژیک استفاده کنید. اما بعد از گذشت ۲ روز میتوانید از آب جوشیده سرد شده نیز برای اینکار استفاده کنید.
  • آنتی بیوتیک تجویزی را به مدت پنج تا هفت روز بسته به نظر پزشک مرتبا مصرف کنید.
  • تا دو روز بعد از عمل جراحی پلک از کمپرس سرد استفاده کنید. برای انجام این کار می توانید چند تکه یخ را در یک کیسه فریزر ریخته و کیسه را روی صورت خود قرار دهید یا می توانید کیسه های مخصوص کمپرس سرد که دارای ژل است را، از داروخانه تهیه کرده، آن را در فریزر قرار دهید تا منجمد شود و سپس آن را برروی صورت قرار دهید.
  • بعد از عمل جراحی پلک سعی کنید زیاد دراز نکشید و هنگام دراز کشیدن نیز بهتر است زیر سر شما کمی بلند تر باشد تا شیب بدن تان بیشتر شود. این کار باعث به حداقل رسیدن کبودی و تورم شما می شود.
  • قبل از مراجعه به بیمارستان برای انجام عمل زیبایی پلک، استحمام کامل انجام دهید و از به کار بردن هرگونه زیور آلات خودداری کنید. در دو روز اول پس از عمل زیبایی پلک کبودی و تورم افزایش می یابد و بعدا طی یک تا دو هفته کم کم و خود به خود رفع خواهد شد .
  • ممکن است در دو روز اول عمل جراحی پلک چند قطره خون از محل بخیه ها خارج شود که این امری طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد.
  • در چند روز پس از عمل جراحی پلک احتمال تاری دید به صورت خفیف وجود دارد که طبیعی است و نیاز نیست نگران نباشید.
  • تا ۱۴ روز پس از عمل جراحی پلک از به کار بردن مواد آرایشی بر روی محلهایی که جراحی شده است، خودداری نمائید.
  • بسته نشدن کامل پلک ها در چند هفته اول پس از عمل جراحی پلک ، امری معمولی می باشد و در این موارد، قبل از خواب از پماد چشمی استفاده نمائید.
  • در کسانی که قبل از عمل جراحی پلک، عدم تقارن شدید پلک ها وجود دارد، پس از عمل نیز مقداری از عدم تقارن خفیف ممکن است باقی بماند .
  • بلفاروپلاستی یا عمل جراحی پلک نمی تواند سبب بالا کشیدن ابرو یا درشت شدن چشم ها شود.
  • در صورتیکه هر گونه دارویی مصرف میکنید یا بیماریهای جسمی، روحی و یا سابقه عمل جراحی دارید یا ابتلا به هپاتیت یا HIV هستید، به پزشک جراح خود اطلاع دهید. در صورت وجود اعتیاد به مواد مخدر نیز، این مسئله را با جراح خود در میان بگذارید.
  • در روزهای اول پس از عمل جراحی پلک، پلک شما ممکن است ظاهر مطلوبی نداشته باشد ولی نگران نباشید در طی چند هفته و با از بین رفتن تورم ظاهر نهایی پلک مشخص می شود بنابراین در روزهای اول پس از عمل جراحی پلک، سعی به ارزیابی نتیجه عمل نکنید.

سخن پایانی

اگر قصد انجام عمل زیبایی ارزان را دارد و به دنبال کلینیک تخصصی جراحی زیبایی در تهران می باشید، با مراجعه به وب سایت (کلینیک زیبایی (www.clinicsurgery.ir) ) می توانید در بهترین کلینیک جراحی زیبایی در تهران توسط بهترین متخصص جراح زیبایی و با کمترین قیمت های جراحی زیبایی، به نتیجه مطلوب و دلخواهی که مد نظر دارید برسانید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 2,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.