سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

جراحی بینی، درست یا غلط؟

Rhinoplasty - جراحی بینی

بعضی از افراد به این موضوع فکر می‌کنند که چگونه می‌توانند چهره خود را زیباتر کنند؟ یکی از روش‌های زیبایی که امروزه در کشور ما رواج بسیاری پیدا کرده، عمل زیبایی بینی است. به دلیل نوع نژاد، بینی اکثر ایرانی‌ها اندکی بزرگ است و اعمال تغییرات بر بینی می‌تواند بر چهره آن‌ها تاثیر بسیاری داشته باشد. اما بعضی از افراد نمی‌دانند که آیا عمل بینی می‌تواند زیبایی چهره آن‌ها را بیشتر کند و تغییرات ایجاد شده سختی و هزینه عمل را جبران می‌کند؟

در این مقاله به بررسی جراحی بینی و این که این عمل برای چه کسانی مناسب است از زوایای مختلف می‌پردازیم.

 

نوع بینی

قبل از اقدام برای عمل بینی به این موضوع فکر کنید که از چه چیز بینی‌تان خوشتان نمی‌آید؟ مشکلات بینی که اغلب سبب می‌شود افراد برای جراحی اقدام کنند، شامل موارد زیر است:

اگر بینی شما دارای این مشکلات باشد، با جراحی بینی امکان بهتر شدن وجود دارد. البته نوع بینی نیز در این موضوع دخیل است. برای توضیح بیشتر این موضوع باید گفت که نوع بینی افراد مختلف از یکدیگر متفاوت است و حتی در صورت جراحی امکان این که دو بینی شبیه یکدیگر شوند وجود ندارد. دلیل این موضوع این است که امکانات بینی هر شخص با شخص دیگر متفاوت است. اما منظور از امکانات چیست؟

اگر بخواهیم ساختار بینی را بررسی کنیم باید گفت که بینی از سه ساختار کلی استخوان، غضروف و پوست تشکیل شده است. بینی در اصطلاح عامه معمولا به دو نوع استخوانی و گوشتی تقسیم می‌شود. بینی استخوانی به بینی‌ای گفته می‌شود که بافت پوست نازک و غضروف قوی دارد. قوی بودن بافت غضروف در این نوع بینی غالبا به شکل برآمدگی و قوز بروز پیدا می‌کند. بینی گوشتی به بینی گفته می‌شود که بافت پوست ضخیم و غضروف ضعیف دارد. ضعیف بودن غضروف در این نوع بینی سبب می‌شود که غضروف تحمل وزن بینی را نداشته و نوک بینی حالتی افتاده پیدا کند. گاهی ضخیم بودن بافت پوست در این نوع بینی به دلیل زیاد بودن بافت چربی در زیر پوست ایجاد می‌شود.

در یک نگاه و تعریف دیگر در صورتی که مشکلات بینی در قسمت بالای بینی باشد به آن بینی استخوانی و اگر در قسمت پایین باشد به آن بینی گوشتی گفته می‌شود.

حال ممکن است سوال شود که دانستن نوع بینی چه اهمیتی دارد؟ در جراحی بینی به روش باز ابتدا پوست بینی بالا برده شده تا ساختار زیر آن نمایان شود. در صورتی که بافت پوست ضخیم باشد بعد از اعمال تغییرات به سختی بر ساختار جدید می‌نشیند، در نتیجه در این نوع بینی جراح نمی‌تواند تغییرات زیادی اعمال کند. علاوه بر آن جراح باید ساختار غضروفی را نیز قوی کند که برای این کار از غضروف‌های تیغه بینی استفاده می‌شود.

با توجه به مطالب گفته شده اگر بینی شما گوشتی است و مشکلات آن اندک است بهتر است از جراحی صرف نظر کنید.

 

مشکلات تنفسی

یکی از دلایل دیگری که افراد برای جراحی بینی اقدام می‌کنند مشکلات تنفسی است. این افراد ترجیح می‌دهند که در کنار مشکلات تنفسی، ایرادات ظاهری بینی خود را نیز برطرف کنند. یکی از علت‌های شایع مشکلات تنفسی، انحراف بینی است که سبب می‌شود یکی از حفره‌های بینی کوچک‌تر از دیگری شود و به دلیل کم شدن فضا گرفتگی ایجاد کند. گاهی انحراف بینی آن قدر شدید است که فرد نمی‌تواند به راحتی بخوابد و مجبور است که از تنفس دهانی داشته باشد. انحراف بینی ممکن است به دلایل مادرزادی یا بر اثر ضربه و شکستگی ایجاد شود. از دیگر مشکلات تنفسی بینی می‌توان به پولیپ بینی و بزرگی شاخک‌های بینی اشاره کرد.

 

هزینه عمل بینی

جراحان مختلف بر اساس تجربه، شهرت، منطقه جغرافیایی، میزان تغییرات لازم بینی و … هزینه های متفاوتی برای جراحی بینی در نظر می‌گیرند. این هزینه در سال ۹۸ معمولا بین ۵ الی ۲۵ میلیون می‌باشد.

مراقبت‌ های بعد از عمل بینی

دوره بهبود عمل بینی معمولا یک هفته است و در صورتی که شاغل هستید بهتر است که یک هفته مرخصی بگیرید. در این دوره لازم است که تغذیه مناسب داشته و یکسری مراقبت‌ها را که پزشک در اختیار شما قرار می‌دهد، انجام دهید. درد بینی بعد از عمل خیلی زیاد نیست و با مصرف مسکن تا حد بسیاری تسکین پیدا می‌کند. بعد از جراحی بر بینی شما اسپیلنت و گچ قرار می‌گیرد که یک هفته بعد برداشته می‌شود. بعد از آن غالبا لازم است که تا یک ماه از چسب بینی استفاده کنید تا ورم بینی‌تان سریع‌تر کاهش پیدا کند. همچنین مصرف آبمیوه‌های طبیعی و میوه‌هایی نظیر آناناس و پاپایا در این دوره می‌تواند در کاهش ورم و کبودی بسیار کمک کننده باشد.

 

 

طراحی سه بعدی بینی

در صورتی  که بعد از مطالعه موارد بالا هنوز هم نمی‌دانید که جراحی بینی انجام دهید یا خیر بهتر است که با دکتر عمل بینی مشاوره داشته باشید. یکی از روش‌های جدیدی که می‌تواند به شما کمک کند، استفاده از خدمات اسکن سه بعدی قبل از جراحی بینی است. به این منظور قبل از جلسه مشاوره، از چهره شما عکس برداری سه بعدی انجام می‌شود. لازم به ذکر است که دستگاه اسکنر سه بعدی هیچ گونه اشعه‌ای تولید نمی‌کند و از نور طبیعی برای عکس برداری استفاده می‌کند. در مرحله بعد در نرم افزارهای مهندسی مدل سه بعدی بینی و چهره متقاضی ساخته می‌شود. در جلسه مشاوره با جراح، این مدل سه یعدی توسط پزشک بر اساس نوع بینی و سلیقه متقاضی دستکاری شده و شما می‌توانید به صورت سه بعدی و نزدیک به واقعیت ببینید که بینی شما بعد از جراحی به چه شکل در می‌آید.

شاید برایتان سوال پیش آید که از کجا معلوم که بینی بعد از عمل شبیه به طراحی انجام شده شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که از روی طراحی انجام شده توسط پرینترهای سه بعدی قالب‌های کنترلی ساخته می‌شود که در حین جراحی به عنوان یک استاندارد از درستی تغییرات اعمال شده به کار می‌آید. در این روش، جراحی تنها زمانی به پایان می‌رسد که قالب‌های ساخته شده با بینی متقاضی تطابق کامل پیدا کند. همان طور که در شکل بالا می‌بینید طراحی بینی کاملا شبیه به تصویر بینی متقاضی بعد از جراحی است.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 5, میانگین امتیاز: 4,80 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.