جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

تفاوت بین دستگاه بادکن پت و تزریق پلاستیک

دستگاه بادکن پت

قالب سازی در صنایع پلاستیک با روش های متفاوت انجام می شود. قالب گیری بادی با استفاده از دستگاه بادکن پت و قالب گیری تزریقی با دستگاه تزریق پلاستیک دو مورد از رایج ترن روش های قالب گیری هستند. با این حال قبل از اینکه یک شرکت تصمیم بگیرد با چه روشی کار کند باید بین دستگاه بادکن پت و تزریق پلاستیک را بررسی کند.

دستگاه های بادکن پت یا پریفرم خود در مدل های مختلف و با قابلیت های متفاوت تولید می شوند. به همین دلیل لازم است پیش از خرید این دستگاه بادکن ابتدا نیازسنجی از محصول مورد نیاز انجام دهیم سپس اقدام به خرید این دستگاه ها کنیم. تفاوت عمده بین این دستگاه ها در نوع محصول تولید شده، روش قالب گیری و استفاده از دمش هوا می باشد. در ادامه این تفاوت ها را با جزئیات بیشتر بررسی می کنیم.

تفاوت محصول دستگاه بادکن پت و تزریق پلاستیک

مهم ترین تفاوت بین دستگاه بادکن پت و تزریق پلاستیک نوع محصول تولید شده است. به طور معمول قالب گیری بادی برای تولید ظروف توخالی و مجزا مانند بطری ها طراحی شده است. از طرف دیگر دستگاه تزریق پلاستیک برای تولید قطعات و محصولات پلاستیکی استفاده می شود. در نهایت قالب گیری بادی در مورد ایجاد یک محصول توخالی است. دستگاه قالب گیری تزریقی برای تولید انواع ظروف پلاستیکی مانند ABS، PET و پلی پرو پیلن و پلی اتیلن و … کاربرد دارد.

روش قالب گیری بادکن و تزریق

تفاوت دیگر این دو دستگاه در روش قالبگیری است. در دستگاه های بادکن پت از دمیدن و در دستگاه های تزریق از injection استفاده می شود. رزین ذوب شده به داخل قالب توخالی تزریق می شود تا زمانی که کاملاً پر شود. قالب تزریق تحت فشار شدید کنار هم نگه داشته می شود. فشار باید به حدی باشد که تمام قسمت های قالب از داخل با رزین پلاستیکی مذاب با فشار بالا پر شود. اندازه دستگاه و هزینه تولید محصول بر اساس میزان فشار مورد نیاز برای نگه داشتن قالب در کنار متفاوت می باشد.

اما در دستگاه های بادک  ابتدا به پت (PET) یا پریفرم گرما داده می شود و سپس در دستگاه بادکن قرار داده می شود. این گرما باعث می شود. پلاستیک در زمان دمیدن انعطاف پذیر باشد. فرایند دمیدن در پریفرم های گرم شده باعث می شود که مطابق قالب های تعبیه شده ظرف مورد نظر شکل بگیرد.

در قالبهای تزریقی باید دو قالب با دقت بالایی تنظیم شوند تا جریان مواد کاملاً کنترل شود. در قالب گیری تزریقی با ساخت دقیق قالب  ۹۰ درصد از راه را پشت سر گذاشته اید. هنگامی که یک قالب دقیق و بدون خطا دارید ، بقیه مراحل تقریباً عادی و بدون چالش است. بحث دقت در قالب های تزریق باعث شده قیمت دستگاه بادکن پریفرم از دستگاه های تزریق پلاستیک پایین تر شود.

در قالب گیری بادی ساخت قالب ها از اهمیت کمتری برخوردار است. در واقع با ساخت قالب فقط ۰ تا ۵۰ در صد فرایند را طی کرده اید.مشکلاتی که در ادامه فرایند بادکن رخ می دهد مانند نازک شدن دیواره، نشت هوا، به وجود آمدن فلاش و رگه ها وجود دارد که باید تحت نظارت قرار گیرند. به عنوان مثال ، تغییر ضخامت دیوار اغلب یک عامل مهم در تولید ظروف پلاستیکی است. کنترل کیفیت بخش مهمی از هر دو فرایند است. استفاده از تأمین کننده ای که دارای تیم کیفیت متخصصی باشد که برای اندازه گیری، نظارت و بهبود هر جنبه ای از محصول آموزش دیده اند، بسیار مهم است. در زمان خرید دستگاه بادکن پت حتما کیفیت کار دستگاه را بررسی کنید. داشتن تکنولوژی و کیفیت بالاتر دستگاه می تواند از ایجاد ضایعات در خط تولید جلوگیری کند.

استفاده از هوا

استفاده از هوا در دستگاه بادکن پت یک بخشی از فرایند است اما در قالب تزریق وجود هوا باعث بیکیفیت شدن و حتی تخریب محصول می شود. هوا بدترین دشمن قالب گیری تزریقی است. اگر هوا در حین فرایند تولید وجود داشته باشد، می تواند حباب هوا ایجاد کند. این حباب ها نقاط ضعیف و آسیب پذیری در محصول ایجاد می کند، در نهایت آن را معیوب می کند. اما در دستگاه های بادکن با روش دمیدن ظرف شکل نهایی خود را پیدا می کند.

نحوه کار دستگاه بادکن پت

شروع به کار با دستگاه های بادکن پریفورم در چندین مرحله انجام می گردد. این مراحل را به زبان ساده و البته با جزئیات در این بخش توضیح داده ایم.

نصب قالب بادی روی دستگاه بادکن پت

ابتدا نصف قالب را با چهار جفت گیره و پیچ بر روی صفحه موجود روی دستگاه بادکن پت نصب می کنید. قسمت بالایی قالب باید با قسمت بالایی صفحه پیشین قالب موازی باشد. قالب باید به‌صورت افقی بر روی مرکز صفحه پیشین باشد. چهار تا پیچ را سفت کنید سپس نصف دیگر قالب باد را روی نصفه دیگر جایگاه قرار دهید. دستگاه را روشن کنید و گیره قالب را سفت کنید. نصفه دوم قالب را با چهار جفت پیچ و مهره بر روی صفحه میانه محکم کنید. پیچ را بر روی صفحه پشتی تنظیم کنید تا اتصالات قالب‌گیری در خط افقی قرار گیرد.

تنظیم میله کششی

میله کششی باید عمودی باشد و باید خط مرکزی مشابه ای با هر کویته قالب بادگیری داشته باشد. میله‌ها باید تا ارتفاع مشابه کشیده شوند و به مرکز انتهایی هر کویته قالب برسند. در این سیلندرها و حلقه‌های آب‌بندی باید در قسمت‌های بالایی میله کششی به‌خوبی جایگذاری شوند. در طی تنظیمات دستگاه بادکن، پیچ تنظیمی در بالای انتهایی میله کششی و پیچ‌های تنظیمی در عقب سیلندرهای آب‌بندی می‌تواند جهت دوباره تنظیم کردن میله‌های کششی از درازا و چپ / راست تنظیم گردد. در این مورد سیلندر عمودی را به چارچوب دستگاه وصل کنید، سپس تنظیمات کلی با بستن پیچ کامل می‌شود.

قرارگیری قالب بادی در دستگاه بادکن پت

برق پیش گرم‌کن و دستگاه باد اصلی را روشن کنید و کمپرسور هوا را وصل کنید. مدل دستی را انتخاب کنید و چک گیره، کشش و دمش را مرحله به مرحله انجام دهید، بررسی کنید که آیا هر عمل در دنده هست یا خیر. سپس قالب را روی دستگاه بادکن پت را نصب کنید، میله کششی و دستگاه باد اصلی را تنظیم کنید، اگر کار کردن دستگاه متناسب بود، مدل خودکار را انتخاب کنید، وقتی دکمه شروع بر روی صفحه متحرک جلویی دستگاه باد کن را فشار دهید، همه کارها به‌طور خودکار صورت می‌پذیرد. مجهز به دکمه اضطراری می‌باشد که بر روی صفحه متحرک قرار دارد، می‌تواند دستگاه را بسته به شرایط متوقف کند. شمارشگر تولید می‌تواند هزینه هر محصول را محاسبه کند و همچنین مجهز به فشار بادی در بالای دستگاه بادی می‌باشد.

جمع بندی

برای تولید ظروف پلاستیکی از دستگاه ها و روش های متعددی استفاده می شود. ما تقاوت بین دستگاه های بادکن پت و تزریق پلاستیک را به عنوان راهنمای پیش از خرید بیان کردیم. حتما پیش از خرید به این نکات توجه داشته باشید. برای اطلاع از اینکه کدام روش قالبگیری برای شما مناسب است با پارت پت به عنوان اولین تولید کننده دستگاه های بادکن در ایران تماس بگیرید و از مشاوره های تخصصی، امکان بازدید از خط تولید، امکان برسی و کنترل کیفیت محصول نهایی بهره مند شوید.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 9, میانگین امتیاز: 4,22 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.