جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

انواع کلید مینیاتوری و کاربرد آن

کلید مینیاتوری (MCB) انواع وسایل الکتریکی خانگی و صنعتی را در برابر اتصال کوتاه و اضافه‌بار (عبور جریان غیرمجاز) محافظت می‌کند. تشخیص جریان اضافه از طریق دو قطعه فلز نیمه‌هادی صورت می‌پذیرد، هرچه جریان بیشتری از طریق مصرف‌کننده کشیده شود فلز گرم‌تر شده و درنتیجه خم می‌شود و ارتباط مدار قطع می‌گردد. همچنین جریان اتصال کوتاه از طریق یک سیم‌پیچ با تعداد دور کم و قطر زیاد تشخیص داده می‌شود رنج جریانی کلیدهای مینیاتوری از ۲ ال ۶۳ آمپر است و به‌صورت تک پل، دو پل، سه پل و چهار پل موجود هستند. کلید مینیاتوری در مدار با جریان پایین و یا در تابلوهای روشنایی و تابلوهای توزیع با توان کم و یا جهت حفاظت مدارات کنترل و فرمان تجهیزات و تأسیسات برقی استفاده می‌شود و در صورت به وجود آمدن مشکلی در مدار به‌طور خودکار مدار را قطع می‌کند و درنتیجه از وسایل و سیم‌کشی محافظت می‌کند.

کلید مینیاتوری

اجزای کلید مینیاتوری

بدنه: بدنه تمام اجزا داخلی کلید مینیاتوری را داخل خود نگه می‌دارد و از آن‌ها در مقابل گردوخاک محافظت می‌کند. مواد تشکیل‌دهنده بدنه‌ها عایق‌هایی مانند پلاستیک و سرامیک‌ها می‌باشند.

اتصالات: MCB ها دارای دو اتصال ثابت و متحرک هستند.

اهرم: MCB ها به‌وسیله اهرم روشن و خاموش می‌شوند.

ضامن مکانیکی: برای نگه‌داری اتصال‌ها زیر کشش فنر در حالت روشن بودن کلید در MCB تعبیه‌شده است.

بی متال: بی متال با سنجش جریان طولانی‌مدتی که بیشتر از جریان نامی باشد، حفاظت اضافه‌بار را انجام می‌دهد.

مگنت یا آهنربا: مگنت‌ها با آزاد کردن ضامن مکانیکی باعث حفاظت آنی در مقابل اتصال کوتاه می‌شوند. هنگامی‌که جریان گذرا از سیم‌پیچ از یک مقدار خاص (معمولاً بیش از ۸ برابر جریان نامی) بیشتر شود، مگنت فعال می‌شود. مگنت در حالت اضافه‌بار فعال نمی‌شود.

جرقه گیر: جرقه گیر برای شکستن و خاموش کردن جرقه استفاده می‌شود.

انواع کلید مینیاتوری ازنظر سرعت عملکرد

کلید مینیاتوری اشنایدر ازنظر سرعت عملکرد به دودسته فیوزهای کند کار و تند کار تقسیم می‌شوند:

  • فیوزهای کند کار: این نوع از فیوزها با تأخیر عمل کرده و مدار را دیرتر قطع می‌کند، از این فیوزها در مدارهای موتوری استفاده می‌شود.
  • فیوزهای تند کار: این نوع از فیوزها در زمان کمتری جریان برق را قطع می‌کنند بنابراین در مصارف روشنایی بیشتر استفاده می‌شوند.

انواع کلید مینیاتوری و کاربردهای هر یک

کلید مینیاتوری به تیپ‌های مختلفی تقسیم می‌شود. تیپ B که برای مصارف روشنایی مورداستفاده قرار می‌گیرد، تیپ C که کلید مینیاتوری موتوری نام دارد و معمولاً در صنعت و مدارات موتوردار استفاده می‌شود، تیپ D که فیوز مینیاتوری ترانسفورماتوری نام دارد، نوع K که فیوز مینیاتوری قدرت نام دارد و تیپ Z که یک کلید مینیاتوری بسیار حساس است. در بین انواع کلید مینیاتوری، نوع B و C بیشترین کاربرد را دارد.

فیوز مینیاتوری نوع B:

کلید مینیاتوری نوع B معمولاً در مصارف خانگی و روشنایی کاربرد دارد، این کلیدها زمانی که جریان اضافه بین ۳ تا ۵ برابر جریان نامی مدار باشد جریان الکتریکی را قطع می‌کند و با توجه به حساسیت آن‌ها برای کاربردهای عادی خانگی استفاده می‌شوند و به جزو فیوزهای مینیاتوری تند کار طبقه‌بندی می‌شوند.

فیوز مینیاتوری نوع C:

کلید مینیاتوری نوع C که بیشترین کاربرد را در برق صنعتی دارد و به نام کلید مینیاتوری موتوری شناخته می‌شود، زمانی که جریان اضافی بین ۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی باشد جریان الکتریکی را قطع می‌کند ولی زمان قطع آن‌ها از تیپ B بیشتر است بنابراین جزو فیوزهای مینیاتوری کند کار محسوب هستند.

کلید اتوماتیک هیوندا

کلید مینیاتوری تیپ D یا ترانسفورمری:

برای بارهای با ضریب اشباع بالاتر مانند ترانسفورماتورها از کلیدهای مینیاتوری تیپ D استفاده می‌گردد. جریان قطع لحظه‌ای این کلیدها ۱۰ تا ۲۰ برابر جریان نامی است و زمان قطع در این کلیدها از همه‌ی تیپ‌ها بیشتر است.

تیپ K یا موتوری:

این نوع کلیدهای مینیاتوری نسبت به اضافه‌بار یا جریان اضافی حساسیت بیشتری دارند و در صورت بیشتر شدن جریان از جریان نامی به‌سرعت کلید عمل کرده و مدار را قطع می‌کند. این کلیدها برای موتورهای زیر بار مطلوب هستند. محدوده‌ی قطع این تیپ کمتر و از سایر تیپ‌ها سریع‌تر است و زمان قطع آن بین تیپ‌های B و C است.

کلید مینیاتوری تیپ Z یا بسیار حساس:

این تیپ تندکارترین فیوز جهت قطع مدار در حالتی که جریان عبوری بیشتر از جریان نامی باشد و حساسیت این نوع کلید از سایر تیپ‌ها بیشتر است و در سریع‌ترین زمان جریان اتصال کوتاه و جریان اضافه‌بار را قطع می‌کند. معمولاً از این کلیدها در مدارهای ارزشمند و با حساسیت بالا و یا مدارات PLC و بردهای الکترونیکی استفاده می‌شود.

تفاوت کلید اتوماتیک هیوندا با کلید مینیاتوری هیوندا چیست؟

کلید اتوماتیک هیوندا یا کلید اتومات که به آن MCCB نیز می‌گویند در ابزاری است که در مدارهای الکتریکی برای قطع و وصل جریان و ولتاژ برق به‌صورت ایمن استفاده می‌شود. همان‌گونه که گفته شد کلید مینیاتوری هیوندا یا فیوز مینیاتوری با نام Miniature Circuit Breaker که اختصاراً MCB نامیده می‌شود یکی دیگر از تجهیزاتی است که در سیستم برق‌کشی و تابلو برق استفاده می‌شود و می‌تواند مدار را در برابر جریان اضافه‌باری که وارد مدار می‌شود محافظت کند. کلید مینیاتوری هیوندا به تیپ‌های مختلفی تقسیم می‌شود.

تیپ B که برای مصارف روشنایی مورداستفاده قرار می‌گیرد، تیپ C که کلید مینیاتوری موتوری نام دارد و معمولاً در صنعت و مدارات موتوردار استفاده می‌شود، تیپ D که فیوز مینیاتوری ترانسفورماتوری نام دارد، نوع K که فیوز مینیاتوری قدرت نام دارد و تیپ Z که یک کلید مینیاتوری هیوندا بسیار حساس است. در بین انواع کلید مینیاتوری، نوع B و C بیشترین کاربرد را دارد.

توانایی قطع جریان در کلید اتوماتیک بیشتر در ولتاژ فشارقوی استفاده می‌شود که بسیاری از کلیدها تنها حکم جداساز را دارند و نمی‌توانند مدار تحت بار را قطع نمایند. موضوع دیگر بحث اتوماتیک یا کامپکت بودن یک کلید برای قطع در شرایط خطا است که بسته به مکانیزم طراحی که دارد می‌تواند در هنگام رخ دادن خطاهایی مانند وجود اضافه‌بار و یا اتصال کوتاه بار‌های مختلف، به‌صورت اتوماتیک اقدام به قطع مدار کرده و از بروز خسارات بیشتر جلوگیری‌ نماید. در سیم‌کشی ساختمان و یا تابلو برق صنعتی استفاده از کلید مینیاتوری هیوندا از اجزای اصلی است که خطرات ناشی از اتصال کوتاه مدار را با قطع مدار خنثی می‌کند.

کلید مینیاتوری چانت

اتصال کوتاه و کلید اتوماتیک

اتصال کوتاه یک نوع خطا است که در صورت وقوع آن جریان بسیار بالایی از مدار عبور می‌نماید و این جریان بسیار زیاد سبب ایجاد حرارت بسیار بالا و شوک به مدار می‌گردد و سبب آتش‌سوزی و از بین رفتن مدار و خسارات دیگر می‌گردد. تشخیص جریان اضافه از طریق دو قطعه فلز نیمه‌هادی صورت می‌پذیرد، هرچه جریان بیشتری از طریق مصرف‌کننده کشیده شود فلز گرم‌تر شده و درنتیجه خم می‌شود و ارتباط مدار قطع می‌گردد.

همچنین قابل‌کنترل بودن کلید از فاصله دور و بر اساس سیگنال‌های ارسالی نیز در برخی محصولات مدنظر قرارگرفته است که در بعضی از تولیدات این قابلیت در کلید اتوماتیک هیوندا تعبیه‌شده است. انواع کلید اتوماتیک هیوندا مختلف بر اساس ویژگی‌های فوق و یک سری پارامترهای الکتریکی دیگر مانند سطح جریان نامی‌ قابل‌تحمل، قدرت قطع قابل‌تحمل، سطح ولتاژ عایقی و …. طبقه‌بندی می‌شوند و شما می‌توانید با توجه به نیازهایی که دارید، از انواع مختلف این کلیدها استفاده نمایید. همچنین جریان اتصال کوتاه در کلید مینیاتوری از طریق یک سیم‌پیچ با تعداد دور کم و قطر زیاد تشخیص داده می‌شود رنج جریانی کلیدهای مینیاتوری از ۲ ال ۶۳ آمپر است و به‌صورت تک پل، دو پل، سه پل و چهار پل موجود هستند.

مجموعه الکتروپاور یکی از تامین کنندگان اصلی تجهیزات برق صنعتی و اتوماسیون به ویژه کلیدهای اتوماتیک و مینیاتوری هیوندا واقع در لاله زار تهران است که با کادری مجرب آماده ارائه خدمات به تمامی مشتریان از سراسر کشور است. کارشناسان فروشگاه الکتروپاور با توجه به نیاز شما، شما را در خرید قطعات برق صنعتی

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 10, میانگین امتیاز: 3,90 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.