جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

متخصصان در رابطه با ابتلای مجدد به کرونا چه می‌گویند؟

بر اساس یافته‌های حاصل از یک مطالعه گسترده که در اواخر هفته گذشته در The Lancet منتشر شد، افرادی که تا به حال سابقه ابتلا به کرونا را داشته‌اند، در طول هفت ماه پس از بهبودی ۸۴ درصد نسبت به ابتلا مجدد به کرونا و ۹۳ درصد نسبت به خطر درگیری شدید ریه به عفونت کرونا، مصون هستند.

گروه تحقیقاتی SARS-CoV-2 Immunity and Reinfection Evaluation (SIREN) ، کارکنان مراکز معتبر Health Public England Colindale ، را که شامل ۲۵،۶۶۱ کارمند در بیمارستان‌های دولتی در سراسر انگلستان بودند، برای ۲ تا ۴ هفته در خصوص ابتلا مجدد به SARS-CoV-2 مورد بررسی قرار دادند. پژوهشگران در ابتدا میزان آنتی بادی‌های آنها را سنجیدند. آنها این کار را برای ۴ هفته متوالی انجام دادند. سپس با دادن پرسشنامه‌هایی (هر دو هفته یکبار) علائم و شرایط آنها را در خصوص بهبودی پس از کرونا مورد سنجش قرار دادند.

از ۲۵.۶۶۱ شرکت کننده، ۳۲.۳٪ سابقه‌ی ابتلای قبلی به ویروس کرونا داشتند(با فاصله متوسط پنج ماه)  و جز موارد مثبت طبقه بندی شدند و ۶۷.۷٪ سابقه ابتلا قبلی به کرونا نداشتند و جز موارد منفی طبقه بندی شدند. از بین ۸۲۷۸ شرکت کننده مثبت، ۹۱.۲٪ آنتی بادی‌های SARS-CoV-2 را در هنگام شرکت در مطالعه، به میزان کافی و فعال داشتند، در حالی که ۷.۰٪ به لحاظ میزان آنتی بادی‌های فعال منفی بودند و ۱.۸٪ از افراد در هنگام تست COVID-19 مبتلا به بیماری کرونا بودند و از ادامه بررسی باز ماندند.

ابتلای مجدد به کرونا

ابتلا مجدد به کرونا چگونه ممکن می‌شود؟

چهار نوع ویروس کرونا (۲۲۹E ، NL63 ، OC43 و HKU1) وجود دارد که امکان ابتلا انسان به آن‌ها وجود دارد و پس از درگیری باعث عفونت‌های مجاری تنفسی می‌شوند. به گفته جوئل ماسونگ، رئیس اپیدمیولوژی و ژنوم میکروبی در سازمان بهداشت ملی لوکزامبورگ، عفونت با هر کدام از این ویروس‌ها می‌تواند منجر به ایمنی متفاوتی شود که مدت آن معمولاً از چند ماه تا دو سال متفاوت است. به گفته‌ی دکتر ماسونگ: “شما به هر حال ابتلای مجدد به ویروس را خواهید داشت، اما با فاصله‌ای طولانی نسبت به ابتلای قبلی.”

SARS-CoV-2 یک نوع جدید ویروس است و مسئله ایمنی زایی آن هنوز هم جز یکی از موارد ناشناخته‌ی پزشکی است. طبق اطلاعات مقاله‌ای معتبر و جدید که توسط خبرگزاری ایلنا منتشر شده در کل این مسئله که ابتلا به کرونا از عفونت‌های مجدد جلوگیری می‌کند هنوز “نامشخص است.”

از ۱۱۰۰۰ کارمند در بخش مراقبت‌های بهداشتی که شواهدی از ابتلا به ویروس کرونا را در موج اول همه گیری انگلستان در بین ماه مارس و آوریل ۲۰۲۰ نشان داده بودند، هیچ‌یک در موج دوم شیوع ویروس کرونا یعنی بین ماه اکتبر و نوامبر ۲۰۲۰ حتی با ابتلا مجدد به کرونا ، علائم شدیدی نشان ندادند. در مجموع این تحقیقات، محققان تقریبا اطمینان پیدا کردند که مصونیت از عفونت مجدد در مورد کروناویروس حداقل شش ماه وجود دارد و ابتلای مجدد به کرونا با شدت علائم کمتری رخ می‌دهد. به هر حال برای اطمینان بیشتر به مطالعات و زمان بیشتری نیاز است.

مطالعه دیگری که توسط Public Health England (انجمن سلامت انگلستان) انجام شده بود، نشان داد که آنتی بادی‌ها تقریبا به میزان ۸۳ درصد در برابر عفونت‌‎ مجدد به Covid-19، در یک دوره پنج ماهه از افراد محافظت می‌کنند. از ۶۶۱۴ شرکت‌کننده در تحقیق، ۴۴ نفر ابتلا مجدد (احتمالی) داشتن. طبق اخرین تخمین، در سراسر جهان، ۳۱ مورد مجددا به بیماری کووید-۱۹ به طور قطعی مبتلا شدند، البته این درصد به علت تأخیر، گزارش دهی نادرست و فشارهای سیاسی در همه گیری، ممکن است با عدد واقعی متفاوت باشد.

ابتلا به کرونا

آیا ابتلا مجدد به ویروس کرونا شدیدتر رخ میدهد؟

در دهه ۱۹۶۰، دانشمندان ثابت کرده بودند که وقتی برخی از بیماران برای بار دوم به ویروسی آلوده می‌شوند، آنتی بادی ایجاد شده برای رفع بیماری در وهله اول می‌تواند به طور ناخواسته خطر عفونت مجدد به بیماری ویروسی را (به عنوان تقویت وابسته به آنتی بادی (ADE) شناخته می‌شود) افزایش دهند.

تقریبا طبق بررسی‌هایی که تا این لحظه صورت گرفته، ابتلا مجدد به SARS-CoV-2 و عوارض آن در افراد نسبت به برخورد اولیه انها با این ویروس کمتر بوده، اگرچه در برخی موارد عوارض‌ ایجاد شده شدیدتر از اولین مواجهه قبلی بوده و حتی تعدادی از بیماران جان خود را از دست داده‌اند.

طبق گزارشی به نقل از خبرگزاری ایلنا: “تقریباً  این قضیه که ایمنی در برابر ویروس کرونا خفیف بوده و دوامی طولانی مدت ندارد، برای بسیاری محرز شده، اما با توجه به ساختار ایمنی بدن هر فرد، در مورد برخی از افراد، ابتلا بعدی به ویروس کرونا به دلیل ایجاد حافظه سلولی در سلول‌های ایمنی و فعال شدن سلول‌های T بسیار بیشتر و طولانی‌تر خواهند بود.”

اما ماسونگ استاد دانشگاه میشیگان نقل کرده که در خصوص ابتلا مجدد به ویروس کرونا، کسانی که در مواجهه اولیه خود علائم خفیفی را داشته‌اند، احتمال ابتلا مجدد به کرونا در آن‌ها بیشتر خواهند بود، این مورد احتمالا به این دلیل است که در اولین تجربه ابتلا، پاسخ ایمنی لازم در بدن آن‌ها ایجاد نشده است. همین امر در مورد کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و در برابر اولین مواجهه پاسخ ایمنی کافی را نشان نداده‌اند نیز صدق می‌کند.

به گفته‌ی ماسونگ: آنچه که اغلب افراد درمواجهه مجدد با ویروس کرونا تجربه می‌کنند، بیشتر نتیجه‌ی فعال‌سازی مجدد کووید -۱۹ حاصل از حضور ویروس‌های موجود در مواجهه قبلی بدن است و علائم خفیف‌تری به دنبال دارد و به اعتقاد ماسونگ: تشخیص اینکه منشا کرونا حاصل از فعال شدن مجدد ویروس قبلی است یا ویروس جدید، بسیار دشوار است

چگونه سیستم ایمنی شما در برابر ویروس فعال می‌شود؟

بدن انسان دارای دو سیستم دفاعی قوی در برابر میکروارگانیسم‌های مهاجم است. اولین مورد ایمنی ذاتی است که با تشخیص ذره خارجی، در عرض یک دقیقه فعال می‌شود. و با انتشار مواد شیمیایی باعث التهاب شده و گلبول‌های سفید خون را برای حمله به سلول‌های آلوده و عامل مهاجم تحریک می‌کند.

سیستم دفاعی دوم، ایمنی تطبیقی نامیده می‌شود و با تولید آنتی بادی‌های هدفمند به ویروس می‌چسبد و پس از آن سلول‌های T را قادر می‌سازد تا سلول‌های آلوده را در برگرفته و از بین ببرند. تولید آنتی بادی‌های هدفمند، حدودا ده روز طول می‌کشد. بعد از تولید آنتی بادی‌ها بدن انسان قوی‌ترین پاسخ ایمنی را در برابر عامل مهاجم ایجاد می‌کند. افرادی که فقط علائم خفیفی از خود نشان می‌دهند ممکن است پاسخ ایمنی کافی نداشته باشند.

تست کرونا در منزل

تست کرونا در منزل با هومکا

طبق بررسی‌های انجام شده ابتلا مجدد به کرونا بسیار نادر بوده و در صورت درگیری فرد، شدت علائم بسیار کمتری نسبت به سری اول ابتلا نشان می‌دهد. ابتلا مجدد به ساختار ایمنی فرد هم بستگی دارد یعنی افرادی که در مواجهه اولیه با ویروس، علائم خفیفی را نشان داده‌اند یا دچار مشکلات ایمنی شناختی در بدن خود هستند، احتمالا با درصد بیشتری شانس ابتلا مجدد را خواهند داشت و پس از ابتلا احتمالا علائم  بیشتری را نسبت به سایرین خواهند داشت.

به طور کلی لازم است که حتی در صورت تجربه‌ی ابتلا قبلی به ویروس کرونا، همواره جوانب احتیاطی و پروتکل‌ها‌ی بهداشتی را رعایت کنید. چنانچه احتمال می‌دهید که دچار علائمی مرتبط با این ویروس مثل: خستگی مفرط، بدن درد، تب و سرگیجه شدید شده‌اید در اسرع وقت برای آزمایش کرونا به مراکز بهداشتی مراجعه کنید. اگر نگران این هستید که رفتن شما به این مراکز، سلامتی‌تان را به خطر بیاندازد؛ می‌توانید از خدمات تست کرونا در منزل هومکا استفاده کنید، تا ضمن مشخص شدن شرایط فیزیکی‌تان، سلامتی خود و اطرافیانتان به خطر نیوفتد. برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات هومکا به وبسایت آن به آدرس www.homca.ir مراجعه کنید یا با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ تماس بگیرید تا کارشناسان ما اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 1,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.