جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

همه چیز درباره سفر به گرجستان | دیدنی های گرجستان

سفر به گرجستان در سالهای اخیر مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است. آنهایی که به گرجستان سفر کرده اند، هیچ وقت جذابیت، زیبایی و مهمان نوازی این کشور را فراموش نمی کنند.

گرجستان (ساکارتولُ) یک کشور در حال پیشرفت است که در منطقه قفقاز و در شاهراه ارتباطی اروپا و آسیا میان اروپای شرقی و آسیای غربی و در مسیر جاده تاریخی راه ابریشم قرار گرفته است.

گرجستان که در نیمه راه مسیری قرار گرفته که آسیا را به اروپا وصل می کند، یک کشور کوچک است که در آن همه چیز پیدا می شود.

در گرجستان می توانید از شهرهای قدیمی و مکان های ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو دیدن کنید و از دیدن کوههای پوشیده از برف و طبیعت سرسبز و شاداب لذت ببرید و نوشیدنی های خوشمزه گرجی را امتحان کنید. اگر هنوز این الماس قفقاز را ندیده اید با ما همراه باشید تا نکات جالبی را که لازم است درباره گرجستان بدانید، بازگو کنیم.

شهرهای گرجستان بسیار دیدنی هستند، پیاده‌روهایی باریک دارند و خانه‌های کج در کنار هم طول خیابان را پر کرده‌اند، بالکون‌ها کشیده هستند، پله‌ها گرد و پیچ خورده هستند، کلیساها قدیمی و بسیار با شکوه هستند. کوه‌ها همیشه پوشیده از برف هستند و سواحل کنار دریا بسیار مناسب هستند.

گرجستان در سال‌های اخیر، به دلیل وضعیت استراتژیک منطقه‌ای برای فعالیت‌های تجاری و اقتصادی توسط دولت‌های غربی و اتحادیه اروپا پشتیبانی می‌شود و به همین علت نیز در حال حاضر به‌عنوان یک کشور مناسب در امر سرمایه‌گذاری و به خصوص موضوع صادرات و واردات مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

سفر به گرجستان

گرجستان : به یونانی یعنی مردم کشاورز

پایتخت: تفلیس

شعار ملی : نیرو در همبستگی است

زبان رسمی : زبان گرجی

واحد پول : لاری (ლ) (GEL)

نوع حکومت : جمهوری

مذهب : ۸۴ درصد مسیحی،۱۰ درصد مسلمان

دامنه اینترنتی: ge

کد کشور   +۹۹۵

جهت رانندگی  راست

نوع برق شهری

برق شهری در گرجستان ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز است و دوشاخه‌ها و پریزها از نوع C هستند.

اختلاف ساعت با تهران

گرجستان در منطقه‌ی زمانی GMT +4 قرار گرفته و نیم ساعت از تهران جلوتر است.

شماره‌های اضطراری

شماره اضطراری سراسری برای تماس با پلیس، آتش‌نشانی و آمبولانس در گرجستان، ۱۱۲ است.

فرودگاه‌های بین‌المللی

فرودگاه بین‌المللی باتومی

فرودگاه بین‌المللی تفلیس

 

تبدیل ریال به لاری گرجستان

 

لاری گرجستان

بهترین نوع تبدیل پول شما برای سفر به گرجستان ، تبدیل ریال به دلار در ایران و تبدیل دلار به لاری در گرجستان است. چراکه اگر بخواهید ریال را در گرجستان به دلار یا لاری تبدیل کنید با دو مشکل مواجه خواهید شد. اول اینکه تقریبا از هر صد صرافی یک صرافی ریال از شما می پذیرد و دوم اینکه ریال در کشورهای دیگر بسیار بی ارزش تر از کشور خودمان است و در این صورت پول شما ممکن است تا سی درصد بی ارزش شود. اگر از مرز زمینی به گرجستان سفر می کنید می توانید در مرز نوردوز (برای سفر از ارمنستان) و بازرگان (برای سفر از ترکیه) ریال خود را دلار تبدیل کنید.

 

سفر هوایی به گرجستان

در گرجستان ۶ فرودگاه قابل استفاده برای هواپیماهای مسافرتی وجود دارد. در بین این فرودگاه‌ها، فرودگاه‌های تفلیس، باتومی و سوخومی از اهمیت خاصی برخوردار هستند. در حال حاضر از تفلیس شبکه خطوط هوایی برای مقاصد باکو، ایروان، «تهران»، سوخومی، نالچیک، مینرالنی ودی، تاشکند، کیف و مسکو برقرار است.

برای سفر به گرجستان از طریق هواپیما میتوانید از فرودگاه امام خمینی به تفلیس را در مدت یک ساعت و سی دقیقه طی نمایید. برای خرید بلیط هواپیما حتما توجه کنید که بلیط مستقیم خریداری کنید. چنانچه بلیط دو مسیره خریداری کنید، مسیر یک ساعت و نیمه شما ممکن است تا بیست و چهارساعت به طول بیانجامد و هزینه شما نیز بالاتر برود. ضمنا بلیط های چارتری در ایام غیر تعطیل نیز گزینه مناسبی خواهد بود.

 

تفلیس سفر به گرجستان

 

سفر زمینی به گرجستان

برای سفر به گرجستان مسیر های زمینی نیز وجود دارد که مسافرین می توانند با ترانزیت کردن وسیله نقلیه خود در ایران، برای سفر اقدام کنند. مسیرهای زمینی برای سفر به گرجستان به شرح ذیل می باشد:

مسیر زمینی از طریق جمهوری آذربایجان

مسافران از طریق مرز زمینی بیله سوار و یا آستارا وارد جمهوری آذربایجان شده و پس از عبور از جاده های این کشور از طریق مرز زمینی « پل قرمز» وارد گرجستان می شوند. این مسیر به لحاظ نزدیکی و عدم کوهستانی بودن مناسب است؛ ولی جاده های جمهوری آذربایجان در برخی از مناطق ناهموار هستند و یا در دست تعمیر می باشند. در مسیر راه نیز مزاحمت ها و اخذ رشوه از سوی برخی سو استفاده کنندگان دولتی یا غیر دولتی به مراتب گزارش شده است.

نکته مهم برای کسانی که از مسیر جمهوری آذربایجان برای سفر به گرجستان استفاده می کنند:

کسانی که قصد دارند هم حین ورود و هم خروج، از قلمرو جمهوری آذربایجان استفاده کنند، باید « روادید ۲ بار ورود» دریافت نمایند. جمهوری آذربایجان در مبادی ورودی و خروجی برای اتباع  ایرانی، روادید صادر نمی کند؛ لذا ایرانیان باید از سفارتخانه ها یا سرکنسولگری های این کشور در ایران ( تهران و تبریز) قبلا روادید دریافت کنند.

کسانی که در گذرنامه های آنان روادید و مهر ورود و خروج ارمنستان وجود داشته باشد، امکان سفر به جمهوری آذربایجان نخواهند داشت و با مشکلات زیاد مواجه خواهند شد.

مسیر زمینی ارمنستان

مسافرانی که قصد سفر به گرجستان را دارند، علاوه بر مسیر جمهوری آذربایجان، می توانند از طریق مرز « نوردوز» وارد ارمنستان شده و پس از عبور از جاده های کوهستانی ارمنستان، از طریق مرز «ساداخلو» وارد گرجستان شوند. با توجه به کوهستانی بودن مسیر بویژه در ارمنستان، این مسیر در فصل زمستان توصیه نمی شود. باید توجه داشت که برای سفر به ارمنستان روادید لازم است. کسانی که قصد دارند هم حین ورود و هم خروج وارد ارمنستان شوند، باید روادید ۲ بار ورود دریافت کنند. ارمنستان در حال حاضر در مبادی مرزی نیز برای ایرانیان روادید صادر می کند.

مسیر ترکیه

مسافرانی که مسیر زمینی ترکیه را برای سفر به گرجستان انتخاب می کنند، می توانند پس از خروج از مرز بازرگان از طریق یکی از دو مرز زمینی « پوسوف» یا « سارپی» ( در نزدیکی بندر باتومی)  و یا مرز « واله» از ترکیه وارد گرجستان شوند. مرز سارپی به بندر باتومی  و مرز واله به شهر تفلیس نزدیکتر هستند.

نکته مهم: وجود جاده های نسبتا خوب، مسیر ترکیه را برای مسافران  ایرانی مناسب تر می سازد.  بویژه اینکه ایرانیان برای ورود به ترکیه، نیازمند روادید نیستند.

 

سفر به گرجستان تفلیس

 

با قطار

برای استفاده از قطار فعلا تنها یک مسیر وجود دارد که از شهر تبریز به باکو و از باکو به تفلیسمی رود. توجه داشته باشید که کشور آذربایجان از شهروندان ایرانی هزینه ویزا دریافت خواهد نمود و هزینه سفر شما با توجه به هزینه های ویزا مانند هواپیما خواهد شد.

 

با ماشین

امکان سفر به گرجستان از ایران با اتومبیل شخصی، از سه مسیر ایران-ارمنستان-گرجستان، ایران-آذربایجان-گرجستان و ایران-ترکیه-گرجستان وجود دارد.

 

با اتوبوس

اتوبوس های تفلیس در پایانه غرب تهران هر روز ساعت ۱۲ ظهر به سمت تفلیس حرکت میکنند. برخی از مسیر ارمنستان و برخی از مسیر ترکیه می روند. تمام اتوبوس ها vip هستند اما توجه داشته باشید که بین ۲۴ ساعت الی ۳۶ ساعت در مسیر هستید و این ممکن است برای شما آزاردهنده باشد. همچنین برای برگشت از تفلیس به تهران نیز در تفلیس می توانید از ترمینال به قیمت ۱۲۰ لاری بلیط برگشت تهیه نمایید.

 

تلفن

در سفر به گرجستان می توانید از موبایل شخصی خود با پرداخت هزینه رومینگ و یا خرید سیم کارت های گرجی استفاده کنید. ( با پیش شماره گرجستان: ۹۹۵+)

 

اینترنت

سرعت اینترنت در گرجستان خوب است و شما می توانید به خوبی از طریق اینترنت با دوستان و خانواده خود صحبت کنید. می توانید از طریق سیمکارت های گرجی برای اتصال به اینترنت استفاده کنید. همچنین در تفلیس می توانید از اینترنت رایگان در سطح شهر نیز استفاده کنید. این اینترنت در ایستگاه های مترو، اتوبوس و برخی میدان های شلوغ شهر و مراکز توریستی ارائه می شود.

هاستل

در سفر به گرجستان به جای پرداخت هزینه هتل می توانید در هاستل بخوابید.

اقامت در هاستل , سفر به گرجستان

هاستل اماکنی است که به شما یک جای خواب از عصر تا صبح روز بعد می‌دهد. ممکن است اینترنت داشته باشد و معمولاً حمام اختصاصی نیست. قیمت یک تخت هاستل در تفلیس و نزدیک اماکن دیدنی مرکز شهر بین ۱۰ تا ۲۰ دلار برای یک شب می‌باشد.

 

اقامت در هاستل , سفر به گرجستان

هاستل ها اطراف مسجد جمعه و حمام صفویه تفلیس به وفور وجود دارد.

زیارتگاه‌ها و اماکن مذهبی گرجستان 

مسجد جمعه (مسجدی با دو محراب شیعه و سنی در کنار یکدیگر)

سامِبا (بزرگترین کلیسای ارتدکس جهان)

آتشکده ساسانی

کلیسای سنت نینو

پل صلح و دوستی تفلیس

پارک ریخه و تله کابین تفلیس

 

دیدنی های گرجستان

گرجستان از جمله کشورهای با فرهنگ غنی و شهرهای زیباست که سالانه میزبان گردشگران فراوانی از سراسر جهان است. سفر به این کشور برای شهروندان کشور ما بدون دریافت ویزا نیز امکانپذیر است. همین موضوع سفر ایرانی‌ها به این کشور را بیش از قبل افزایش داده است.

اگر بخواهیم لیستی از دیدنیهای گرجستان را تهیه کنیم، اولین مکانی که به ذهنمان می‌رسد « قلعه ناریکالا » است. قلعه‌ای با شکوه و به جامانده از قرن چهارم که در شهر تفلیس قرار گرفته است. این قلعه که توسط پارس‌ها ساخته شده است، به خوبی نمایانگر تاریخی بودن و فرهنگ غنی کشور گرجستان است. قلعه ناریکالا یکی از قلعه‌های اصلی کشور گرجستان به حساب می‌آید که در آن زمان برای محافظت از شهر ساخته شده بود و هم اکنون یکی از جاذبه های گردشگری گرجستان به شمار می‌رود.

 

میدان آزادی

میدان آزادی سفر به گرجستان

هیچ جایی از تفلیس نیست که به اندازه اینجا تفلیس جدید را حس کنید.

 

مجسمه طلایی سنت جورج سفر به گرجستان

 

اینجا مرز شهر قدیم تفلیس می‌باشد. مجسمه‌ای طلایی سنت جورج(Saint George) بر روی یادواره آزادی در میدان مرکزی پس از انقلاب رز(rose) در سال ۲۰۰۵ ایجاد شد.

 

کوه کازبک

کازبک نام کوهی است در شمال شرق گرجستان که در نزدیکی مرز روسیه واقع شده است. این کوه را با نام «اورست کوچک» نیز می‌خوانند و کوهنوردان ایرانی برای نخستین بار در سال ۱۳۸۲ آن را فتح کرده‌اند.

 

کوه کازبک , سفر به گرجستان

 

کوه کازبک از جمله جاذبه های توریستی گرجستان است که در سفر به این کشور نباید آن را از دست داد. به خصوص اگر که علاقه‌مند به پیاده‌روی هستید و از دیدن مناظر طبیعی لذت می‌برید، در سفر به گرجستان حتما بازدید از کوه کازبک را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

قلعه خرتویسی

قلعه خرتویسی، یکی از قدیمی ترین قلعه های گرجستان است که در بالای کوه و در مجاورت رود متکواری و پاراوانی واقع شده است.

 

قلعه خرتویسی

 

پیشینه ی اولیه ی این قلعه متاسفانه از بین رفته است. از نظر استراتژیک این قلعه در منطقه ای مهم قرار دارد به همین دلیل در گذشته بسیار مورد حمله دشمنان قرار گرفته و مدتی هم توسط ترک ها اشغال شده بود. قلعه دارای قسمت های بالایی و پایینی است که دیوار های پایینی چندان مستحکم نیستند. در جنوب قلعه یکی دروازه و برج قابل مشاهده است. یک معبد کوچک از قرن هجدهم در پشت برج وجود دارد.

 

قلعه آنانوری

آنانوری یکی دیگر از قلعه های زیبا و تاریخی در گرجستان است که در ۷۰ کیلومتری تفلیس واقع شده است. آنانوری، مجموعه ای از کلیسا و قلعه است که دارای ارزش زیادی است.

 

قلعه آنانوری

 

این یکی از معروف ترین و زیباترین جاذبه های گردشگری گرجستان است که سالانه بیش از صد هزار نفر گردشگر را به سوی خود جذب می کند. این قلعه در قرن هجدهم ساخته شده است و امروز تنها برخی از دیوار ها، برج های بزرگ و کوچک باقی مانده است.

 

قلعه ناریکالا

قلعه ناریکالا

یکی از محبوب ترین و معروف ترین جاذبه های گردشگری گرجستان که در قرن چهارم ساخته شده است. این قلعه، قلب و روح تفلیس است. قلعه ناریکالا بر فراز تفلیس و رودخانه ی کورا واقع شده است.

 

قلعه ناریکالا

 

ناریکالا، قلعه ای است که در زمان امپراتوری ساسانی ساخته شده و برای ورود به آن نیاز نیست هزینه ای پرداخت کنید. دسترسی به این قلعه ساده و در حین حال هیجان انگیز است، شما می توانید به راحتی از طریق راه طنابی که در سال ۲۰۱۲ ساخته شده است، خود را به این قلعه برسانید.

 

پل صلح The peace bridge

دیدارتون از شهر قدیمی تفلیس را از خارج این شهر شروع کنید! به سمت کناره رودخانه Mtkvari بروید و از روی پل صلح بگذرید.

 

پل صلح

 

این پل جدیدترین پل تفلیس می‌باشد که در سال ۲۰۱۰ افتتاح شده است. این پل به شکل یک پاپیون می‌باشد اگرچه مردم آن را به عنوان Always ultra می‌شناسند(زیرا شکل پل یادآور پدهای بهداشتی می‌باشد!) این پل تنها مخصوص عابران پیاده می‌باشد و از استیل و شیشه ساخته شده است و به شکل جذابی در شب‌هنگام به کمک هزاران لامپ LED شهر قدیمی تفلیس، که به شهر جدید آن متصل کرده را نورافشانی می‌کند.

 

پل صلح

از پل صلح به سمت پارک Rike بروید و سوار تله کابین شهر تفلیس شوید.

تله کابین شهر تفلیس

این تله کابین در سال ۲۰۱۲ گشایش یافت و پارک Rike را که در کناره‌های رودخانه Mtkvari قرار داد با دژ Narikala در بالای تفلیس قدیمی مرتبط می‌کند. با پرداخت چیزی حدود ۲لاری(حدود کمتر از یک یورو) یک دید فوق‌العاده از بالای شهر تفلیس قدیمی و اطراف آن خواهید داشت که می‌توانید بصورت نقدی و یا به کمک کارت حمل و نقل تفلیس که باعث می‌شود از صف طولانی بلیط بگریزید استفاده کنید. این تله کابین از صبح تا نیمه‌های شب باز می‌باشد.

 

تله کابین پارک Rike

در ایستگاه بالایی تله کابین هم می‌توانید به سمت مجموعه Mother Georgia و یا دژهای ناریکالا(Narikala fortress) بروید.

 

مادر جرجیا Mother Georgia

مجسمه مادر جرجیا یا Karlis Deda مجسمه‌ای می‌باشد از تمام نقاط تفلیس می‌توانید آن را ببینید و در تمام تفلیس دلبری می‌کند. این مجسمه ۲۰ متر ارتفاع دارد و از آلومینیوم ساخته شده، مجسمه مادر جرجیا در سال ۱۹۵۸ و همزمان با جشن سالگرد ۱۵۰۰ سالگی تفلیسبر پا شده است.

 

مادر جورجیا

این مجسمه سمبل شخصیت ملی گرجستانی می‌باشد. یک خانم گرجستانی با لباس محلی که قدح شرابی در دست دارد، که به نشانه خوش آمدگویی به دوستان ملاقات کننده است و در دست راست او شمشیری قرار گرفته که به نشانه جدال با دشمن است. نیازی نیست که حتما برای دیدن این مجسمه به نقطه خاصی بروید، می‌توانید از هر طرف در شهر آن را ببینید.

 

شهر سنگی اوپلیستیخه

«شهر سنگی اوپلیستیخه» یکی از بزرگترین و قدیمی ترین شهرهای سنگی دنیاست.

 

شهر سنگی اپلیس تسیخه , سفر به گرجستان

 

اوپلیستیخه شهری باستانی در گرجستان است که از تراشیده شدن صخره‌ها ایجاد شده و در ۱۰ کیلومتری شرق شهر «گوری» در استان «شیدا کارتلی» قرار گرفته است.

این شهر روی یک صخره بلند و درساحل غربی رودخانه متکواری ساخته شده و یکی از منحصر به فردترین مناطق گرجستان به حساب می‌آید.

شهر سنگی اوپلیستیخه دارای قدیمی‌ترین سد ، داروخانه ، بازار، آمفی ﺗﺌﺎتر ،کلیسای قدیمی معروف به سن جورجی، معابد، زندان، سیاه چال و صد ها اثر باستانی دیدنی دیگر در جهان است. اوپلیستسیخه در زبان گرجی به معنای « معبد خدایان » است.

 

کلیسای ترینیتی گرگتی

کلیسای ترینیتی گرگتی (Gergeti Trinity Church) کلیسایی متفات نسبت به تمام کلیساهایی است که در طول عمر خود دیده‌اید. این کلیسا در کوه کازبک، که به آن اشاره کردیم،‌ و در ارتفاع ۲۱۶۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است.

 

کلیسای ترینیتی گرگتی سفر به گرجستان

 

این کلیسا در موقعیتی کاملا مجزا در بالای کوه قرار داشته و توسط طبیعتی وسیع احاطه شده است که باعث می‌شود منظره‌ای فوق‌العاده چشم نواز داشته باشد. کلیسای ترینیتی گرگتی در قرن چهاردهم ساخته شده است و هم اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری اصلی گرجستان به حساب می‌آید.

 

قلعه رباتی

قلعه رباتی

قلعه رباتی در شهر آخالتسیخه  (Akhaltsikhe Castle) در ۵۰ کیلومتری شهر برجومی ، که با ماشین حدود ۵۰ دقیقه  است، یک قلعه به سبک قرون وسطی می باشد که در قرن ۱۳ میلادی بنا شده است.

 

قلعه رباتی سفر به گرجستان

 

نام قدیمی قلعه رباتی ( لومیسا) بوده  و آن به  خاطر شکل خاص یکی از صخره های اطراف این شهراست که شبیه به سر یک شیر می باشد و به همین خاطر به آن قلعه لومیسا گفته می شد. لومیسا به معنای (شیر) است.

 

قلعه رباتی

 

قصر فیروزه 

قصر فیروزه در سال ۱۸۹۲ میلادی به فرمان مظفرالدین‌شاه قاجار درشهر برجومی در گرجستان ساخته شد. این بنا هنوز پابرجا است و یکی از مهمترین ساختمانهای تاریخی برجومی است.

 

قصرفیروزه

 

قصر فیروزه در دوران شوروی و سالهای پس از آن بعنوان محل اقامت مسافران مورد استفاده قرار می گرفت اما در سالهای اخیر مورد بازسازی و نوسازی قرار گرفته است و بنای کنونی تلفیقی از معماری ایرانی، رومی و بومی را بنمایش می گذارد.

 

قصرفیروزه

قصر فیروزه در شماره ۳ خیابان باراتشویلی و در ورودی پارک آب معدنی Mineral Water Park واقع شده است. افراد محلی به آن فیروزا Firuza می گویند.

 

متسختا

شاید در سفر خود به گرجستان تا وقتی که به یکی از قدیمی‌ترین شهرهای گرجستان، یعنی شهر متسخا سفر نکنید، نتوانید روح و زیبایی‌های واقعی این کشور را درک کنید.

 

متستخا سفر به گرجستان

 

متسختا که در لیست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است، در محل تلاقی دو رودخانه قرار گرفته است و منظره‌هایی خیره کننده دارد. این شهر بناهای تاریخی زیبا و محسورکننده‌ای داشته و میزبان کلیساهای مختلفی است.

 

متستخا سفر به گرجستان

 

اگر که علاقه‌مند به معماری و بناهای قدیمی هستید، رفتن به شهر متسخا در سفر به گرجستان را حتما به شما توصیه می‌کنیم. معماری این شهر در کنار رودخانه‌های پر آب اطراف آن و طبیعت وحشی اطراف شهر، پنجره‌ای رو به گذشته قفقاز را در برابر شما خواهد گشود.

 

تفلیس

سیغناغی

مطمئنا هیچ لیستی از شهرها و مکان های دیدنی گرجستان بدون پایتخت این کشور یعنی شهر تفلیس، کامل نیست. تفلیس، که به عنوان جواهر گرجستان شناخته می‌شود، سمبلی برای تاریخ، فرهنگ و معماری کشور گرجستان است.

 

تفلیس سفر به گرجستان

 

این شهر با این که یکی از شهرهای بزرگ گرجستان می‌باشد، هنوز حس کوچک و صمیمی بودن در آن احساس می‌شود. مناطق دیدنی شهر تفلیس به اندازه‌ای زیبا هستند که هنگام سفر در این شهر گذر زمان احساس نمی‌شود. در سفر به تفلیس، بازارها، خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های این شهر را از دست ندهید.

 

واردزیا

واردزیا نیز یکی از شهرهای سنگی در گرجستان است که در جنوب این شهر قرار گرفته است.

 

شهر سنگی واردزیا سفر به گرجستان

 

این شهر از تعداد زیادی خانه‌های غار مانند و یک صومعه تشکیل شده است که در دامنه‌های کوه اروشتی و در ساحل رودخانه متکواری ساخته شده است. بنای این شهر به قرن دوازدهم بازمی‌گردد و یکی از شهرهای قدیمی کشور گرجستان است. اکنون این منطقه توسط گروه کوچکی از راهبان متعصب محافظت می شود.

 

سیغناغی Sighnagi

شهرهای بزرگ و جاذبه‌های توریستی به‌اندازه‌ی کافی در گرجستان وجود دارد. چیزی که این کشور را به‌طور ویژه‌ای متمایز می‌کند شهرهای کوچک آن است. سیغناغی یکی از جاهای دیدنی گرجستان است.

 

سیغناغی

 

در استان کاختی (Kakheti) می‌توانید بهترین‌ها را تجربه کنید: غذاها و نوشیدنی‌های فوق‌العاده، خیابان‌ها و خانه‌های کوچک زیبا با بالکونی‌های چوبی رنگارنگ، مناظر خیره‌کننده در جلگه‌های آلازانی (Alazani)، بوی خوش نانوایی‌ها و قلعه‌های فانتزی گوناگون. فاصله تفلیس تا سیغناغی با مینی‌بوس‌هایی که از ایستگاه مترو سامگوری (Samgori) حرکت می‌کنند حدود ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه است.

شاتیلی خوسورتی Shatili Khevsureti

یکی دیگر از جاهای دیدنی گرجستان شاتیلی خوسورتی است که روستایی قلعه‌ای به سبک قرون وسطی است. این روستا در محاصره کوه‌های سرسبز قرار دارد. تنوع مناظر بی‌نظیر این شهر کوچک هر مسافری را حیرت‌زده خواهد کرد. زندگی مدرن هنوز به این منطقه از گرجستان نفوذ نکرده است. مردم محلی تمام تلاش خود را می‌کنند تا مهمان‌هایشان اوقات خوبی داشته باشند. در زمان برگزاری جشن‌های مهم، مردم محلی لباس‌های مخصوص‌شان را می‌پوشند و به کلیسا می‌روند. در اینجا سنت‌های قدیمی غیرمسیحی با باورهای مسیحیت ترکیب شده و آیین‌های جالبی را شکل داده است.

 

شاتیلی خوسورتی

 

شاتیلی خوسورتی در ۱۴۰ کیلومتری تفلیس قرار دارد. به‌خاطر بارش برف و مسدود بودن جاده، این مکان دیدنی تنها بین ماه‌های مه تا اکتبر (اواسط بهار تا اواسط پاییز) دسترسی دارد.

 

استخرهای آب گرم تفلیس

هنگامی که در منطقه آبانوتوبانی در پایین دژ ناریکالا هستید باید کمی هم به ریلکس کردن فکر کنید. این یکی از قدیمی‌ترین مناطق تاریخی شهر قدیمی تفلیس می‌باشد که حمام‌های آب گرم از آن جوشیده است. در اینجا حدود ۶۰ حمام تاریخی عمومی موجود بوده که امروز تعدادشان به ۵ رسیده است.

 

استخر آب گرم

 

در این حمام می‌توانید ماساژ و اسکراب پوست و یک حمام جانانه را با مبلغی کمتر از حدود ۲۰ دلار تجربه کنید و احساس سر زندگی و شادابی کنید.

 

دره‌های مارتویلی The Canyons of Martvili

این شهر در استان سامگرلو (Samegrelo) در غرب گرجستان واقع شده است. فاصله آن تا تفلیس ۲۸۰ کیلومتر است. دره‌ها، غارها و آبشارها در طول زمان و در کنار رودخانه آباشا (Abasha River) شکل گرفته‌اند. شما می‌توانید سوار بر قایق از چشم‌اندازهای فوق‌العاده دره‌های سرسبز آنجا لذت ببرید.

 

دره‌های مارتویلی

 

همه‌روزه از ایستگاه دیدوب، مینی‌بوس‌هایی به مقصد مارتویلی تفلیس را ترک می‌کنند.

 

باخمارو Bakhmaro

باخمارو در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از دریا قرار دارد و به‌عنوان یکی از مرتفع‌ترین مناطق اقلیمی گرجستان شناخته می‌شود. بازدید از باخمارو گزینه‌های لذت‌بخش زیادی را به مسافرانش عرضه می‌کند. شما می‌توانید بالای ابرها چادر بزنید، از کهکشان راه شیری عکس بگیرید و طلوع و غروب خورشید را بر فراز دریای سیاه ببینید. همچنین می‌توانید توت و قارچ بچینید، از مناظر بدیع و صدای طبیعت لذت ببرید و حس واقعی زندگی روستایی در گرجستان را تجربه کنید.

 

باخمارو

 

فاصله‌ی باخمارو از تفلیس حدود ۵ ساعت است. از تفلیس و چوخاتوری (Chokhatauri) مینی‌بوس‌هایی به مقصد باخمارو حرکت می‌کنند.

 

باتومی

باتومی یکی از زیباترین شهرهای گرجستان بوده و بهترین تفریحگاه ساحلی گرجستان به حساب می‌آید. جاذبه‌های گردشگری فراوانی در این شهر وجود دارد و اگر از جمله افرادی هستنید که به دنبال آب و هوایی دلپذیر در تابستان هستید، مطمئنا تجربه‌ای فراموش نشدنی در این شهر خواهید داشت. بازدید از پارک دولفین‌های باتومی، قدم زدن در بلوار قدیمی و زیبای باتومی، بازدید از باغ ملی گیاه شناسی باتومی، لذت بردن و هیجان تله کابین باتومی، بازدید از میدان زیبای Piazza، رفتن به میدان اروپا، بازدید از برج Alphabet Tower، بازدید از بنای عشق Ali and Nino، رفته به پارک ۶ May و بازدید از آکواریوم باتومی از جمله کارهایی است که در سفر به شهر باتومی می‌توانید انجام دهید.

 

باتومی

 

شهر باتومی، بهترین تفریحگاه ساحلی گرجستان است. کسانی که به دنبال آب و هوایی دلپذیر در تابستان هستند، مطمئنا در این شهر تجربه‌ای دلپذیر خواند داشت. در این پست از زرین‌نما بلاگ به معرفی جاهای دیدنی باتومی و کارهایی که در سفر به این شهر نباید از دست داد پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

شهر باتومی امروزه به عنوان یکی از زیباترین و توریستی‌ترین شهرهای گرجستان شناخته می‌شود. این شهر با برنامه‌های بسیار دقیق دولت گرجستان توانسته است به سطح بسیار قابل قبولی از توریست‌پذیری و شهرت در بین گردشگران منطقه دست یابد و تبدیل به یکی از شهرهای محبوب گرجستان در بین گردشگران شود. در این شهر می‌توانید از انواع مجسمه‌های سنگی، ساختمان‌های رنگارنگ، و درختان نخل زیبا لذت برده و تجربه‌ای متفاوت را در استراحتگاه‌های لوکس کنار دریا داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا با کارهایی که در سفر به باتومی نباید از دست داد آشنا شوید.

 

جاهای دیدنی باتومی

در سفر به گرجستان حتما از شهر زیبای باتومی دیدن کنید.

بلوار باتومی ؛ Batumi Boulevard

بلوار باتومی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری باتومی به حساب می‌آید. ساخت این بلوار در سال ۱۸۸۱ شروع شد. زمانی که فرماندار وقت شهر، A. I. Smekalov، به یک باغبان آلمانی مشهور دستور داد که پارکی را در امتداد ساحل باتومی ایجاد کند.

 

بلوار باتومی

 

از آن سال تا این پارک مراحل ساخت مختلفی را به خود دید تا به شکل کنونی خود رسیده و تبدیل به یکی از مکان های دیدنی باتومی شود. در سال ۲۰۰۴ این پارک ساحلی از طول ۱.۴ کیلومتر به طول ۷ کیلومتر افزایش یافته و تجهیزات آن نیز بیشتر شد تا گردشگران بیشتری را به خود جذب کند. در این پارک انواع مجسمه‌ها، صندلی‌های زیبا، فوراه‌های رنگارنگ حیرت‌انگیز، کافه‌ها و رستوران‌های مختلفی وجود دارند که وجود آن‌ها در امتداد ساحل، قدم زدن در آن را بسیار دلربا کرده‌اند.

 

دلفیناریوم باتومی ؛ Batumi Dolphinarium

مجتمع تفریحی دلفیناریوم برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ افتتاح شد، و در سال ۲۰۱۱ بازسازی شده و دوباره درهایش به روی مردم گشوده شد.

 

دلفیناریوم باتومی

 

در دلفیناریوم باتومی امکان تماشای نمایش دلفین‌ها برای ۷۰۰ نفر به صورت همزمان وجود داشته و همچنین بازدیدکنندگان این مجموعه می‌توانند از انواع نمایش‌های دلفین‌ها لذت برده و یا دلفین‌ها را لمس کنند. در صورت سفر به باتومی گرجستان به خصوص همراه با خانواده پیشنهاد می‌کنیم که به این مجموعه تفریحی سر بزنید. لازم به ذکر است که این مجموعه برای افراد معلول نیز تجهیزات و امکانات مناسبی قرار داده است.

 

باغ گیاه‌شناسی باتومی

باغ گیاه شناسی باتومی یکی از بزرگ‌ترین مناطق طبیعی گرجستان و جاذبه‌های گردشگری باتومی به شمار می‌رود. به دلیل فضای زیبا و آرامش بخش و گل‌های رنگارنگ با عطر دیوانه‌کننده‌ای که دارند، گردشگرانی که به باتومی سفر می‌کنند،‌ معمولا این مکان را از دست نمی‌دهند.

 

باغ گیاه شناسی

 

این باغ در ۱۰ کیلومتری خارج از شهر باتومی قرار داشته و وسعت آن حدود ۱۰۸ هکتار است که ۴۳۰۵۷ گونه گیاهی مختلف و حیرت‌انگیز را در خود دارد.

 

بنای یادبود علی و نینو باتومی ؛ Monument Ali and Nino

احتمالا تا به حال داستان‌های عاشقانه زیادی مثل لیلی و مجنون، شیرین و فرهاد و یا رومئو و جولیت شنیده‌اید. داستان «علی و نینو» نیز داستانی با زمنیه عاشقانه است که عشق یک پسر مسلمان به نام علی را به شاهزاده گرجی به نام نینو روایت می‌کند که البته در نهایت نیز این دو به خاطر شرایط دشواری که پیش می‌آید، به یکدیگر نمی‌رسند.

 

بنای یادبود علی و نینو باتومی

 

به دلیل محبوبیت این داستان، یادبودی از این دو شخص در باتومی گرجستان ساخته شده است که به مجسمه ی عشق نیز مشهور است و در نوع خود یک شاهکار معماری مهندسی محسوب می‌شود. این مجسمه‌های ۸ متری که یکی از آن‌ها به شکل یک زن بوده و دیگری به شکل یک مرد است، در ورودی شهر نصب شده‌اند. این مجسمه ها در طول روز به هم می‌رسند که بیانگر نمادی از عشق هستند.

 

میدان اروپا در باتومی

در طول اقامتتان در این شهر بارها از میدان اروپای باتومی عبور خواهید کرد. این میدان از این نظر مهم و معروف است که شهر باتومی را به قسمت اروپایی آن متصل می‌سازد.

 

میدان اروپا در باتومی

 

در این میدان مجسمه مشهور Medea واقع شده است که نمادی از اتصال گرجستان قدیم به اروپا است. میدان اروپای باتومی میزبان کنسرت‌های افراد مشهور مختلفی بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به کنسرت انریکه ایگلسیاس در سال ۲۰۱۱ اشاره کرد که در آن بیش از پنجاه هزار نفر در میدان جمع شده بودند.

 

میدان اروپا در باتومی

 

در کنار مجسمه Medea محلی برای اجاره دادن دوچرخه‌هایی در نظر گرفته شده که در صورت تمایل به گردش شهر با دوچرخه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

تله کابین آرگو ؛ Argo Cable Car

تله کابین آرگو باتومی (Argo Cable Car) یکی از تفریحاتی است که در سفر به باتومی نباید از دست داد. این تله کابین در «کوه‌های آنورا» تفلیس و در ارتفاع ۲۵۰ متر بالای سطح دریا واقع شده و یکی از هیجانی‌ترین تفریحات باتومی است.

 

تله کابین آرگو

 

با سوار شدن به این تله کابین، شاهد چشم‌اندازی منحصر به فرد از شهر، دریای سیاه و کوه‌های اطراف باتومی بوده و از آب و هوای تمیز لذت خواهید برد.

 

میدان پیازا ؛ Piazza Square

میدان پیازا باتومی، محلی ایتالیایی و بسیار زیبا در باتومی است که نام خود را نیز به خاطر ایتالیایی بودن محل گرفته است.

 

میدان پیازا باتومی

 

مجتمع پیازا، شامل یک هتل، دو رستوران، چند کافه و باشگاه است که میدان پیاز توسط آن‌ها احاطه شده است. در این مکان معمولا می‌توانید شاهد اجرای موسیقی زنده و یا کنسرت‌هایی که برگزار می‌شود باشید.

 

پارک می ؛ May Park

اگر به دنبال مناظری متفاوت، دریاچه آرام، فضای سبز و گل و گیاه‌های زیبا، مشاهده دلفین‌ها از نزدیک و یا دیدن گونه‌های خاص حیوانات در بدروم هستید، پارک ۶ می بهترین انتخاب برایتان است.

 

پارک می

 

در این پارک مطمئنا از قدم زدن در بین این همه زیبایی و شگفتی لذت خواهید برد.

 

برج آلفابتیک باتومی ؛ Alphabetic Tower

برج آلفابتیک باتومی یا همان برج الفبا، برجی به ارتفاع ۱۳۰ متر در شهر باتومی است که بیان‌گر تک تک حروف الفبای زبان گرجی است.

 

آلفابتیک باتومی

 

طراحی این برج به شکل DNA و مارپیچ است که همه ۳۳ حرف زبان گرجی روی آن نقش بسته است. این برج در واقع نمادی از قدمت پنج هزار ساله الفبای گرجی است. هدف از ساخت این برج، ایجاد مکانی برای بازدید از نمای ۳۶۰ درجه شهر و رستورانی برای جذب توریست‌ها بوده است.

 

آلفابتیک باتومی

 

برج آلفابتیک باتومی یا همان برج الفبا، برجی به ارتفاع ۱۳۰ متر در شهر باتومی است که بیان‌گر تک تک حروف الفبای زبان گرجی است

 

ساعت نجومی باتومی ؛‌ Astronomical Clock

ساعت نجومی باتومی

ساعت نجومی باتومی از جمله بناهایی در این شهر است که با ظرافت و زیبایی خاصی ساخته شده است.

 

ساعت نجومی باتومی

 

این ساعت علاوه بر نشان دادن زمان، برخی اطلاعات نجومی نیز در اختیارتان می‌گذارد. در زیر این ساختمان این ساعت کافه‌ای گرم و دنج وجود دارد که مطمئنا حضور و وقت گذرانی در آن برایتان بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

 

پل ماخونتستی Bridge Mahunetseti

پل سنگی بسیا زیبا که در فاصله ۴۰ دقیقه رانندگی از مرکز شهر در حومه قرار گرفته است .

 

پل ماخونتستی

 

این پل زیبا همچنین به یاد پادشاه تامار ، پل تامار نامیده می شود که بر فراز رودخانه Besletkaقرار گرفته است . این پل در قرن دوازدهم با استفاده از سنگهای آتشفشانی ساخته شده و امروزه نیز توسط مردم مورد استفاده قرار می گیرد .

 

پارک آبی باتومی Aquapark

پارک آبی باتومی در ۳ کیلومتری مرکز شهر قرار گرفته و شامل ۴ استخر در اندازه های مختلف و کافه های متعدد می باشد که در طول تابستان پذیرای مسافران می باشد.

 

پارک آبی باتومی

 

برنامه های نمایشی تفریحی متعددی نیز هر هفته در مرکز تفریحی برگزار می گردد . این پارک آبی همانند سایر پارکهای آبی سرسره های آبی متعددی جهت بازی و سرگرمی دارد .

 

آکواریوم باتومی Aquarium

آکواریوم باتومی در سال ۱۹۶۶ ساخته شده و شامل ۱۰۰ گونه مختلف از ماهیان دریای سیاه ، ماهیان آب شیرین گرجستان و ماهیان زینتی می باشد.

 

آکواریوم

 

در طراحی ساختمان این آکواریوم از سنگریزه های ساحل باتومی الهام گرفته شده  و در حقیقت نمای بیرونی این سازه چهار سنگ بزرگ است که در داخل هرکدام از آنها گونه های خاصی از آبزیان به نمایش گذارده شده اند. این سازه زیبا در بندر باتومی واقع شده و هم از دریا و هم از خشکی قابل رؤیت است . این مجموعه از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ عصر باز می باشد .

 

 

سوغاتی های گرجستان

گرجستان در سال‌ها اخیر خود را به عنوان یکی از کشورهای توریستی جهان معرفی کرده و میزبان گردشگران فراوانی از سراسر جهان و ایران است. اگر قصد سفر به گرجستان را دارید، اما با صنایع دستی و سوغات گرجستان آشنا نبوده و این سوال را دارید که « سوغات گرجستان چیست ؟ »، با ما همراه باشید تا پاسخ سوال خود را بیابید.

قبل از اینکه لیست سوغاتی گرجستان و تفلیس را معرفی کنیم، لازم است اشاره کنیم که سفر به گرجستان بدون نیاز به ویزا امکان‌پذیر است.

 

پنیر گرجستان

پنیر یکی از بهترین سوغات کشور گرجستان است که سابقه‌ای طولانی در این کشور دارد. پنیر گرجستان را می‌توانید در انواه فروشگاه‌هایی پیدا کنید، اما باید به دنبال بهترین نوع پنیر در فروشگاه‌های مخصوص پنیر باشید. چرا که بهترین نوع پنیر گرجستان از نظر عطر و طعم در مغازه‌های پنیر فروشی گرجستان یافت می‌شوند. بهترین نوع پنیر نیز پنیر دودی است که پیشنهاد می‌کنیم حتما در سفر به گرجستان این نوع پنیر را امتحان کنید.

 

چورچخلا (Churchkhela)

چورچخلا گرجستان یکی غذاهای سنتی گرجستان به شمار می‌رود که از گردو درست شده و از رشته های باریکی آویزان می‌شود؛ در نهایت نیز در آب انگور غلیظ غلطانده می‌شود. البته چورچخلا را می‌توان از میوه‌هایی مثل هلو، آلو و یا سیب هم تهیه کرد. این دسرهای خوشمزه، سالم و مقوی در رنگ، اندازه و قیمت‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید از فروشگاه‌های مختلف آن‌ها را بیابید.

 

چاچا گرجستان

چاچا یکی از معروف‌ترین نوشیدنی‌های گرجستان است که به دلیل شهرت آن به سایر کشورها نیز صادر می‌شود. شما می‌توانید این نوشیدنی را در بسیاری از فروشگاه‌های معمولی کشور گرجستان خریداری نمایید.

 

ادویه گرجستان

ادویه‌جات گرجستان از جمله معروف‌ترین سوغاتی این کشور به حساب آمده و گردشگران زیادی در سفر خود به گرجستان به دنبال این سوغاتی هستند. ادویه‌جات گرجستان می‌توانند به عنوان سوغاتی مناسبی از این کشور در نظر گرفته شوند.

 

جواهرات گرجستان

زیورآلات ساخته شده توسط هنرمندان گرجستانی، ترکیبی از هنر و فرهنگ این کشور بوده و زیبایی‌های منحصر به فردی دارند. این جواهرات گرانبها می‌توانند به عنوان سوغاتی مناسبی از گرجستان محسوب شوند. در صورتی که قصد خرید جواهرات گرجستانی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که خرید خود را از بازاز جواهرات تفلیس انجام دهید. چرا که انواع مختلف جواهرات و زیورآلات را می‌توانید در این بازار پیدا کنید.

 

پارچه و رومیزی گرجستانی

پارچه‌های گرجستانی به زیبایی هر چه تمام‌تر طراحی شده‌اند و بیانگر فرهنگ این کشور هستند. این پارچه‌ها به عنوان یکی از سوغاتی های گرجستان محسوب شده و در طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون وجود دارند.

 

روسری‌های پشمی و دستبافت

روسری‌های دستبافت گرجستان نیز در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید شده و می‌توانند به عنوان هدیه و سوغاتی گرجستان در نظر گرفته شوند.

 

مراکز خرید

در سفر به گرجستان خریدی لذت‌بخش در شهر زیبای تفلیس را تجربه کنید. در ادامه به معرفی مراکز خرید تفلیس می پردازیم.

Tbilisi Mall

مرکز خرید تبیلیسی مال

شاید بتوان گفت که Tbilisi Mall یا «تبیلیسی مال» بزرگترین مرکز خرید مدرن تفلیس است که در آن انواع برندهای معروف را می‌توانید پیدا کنید. Tbilisi Mall مرکز خرید بزرگی است که در آن فروشگاه‌هایی متعدد و گوناگون وجود دارند که انواع لوازم و اجناس مورد نیاز شما را تامین می‌کنند. این مرکز دارای سینما، استخر شنا، محل بازی و سرگرمی برای کودکان، رستوران و کافه و پارکینگی بزرگ برای اتومبیل‌ها دارد. لازم به ذکر است که قیمت اجناس نیز در این مرکز خرید مناسب هستند.

آدرس : ۱۶th km, 16th km Davit Aghmashenebeli Ave, Tbilisi 0131, Georgia

وبسایت : tbilisimall.com

شماره تلفن : +۹۹۵ ۳۲۲ ۵۰ ۵۵ ۵۶

ساعات کاری : هر روز ده صبح تا ده شب

آدرس مرکز خرید تبیلیسی مال در گوگل مپ

مرکز خرید تبیلیسی مال

شاید بتوان گفت که Tbilisi Mall یا «تبیلیسی مال» بزرگترین مرکز خرید مدرن تفلیس است که در آن انواع برندهای معروف را می‌توانید پیدا کنید. و در آن فروشگاه‌هایی متعدد و گوناگون وجود دارند که انواع لوازم و اجناس مورد نیاز شما را تامین می‌کنند.
این مرکز دارای سینما، استخر شنا، محل بازی و سرگرمی برای کودکان، رستوران و کافه و پارکینگی بزرگ برای اتومبیل‌ها دارد. لازم به ذکر است که قیمت اجناس نیز در این مرکز خرید مناسب هستند.

در سفر به گرجستان این مرکز خرید بزرگ را فرامش نکنید.

 

Merani Mall

مرکز خرید مرانی

مرکز خرید مرانی یکی دیگر از مراکز خرید معروف شهر تفلیس است و در مرکز شهر قرار گرفته است. این مرکز خرید چهار طبقه در نگاه اول شاید کمی کوچک به نظر برسد، ولی تقریبا هر برند معروف و بین‌المللی را بخواهید می‌توانید در این مرکز خرید پیدا کنید. در مرکز خرید مرانی می‌توانید در حین خرید، از رستوران‌ها و کافه‌های موجود نیز لذت ببرید. نکته مثبتی که در رابطه با این مرکز خرید وجود دارد، این است که مرکز خرید مرانی در مرکز شهر قرار گرفته است و به راحتی می‌توانید توسط مترو به آن دسترسی داشته باشید.

آدرس : Shota Rustaveli Ave, Tbilisi, Georgia

وبسایت : meranimall

شماره تلفن : +۹۹۵ ۳۲۲ ۹۹ ۸۱ ۶۸

ساعات کاری : هر روز ده صبح تا ده شب

آدرس مرکز خرید مرانی در گوگل مپ

 

مرکز خرید مرانی یکی دیگر از مراکز خرید معروف شهر تفلیس است و در مرکز شهر قرار گرفته است. این مرکز خرید چهار طبقه در نگاه اول شاید کمی کوچک به نظر برسد، ولی تقریبا هر برند معروف و بین‌المللی را بخواهید می‌توانید در این مرکز خرید پیدا کنید.

 

Eurasia Shopping Mall

مرکز خرید اوراسیا

مرکز خرید اوراسیا، یکی از معروف‌ترین مراکز خرید شهر تفلیس می‌باشد که در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد و بیش از ۱۰۰ فروشگاه و امکانات تفریحی فراوانی در خود دارد. در این فروشگاه‌ها می‌توانید انواع مختلف اجناس مورد نیاز و انواع برندهای بین‌المللی را همراه با برندهای داخلی گرجستان را با قیمت‌های مناسب پیدا کنید.

آدرس : ۱۵ Omar Khizanishvili St, Tbilisi 0167, Georgia

شماره تلفن : +۹۹۵ ۳۲۲ ۶۵ ۳۸ ۸۳

ساعات کاری : هر روز ده صبح تا هشت شب

آدرس مرکز خرید اوراسیا در گوگل مپ

 

مرکز خرید اوراسیا

 

مرکز خرید اوراسیا، یکی از معروف‌ترین مراکز خرید شهر تفلیس می‌باشد که در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد و بیش از ۱۰۰ فروشگاه و امکانات تفریحی فراوانی در خود دارد.
در این فروشگاه‌ها می‌توانید انواع مختلف اجناس مورد نیاز و انواع برندهای بین‌المللی را همراه با برندهای داخلی گرجستان را با قیمت‌های مناسب پیدا کنید.

اگر در سفر به گرجستان قصد خرید ندارید، تماشای این کرز خالی از لطف نیست.

 

East Point

مرکز خرید ایست پوینت

می‌توان گفت که مرکز خرید « ایست پوینت » یکی از زیباترین مراکز خرید گرجستان است. این مرکز خرید در نزدیکی مرکز شهر تفلیس قرار گرفته است و معماری زیبا، خلاقانه و روباز داشته و یکی از پربازدیدترین مراکز خرید تفلیس به شمار می‌رود. علاوه بر وجود ۱۵۰ فروشگاه با برندهای مختلف بین‌المللی، در این مرکز خرید گزینه‌های تفریحی متنوعی وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به بولینگ، سینما سه بعدی، باشگاه کودکان، رستوران‌هایی مانند مک دونالد و کافه‌های متنوع اشاره کرد.

آدرس :  ۲ AleKsandre Tvalchrelidze St, Tbilisi, Georgia

وب سایت مرکز خرید ایست پوینت eastpoint

ساعات کاری : هر روز ده صبح تا ده شب

آدرس مرکز خرید ایست پوینت در گوگل مپ

 

مرکز خرید ایست پوینت

 

می‌توان گفت که مرکز خرید « ایست پوینت » یکی از زیباترین مراکز خرید گرجستان است. این مرکز خرید در نزدیکی مرکز شهر تفلیس قرار گرفته است و معماری زیبا، خلاقانه و روباز داشته و یکی از پربازدیدترین مراکز خرید تفلیس به شمار می‌رود.

 

مرکز خرید ایست پوینت

علاوه بر وجود ۱۵۰ فروشگاه با برندهای مختلف بین‌المللی، در این مرکز خرید گزینه‌های تفریحی متنوعی وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به بولینگ، سینما سه بعدی، باشگاه کودکان، رستوران‌هایی مانند مک دونالد و کافه‌های متنوع اشاره کرد.

در سفر به گرجستان حتما از East Point دیدن کنید.

 

Qarvasla

مرکز خرید کارواسلا

مرکز خرید کارواسلا نسبت به سایر مراکز ذکر شده کمی بزرگتر بوده و مجموعه‌ای هشت طبقه با بیش از ۶۰۰ فروشگاه است. در این مرکز خرید نیز همانند سایر مراکز خرید، می‌توان انواع برندهای بین‌المللی معروف و انواع مختلف اجناس و لوازم از قبیلانواع پوشاک، کیف و کفش، لوازم منزل و … را پیدا کرده و در بین خرید نیز از رستوران‌ها و کافه‌های متنوع لذت برد.

آدرس : Dadiani St, Tbilisi, Georgia

وب سایت مرکز خرید کارواسلا karvaslamall

ساعات کاری : هر روز ده صبح تا ده شب

آدرس مرکز خرید کارواسلا در گوگل مپ

 

مرکز خرید کارواسلا

 

مرکز خرید کارواسلا نسبت به سایر مراکز ذکر شده کمی بزرگتر بوده و مجموعه‌ای هشت طبقه با بیش از ۶۰۰ فروشگاه است.
در این مرکز خرید نیز همانند سایر مراکز خرید، می‌توان انواع برندهای معروف و انواع مختلف اجناس و لوازم از قبیلانواع پوشاک، کیف و کفش، لوازم منزل و … را پیدا کرده و در بین خرید نیز از رستوران‌ها و کافه‌های متنوع لذت برد.

هتل های ۵ ستاره تفلیس

Tbilisi Marriott Hotel

هتل ماریوت تفلیس

هتل ماریوت تفلیس از جمله هتل‌های معروف و ۵ ستاره شهر تفلیس است که در خیابان  روستاولی (Rustaveli) تفلیس واقع شده است. هتل ماریوت تفلیس در نزدیکی ایستگاه مترو و در یک کیلومتری کلیسای Anchiskhati قرار داشته و از نظر موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب است. قدمت این هتل زیبا قدمتی ۱۰۰ صد ساله داشته و با ورود به آن به فضای دهه نود میلادی وارد می‌شوید!!

آدرس هتل ماریوت : ۱۳ Shota Rustaveli Ave, Tbilisi 0108, Georgia

آدرس هتل ماریوت در گوگل مپ

شماره تلفن : +۹۹۵ ۳۲۲ ۷۷ ۹۲ ۰۰

وب سایت هتل ماریوت : marriott

 

هتل ماریوت تفلیس

 

هتل ماریوت تفلیس از جمله هتل‌های معروف و ۵ ستاره شهر تفلیس است که در خیابان  روستاولی (Rustaveli) تفلیس واقع شده است.
هتل ماریوت تفلیس در نزدیکی ایستگاه مترو و در یک کیلومتری کلیسای Anchiskhati قرار داشته و از نظر موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب است.

 

Radisson Blu Iveria Hotel

هتل رادیسون بلو

هتل زیبای رادیسون بلو هتل ۵ ستاره دیگر شهر تفلیس است که مشرق به رودخانه Mtkvari بوده و در ۲.۹ کیلومتری قلعه Narikala قرار دارد. از ویژگی‌های مهم این هتل می‌توان به وای فای رایگان، اتاق‌هایی با تلویزیون‌های صفحه تخت، مینی‌بار، و منظره زیبا از شهر و رودخانه، استخرهای سرپوشده و روباز، رستوران‌های مختلف و باشگاه بدنسازی اشاره کرد.

آدرس : ۱ Rose Revolution Square, Tbilisi, Georgia

آدرس هتل رادیسون بلو در گوگل مپ

شماره تلفن : +۹۹۵ ۳۲۲ ۴۰ ۲۲ ۰۰

وب سایت هتل رادیسون بلو : radissonblu

 

هتل رادیسون بلو

 

هتل زیبای رادیسون بلو هتل ۵ ستاره دیگر شهر تفلیس است که مشرق به رودخانه Mtkvari است.
رادیسون بلو یکی از بهترین هتل های ۵ ستاره تفلیس گرجستان به حساب می‌آید.

 

Courtyard by Marriott Tbilisi

هتل کرتیارد ماربوت تفلیس

هتل مجلل ۴ ستاره کرتیارد تفلیس مشرف به میدان آزادی (Freedom) بوده و با چهار دقیقه پیاده‌روی می‌توان از آن به ایستگاه مترو و تنها با با ۲ دقیقه پیاده روی می‌توان به موزه ملی گرجستان رسید. اتاق‌های شیک و تمیز با پنجره‌های بزرگ و با تلویزیون‌های تخت، وای فای (همراه با هزینه)، رستوران‌های متنوع، استخر، جکوزی و … از جمله امکانات هتل Courtyard by Marriott Tbilisi به شمار می‌روند.

آدرس :  ۴ Freedom Square, Tbilisi 0105, Georgia

 آدرس هتل کرتیارد ماریوت در گوگل مپ

شماره تلفن : +۹۹۵ ۳۲۲ ۷۷ ۹۱ ۰۰

وب سایت هتل کرتیارد تفلیس  marriott

 

هتل کرتیارد ماربوت تفلیس

 

هتل مجلل ۴ ستاره Courtyard by Marriott Tbilisi مشرف به میدان آزادی (Freedom) است.
با چهار دقیقه پیاده‌روی می‌توان ازCourtyard by Marriott Tbilisi به ایستگاه مترو و تنها با با ۲ دقیقه پیاده روی می‌توان به موزه ملی گرجستان رسید.

 

Holiday Inn Tbilisi

هتل هالیدی این تفلیس

« هتل هالیدی این تفلیس » نیز از جمله هتل‌‌های ۴ ستاره معروف و با امتیاز بالای کاربران به حساب می‌آید. این هتل نیز همانند اکثر هتل‌های شهر تفلیس موقعیت جغرافیایی مناسبی داشته و فاصله خیلی کمی با مرکز شهر دارد. هتل هالیدی این تفلیس دارای ۲۵۲ اتاق تمیز و شیک همراه با وای فای رایگان بوده و از امکاناتی مثل استخر روباز، باغ و باشگاه تناسب اندام بهره می‌برد.

آدرس : ۱ Twentysix May Square, Tbilisi 0171, Georgia

آدرس هتل هالیدی این تفلیس در گوگل مپ

شماره تلفن : +۹۹۵ ۳۲۲ ۳۰ ۰۰ ۹۹

وبسایت : ihg

 

هتل هالیدی این تفلیس

 

« هتل هالیدی این تفلیس » از جمله هتل‌‌های ۴ ستاره معروف و با امتیاز بالای کاربران به حساب می‌آید
« هتل هالیدی این تفلیس » نیز همانند اکثر هتل‌های شهر تفلیس موقعیت جغرافیایی مناسبی داشته و فاصله خیلی کمی با مرکز شهر دارد

 

Mercure Tbilisi Old Town

هتل مرکور تفلیس اولد تاون

هتل Mercure Tbilisi Old Town تفلیس در مرکز شهر قرار گرفته و تنها با پنج دقیقه پیاده‌روی می‌توان از آن به کلیسای جامع Metekhi رسید از جمله امکانات این هتل ۴ ستاره می‌توان به باشگاه بدنسازی همراه با حمام مخصوص و سونا، وای فای رایگان، اتاق‌هایی تمیز با منظره زیبا از شهر، رستوران‌های متنوع با انواع غذاها، بارهایی با نوشیدنی‌های گوناگون و … اشاره کرد.

آدرس : ۹ Vakhtang Gorgasali street, Tbilisi 0105, Georgia

 آدرس هتل مرکور تفلیس اولد تاون در گوگل مپ

شماره تلفن :+۹۹۵ ۳۲۲ ۰۰ ۶۰ ۶۰

وب سایت مرکور تفلیس اولد تاون  accorhotels

 

هتل مرکور تفلیس اولد تاون

تفلیس در مرکز شهر قرار گرفته و تنها با پنج دقیقه پیاده‌روی می‌توان از آن به کلیسای جامع Metekhi رسید
از جمله امکانات هتل ۴ ستاره Mercure Tbilisi Old Town می‌توان به وای فای رایگان، اتاق‌هایی تمیز با منظره زیبا از شهر، رستوران‌های متنوع با انواع غذاها و … اشاره کرد.

 

هتل های ارزان تفلیس

  • هتل دی پلازا (D’Plaza Hotel)
  • هتل ایرمنی (Irmeni Hotel)
  • هتل اوریون اکونوم (Orion Econom)
  • هتل الکساندریا (Aleksandria Hotel)
  • هتل ام‌ام‌جی (Hotel MMG)
  • هتل وی‌ای پی (Hotel VIP)
  • هتل وازی (Vazi Hotel)
  • هتل تراس آولاباری بای لاگ (Terrace Avlabari Hotel By Log Inn)
  • هتل توسکانو (Hotel Toscano)
  • هتل بیگ‌بای (Big Bay Hotel)
  • هتل رزیدنس هیل (Hotel Residence Hill)
  • هتل دویسی (Hotel Doesi)
  • هتل وایت هاوس (White House Hotel)

 

آشنایی با بهترین غذاهای گرجی

در سفر به هر کشوری یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهای ممکن، امتحان کردن غذاهای محلی و سنتی آن کشور است. در ادامه غذاهایی را به شما معرفی می کنیم که در سفر به گرجستان حتما آنها را نوش جان کنید.

 

خینکالی

خینکالی غذای گرجستانی

خینکالی (Khinkali) که در ظاهر شبیه به پیراشکی است، یکی از غذاهای معروف گرجستان به شمار می‌رود. این غذای گرجی، در واقع لقمه‌هایی خمیری شکل است که داخلش با انواع گوشت و ادویه‌جات پر شده است. نکته جالب درباره این غذای محلی گرجستان، این است که در محل‌های کوهستانی برای پر کردن داخل خینکالی از میزان زیادی گوشت بره استفاده می‌شود، ولی در سایر مناطق از ترکیبی از گوشت گاو و گوشت خوک برای پر کردن خینکالی گرجستان استفاده می‌شود.

خینکالی (Khinkali) که در ظاهر شبیه به پیراشکی است، یکی از غذاهای معروف گرجستان به شمار می‌رود

 

خاچاپوری

خاچاپوری

شاید بتوان گفت که هیچ جشنی در گرجستان بدون خاچاپوری (Khachapuri) کامل نمی‌باشد. پنیر گرجستان بسیار معروف است؛ برای پختن خاچاپوری نیز پنیر محلی را در وسط خمیری گذاشته و می‌پزند تا یکی از خوشمزه‌ترین میان‌ وعده‌‌ها و خوراکی های گرجی درست شود. برای پختن خاچاپوری، گرجی‌ها از آرد، تخم مرغ، پنیر محلی و روغن استفاده می‌شود. خاچاپوری را می‌توانید در اکثر مغازه‌های گرجستان در اندازه و نوع‌های مختلف خریداری نمایید.

 

کاچاپوری

برای پختن خاچاپوری نیز پنیر محلی را در وسط خمیری گذاشته و می‌پزند تا یکی از خوشمزه‌ترین میان‌ وعده‌‌ها و خوراکی های گرجی درست شود

 

ساتسیوی (Satsivi)

ساتسیوی

این غذا که معمولا یک غذای زمستانی در گرجستان است، غذای لذیذی است که از گوشت مرغ یا بوقلمون تهیه می‌شود و همراه با یک سس لذیذ سرو می‌شود. این سس را از گردو، سبزیجات معطر و سیر تهیه می‌کنند. این غذا را بیشتر در ایام کریسمس و سال نو می‌خورند. حتی در رستوران‌های کشورهای دیگر هم می‌توانید این غذا را پیدا کنید. این سس گردو را در بعضی از غذاهای دیگر هم به کار می‌برند.

 

متسوادی

متسوادی

متسوادی (Mtsvadi) گرجستان که تکه‌های گوشت کباب شده است را می‌توان به عنوان نمادی از جشن‌ها و فستیوال‌های گرجستان دانست. از سه نوع گوشت بره، گوساله و یا خوک برای طبخ این غذای خوشمزه استفاده می‌شود، که بسته به نوع منطقه ممکن است گوشت انتخابی متفاوت باشد، اما نوع پختن آن تقریبا در تمامی مناطق یکسان است: بعد از این که گوشت‌ها کامل پخته و کباب شدند، تکه‌های گوشت را یکی یکی از سیخ جدا کرده و آن‌ها را در ظرفی با ورقه های نازک پیاز و رب انار گذاشته هم می‌زنند. با این کار متسوادی گرجی‌ها تبدیل به یکی از منحصر به فردترین گوشت‌های کباب شده می‌شود!

متسوادی (Mtsvadi) گرجستان که تکه‌های گوشت کباب شده است را می‌توان به عنوان نمادی از جشن‌ها و فستیوال‌های گرجستان دانست.

در سفر به گرجستان حتما این غذای خوشمزه را امتحان کنید.

 

لوبیو (Lobio)

لوبیو

دوستداران غذاهای گیاهی مطمئنا از خوردن این غذا لذت می‌برند. یک غذای محلی فوق‌العاده لذیذ که با ترکیب لوبیا، پیاز، گردو، گشنیز و جعفری و سیر تهیه می‌شود. این خوراک یکی از بهترین غذاهای سنتی است که بیشتر از همه توجه گیاه‌خواران را جلب می‌کند. انواع مختلفی از این غذا وجود دارد که هم آن را سرد و هم گرم سرو می‌کنند. این غذا هم مثل سایر غذاهای گرجستان، ادویه‌جات فراوان دارد ولی تند نیست.

 

خورش قارچ مخلوط

خورش قارچ مخلوط

غذاهای معروف گرجستان طیف گسترده‌ای از خورش‌های خوشمزه را دارند که همراه با گوشت پخته می‌شوند. اما در میان خور‌ش‌های گرجی، خورشی وجود دارد که برای گیاه‌خواران مناسب بوده و در آن به جای گوشت از قارچ استفاده می‌شود که با نام خورش قارچ مخلوط شناخته می‌شود، و بدون شک یکی از بهترین غذاهای گرجی به شمار می‌رود. این خورش از نوع خاصی قارچ به نام Khis Soko درست می‌شود که مزه آن کاملا متفاوت و خوشمزه‌تر نسبت به سایر قارچ‌ها است.

خورش قارچ مخلوط یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای گرجستان به شمار می‌رود.

 

چورچخلا (Churchkhela)

چورچخلا

اگر از علاقه‌مندان به شیرینی‌جات هستید، این شیرینی لذیذ را نباید از دست بدهید. ترکیبات اصلی تهیه‌ی این شیرینی که ظاهری شبیه به شمع دارد، آرد، شیره یا پوراب انگور و انواع مغزها است. برای تهیه‌ی این شیرینی، مغزها به خصوص گردو را نخ می‌کنند و سپس در ماده‌ای که از آرد و عصاره‌ی انگور تهیه کرده‌اند، می‌غلطانند و در نهایت خشک می‌کنند.

 

خارچو

خارچو

خارچو (Kharcho) نیز یکی از غذاهای معروف گرجستان بوده و از گوشت همراه با گوجه، ادویه‌جات، ترشیجات و انواع سبزیجات معطر استفاده می‌شود. خارچو که یکی از غذاهای محلی گرجستان به شمار می‌رود، هم به صورت تنها و هم با برنج سرو شود.

برای پخت خارچو از گوشت همراه با گوجه، ادویه‌جات، ترشیجات و انواع سبزیجات معطر استفاده می‌شود. در سفر به گرجستان حتما این غذای خوشمزه را امتحان کنید.

 

چاکاپولی

چاکاپولی

چاکاپولی (Chaqapuli) در مقایسه با خارچو، خورش مایعی و سبکی است که از گیاهان فصل بهار همراه با طعم‌های مختلف شراب سفید تهیه می‌شود. این غذای سنتی گرجی در بین اهالی گرجستان طرفداران زیادی داشته و سبزیجات آن را می‌توان خورش قرمه سبزی مقایسه کرد.

چاکاپولی از جمله غذاهای سنتی گرجستان است که طرفداران زیادی دارد.

 

پخالی

پخالی

پخالی (Pkhali) کوفته‌هایی خوشمزه و مقوی است که با استفاده از اسفناج، گردو، سیر و سرکه و تعداد دیگری سبزیجات طبخ می‌شود. پخالی را معمولا با دانه‌های انار تزئین می‌کنند که علاوه بر زیبایی، طعم آن را نیز بسیار لذیذ می‌کند.

پخالی را معمولا با دانه‌های انار تزئین می‌کنند که علاوه بر زیبایی، طعم آن را نیز بسیار لذیذ می‌کند.

 

ریکوتا کورنت

ریکوتا کورنت

ریکوتا کورنت (Ricotta Cornets)، مثال خوبی از توانایی گرجی‌ها در ترکیب کردن انواع لبنیات و بوجود آوردن یک خوراکی خوشمزه است. مهم‌ترین ماده اولیه این خوراکی گرجی پنیر Sulguni به همراه نعنا می‌باشد. ریکوتا کورنت می‌تواند به عنوان یک میان وعده مناسب سرو شود.

ریکوتا کورنت، یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی های گرجستان است که به عنوان میان وعده می‌تواند استفاده شود.

 

حمل و نقل عمومی در گرجستان

  • برای رفت و آمد بین شهرها، می‌توانید از قطار و مینی‌بوس‌هایی تحت عنوان marshrutka استفاده کنید.
  • برای کاهش هزینه‌های خود در صورتی که گروهی سفر می‌کنید، می‌توانید وسایل حمل و نقل اختصاصی کرایه کنید.
  • هزینه‌ی مینی‌بوس‌ها برای سفرهای بین شهری بین ۱۰ تا ۲۵ لاری و برای سفرهای داخل شهری کمتر از  ۷ لاری است.
  • برای گردش در شهرهای مختلف گرجستان در روزهای آفتابی از دوچرخه های سبز رنگ استفاده کنید.
  • تاکسی های زرد رنگ شهرهای گرجستان.
  • اتوبوس های زرد رنگ ارزان در گرجستان که سیستم تهویه مطبوع ندارند.
  • اتوبوس های آبی مدرن در تفلیس برای سفر به برخی از نقاط امکان پذیر است.
  • حمل و نقل زیر زمینی در تفلیس، کلیه نقاط شهر را پوشش نمی دهد.

 

 

جریمه ها در گرجستان

توجه کنید که همچون سنگاپور و برخی از کشورهای آسیایی و اروپایی، در پایتخت این کشور و شاید هم بزودی در سراسر گرجستان، رها کردن هر نوع زباله در معابر عمومی، جریمه سنگین در پی خواهد داشت. بررسی ها نشان می دهد که رها کردن فیلتر یا ته مانده سیگار در این کشور: ۸۰ لاری جریمه برای متخلف به همراه دارد.

همچنین رها کردن زباله های بیش از ۲ کیلوگرم، ۱۵۰ لاری، رها کردن ضایعات سگ یا حیوانات خانگی در خیابان، ۵۰ لاری و همچنین ریختن مصالح ساختمانی از سوی اشخاص حقیقی، ۲۰۰ لاری جریمه دارد. این میزان برای اشخاص حقوقی، ۵۰۰ لاری گزارش شده است.

اهمیت به پاکیزگی معابر عمومی، یکی از المان های افزایش گردشگر خارجی و سفر به گرجستان بوده است.
افرادی که به کار ساخت و ساز در این کشور مشغول می شوند مراقب باشند که اگر حجم مصالح ساختمانی آنها بیش از ۱ متر مکعب باشد و برای بازیافت و رهاسازی قانونی آن اقدام نکنند، ۱۵۰۰ لاری جریمه می شوند.

نکته مهم درباره جرایم شهروندی و عمومی در این کشور آن است که اگر شخصی برای بار دوم جریمه شود، رقم جریمه ها برای او دو برابر خواهد بود.

در سفر به گرجستان توجه کنید هنگام رد شدن از خیابان ها اگر از محل های خط کشی عبور نکنید، در صورت مشاهده پلیس، جریمه می شوید. چنانچه زباله از داخل اتومبیل به بیرون پرت شود، ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی را خبر خواهند کرد تا خودرو مربوطه را جریمه نمایند.

 

 

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 12, میانگین امتیاز: 4,83 از 5)
Loading...