چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

با استفاده از جادوی باور، اهداف خود را محقق کنید

بشریت همواره در پی راهی برای محقق کردن اهداف و آرزوهای خودش بوده است. یکی از بهترین راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید به اهداف و آرزوهای خودتان در زندگی دست پیدا کنید، جادوی باور است. جادوی باور به قدری قدرتمند و نافذ است که تاکنون کتاب‌های مختلف و متعددی در مورد آن نوشته شده است. در این مقاله قصد داریم یک سری توضیحات و نکات مهم در مورد این جادوی مهم بیان کنیم. در صورتی که شما هم می‌خواهیم مسیر تحقق آرزوها و اهداف خود را هموارتر کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

جادوی باور چیست؟

جادوی باور

پیش از آنکه ببینیم جادوی باور چیست، باید به این مسئله بپردازیم که باور چیست؟ باور همان ذهنیتی است که در ضمیر ناخودآگاه ما نقش می‌بندد و ما را در مسیر زندگی هدایت می‌کند. در واقع باور ما است که تصمیم‌ها، اقدام‌ها و سرنوشت ما را می‌سازد و به آنها شکل می‌دهد. در واقع باور ما روی نگرش ما تأثیر می‌گذارد و وقتی نگرش ما شکل گرفت، کل زندگی‌مان تحت تأثیر قرار می‌گیرد.  یک سری باورها، رشدآفرین و عامل پیشرفت و توسعه هستند و در عین حال یک سری باورها هم هستند که ما را به سمت شکست و نابودی پیش می‌برند. برخی جوامع به خاطر باورها و تفکرهای اشتباه خود در طول تاریخ با مشکل روبرو شده‌اند و یک سری از جوامع هم به خاطر باورهای درست و آگاهانه خود توانسته‌اند ره صدساله را یک شبه طی کنند و به آرزوهایی که همیشه در سر داشته‌اند، جامعه عمل بپوشانند.

به این خاطر برخی باور را بسیار مهم و قدرتمند می‌دانند و آن را یک جادو تلقی می‌کنند که می‌تواند زندگی ما را متحول کند و کاری می‌کند که در زندگی خود به فردی برنده یا بازنده تبدیل شویم. اکنون که با معنا و تعریف باور و اهمیت بالای آن آشنا شدیم، زمان آن است که بفهمیم جادوی باور چیست و چرا اینقدر اهمیت دارد؟ جادوی باور همان جادویی است که یک نیروی درونی در درون ما ایجاد می‌کند که باعث می‌شود در انجام کارهای گوناگون خودمان معجزه کنیم. گاهی باورهای ما به قدری قدرتمند می‌شوند که می‌توانند زمینه موفقیت ما را به راحتی فراهم کنند یا ما را به زمین بکوبند. حال که باورها می‌توانند ما را به اوج قدرت یا حضیض ذلت بکشانند، زمان آن است که از جادوی باور به بهترین شکل استفاده کنیم و بازی را به نفع خودمان تغییر دهیم. در ادامه با باورهای مثبت و منفی و پیامد آن‌ها در زندگی خودمان آشنا می‌شویم.

باورهای مثبت و پیامدهای آن ها در زندگی

باورهای مثبت، کلیه باورهایی هستند که ما با استفاده از آن‌ها می‌توانیم اتفاقات خوب و مثبتی را در زندگی خودمان رقم بزنیم. به عنوان مثال می‌توان به چند باور زیر به عنوان باور مثبت اشاره کرد:

  • حرف‌هایی که مردم در مورد من می‌زنند، مشکل خودشان است. قرار نیست که من بر اساس تمام صحبت‌ها و عقاید دیگران رفتار کنم.
  • من کاملاً آزاد هستم که انتخاب درست یا غلط را انجام دهم و هیچ کس به اندازه من به خاطر اشتباهاتم مجازات نمی‌شود. پس باید مراقب تصمیم‌های خودم باشم و قبل از گرفتن هر تصمیم خیلی خوب فکر کنم.
  •  شاید زندگی کامل نباشد ولی با تمام نواقصی که دارد خوب و ارزشمند است و من باید به سهم خود از زندگی و عمری که در اختیار من قرار گرفته است، نهایت استفاده را ببرم.
  • من فقط یک بار در این جهان زندگی می‌کنم. پس باید از تمام قابلیت‌ها و توانایی‌های خودم برای ایجاد و شکل دادن به یک زندگی بی‌نظیر و شگفت انگیز استفاده کنم.

باورهایی از این دست را باورهای مثبت می‌گویند.این باورها می‌توانند در زندگی ما رشد و پیشرفت ایجاد کنند و پیامدهای مثبت و مفید زیادی را برای ما رقم بزنند. در ادامه به چند مورد از آثار داشتن باورهای مثبت اشاره می‌کنیم:

پیامدهای داشتن باورهای مثبت

  • باورهای مثبت به ما کمک می‌کنند که قدرت و توانایی بیشتری برای محقق کردن اهداف خود داشته باشیم. برخی از افراد بر این باور هستند که محقق کردن اهداف فقط از طریق اقدام و عمل ممکن است و محال است که صرفاً با باور داشتن بتوانیم زندگی خود را متحول کنیم. این صحبت درست است ولی مسئله این است که با باور، قدرت، شور و انگیزه ما برای حرکت و اقدام دوچندان می‌شود. از طرفی در این مسیر قانون جذب و ارتعاشات به ما کمک می‌کند که عوامل و وسیله‌های درست پیش روی ما قرار بگیرند و در مسیر تحقق اهداف به ما کمک کنند.
  • دومین مزیت باورهای مثبت این است که به ما کمک می‌کنند ریسک پذیری بالاتری داشته باشیم و بتوانیم با شجاعت بیشتری به سمت اهداف خودمان حرکت کنیم.  وقتی عنصری مثل باور، ایمان، اعتقاد یا همان توکل در انسان به وجود می‌آید، انسان باور می‌کند که می‌تواند به موفقیت برسد و آن موقع است که می‌توان دل به دریا بزند و ریسک کند. همچنین انرژی بیشتری برای رسیدن به اهداف خودمان پیدا می‌کنیم.
  • آخرین مزیتی که در این مقاله برای باورهای مثبت ذکر می‌کنیم این است که باورهای مثبت می‌توانند عزت نفس ما را به شدت تحت تأثیر قرار دهند و آن را تقویت کنند. جادوی باور به قدری اهمیت دارد که اگر نتوانیم از باورهای خودمان کمک بگیریم، حتماً به مشکل می‌خوریم. کسانی که در مسیر کارآفرینی قرار می‌گیرند، با دوراهی‌ها و خطرات زیادی روبرو می‌شوند و ممکن است گاهی خسته و افسرده شوند ولی اگر باور قدرتمندی داشته باشند و بتوانند از جادوی بار استفاده کنند، حتی در سخت‌ترین لحظات هم ایمان و باور خود را از دست نمی‌دهند و تا آخرین لحظه پایداری می‌کنند. بنابراین سعی کنید از جادوی باور به نفع خودتان استفاده کنید و با کمک این جادو، عزت نفس خود را افزایش دهید.

باورهای منفی پیامدهای این باورها در زندگی

باورهای منفی هم مثل باورهای مثبت جادو می‌کنند ولی جادوی باور منفی به گونه‌ای است که هر جا شرایط برای رشد و پیشرفت شما فراهم می‌شود، این باورها وارد میدان می‌شوند، نقش خود را به بهترین شکل ممکن ایفا می‌کنند و باعث می‌شوند که شما نتوانید  آن‌گونه که باید رشد و پیشرفت کنید. این باورها دشمن فرصت‌های بی‌نظیر هستند و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهند که شما در زندگی خودتان رشد و پیشرفت کنید. به همین خاطر است که تمامی متخصصان رشد فردی بر این باور هستند که باید انسان به هر شکل ممکن از باورهای منفی خودش دست بردارد وگرنه ممکن است آسیب‌های بدی از این باورها ببیند. اکنون که دانستیم، باورهای منفی هم جادو می‌کنند و جادوی باور برای باورهای منفی هم وجود دارد، جا دارد که با چند مورد از این باورها آشنا شویم:

  • من از پس هیچ کاری برنمی‌آیم و وارد هر کاری می‌شوم، به نتیجه نمی‌رسم. اصلاً انگار زندگی من طلسم شده است. اگر من به دریا هم برسم، دریا سریع خشک می‌شود.
  • من یک بازنده واقعی هستم. وارد هر حوزه‌ای که می‌شوم به بدترین شکل ممکن شکست می‌خورم. اصلاً بهتر است دست به هیچ کاری نزنم.
  • من شایستگی داشتن یک زندگی زیبا و چشیدن طعم آرامش واقعی را در زندگی خودم ندارم. من هر ازدواجی که بکنم، شکست خواهم خورد و یک آدم درست و حسابی نصیبم نخواهد شد.

پیامدهای جادوی باور برای باورهای منفی

  • اولین پیامدی که باورهای منفی برای ما دارند این است که وقتی باورهای منفی داریم، نمی‌توانیم فرصت‌های ناب و بی‌نظیر را در زندگی خودمان مشاهده کنیم. گاهی مواقع چندین بار شانس در خانه ما را می‌زند ولی چون باورهای منفی داریم، این باورها به ما اجازه نمی‌دهند که در را باز کنیم و به فرصت‌های عالی خوش‌آمد بگوییم.
  • باورهای غلط عیب‌های زیادی دارند. یکی از این عیب‌ها این است که باورهای غلط دیگری را هم همراه با خود به وجود می‌آورند. جادوی باور برای باورهای منفی بسیار قدرتمند است و اگر باورهای منفی خود را شناسایی نکنیم و جلوی رشد و پیشرفت آن‌ها را نگیریم، دیر یا زود به مشکل خواهیم خورد.
  • باورهای منفی شما را خیلی آهسته و آرام به سمت شکست هدایت می‌کنند. در واقع جادوی باورهای منفی به گونه‌ای که به تدریج پلی نامرئی برای شما می‌سازد که انتهای این پل به سرزمین شکست می‌رسد. شما باید به قدری هوشمند و دانا باشید که با شناسایی این باورها و حذف آن‌ها، مسیری که به سمت سرزمین شکست حرکت کرده‌اید را برگردید و مقدمه را برای ورود به سرزمین موفقیت فراهم کنید.

یکی از کتاب‌های عالی که به شما کمک می‌کند قدرت باور و اعتقاد خود را بیشتر کنید، کتاب جادوی فکر بزرگ اثر دکتر دیوید شوارتز است. او در این کتاب تلاش می‌کند درس‌های زیادی در مورد باور، ایمان و اندیشه به مخاطب خود یاد بدهد. با مطالعه این کتاب به یک جمله بسیار عالی برمی‌خوریم که می‌گوید:

« ترقی نصیب افرادی می‌شود که به پیشرفت ایمان دارند و برای دستیابی به آن می‌کوشند. »  تا به اینجای کار به معنی و تعریف جادوی باور پی بردیم و فهمیدیم که باورهای مثبت و منفی تا چه اندازه در زندگی ما تأثیرگذار هستند. در ادامه می‌خواهیم چند راهکار برای  تغییر باورها ارائه دهیم.

چند راهکار عالی برای تغییر باورها

تغییر باورها

تاکنون دانشمندان مختلفی در مورد تغییر باورها صحبت کرده‌اند و سعی کرده‌اند روش‌هایی برای تغییر باورها مطرح کنند. در ادامه قصد داریم به یک فرایند عالی برای تغییر باورها اشاره کنیم.

  • در صورتی که می‌خواهید باورهای خودتان را تغییر دهید، باید ابتدا این باورها را بشناسید. تا زمانی که ندانید کدام باورهایتان اشتباه و موجب آسیب هستند، نمی‌توانید آن‌ها را تغییر دهید. پس ابتدا زمان بگذارید و باورهای مثبت و منفی خود را روی کاغذ بیاورید. یکی از کتاب‌های ارزشمندی که قدرت نوشتن را در موفقیت به شما ثابت می‌کند، کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد است. این کتاب را خانم هنریت کلاوسر بعد از کلی تحقیق و پژوهش نوشت و اکنون یکی از معروف‌ترین کتاب‎های موفقیت است.
  • وقتی باورهای مثبت یا منفی خود را شناسایی کردید روی کاغذ نوشتید، به پیامدهای داشتن چنین باورهایی فکر کنید و این پیامدها را روی کاغذ بنویسید. به عنوان مثال ببینید که در چه مواقعی این باور سراغ شما می‌آید یا در چه فرصت‌هایی از این باور استفاده کرده‌اید.
  • اکنون که دانستید کدام دسته از باورهای شما، منفی و کدام دسته مثبت هستند، زمان آن رسیده است، زمان آن رسیده است که فکر کنید و از این باورهای منفی درس بگیرید و تلاش کنید که باورهای منفی را به باورهای مثبت تبدیل کنید.
  • اکنون این باورهای جدید را روی کاغذ بنویسید و سعی کنید که هر روز این باورهای جدید را مرور و به آن‌ها عمل کنید. اگر این باورهای جدید را مرور نکنید، از یادتان می‌رود و دوباره به همان روش قدیمی خودتان عمل خواهید کرد.

این را بدانید که هیچ گاه برای تغییر دادن باور‌ها دیر نیست؛ زیرا با تغییر باورها خیلی از مسائل در زندگی ما تغییر می‌کند. بسیاری از افراد بوده‌اند که سال‌ها با مشکلات زیادی درگیر بوده‌اند ولی با تغییر باورها توانسته‌اند تغییرات بزرگی در زندگی خود به وجود بیاورند.

همیار آکادمی؛ دوست و همراه شما در مسیر موفقیت و سعادت

همیار آکادمی به عنوان مجموعه‌ای برای یادگیری مهارت‌های جدید شناخته می‌شود و چند سال است که می‌کوشد فرهنگ و ذهنیت ایرانیان را در زمینه کسب و کارهای آنلاین تغییر دهد. این مجموعه در بلاگ خود کلی مقاله رایگان دارد و در این مقالات تلاش کرده روی ذهنیت و نگرش مخاطبان تمرکز کند و به آن‌ها کمک کند که در مسیر رشد، پیشرفت و موفقیت حرکت کنند. در صورتی که تمایل دارید مقالات بی‌نظیر این مجموعه را مطالعه کنید، ابتدا وارد سایت همیار آکادمی شوید، سپس از بخش بالایی این سایت وارد بخش مجله شوید و سپس روی «مقالات» کلیک کنید. این مقالات به شما کمک می‌کنند که ذهنیت بهتر و شفاف‌تر داشته باشید و با قدرت بیشتری در جاده موفقیت گام بردارید.

منبع این مقاله: وب‌سایت همیار آکادمی

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 4,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.