شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

برای اسباب کشی آسان و راحت این نکات را حتما رعایت کنید

تغییر محل زندگی می‌تواند به دلایلی متفاوت اتفاق بیفتد و در این‌ بین، اثاث‌کشی یا اسباب‌کشی نیز از سخت‌ترین مراحل جابجایی محل زندگی به‌ حساب می‌آید. موضوعی که بسیاری از اشخاص را دچار استرس‌های پیش از جابجایی می‌کند.

چطور راحت‌تر اثاث کشی کنیم؟

هرچند اسباب‌کشی می‌تواند عملی وقت‌گیر و کم‌ و بیش هزینه‌بر باشد، اما با بررسی و انتخاب یک راهکار مشخص و دقیق می‌توان از بسیاری از اتفاقات پیش‌بینی‌نشده در اثاث‌کشی جلوگیری کرد و مدت‌ زمان این پروسه خسته‌کننده را کاهش داد.

در این مطلب به چند ترفند و نکته کاربردی در اثاث‌کشی و جابجایی وسایل منزل خواهیم پرداخت که با رعایت آن‌ها می‌تواند در کمترین زمان ممکن و با بهینه‌سازی انرژی، زمان و هزینه، یک اسباب‌کشی آسان و بدون دردسر را تجربه کرد.

  1. زمان‌بندی صحیح و دقیق، پیش از شروع اثاث‌کشی
  2. چطور راحت‌تر اثاث‌ کشی کنیم؟

    شاید اولین مسئله‌ای که پیش از اثاث‌کشی باید به آن توجه کرد، بررسی دقیق بازه زمانی جمع‌آوری، بسته‌بندی و جابجایی وسایل منزل باشد. در صورت مشخص کردن زمان لازم برای تمامی مراحل اثاث‌کشی می‌توان انتظار داشت که با مشکل کمبود وقت در اثاث‌کشی روبرو نشوید.

    بسیاری از اشخاص کم‌تجربه در این زمینه، تمامی فعالیت‌های لازم را به روز اثاث‌کشی موکول می‌کنند. موضوعی که باعث می‌شود اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی کوچک و بزرگ، بر سر راه یک جابجایی ساده و مطمئن قرار بگیرند.

    در نظر داشته باشید که جمع‌آوری وسایل کوچک منزل، زمان زیادی می‌برد و باید از چندین روز پیش از اثاث‌کشی آغاز شود. بهتر است پیش از شروع پروسه اسباب‌کشی، تمامی اتفاقات و زمان لازم برای برخورد با آن‌ها را پیش‌بینی کرد تا با مشکل کمبود زمان روبرو نشد.


  3. برنامه‌ریزی
  4. برای اینکه در روزهای اسباب‌کشی سردرگم نشوید، بهتر است فهرستی از تمام کارهایی که باید انجام دهید و وسایلی که باید جمع و جور کنید، تهیه کنید. شما می‌توانید یک برنامه زمان‌بندی برای بسته‌بندی کردن وسایل هم تدارک ببینید که مطابق آن وسایل‌ تان را جمع و جور کنید و تمام فشار کاری را در یک روز متحمل نشوید؛ البته سعی کنید این کار نفس‌گیر را بین اعضای خانواده تقسیم کنید و از آنها بخواهید هر روز مقداری از وسایل را بسته‌بندی کنند.


  5. روز موعود چه کنیم؟
  6. قبل از اسباب‌کشی یک مسیر خوب برای روز اسباب‌ کشی انتخاب کنید تا خاور راحت بتواند از آن مسیر بیاید. همچنین برای بارگیری و تخلیه جای پارک فراهم کنید. برای این منظور می‌توانید با پارک کردن ماشین شخصی خود و نزدیکان‌تان به اندازه دو ماشین سواری جا نگه دارید تا هنگام بارگیری و تخلیه به مشکل برنخورید. بهتر است ساعات اولیه روز را به جابه‌جایی اختصاص دهید. در ضمن کودک خود را نزد بستگان‌ تان بگذارید تا بتوانید به راحتی اوضاع را کنترل کنید. امیدواریم نکات بالا کمک کند بتوانید تجربه دلچسبی از جابه‌جایی داشته باشید. به این فکر کنید که همه اینها یک تنوع بزرگ است و شما باید از آن نهایت لذت را ببرید.


  7. تهیه لیست از لوازم و وسایل منزل
  8. تهیه لیست وسایل قبل از اسباب کشی

    داشتن یک لیست کامل از وسایل منزل و محل قرارگیری آن‌ها در بسته‌بندی به شما کمک می‌کند که از جمع‌آوری تمامی وسایل، اطمینان حاصل کنید و علاوه بر آن نیز بتوانید در مقصد، با سرعت بیشتری وسایل خود را پیدا کنید.

    در صورتی که یک لیست مشخص از وسایل و لوازم خانه وجود داشته باشد، شما پیش از باز کردن یک جعبه می‌دانید که در آن جعبه خاص، چه چیزی وجود دارد. هرچند تهیه لیست، مدت زمانی اضافه را به جمع‌آوری وسایل منزل خواهد افزود، اما در عوض در هنگام باز کردن وسایل، زمان زیادی از شما را صرفه‌جویی خواهد کرد.


  9. تهیه لوازم برای بسته‌بندی
  10. اگر شما هم جزو افرادی هستید که فکر می‌کنید هیچ‌ کس به اندازه خودتان برای وسایل خانه‌تان ارزش قائل نیست و دل نمی سوزاند، بهتر است بسته‌بندی را خودتان انجام دهید. در این صورت برای بسته‌بندی به اقلام زیر نیاز خواهید داشت:

    – کارتن‌های ضخیم که بهتر است در تعداد بالا و سالم تهیه شوند تا حمل و نقل هم در زمان کمتر و هم با هزینه کمتری انجام شود.

    – چسب نواری پهن و طناب برای بسته‌بندی ایمن کارتن‌ها

    – ماژیک برای نوشتن محتویات روی کارتن‌ها

    -روزنامه باطله و پلاستیک‌های حباب‌دار مخصوص بسته‌بندی شکستنی‌ها


  11. جداسازی وسایل برقی و گازی
  12. جداسازی وسایل برقی و گازی قبل از اسباب کشی

    جداسازی وسایل برقی و گازی مثل ماشین لباس‌شویی و اجاق‌گاز، عملی زمان‌بر است و بهتر است یک روز پیش از اثاث‌کشی نهایی انجام شود. عجله در باز کردن وسایلی که نیاز به ایمنی بالا در جداسازی و بسته‌بندی دارند، می‌تواند به یک فاجعه تبدیل شود.

    بهتر است با در نظر گرفتن زمان مناسب برای این کار، از جداسازی دقیق وسایل خانگی اطمینان کسب کنید و به بسته بودن لوله‌های گاز و در دسترس نبودن سیم‌های برق، دقت کنید. در نظر داشته باشید که کودکان، اطلاع چندانی از خطرات وسایل برقی و گازی ندارند و باید با استفاده از به ست‌ های مناسب، راه دسترسی آن‌ها را به لوله‌ها، شیر های گاز و سیم‌های برق، محدود کنید.

    جمع‌آوری کامل یخچال نیز به ۲۴ ساعت زمان مفید نیازمند است و بهتر است یک هفته پیش از اثاث‌کشی، فکری به حال مواد غذایی مصرفی موجود در یخچال بکنید. این بررسی دقیق باعث می‌شود تا از دست رفتن بسیاری از مواد غذایی جلوگیری شود.


  13. بسته‌بندی دقیق و مطمئن
  14. بسته بندی وسایل

    بسته‌بندی صحیح وسایل منزل، از مهم‌ترین نکات اثاث‌کشی به‌ حساب می‌آید. پیش از شروع پروسه بسته‌بندی، باید از آماده‌سازی وسایلی مثل چسب، جعبه، کیسه‌های بزرگ و ضربه‌گیر، اطمینان حاصل کنید.

    در نظر داشته باشید که بسیاری از باربری‌های استاندارد، وظیفه بسته‌بندی وسایل شما را به عهده می‌گیرند، اما این وظیفه تنها شامل وسایل بزرگ و شکستنی می‌شود. اغلب لوازم‌ خانگی در گروه وسایل کوچک قرار می‌گیرند و بهتر است توسط خود شما بسته‌بندی شوند.

    پوشاک و دیگر لوازم پارچه‌ای را می‌توانید در کیسه‌های زباله بسیار بزرگ قرار دهید و روی کیسه را چسب بزنید. لوازم کوچک باید در جعبه‌های کوچک و متوسط قرار بگیرند. باید به این موضوع دقت شود که جابجایی لوازم متوسط و بزرگ برای کارمندان باربری ساده‌تر است و بهتر است بسته‌ها را در اندازه‌ای مناسب انتخاب کنید.

    بهترین گزینه برای بسته‌بندی و نصب ضربه‌گیر بر روی وسایل بزرگ منزل، سپردن این موضوع به نیروی متخصص باربری است. این اشخاص با تجربه بالا در زمینه بسته‌بندی و جابجایی لوازم بزرگ و سنگین، می‌توانند بهترین راهکار را به شما ارائه دهند. در نظر داشته باشید که هرچند یک بسته‌بندی دقیق، هزینه‌های جابجایی را افزایش می‌دهد، اما با این عمل از خطرات و هزینه‌های بزرگ‌تر، جلوگیری می‌کنید.

    نکته: قوانین چیدمان درون جعبه را رعایت کنید، بهتر است در هر کارتن آیتم‌های سنگین‌تر را در پایین جعبه و سبک‌تر ها را در بالا بچینید. با این کار تعادل کارتن‌ها به‌ خصوص کارتن‌های با ارتفاع بیشتر، بهتر حفظ می‌شود. زمانی که کارتن‌ها را در کامیون می‌گذارید ، دقت کنید کارتن‌های سنگین‌تر را پایین بگذارید تا فشار وسایل شما را له نکند.

    نکته: وسایلی که اتصالات خاصی دارند،بعضی از وسایل مانند قاب‌ها یا آینه‌ها با پیچ یا وسایل خاصی آویزان شده‌اند که هنگام جابه‌جایی ممکن است اتصالات کنده شوند یا در این میان گم شوند؛ بنابرین قبلا آنها را جدا کنید و داخل کیسه نایلونی بسته‌بندی کرده و روی وسیله بچسبانید یا جداگانه با برچسبی که روی آن اسم وسیله را نوشته‌اید، بسته‌بندی کنید.

     


  15. حذف وسایل اضافه
  16. وسایلی که نیاز ندارید هدیه بدهید

    یکی از قوانین مشهور اثاث‌کشی، قانون حذف وسایل اضافه است. در این قانون اشاره شده که اگر از یک وسیله، لباس یا آیتمی خاص، چندین سال است که استفاده نشده، به‌احتمال‌زیاد در آینده نیز استفاده نخواهد شد.

    بهتر است پیش از شروع به جمع‌آوری وسایل منزل، با بررسی دقیق لوازم شخصی خود، وسایل بدون استفاده و اضافه را دور بیندازید یا به افراد نیازمند ببخشید. بسیاری از وسایل اضافه و بدون استفاده، تنها هزینه و زمان مصرفی در باربری را افزایش می‌دهند و در پایان جایی اضافه را در خانه جدید به خود اختصاص خواهند داد.


  17. علامت‌گذاری وسایل شکستنی
  18. وسایل شکستنی خود را علامت گذاری کنید

    ظروف شکستنی در دکوراسیون آشپزخانه احتیاج به توجه بیشتری دارند، تا حدی که توصیه می کنیم کار بسته بندی خود را از این قسمت آغاز کنید. با این کار یک تیر و چند نشان زده اید، علاوه بر اینکه سامان و ترتیبی به کار خود می دهید و مانع شکستن ظروف می شوید از صرف هزینه های اضافی در این خصوص نیز جلوگیری نموده اید.

    نکته:برای جلوگیری از ضربه به جعبه های ظروف شکستنی خود، از حوله های بزرگ استفاده کرده و آنها را در کف و دیواره های جعبه قرار دهید. بعد از آن هم می توانید از یک لباس یا حوله دیگری بر روی ظروف در جعبه استفاده نمایید.

    نکته:بسته‌بندی وسایل شکستنی چه توسط شخص انجام شود و چه توسط باربری، باید با علامت‌گذاری دقیق این بسته‌ها همراه باشد. کارمند جابجایی وسایل تنها با مشاهده علائم و عبارت «شکستی» است که می‌تواند با دقتی بالاتر، بسته موردنظر را جابجا کند. در صورتی که روی بسته‌های مهم و شکستنی، هیچ‌گونه علامتی نگذارید، نمی‌تواند انتظار داشته باشید که این وسایل با سلامت کامل به مقصد برسند.


  19. مراقبت از لوازم قیمتی
  20. مراقب وسایل با ارزش خود باشید

    بسته بندی جواهرات و لوازم باارزش از دیگر نکات مهمی است که حتما باید به آن توجه کنید و از آن غافل نشوید! چراکه این وسایل شکننده و حساس هستند. شما می توانید از کیسه های میان وعده و یا طبقه های کوچکی برای نگهداشتن امن طلا و جواهرات خود استفاده کنید.

    نکته: این وسایل را به دست کامیون نسپارید، بلکه آنها را همراه خود داشته باشید و با وسیله نقلیه خودتان، آنها را به خانه جدید خود ببرید.

    نکته: وسایل قیمتی مثل طلا، جواهرات، پوشاک گران قیمت و پول نقد، هرگز نباید در دسترس دیگر اشخاص قرار بگیرد. هرچند یک باربری مطمئن و مشهور، هیچ‌گاه به وسایل شخصی شما دست‌درازی نخواهد کرد، اما با این‌ حال از اتفاقات پیش‌بینی‌نشده نیز نمی‌توان جلوگیری کرد. بهتر است با پیشگیری از بروز هرگونه مشکل، جابجایی وسایل شخصی گران‌قیمت را خودتان به عهده بگیرید تا بتوانید از امنیت بالای آن‌ها اطمینان کسب کنید.


  21. در دسترس بودن کمک‌های اولیه
  22. کمک های اولیه را در دسترس قرار دهید

    چه در مراحل بسته‌بندی و جداسازی وسایل و چه در مرحله جابجایی و اثاث‌کشی، دسترسی به کمک‌های اولیه و لوازم اطفا حریق، باید در دستور کار شما قرار بگیرد. البته یک باربری استاندارد، به لوازم مهم مرتبط با سلامتی بار و کارمندان، مجهز است، اما بهتر است شما نیز به‌ عنوان کاربر، از وجود وسایل مهمی مثل بسته‌های کمک‌های اولیه، اطمینان کسب کنید.


  23. آمادگی در مقصد
  24. اسباب کشی راحت و بی استرس

    آمادگی مقصد باربری، موضوعی است که باید در برنامه‌ریزی اولیه شما اعمال شود. مقصد بار و لوازم منزل باید پیش از شروع پروسه اثاث‌کشی، تمیز و آماده باشد. بهتر است یک روز پیش از اثاث‌کشی، از آمادگی مقصد باربری، اطمینان کسب کنید.

    با مراجعه به محل موردنظر می‌توانید با دقت بالا، محل قرارگیری وسایل را پیش و پس از باز کردن بسته‌ها، در نظر بگیرید. این عمل به‌ ظاهر ساده، مراحل پایانی اسباب‌کشی را آسان و سریع‌تر خواهد کرد.


  25. چک کردن نهایی را فراموش نکنید
  26. بعد از تمام شدن کارتان، کمی استراحت کنید. بعد از آن گشت دیگری در خانه بزنید تا اطمینان خاطر پیدا کنید که چیزی جا نمانده باشد. گاهی مرور و نگاهی دوباره، نکات مهمی را به یادتان خواهد آورد. اگر چیزی را پیدا کردید آن را درون یک جعبه قرار داده و با برچسب بر روی آن یادداشت نمایید.

    اطمینان خاطر پیدا کنید که بر روی تمامی جعبه ها نوشته ای وجود داشته باشد. لیست خود را دوباره چک نمایید.


  27. انتخاب یک باربری مناسب

شاید مهم‌ترین نکته در یک اثاث‌کشی دقیق و مطمئن، انتخاب یک باربری مناسب باشد. باید دقت کنید که هرچند بهینه‌سازی هزینه‌های اثاث‌کشی اهمیت دارد، اما هر ارزانی بی‌دلیل نیست و باید یک باربری مطمئن را از نحوه پاسخ‌گویی و البته هزینه معقول اعلام‌شده، شناسایی کنید.

باربری‌های حرفه‌ای معمولاً از انواع وسایل نقلیه با اندازه‌های مختلف بهره می‌برند و یک زمان‌بندی دقیق را به شما ارائه خواهند داد. در یک باربری مناسب، امکان جابجایی انواع لوازم به‌ تمامی مقاصد موردنظر شما وجود دارد. در واقع محدودیت در مقصد، وسیله نقلیه و یا شکل وسایل، می‌تواند نشانه‌ای ساده از ضعف باربری موردنظر باشد.

بهتر است پیش از انتخاب یک باربری، از ارائه خدماتی مثل بسته‌بندی وسایل اطمینان کسب کنید. در صورتی‌ که مقصد شما در دیگر شهر‌ ها قرار دارد، بیمه وسایل منزل نیز می‌تواند یک گزینه مناسب پیش رو باشد. یک باربری استاندارد، خدمات بیمه را نیز به شما ارائه خواهد داد.

در پایان با رعایت نکات ذکرشده در این مقاله و یک تعامل سالم با مدیریت و کارمندان باربری، می‌توان انتظار داشت تا یک اثاث‌کشی و جابجایی دقیق، سریع و آسان را تجربه کنید.


نحوه صحیح چیدمان خانه بعد از اسباب ‎کشی


نکات مفید برای اسباب کشی آسان

حالا من هستم و خانه کوچکم و انبوهی از جعبه‌هایی که قرار است روزهای زیادی را با محتویات آنها سپری کنم. راستش را بخواهید وقتی جعبه‌ها از کامیون پیاده و درون خانه لختم روی‌هم تلنبار شدند، از فکر اینکه تا کی باید با این آشوب سر کنم، لرزه‌ای بر جانم افتاد، اما حس خوب صاحب‌خانه شدن به تمام این نگرانی‌ها و دل‌آشوب‌ها می‌چربید و مرا آرام می‌کرد. اکنون وقت ساختن است، ساختن رؤیایی که همیشه در ذهنم داشته‌ام: کلبه‌ای فندقی با وسایل و چیدمانی که من می‌خواهم…


  • قدم اول: جعبه‌ها به‌ صف!

زمان بسته‌بندی وسایل، محتویات جعبه‌ها را با برچسب مشخص نمودم و علاوه بر این روی هر جعبه نام فضا را نیز ذکر کردم؛ برای مثال جعبه‌ای که ظروف را در آن گذاشته بودم را با نام آشپزخانه مشخص کردم.

این کار برای باز کردن وسایل، کمک زیادی می‌کند، به این صورت که اکنون جعبه‌های هر فضا را در آن فضا قرار می‌دهم.


  • قدم دوم: مهم‌ترین وسایل به برق!

قبل از شروع به چیدمان اسباب و وسایل، مهم‌ترین وسایل خانه را که شامل یخچال، گاز، تلفن و… می‌شود، راه می‌اندازم، آب گرم را امتحان می‌کنم و وسایل گرمایشی و سرمایشی را نیز تنظیم می‌کنم. اصلا دوست ندارم شب اول از سرما یخ بزنم یا از گرما آب پز شوم یا از گرسنگی تلف گردم. در ضمن فضای کوچکی در نشیمن برای استراحت‌های کوتاه خودم و همکارانم فراهم می‌کنم.


  • قدم سوم: آشپزخانه، گل سرسبد خانه!

هیچ‌کس نمی‌تواند منکر این واقعیت شود که آشپزخانه گل سرسبد خانه است. از آنجایی‌که این فضا سرچشمه خوراک و تغذیه ما برای دوپینگ کردن برای انجام کارهاست، بهتر است زودتر از فضاهای دیگر چیده شود، پس ابتدا سراغ آشپزخانه می‌روم.


  • قدم چهارم: آغوش گرم رختخواب خودم!

شاید پیش خودتان فکر کنید که نشیمن باید هر چه زودتر چیده شود؛ چون معمولا اولین جایی است که در بدو ورود به خانه به چشم می‌آید، اما باید بگویم شرمنده! من جای خواب راحت و فضای شخصی‌ام را به همه‌چیز ترجیح می‌دهم. اینکه خودم احساس راحتی کنم در اولویت است، پس بی‌خیال نشیمن می‌شوم و بعد از آشپزخانه سراغ اتاق‌خوابم می‌روم.


  • قدم پنجم: کل‌ها رو بچین، جزءها رو بذار!

یک وسواس سمج درونم وجود دارد که اصرار می‌کند هر فضا را تمام و کمال بچینم و بعد سراغ فضای بعدی روم، اما من در مقابل این وسواس مقاومت می‌کنم؛ چون اگر این‌گونه پیش رود هیچ‌گاه به فضای بعدی نمی‌رسم و احتمالا تا سال دیگر گرفتار چیدمان خانه خواهم بود؛ بنابراین ابتدا مبلمان بزرگ و اصلی هر فضا را جای می‌دهم و جعبه‌های وسایل جزئی و ریزه‌ میزه را در گوشه‌ای از همان فضا می‌گذارم تا به‌ موقع سر وقتشان بروم.


  • قدم ششم: خوشگل سازی ممنوع!

همان‌طور که بی‌خیال جزئیات می‌شوم، تزئینات را نیز به زمانی موکول می‌کنم که ذهنم از این‌ همه شلوغی و آشوب در فضاها رها شده باشد. ضمن اینکه تزئینات، زمانی می‌توانند به‌ خوبی انتخاب شوند که چیدمان فضا قالب ثابتی به خود گرفته باشد و بتوانم بر اساس آن دست به انتخاب بزنم.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 21, میانگین امتیاز: 4,38 از 5)
Loading...