جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

برای درمان ناهنجاری های خفیف دندان لمینت بهتر است یا ارتودنسی؟

سوالی که به کرات پرسیده می شود این است که برای درمان ناهنجاری های خفیف دندان لمینت بهتر است یا ارتودنسی؟ جواب این سوال بستگی به شدت ناهنجاری، بودجه ای که برای درمان ناهنجاری در نظر گرفته اید و همچنین تصمیم و صلاحدید دندانپزشک شما دارد. در ادامه با ما همراه باشید که با معرفی این دو روش به جواب این سوال برسیم.

ارتودنسی یا لمینت دندان

ارتودنسی دندان چیست؟

از ارتودنسی دندان به منظور مرتب کردن دندان ها و همچنین اصلاح ناهنجاری های فک استفاده می شود. طول درمان ارتودنسی دندان به نسبت شرایط مختلف متفاوت است اما به طور متوسط این روش درمانی حدود ۱ الی ۳ سال طول می کشد.

مزایای ارتودنسی دندان چیست؟

درمان ارتودنسی دندان یک روش ایمن و غیر تهاجمی است که به مرور زمان باعث مرتب شدن دندان های شما می شود. البته این روش درمانی علاوه بر مرتب کردن و منظم کردن دندان ها باعث درمان مشکلات فک نیز می شود.

محدودیت های درمان ارتودنسی

در واقع بزرگ ترین نقطه ضعف درمان های ارتودنسی بازه درمانی طولانی و نیز مراقبت های طولانی مدت است. البته در صورت استفاده از ارتودنسی نامرئی طول درمان به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند و نیاز به مراقبت های خاصی اعم از رژیم غذایی و … ندارید.

ارتودنسی دندان

لمینت دندان چیست؟

ونیرهای لمینت دندان پوسته ای نازکی هستند که به سطح جلویی دندان ها چسبیده می شوند. از لمینت دندان برای درمان مشکلات زیر استفاده می شود:

  • دندان های پوسیده، ترک خورده یا شکسته؛
  • دندان هایی که نامرتبی جزئی دارند؛
  • درمان فاصله بین دندانی؛
  • سفید کردن دندان ها؛
  • اصلاح کوتاهی و بلندی دندان ها؛
  • اصلاح بدشکلی لبه های دندان؛

مزایای لمینت دندان چیست؟

  • لمینت دندان علاوه بر اصلاح نامنظمی های جزئی دندانی باعث تغییر رنگ و درخشان تر شدن دندان ها نیز می شود.
  • طول درمان لمینت دندان در مقایسه با ارتودنسی بسیار کوتاه تر است. کل فرآیند درمان لمینت حداکثر دو هفته است در حالی که طول درمان ارتودنسی دندان حداقل ۳ ماه است.
  • ونیرهای لمینت در گذر زمان دچار تغییر رنگ نمی شوند و در برابر لکه ها مقاوم هستند.
  • هزینه لمینت دندان از هزینه ارتودنسی کمتر است.

لمینت دندان

اصلاح طرح لبخند با ارتودنسی بهتر است یا لمینت؟

یکی از روش های پرطرفدار برای اصلاح طرح لبخند، لمینت دندان است که در آن از ونیرهای پرسلین برای اصلاح طرح لبخند استفاده می شود. از ونیرهای پرسلین به منظور تغییر اندازه، شکل، رنگ و موقعیت دندان ها استفاده می شود.

در واقع لمینت دندان نوعی روکش دندانی است که به سطح جلویی دندان ها چسبیده می شوند. حداکثر زمان آماده سازی ونیرها از ۷ روز الی ۱۰ روز است و طی این مدت دندانپزشک یک روکش موقت روی دندان های شما قرار می دهد. ونیرهای پرسلین در مدت زمان کوتاهی آماده و نصب می شوند و در واقع یک روش سریع برای اصلاح طرح لبخند هستند.

اما برخلاف لمینت، اصلاح طرح لبخند با ارتودنسی مستلزم زمان زیادی است و فرد می بایست مرتبا به متخصص ارتودنسی برای بررسی وضعیت دندان هایش مراجعه کند.

شایان ذکر است که از لمینت دندان تنها می توان برای درمان ناهنجاری های بسیار ضعیف استفاده کرد، در صورتی که ناهنجاری های دندانی بیش از حدی باشد تنها با روش ارتودنسی دندان قابل درمان هستند.

ارتودنسی نامرئی بهتر است یا لمینت دندان؟

بسیاری از افراد به دلیل اینکه تمایلی به سیم کشی دندان ها ندارند برای مرتب کردن و درمان کجی دندان ها لمینت را ترجیح می دهند و همچنین برخی دیگر تحمل درمان طولانی مدت ارتودنسی دندان را ندارند. این افراد می توانند با روش ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف که بدون سیم کشی، دندان ها را از ریشه جابه جا و مرتب می کند به طور دائمی و بدون نیاز به استفاده از ماده خارجی (ونیر پرسلین) نسبت به مرتب کردن دندان های خود اقدام کنند.

هر چند مدت زمان درمان با ارتودنسی نامرئی از روش های ارتودنسی سنتی و مرئی کمتر است اما در هر صورت طول درمان ارتودنسی نامرئی از لمینت دندان بیشتر است اما نقطه قوت این روش این است که با ارتودنسی نامرئی برای همیشه به دندان های صاف و مرتب می رسید بدون اینکه نگران افتادن لمینت ها و مشکلات این چنینی باشید.

کلام آخر

روش های درمان ارتودنسی مثل ارتودنسی نامرئی دندان های شما را برای همیشه از ریشه مرتب می کند به همین دلیل کمی زمان بر است و هزینه ارتودنسی نیز به نسبت لمینت بیشتر است. در روش لمینت دندان تغییری در دندان های شما حاصل نمی شود بلکه تنها عیوب آنها توسط ونیرهای دندانپزشکی پوشانده می شود.

انتخاب اینکه ارتودنسی بهتر است یا لمینت، بستگی به شدت ناهنجاری و مشکلات دندانی شما دارد. در واقع در صورتی که دندان ها بسیار کج و نامنظم داشته باشید ارتودنسی برای شما موثرتر خواهد بود. اما اگر ناهنجاری ها جزئی باشد و فرد قصد اصلاح طرح لبخند در مدت زمان کوتاهی داشته باشد لمینت و کامپوزیت دندان گزینه های بهتری هستند که البته هزینه لمینت دندان به نسبت ارتودنسی بسیار کمتر است.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 1,00 از 5)
Loading...
این محتوا صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار فوق منتشر شده است و تصویر زندگی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.