پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

کدام توالت برای سلامتی ما بهتر است؛ فرنگی یا سنتی؟

مشکلات توالت فرنگیکسانی که از توالت فرنگی استفاده می‌کنند، بطور متوسط بیش از شش ماه از طول زندگی خود را در حال نشستن روی کاسه توالت می‌گذرانند

توالت‌های کاسه‌ای که به توالت فرنگی معروف هستند، نشانه تمدن و تجدد اروپایی به حساب می‌آیند، اما این توالت‌های سفالی فرنگی، نه بهترین و نه سالم‌ترین روش تخلیه روده‌های شما هستند؛ شاید همان توالت سنتی یا خَلا یا مستراح برای سلامتی ما بهتر باشد.

اگر این مطلب را در حالیکه روی کاسه توالت نشسته‌اید، می‌خوانید باید حواستان باشد که نحوه نشستن و وضعیت بدن برای تخلیه آسان و کامل مدفوع بسیار مهم است.

موضوع این مطلب ممکن است خنده‌دار به نظر برسد اما موضوع کم اهمیتی نیست.

هر شخص به طور متوسط بیش از شش ماه از طول زندگی اش را روی کاسه توالت (توالت فرنگی) می‌گذراند و هر سال حدود ۱۴۵ کیلوگرم مدفوع تولید می‌کند. یعنی سالانه حدود بیش از دو برابر وزن بدن خود مدفوع می‌کند.

با توجه به اهمیت این اتفاق در زندگی ما، حالا ببینیم که بهترین روش توالت کردن چیست.

آیا در توالت مطالعه می‌کنید؟

واقعیت این است که بعضی از افراد بهتر از بقیه موفق به تخلیه روده‌های خود می‌شوند.

در اواسط قرن بیستم گروهی از پزشکان اروپایی پس از تحقیق در یک منطقه روستایی در آفریقا از موارد بسیار کم ناراحتی‌های روده و مشکلات گوارشی در میان ساکنان این منطقه شگفت زده شدند.

آنها فکر کردند که این نمی‌تواند فقط به نوع رژیم غذایی این افراد مربوط باشد بلکه مدت زمان تخلیه روده‌ها و وضعیت قرارگرفتن بدن در تخلیه آسان و کامل روده موثر بوده است.

این نتیجه در بسیاری از سایر کشورهایی که از توالتی مدل غیر نشسته مثل توالت سنتی که در بسیاری از کشورها از جمله ایران، افغانستان و تاجیکستان استفاده می‌شود، به دست آمد.

توالت سنتی

در بسیاری از کشورها از جمله ایران، افغانستان و تاجیکستان از این نوع توالت سنتی استفاده می‌شده است اما به تدریج استفاده از توالت فرنگی هم بسیار متداول است

افرادی که از توالت‌های فرنگی استفاده می‌کنند به طور متوسط حدود ۱۱۴ تا ۱۳۰ ثانیه روی کاسه توالت می‌نشینند.

اما کسانی که از توالت‌هایی مثل توالت سنتی در ایران و افغانستان و تاجیکستان، استفاده می‌کنند، به طور متوسط حدود ۵۱ ثانیه روی توالت می‌نشینند. به گفته پژوهشگران این مدت زمان برای سلامتی بهتر است.

با نشستن روی کاسه توالت فرنگی، مجرای مقعد در زاویه قائمه (۹۰ درجه) قرار می‌گیرد که این مساله باعث می‌شود ماهیچه پایین مقعد جلوی مسیر خروج روده بزرگ را بگیرد.

به این دلیل است که افرادی که روی توالت فرنگی می‌نشینند، برای تخلیه روده‌ها باید زور بزنند.

زور زدن هنگام تخلیه روده‌ها باعث بروز مشکلاتی مانند بواسیر، غش و حتی سکته مغزی می‌شود.

پس چرا از توالت فرنگی استفاده می‌شود؟

دستگاه گوارش انساننشستن روی توالت فرنگی باعث می‌شود که ماهیچه پایین مقعد جلوی مسیر خروج مدفوع را بگیرد

تصور می‌شود که اولین توالت ابتدایی بشر، حدود ۶ هزار سال پیش در بین‌النهرین، جایی در عراق امروزی ساخته شده است.

در سال ۳۱۵ بعد از میلاد در شهر روم باستان حدود ۱۴۴ توالت عمومی وجود داشته و رفتن به توالت عمومی به نوعی شرکت در یک مراسم اجتماعی محسوب می‌شده است.

در یک توالت عمومی ۲۰۰۰ ساله که در بالای تپه پالاتن در رم کشف شده است ، بیش از ۵۰ سوراخ در کنار هم قرار دارد.

با معیارهای امروز رفتن به این توالت عمومی مانند به اشتراک گذاشتن یک لحظه بسیار شخصی محسوب می‌شود.

توالت عمومی در روم باستان

در روم باستان رفتن به توالت عمومی مثل شرکت کردن در یک مراسم اجتماعی بود

اولین توالت همراه با سیفون در سال ۱۵۹۲ میلادی به وسیله جان هرینگتون، یک عضو دربار انگلستان اختراع شد و نامش را “آژاکس” از جنگجویان اسطوره‌ای یونان باستان گذاشت.

اما اختراع سیستم سیفون مرسوم کنونی که کاسه توالت با یک لوله خمیده U شکل به فاضلاب وصل می‌شود و با فشار آب داخل مخزن توالت مدفوع را به داخل فاضلاب تخلیه می‌کند در سال ۱۸۸۰ به وسیله یک لوله‌کش بریتانیایی ساخته شد و تحولی در تاریخ توالت ایجاد کرد.

این سیستم مانع از انتشار بوی بد مدفوع و فاضلاب می‌شود.

استفاده از توالت فرنگی به عنوان یکی از مشخصه‌های تمدن اروپایی محسوب می‌شود اما مشکلات دیگری ایجاد کرده است.

طراحی‌های اولیه سیستم سیفونی که امروز در توالت‌های فرنگی استفاده می‌شود؛ فشار آب داخل مخزن توالت مدفوع را به داخل فاضلاب تخلیه می‌کند

خطرات سلامتی

زور زدن برای دفع مدفوع ممکن است برای خیلی از ما اتفاق بیافتد؛ دندان‌های‌مان را روی هم بفشاریم، رگ‌ها متورم‌تر شود و ضربان قلب بالا برود.

این وضعیت ممکن است به خاطر یبوست یا سایر مشکلات گوارشی و هضم و جذب روده‌ها باشد.

اما بسیاری از کارشناسان نحوه نشستن روی توالت فرنگی را برای سلامتی نامناسب می‌دانند.

در اواسط سال‌های ۱۹۶۰، آلکساندر کایرا، پروفسور دانشگاه کرنل آمریکا توالت‌های فرنگی را به عنوان “نامناسب ترین” وسیله ساخته شده به دست بشر توصیف کرد.

پزشک الویس پریسلی، ستاره موسیقی راک، احتمال داده است که حمله قلبی که باعث مرگ ستاره موسیقی راک جهان شد، ناشی از زور زدن او برای تخلیه روده‌هایش از مدفوع بوده است.

مشکلات استفاده از توالت فرنگی

زور زدن برای تخلیه روده‌ها ممکن است باعث بواسیر، غش و حتی سکته مغزی شود

یک راه حل ساده

اگر در حال حاضر توالت فرنگی تنها گزینه موجود برای شماست، نگران نباشید: یک راه حل ساده وجود دارد: فقط کافی است زانوهای خود را بالا بیاورید و تا بدنتان از زاویه ۹۰ درجه به ۳۵ درجه تغییر دهید.

این کار با قراردادن یک چهارپایه و در موارد اضطراری و نبود امکانات به وسیله یک دسته روزنامه باطله یا چند مجله قدیمی ممکن خواهد شد.

بالا آوردن زانوها کمک خواهد کرد که انسدادی که در حالت نشسته میان روده بزرگ و مقعد ایجاد می‌شود، از بین برود و تخلیه کامل روده‌ها آسان‌تر انجام شود.

منبع : BBC Persian  

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 28, میانگین امتیاز: 4,39 از 5)
Loading...