پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

یبوست : از پیشگیری تا درمان

یبوست - پیشگیری - درمان - مدفوع

از پیشگیری تا درمان یبوست

 

در این مطلب به بررسی یبوست، عوامل ایجاد کننده و کارهایی که برای پیشگیری و جلوگیری از یبوست می توانیم انجام دهیم و همچنین راه ها و روش هایی جهت درمان یبوست را ارائه می کنیم.
یبوست یکی از موضوعاتی است که بیشتر افراد در مورد آن نمی توانند به راحتی صحبت کنند. اگر شما هم از یبـوست رنج می برید به خوبی آگاه هستید که مشکلی است که می تواند دردآور باشد و برای مدتی طولانی شما را درگیر خود نماید. تقریبا تمام افراد در طول زندگی خود یبوست را تجربه می کنند. مطالعات نشان می دهد که مشکل ییـوست در زنان و افراد مسن بیشتر رایج است و حدود ٢ درصد افراد در جامعه با آن درگیر هستند.

 

یبوست چیست؟
یبـوست وقتی اتفاق می افتد که حرکات روده کند تر از حد نرمال و یا کمتر از از مقدار طبیعی خود شود. تعداد دفعات طبیعی دفع از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است، برای برخی افراد ٣ بار دفع در طول روز و برای برخی دیگر ٢ بار، ١ بار درروز و بعضی ٣ بار در طول یک هفته است، نداشتن دفع بیشتر از ٣ روز یبـوست به شمار رفته و موجب سفت شدن مدفوع و لذا سخت تر شدن عمل دفع می گردد.

 

چه عواملی سبب ایجاد یبوست می شوند؟
زندگی مدرن و شهری امروزی شاید مهمترین عامل بروز یبـوست باشد. عدم خوردن فیبر کافی، نوشیدن مایعات در حد نیاز،عدم داشتن تحرک کافی، اجتناب از رفتن به دستشویی در وقت نیاز همگی می توانند از عوامل موثر در بروز یبـوست باشند.
یبـوست ناگهانی و شدید می توانند به علت های جدی تری مانند سرطان روده بزرگ، سندرم روده تحریک پذیر، بیماری دیابت، بیماری ام اس، بیماری پارکینسون و یا کم کاری غده تیروئید ارتباط پیدا کنند.

برخی کودکان در هنگام سن ورود به مدرسه دچار مشکل یبـوست می شوند به علت این که خجالت می کشند در مدرسه به دستشویی بروند. هم چنین افراد مسن و افرادی که از داروهایی مانند قرصهای آهن،مورفین و ضد دردهای مخدر دار، داروهای إدرار اور، داروهای ضد فشار خون بالا، برخی از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند امکان دارد دچار یبـوست شوند.

 

راههای کمک کننده به برطرف شدن یبوست

خوردن آلو:
این میوه خوشمزه به عنوان بهترین داروی طبیعی برای برطرف شدن یبوست در افراد شناخته شده است. آلو سرشار از فیبر بوده و هم چنین حاوی سوربیتول که یک درمان برای بهبود و یا برطرف کردن یبـوست است می باشد. آلو هم چنین موجب پایین آمدن کلسترول می شود.

 

ورزش و فعالیت بدنی :
عدم تحرک و ورزش می تواند منجر به یبـوست شود. ورزش کردن هم چنین سبب کاهش استرس می شود که خود می تواند یکی از عوامل بوجود آورنده یبـوست باشد. بین وعده غذایی و ورزش حداقل یک ساعت فاصله بیندازید تا بدن فرصت هضم غذا را داشته باشد.١۵-٢٠ دقیقه پیاده روی سه بار در هفته می تواند در کاهش یبـوست موثر باشد.

 

نوشیدن آب و مایعات به حد کافی:
خوردن آب و دیگر مایعات در حد کافی موجب می شود که از بی آبی بدن جلوگیری شود، بی آبی می تواند یکی از علل بروز یبـوست باشد. مایعات و آب کافی می تواند از بروز یبـوست جلوگیری نماید.

 

استفاده از داروهای مسهل:
استفاده از این داروها موجب برطرف شدن موقت یبـوست می شود اما به عنوان یک راه حل دائمی و موثر و بدون تجویز پزشک نمی توان از آنها استفاده نمود.
یکسری داروها به عنوان “stool softener “در بازار وجود دارند که برای یبـوست به کار گرفته می شوند. این گروه از داروها به مدفوع اجازه می دهند که آب بیشتری از روده بگیرد و از سخت شدن مدفوع جلوگیری می کنند و در نتیجه مدفوع  راحت تر و سریعتر از بدن خارج می شود. این گروه داروها هم باید با تجویز پزشک و برای کوتاه مدت مورد استفاده قرار گیرند.

 

آیا درست است که کافئین و قهوه می توانند به رفع یبوست کمک کنند؟
این که کافئین موجود در قهوه ، چای و نوشابه ها می توانند موجب افزایش حرکات دستگاه گوارش شوند صحیح است اما مشکل اینجاست که کافئین  ادرار آور بوده و موجب افزایش دفع آب بدن می شود و به همین خاطر در افرادی که دچار یبـوست هستند مصرف آن بهتر است محدود شود تا از یبـوست بیشتر جلوگیری شود.

 

آیا داشتن مدفوع خونی طبیعی است؟
داشتن مدفوع خونی همیشه خطرناک نیست اما همیشه باید توسط پزشک بررسیهای کافی انجام شود.
دیدن خون روشن معمولا می تواند به علت همورویید و یا فیشر باشد، اما بیماریهای التهابی روده ، پولیپها و سرطان هم می تواند علت دیدن خون روشن در مدفوع باشد. مدفوع سیاه معمولا نشانه خونریزی در قسمتهای بالاتر دستگاه گوارش می باشد. به همین دلیل دیدن خون در مدفوع حتما باید جدی گرفته شود و مراجعه به پزشک ضروری است.

 

منبع : hidoctor.ir

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 4,50 از 5)
Loading...