سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

کدام هاست برای کدام سایت؟

برای طراحی سایت و حضور آنلاین دو حالت وجود دارد، یکی اینکه تا بحال سایتی را برای خودمان طراحی نکرده، و قصد داریم هرچه سریعتر چنین کاری را انجام دهیم؛ اما شاید دانش فنی یا کدنویسی نداشته باشیم.

پس در همین حالت اول هم، باز صاحبین سایت به دو دسته تقسیم می شوند:

  • کسانی که دانش کدنویسی دارند و با زبان های PHP، .NET و غیره آشنا هستند.
  • و کسانی که هیچ دانش کدنویسی ندارند.

بنابراین در این مقاله طوری مطالب را پیش خواهیم برد که به هر دو گروه از افراد، در انتخاب کمک کند.

حالت دومی هم وجود دارد و آن این است که احتمالاً خیلی زودتر از اینها یک کسب و کار آنلاین راه اندازی کرده باشیم و در حال حاضر با مشکلات مختلفی در زمینه هاست، فضای دیسک، پهنای باند و سایر منابع و یا حتی شرکت ارائه دهنده، دست و پنجه نرم کنیم.

مسلماً اولین قدم برای داشتن یک سایت، ثبت دامنه است. که اگر در گروهی قرار داریم که برای اولین بار قصد راه اندازی یک وب سایت را داریم، می توانیم به راحتی اولین قدم را برداشته و اقدام به ثبت دامنه کنیم.

بعد از در اختیار گرفتن یک دامنه، همه ما، صرف نظر از گروه هایی که در بالا اشاره کردیم، به این سوال خواهیم رسید که حال کدام میزبان برای سایت ما بهترین گزینه است و ما را با هیچ مشکلی روبرو نخواهد کرد.

هاست

خرید هاست : در مورد انتخاب هاست دو نکته را باید مد نظر قرار دهیم یکی از این دو نکته کیفیت خود شرکت هاستینگ و خدمات آن است که موضوع بخش بعدی است؛ اما نکته دوم در مورد خرید میزبانی وب این است که سرویسی مناسب با احتیاجات سایت خودمان انتخاب کنیم به طوری که کمترین هزینه را پرداخت کرده و نیاز های کسب و کارمان به طور کامل رفع شوند.

  • امنیت: امنیت وب سایت یکی از مهمترین فاکتورهایی است که باید از ابتدا مورد توجه قرار گیرد، چراکه هیچ کدام از صاحبین وب سایت، نمی خواهند سایتشان هک شود. با توجه به اینکه مشتریان به ما اعتماد کرده و اطلاعات شخصی و کارتهای اعتباری خود را در سایت ما وارد می کنند، پس این موضوع باید اولین اولویت ما باشد.
  • هزینه: هزینه یک سرویس میزبانی، مثل هاست اشتراکی، عموماً باید مقرون به صرفه تر باشد، به عبارت دیگر، نه خیلی پایین و نه خیلی بالا. در طرف مقابل سرور مجازی و سرور اختصاصی قرار دارد که با توجه به منابعی که در اختیار کاربر می گذارند، هزینه بیشتری طلب می کنند.
  • بک آپ گیری: این موضوع بسیار مهم است که به صورت منظم روزانه یا حداکثر هفتگی از سایت مان بک آپ تهیه کنیم. پس حتماً هنگام انتخاب این موضوع را در نظر داشته باشید.
  • خدمات مشتریان: پشتیبانی از مشتریان یکی از مهمترین فاکتورهایی است که باید هنگام انتخاب ارائه دهنده در نظر بگیریم؛ چراکه اگر هر زمان از شبانه روز، سایت ما به اصطلاح down شود، و کاربران قادر به اتصال به سایت ما نباشند، باید بتوانیم با پشتیبانان میزبان مان ارتباط گرفته و مشکل را حل کنیم.

اما پس از اینکه شرکت هاستینگ مناسب را پیدا کردیم، باید یک سرویس متناسب با سایتمان را انتخاب کنیم.

هاست اشتراکی

هاست اشتراکی بسیار رایج است. سایت هایی که ترافیک چندانی ندارند و یا اینکه تازه کار هستند، نیازی به سرویس های قدرتمند اختصاصی نداشته و می توانند از طریق هاست اشتراکی کسب و کار خود را شروع کنند. سرویس هاست اشتراکی محدودیت های زیادی به نسبت هاست مجازی یا اختصاصی دارد. اما اگر به منابع و عملکرد خیلی بالایی نیاز نداشته باشیم به دلایل هزینه پایین بسیار مناسب هستند. در این نوع میزبانی ممکن است تا ۲۰۰ سایت مختلف روی یک سرور قرار بگیرند که منابع بین آنها به صورت اشتراکی توزیع می شود و در صورتی که سایتی که از این نوع هاست استفاده می کند ترافیک بالا و منابع زیادی را استفاده کند سرور با اختلال مواجه شده و ممکن است سایت از دسترس خارج شود.

نکته دومی که در انتخاب سایت های اشتراکی وجود دارد این است که این نوع هاست با سیستم عامل ها و کنترل پنل های گوناگون در دسترس است. با توجه به نیاز کاربر و سایت و لحاظ کرد فاکتورهای زیادی مانند امنیت و سهولت کار، می توان از هر کدام از این نوع سرویس ها با سیستم عامل و کنترل پنل مختلف استفاده کرد.

سرور مجازی

سرور مجازی - VPS

خرید سرور مجازی یکی از راه های بسیار مناسب برای زمانی است که کسب و کار به حرکت درآمده و ترافیک ورودی به سایت بالا رفته است. در این حالت دیگر هاست اشتراکی کارگر نیست و بایستی از یک هاست با منابع بیشتر و مشخص تر استفاده کرد. همانطور که گفته شد سایت های اشتراکی ار منابع کمی برخوردارند و در صورت افزایش ترافیک و بار پردازشی سایت ممکن است سرور با اختلال مواجه شود. گزینه سرور مجازی با توجه به طرحی که انتخاب می شود می تواند میزان مشخصی از منابع پردازشی و حافظه را به سایت تخصسص دهد تا سایت بتواند ترافیک بالاتری را اداره کند.

بسیاری از شرکت های بزرگ و یا برخی از سازمان ها، از این سرویس برای میزبانی سایت خود استفاده می کنند، چراکه در این سرویس، منابع سرور بین چندصد سایت تقسیم نمی شوند، بلکه نهایتاً به سه یا چهار بخش مجزا از هم تقسیم شده ( به اصطلاح مجازی سازی شده )، و هر بخش با منابع اختصاصی به یک سایت اجاره داده می شود.

سرور اختصاصی

همانطور که از اسم این سرور پیداست کاملا اختصاصی و در اختیار یک کاربر یا سایت قرار دارد. تمام منابع موجود در سرور به این سایت اختصاص داده می شود و هیچ رقیبی برای منابع وجود ندارد و تمام منابع در اختیار همین سایت قرار خواهد داشت. این امر به صورت منطقی باعث افزایش منابع در اختیار سات خواهد شد و این سایت می تواند ترافیک بسیار بالایی را اداره کند.

خرید سرور اختصاصی

سرور اختصاصی معمولا قیمت بسیار بالایی دارد. از این رو برای استفاده از آن باید توجیه اقتصادی خرید آن را در نظر داشته باشیم. این موضوع به این شکل است که معمولا شرکت ها و سازمان های بزرگی که دارای وب سایت بوده و ترفیک بالایی دارند از این نوع سرورهای اختصاصی با ظرفیت بالا استفاده می کنند. بیشتر مناسب سایت ها و کسب و کارهای بزرگ است، و بیشتر توسط سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. عملاً تمام منابع یک سرور فیزیکی در اختیار یک کاربر قرار می گیرد، به همین دلیل از هر نظر مخصوصاً از لحاظ امنیت از سایر گزینه ها بهتر است.

 

در واقع باید گفت هر کدام از سرورهایی که معرفی شدند قابلیت ها و در مقابل آن هزینه های خاص خود را دارند. باید برای انتخاب سرویسی که بر می گزینیم به مواردی مانند حجم ترافیک و منابع مورد نیاز خوب فکر کنیم.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 1,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.