چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

کدام نوع از بلیط هواپیما را بخریم؟

امروزه که خرید بلیط به صورت آنلاین انجام می‌شود، امکان تهیه‎ی بلیط بسیار ساده و گسترده است و همین امر برای بعضی از افراد که اطلاعات کافی نسبت به نوع بلیط‌ها ندارند، ممکن است به یک چالش تبدیل شود. این در حالی است که هنگام خرید بلیط، عبارات و واژه‌های مختلفی را در کنار بلیط‌ها می‌بینیم که نوع آنها را مشخص می‌کند. آشنایی با انواع بلیط‌ها ما را در یافتن پاسخ این پرسش که کدام نوع از بلیط هواپیما را بخریم؟، کمک می‌کند.

بلیط هواپیما

آشنایی با انواع بلیط

توجه به عبارات کلاس پروازی و انواع بلیط نظیر پرواز چارتری، پرواز سیستمی، بلیط اکونومی و… در خرید بلیط شما تاثیر می‌گذارند. هر یک از این اصطلاحات باعث می‌شوند که قیمت بلیط هواپیمای شما تغییر کند. این مسئله هم به کلاس پروازی که به جای نشستن شما و البته خدمات هواپیما مرتبط است باز می‎گردد و هم به نوع بلیط از منظر شیوه‌ی فروش بلیط نظیر سیستمی و چارتری و…

زمانی که قصد خرید بلیط هواپیما فلایتیو را دارید، می‌توانید بلیط‌های خود را بر اساس کلاس پرواز تعیین کنید. این کلاس‌ها به چهار دسته‌ی فرست کلاس (First Class)، بیزنس کلاس (Business Class)، پرمیوم اکونومی (Premium Economy) و اکونومی (Economy) تقسیم می‌شوند. فرست کلاس یک بلیط لاکچری با تخت خواب تلفن اختصاصی، اینترنت و حتی حمام بوده و مخصوص افراد ثروتمند است. بیزینس کلاس امکانات رفاهی کاملی دارد و از فرست کلاس ارزان‌تر است. دو گزینه‌ی دیگر یعنی پرمیوم اکونومی و اکونومی ارزان‌تر و مخصوص افراد معمولی است.

بلیط چارتری چیست؟

همه‌ی کسانی که هواپیما سوار می‌شوند، اصطلاح بلیط چارتری را شنیده‌اند و احتمالا همه فکر می‎کنند که بلیط ارزان‌تری نسبت به سایر انواع بلیط‌هاست. اما این موضوع همیشه صادق نیست این بلیط‎ها، مدام تغییر قیمت دارند و در اکثر اوقات از سایر بلیط‌ها ارزان‌تر هستند اما این موضوع همیشگی نیست. باید در مورد بلیط چارتری اطلاعاتی داشته باشید تا بدانید این بلیط‌ها چگونه به فروش می‌رسند.

شاید شنیده باشید که یک شرکت هواپیمایی نسبت به شرکت دیگر بلیط‌های ارزان‌تری دارد. آیا علت این امر را می‌دانید؟ علت تفاوت قیمت در آژانس‌های هوایی مختلف، به میزان تخفیفی است که روی بلیط‌های چارتری خود اعمال می‎کنند. در واقع بلیط چارتر نوعی پیشنهاد تخفیف از جانب آژانس‌های هواپیمایی است. این آژانس‌های مسافرتی گاهی همه و گاهی برخی از صندلی‌های یک هواپیما را پیش‌خرید کرده و خودشان آنها را با قیمتی که خود تعیین کرده‌اند، به فروش می‌رسانند. این بلیط‌ها در فصل‌های کم مسافر و خلوت، ارزان‌تر به فروش می‌رسد.

اگر بلیط چارتری را در لحظات آخر بخرید شاید حتی قیمت آن ارزان‎تر هم باشد. اما در فصل‌های شلوغ و پرمسافر، ممکن است قیمت بلیط‌های چارتری از بلیط‌های معمولی هم گران‌تر باشد زیرا قیمت بلیط چارتر با میزان تقاضای مسافر تغییر می‎کند و تقاضای زیاد، قیمت را بالاتر می‌برد.

خرید بلیط هواپیما

بلیط هواپیما سیستمی در همه آژانس ها قیمت یکسانی دارد

بلیط هواپیما سیستمی بر خلاف بلیط‌های چارتری، قیمت یکسانی دارد؛ قیمتی که خود شرکت هوایی آن را تعیین کرده است. اگر شما از طریق یک وبسایت برای خرید بلیط‌ سیستمی اقدام کنید، می‌توانید مطمئن باشید که در همه‌ی سایت‌های دیگر این بلیط به همان قیمت به فروش می‌رسد. تنها کافی است که هنگام خرید به نوع بلیط که در کنار زمان و ساعت و سایر مشخصات نوشته شده است، دقت کنید.

بنابراین به خاطر داشته باشید اگر بلیطی که قصد خرید آن را دارید، سیستمی باشد، در همه‌ی آژانس‌های فروش بلیط قیمت یکسانی دارد و به همین دلیل شما از سردرگمی در میان سایت‌ها و آژانس‌های مختلف برای خرید بلیط با قیمت ارزان‌تر رهایی می‎یابید. به این ترتیب می‌توانید مطمئن باشید که تفاوت قیمت در بلیط‌ها، به عوامل دیگری نظیر شرکت هوایی و نوع  هواپیما، زمان خرید بلیط و مسائل دیگری مربوط است.

تفاوت بلیط سیستمی و چارتری

بلیط چارتری و سیستمی با هم تفاوت‌هایی دارند. بلیط‌های چارتری بر خلاف انواع سیستمی، غیرقابل استرداد هستند و قیمت بلیط برای همه‌ی افراد و همه‌ی سنین یکسان است. در حالی که بلیط‌های سیستمی را می‌توان حتی تا یک ساعت قبل از پرواز مسترد کرد و بخشی از هزینه‌ی بلیط را دریافت نمود.

علاوه بر این، خرید بلیط‌های سیستمی برای نوزادان، کودکان و افراد بزرگسال قیمت‌های متفاوتی دارد در صورتی که برای خرید بلیط چارتر در همه‌ی سنین باید یک بهای ثابت را پرداخت کرد. بنابراین اگر با کودکان خردسال خود سفر می‎کنید، بلیط سیستمی بخرید.

بلیط‌ لحظه آخری چیست؟

معمولا هنگامی که به ساعات پرواز نزدیک می‌شویم، بلیط‌ها با بهای کمتری به فروش می‎رسد. این بلیط‌ها که به بلیط لحظه آخری معروف هستند، برای کسانی که نگران از دست دادن پرواز خود نیستند، مناسب به نظر می‌رسند چون خرید چنین بلیط‌هایی ریسک این را دارد که برای پرواز مورد نظرتان، بلیط پیدا نکنید.

با اینهمه بلیط‌های لحظه آخری، بسیار ارزان‌تر از سایر بلیط‌ها هستند. این‌ها معمولا از نوع بلیط‎های سیستمی بوده ولی چون احتمال پر نشدن هواپیما وجود دارد، در ۲۴ ساعت آخر با قیمت بسیار پایین‌تر به فروش می‌رسند و چیزی شبیه به حراج آخر فصل هستند.

با کنسلی در بلیط های سیستمی آشنا شوید

بلیط هواپیما سیستمی دارای قوانین کنسلی منصفانه‌ای به ویژه نسبت به بلیط هواپیما چارتری است. زمانی که شما به هر دلیلی قصد کنسل کردن پرواز خود را دارید، معمولاً مبلغ مشخصی را به عنوان جریمه پرداخته و باقی قیمت بلیط هواپیما را پس می‌گیرید. این جریمه بستگی به زمانی دارد که شما بلیط خود را کنسل می‌کنید.

در نظر داشته باشید قوانین کنسلی کاملا برعکس بلیط لحظه آخری است. هر چقدر زمان کنسلی بلیط شما به پرواز نزدیک‌تر باشد، جریمه‌ی بیشتری به بلیط تعلق می‌گیرد و مبلغ کمتری به شما بازپس داده می‎شود. البته در نظر داشته باشید که قوانین کنسلی در پروازها و شرکت‎های هواپیمایی مختلف متفاوت است، در نتیجه اگر احتمال می‌دهید که به هر دلیلی ناگزیر به کنسل پرواز خود خواهید شد، از قوانین کنسلی ایرلاین مربوطه مطلع شوید.

تفاوت قیمت در فصل‌های پر تردد و کم تردد

یکی از عواملی که روی قیمت بلیط تاثیر می‌گذارد، زمان سفر شماست. اگر شما قصد داشته باشید در فصل‌های شلوغ که مسافران زیادی به سفر می‌روند و اصطلاحا به آنها های سیزن (High Season) گفته می‎شود، به سفر هوایی بروید، باید بهای بیشتری را برای خرید بلیط بپردازید.

در این زمان قیمت بلیط در همه‌ی انواع آن اعم از بلیط‌های چارتری و سیستمی بالاتر است. دلیل بالاتر بودن قیمت، میزان تقاضای بیشتر برای سفر است که باعث می‌شود تنور خرید و فروش بلیط هواپیما داغ‌تر بوده و کلا بلیط گران‌تر شود. اگر به دنبال بلیط ارزان‌تر هستید، در فصل‌های کم تردد یا لو سیزن (Low season) به سفر بروید.

بلیط هواپیما فلایتیو

چه زمانی بلیط بخریم که ارزان‌تر باشد؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت همان لحظه‌ای که تصمیم به سفر گرفتید، بلیط خود را بخرید زیرا هر چه زودتر اقدام به این کار بکنید، قیمت بلیط مناسب‌تر خواهد بود. هر چه زمان خرید بلیط به پرواز شما نزدیک‎تر شود، احتمال بالا رفتن قیمت بلیط بیشتر می‌شود زیرا در این صورت ممکن است هواپیما پر شده و دیگر جایی برای مسافران نباشد.

به خاطر داشته باشید اولین روزهایی که یک آژانس هوایی شروع به فروش بلیط برای یک پرواز می‎کند، که معمولا سه ماه قبل از پرواز است، قیمت آن در حداقل مقدار ممکن است. پس از آن به تدریج قیمت بلیط بیشتر می‌شود و این روند تا ۲۴ ساعت مانده به پرواز ادامه می‎یابد. در این هنگام فروش بلیط لحظه آخری انجام می‌شود که دوباره بهای بلیط رو به کاهش می‌گذارد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 2, میانگین امتیاز: 3,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.