جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
×

نحوه پاک کردن نجاست از روی سرامیک و پارکت

پاک کردن نجاست از روی سرامیک و پارکت کار سختی نیست و به کمی حوصله و زمان نیاز دارد. از نظر اسلام پاک کردن نجاست ادرار سگ و گربه از روی اجسام و اشیا یکی از ساده‌ترین احکام است و هیچ سخت گیری در این مورد صورت نگرفته است.

تمیز کردن ادرار سگ و گربه از روی اشیا و وسایل قابل حمل و نقل آسان است و با کمترین امکان قابل انجام می‌باشد. حالا فرض کنید وسایل دیگری مانند موکت چسبیده به زمین یا سرامیک و پارکت خانه شما نجس شود. حالا چگونه ادرار سگ و گربه را از روی سرامیک پاک کنیم؟

مراحل پاک کردن نجاست از روی سرامیک

تمیز کردن نجاست از روی وسایلی که قابل جابجایی هستند مانند مبلمان و فرش، اغلب کار سختی نیست. شستن این وسایل را می‌توان به قالیشویی سپرد اما اگر وسیله روی زمین ثابت شده باشد برای پاک کردن نجاست از روی آن هنگام نظافت چه کاری باید انجام دهیم؟

فرقی نمی‌کند خودتان قصد انجام این کار را داشته باشید یا بخواهید از یک نظافتچی ماهر کمک بگیرید. در هر حال باید فردی که قصد پاک کردن سرامیک و پارکت نجس را دارد به روش درست انجام کار آگاه باشد.

پاک کردن نجاست از روی پارکت

برای تمیز کردن نجاست از زمین و سرامیک و وسایلی که قابل جابجایی نیستند باید ابتدا جرم نجاست و عین نجاست را از بین ببریم.

برای آبکشی موکت چسبیده به زمین یا سرامیک و وسایلی که قابل حمل نیستند باید در وهله اول جرم نجاست و عین نجاست را از بین ببریم.

به یاد داشته باشید بعد از پاک کردن نجاست باید روتین نظافت هفتگی داشته باشید. مراحل تمیز کردن سرامیک در نظافت هفتگی بدین ترتیب است:

  1. ابتدا سرامیک ها را جارو کنید، جارو کردن باعث می‌شود گرد و غبار، خاک و سایر خرده‌های آشغال از روی سرامیک‌های کف برداشته شود.
  2. سپس سرامیک ها را با دستمال یا تی‌های پارچه‌ای پاک کنید. نیازی به استفاده از مواد شوینده نیست. با این کار کاشی‌های سرامیکی شما درخشان‌تر می شوند.
  3. با یک پارچه خشک بلافاصله آن را خشک کنید تا گردو غبارهای جدید روی مناطق مرطوب ننشیند و همچنین از خود در برابر لغزش محافظت کنید.
  4. هر چیزی که روی زمین می‌ریزد، را فورا پاک کنید؛ حتی آب.

در ادامه به این موضوع مهم می‌پردازیم که چگونه ادرار سگ و گربه را از روی مبل و یا فرش خانه پاک کنیم؟

برای پاک کردن نجاست از روی سرامیک و پارکت چه کارهایی انجام دهیم؟

برای پاک کردن نجاست از روی سرامیک آیت الله مکارم شیرازی در مرحله اول باید عین نجاست را با دستمال یا پارچه از روی سطح تمیز کنیم. پس از این مرحله برای رفع نجاست از سطح سرامیک یا پارکت به دو طریق می‌توانید نقطه نجس را آبکشی کنید.

  1. محل را با شلنگ آب بشویید و پس از آن، محل شسته شده را پاک کنید.
  2. محل نجاست را با آب قلیل بشویید و آب جدا شده از محل نجاست را با ابر یا پارچه جمع کنید.

بنا بر نظر مراجع تقلید تمیز کردن نجاست از روی زمین‌هایی با پوشش آجر فرش یا سنگ فرش که آب به راحتی در آن‌ها فرو نمی‌رود با آب قلیل کافی است. اما مقدار آب باید به اندازه‌ای باشد که جاری شود و جذب سطوح نشود.

اگر آبی که روی سطح ریخته‌اید از جایی به بیرون نفوذ نکند و در نقطه‌ای جمع شود باید آب جمع شده را با اسفنج یا پارچه تمیز کنید. بعد از تمیز کردن آب جمع شده از زمین، اگر دوباره در همان نقطه آبی ریخته شود زمین به طور کامل پاک می‌شود.

پاک کردن نجاست از روی سرامیک

اگر تشک تخت شما نجس شده است و نیاز به راهنمایی برای تطهیر آن دارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین روش برای شستن تشک تخت نجس را مطالعه کنید و روش درست این کار را یاد بگیرید.

پاک کردن پارکت از ادرار سگ و گربه

همانطور که می‌دانید جدا کردن قطعات کفپوش پارکت کار سختی است و به راحتی انجام نمی‌شود. بنابراین برای پاک کردن نجاست از روی سرامیک باید حوصله به خرج دهید و زمان بگذارید. برای تمیز کردن کفپوش از نجاست باید از آب قلیل استفاده کنید.

بهترین روش برای پاک کردن پارکت از نجاست ادرار سگ و گربه این است که محل نجس شده را با آب قلیل بشویید. طوری که آب ریخته شده در نقطه نجاست جمع شود. گاهی این کار به پارکت آسیب می‌زند و اگر جنس پارکت مرغوب نباشد باعث پوسیدگی آن خواهد شد.

در مرحله بعد باید با استفاده از پارچه یا اسفنج تمیز، آب جمع شده را تمیز کنید. یادتان باشد برای تمیز شدن کامل نجاست ادرار سگ و گربه از محل باید دو بار با آب شستشو دهید. در نتیجه برای کامل شدن شستشو، محل را با آب دو مرتبه بشویید.

پاک کردن نجاست از روی سرامیک و پارکت

در مرحله آخر باید روی سطح مورد نظر آب بریزید و با پارچه تمیز دیگری محل مورد نظر را آبکشی و خشک کنید. آب جمع شده در این مرحله، پاک نیست و باید احتیاط کنید روی جاهای دیگر ترشح نکند.

خود دستمال را باید بشویید تا تمیز شود و اگر زیادی خیس شد آن را آبکشی کنید و دوباره سطح را دستمال بکشید. اگر لازم است دوباره آب بریزید این کار را انجام دهید و مقدار آب باقیمانده را جمع کنید. بعد از این پروسه، محل مورد نظر پاک شده و هیچ مشکل شرعی ندارد.

شما می‌توانید برای انجام امور نظافتی منزل از نظافتچیان آچاره کمک بگیرید. برای مشاهده قیمت خدمات نظافت منزل آچاره کافی است سری به این سایت بزنید و با جستجوی خدمات نظافت منزل از قیمت نظافت منزل توسط نظافتچی خانم و آقا مطلع شوید.

جمع بندی

برای پاک کردن نجاست از روی سرامیک و پارکت باید در مرحله نخست عین نجاست را از بین ببریم. برای تمیز کردن پارکت و سرامیک از نجاست باید از آب قلیل استفاده کنید. سپس آب جمع شده را با اسفنج یا دستمال تمیز کنید و محل را خشک نمایید.

سوالات متداول

  1. اگر سرامیک و پارکت را طی بکشید نجاست آن برطرف می‌شود؟

خیر. با طی کشیدن، نجاست سرامیک و پارکت به طور کامل رفع نخواهد شد.

  1. آیا با یک بار آب ریختن، نجاست پارکت و سرامیک پاک می‌شود؟

بهتر است برای تمیز کردن نجاست سرامیک و پارکت دو بار روی محل آب بریزید. سپس آب جمع شده را با دستمال بگیرید.

  1. از چه آبی برای تمیز کردن نجاست سرامیک استفاده کنیم؟

برای پاک کردن نجاست از کفپوش سرامیک و پارکت بهتر است از آب قلیل استفاده شود.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 22, میانگین امتیاز: 3,77 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.