سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

امکان ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن برای جاماندگان فراهم شد

آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن به ۲۰۰ میلیون کاهش می‌یابد

رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران با تشریح جزئیات قیمت پیشنهادی انبوه‌سازان برای ساخت نهضت ملی مسکن، گفت: بر این اساس آورده متقاضیان به ۲۰۰ میلیون تومان کاهش می‌یابد.

به گزارش تصویر زندگی، ایرج رهبر در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به آغاز ساخت پروژه‌های طرح اقدام ملی در زمان حضور محمد اسلامی وزیر اسبق راه و شهرسازی، اظهار کرد: همان دوره بارها اعلام کردیم با توجه به تجربه مسکن مهر که گروه هدف ان متقاضیان کم‌توان بود در طرح اقدام ملی تجربه ما می‌گوید آورده متقاضیان زیاد است و آنها توان پرداخت این مبالغ را ندارند.

وی با اشاره به این‌که متقاضیان حداقل باید ۴۰۰ میلیون تومان آورده داشته باشند، ادامه داد: در طرح ملی مسکن نیز اعلام شده که متقاضیان در یک بازه مشخص باید اقساط ۴۰ میلیون تومانی پرداخت کنند. واقعیت آن است که اکثر متقاضیان این طرح توان پرداخت این آورده را ندارند.

وی افزود: بر این اساس با هدف ساخت پروژه‌ها و خانه‌دار کردن سریع مردم،‌ به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد دادیم از توان مالی بخش خصوصی در قبال سهم از پروژه استفاده شود.

رئیس انجمن انبوه‌سازان با بیان متاسفانه مسئولان قبلی وزارت راه یا اطلاعی از وضعیت متقاضیان نداشتند یا این‌که یا پیشنهاد ما را نمی پذیرفتند، اضافه کرد: خوشبختانه در دوره جدید وزارت راه و شهرسازی، وضعیت تغییر کرده است. اخیرا جلسه‌ای با وزیر راه داشتیم و پیشنهاد انبوه‌ سازان را تکرار و تاکید کردیم که مردم توان پرداخت اقساط آورده را ندارند.

رهبر بیان کرد: در این جلسه پیشنهاد استفاده از توان مالی بخش خصوصی را مطرح کردیم که آقای بذرپاش آنرا پذیرفت و تاکید کرد پیشنهاد خوبی است.

وی از دستور وزیر راه و شهرسازی برای بررسی پیشنهاد انبوه‌سازان خبر داد و گفت:‌ در رابطه با قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن نیز پیشنهاد ۷.۹ میلیون تومانی با احتساب شاخص تعدیل سه‌ ماهه سوم سال ۱۴۰۱ را برای هر مترمربع ارائه کرده‌ایم.

وی با اشاره به این‌که ساخت بخشی از واحدهای نهضت ملی مسکن آغاز شده است، اظهار کرد:‌ به‌عنوان مثال هزینه ساخت یک واحد ۱۰۰ متری حدود یک میلیارد تومان است. حدود ۳۰۰ میلیون از این مبلغ را وام پوشش می‌دهد و ۷۰۰ میلیون تومان دیگر را بایستی متقاضیان پرداخت کنند. بر اساس پیشنهاد انبوه‌ سازان ۵۰۰ میلیون تومان از این مبلغ را بخش خصوصی تامین می‌کند و متقاضیان ۲۰۰ میلیون تومان آورده خواهند داشت.


احتمال افزایش وام نهضت ملی مسکن به ۵۰۰ میلیون تومان

وزیر راه و شهرسازی گفت: انتظار می‌رود سقف وام نهضت ملی مسکن از ۳۵۰ به ۵۰۰ میلیون تومان و دوره بازپرداخت نیز افزایش یابد تا قدرت مالی ساخت و ساز بالاتر برود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  مهرداد بذرپاش در جلسه کمیته تخصصی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با موضوع پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساخت سالانه یک میلیون مسکن، اظهار کرد:‌ مسکن و شهرسازی و حمل‌ونقل دو حوزه اصلی برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است. این دو موضوع اگرچه اشتراکاتی دارند اما تلاش‌های متفاوتی می‌طلبند و تا کنون برای آن‌ها دو شورای حمل ونقل و مسکن تشکیل و به صورت هفتگی جلسه تشکیل می شود.

وی ادامه داد: کارهای ستادی و پشتیبانی در خصوص اجرای وعده ۴ ساله دولت، انجام شده است و مطالبه اصلی دولت این است که اجرای قانون جهش تولید مسکن به سرمنزل مقصود برسد.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات پیش‌رو به‌ویژه در بخش تأمین مالی و تورم، کار این بخش سخت‌تر شده است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص تأمین زمین و اراضی موردنیاز برای این هدف‌گذاری افزود: بخشی از زمین ها در مالکیت وزارتخانه و شهرهای جدید است اما مطابق قانون جهش تولید مسکن سند بخش دیگر بایستی به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود.

بذرپاش با تأکید بر این‌که کار حوزه مسکن در چند بخش انجام می‌شود، گفت: بیش از ۲۰۰ هزار مسکن مهر نیمه تمام باقی مانده که درصد پیشرفت‌های مختلف دارد و تعدادی از آن ها تا پایان سال از طریق منابع صندوق ملی مسکن تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به شهر جدید پرند خاطرنشان کرد: یکی از بحران‌های موجود، مسکن‌هایی است که مردم وجه آن را پرداخت کرده اما هنوز تحویل نگرفته اند؛ این درحالی است که منابع آن صرف زیرساخت‌ها شده، بنابراین تأمین منابع را به‌صورت واریز ۱۰ همت به صندوق ملی مسکن می‌طلبد تا بخشی از آن برای مسکن مهر و بخش دیگر برای ما به تفاوت و جبران کسری سود بانک‌ها صرف شود که در این راستا تکمیل مسکن‌های بالای ۶۰ درصد پیشرفت ساخت، در دستور کار است.

وی با بیان این‌که اصلی‌ترین تمرکز وزارت راه و شهرسازی روی بافت‌های فرسوده و ناپایدار است، گفت: این اقدام علاوه بر تولید مسکن، کشور را از مخاطرات بافت فرسوده نجات می‌دهد و تولید و ایمن سازی آن حائز اهمیت است. در بخش نوسازی بافت فرسوده طرح‌های انگیزشی و بسته های تشویقی طراحی شده که با استقبال مردم مواجه شده است و نتیجه قابل قبول داشته است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به خودمالکی‌ها و ساخت و ساز از سوی مردم اعلام کرد: فرآیند ساخت و ساز شخصی در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است، اما با راهبرد طرح‌های تشویقی گوناگون که از سوی معاونت شهرسازی درحال اقدام است، روند ساخت مسکن سرعت می‌گیرد.

بذرپاش با اشاره به بخش واگذاری زمین و ساخت واحد مسکونی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن،  تصریح کرد: در شهرهای با جمعیت کم‌تر از ۲۵ هزار نفر جمعیت، زمین ۲۵۰ متری و در روستاها زمین ۵۰۰ متری داده می‌شود که این متراژ بسته به شرایط قابل تغییر است. از سوی دیگر با ارائه تسهیلات بانکی، ساخت و ساز تقویت و افزایش خواهد یافت و انتظار می‌رود سقف وام از ۳۵۰ میلیون تومان تا ۵۰۰ میلیون اضافه و زمان بازپرداخت نیز اضافه شود تا قدرت مالی بالاتری به اشخاص برای ساخت و ساز داده شود.

بذرپاش در ادامه به توافق با دستگاه‌هایی که در خصوص ساخت مسکن ایفای نقش می‌کنند، اشاره کرد و گفت: کارهای نهادی با دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های بزرگ در راستای تأمین مسکن کارکنان زیرمجموعه خود انجام شده است تا علاوه بر تحقق هدف دولت در حوزه مسکن، این سازمان‌ها به‌عنوان محرک‌های اصلی ساخت مسکن وارد عمل شوند.


جاماندگان مسکن ملی ثبت نام کنند

(۱۴۰۱/۰۸/۰۳) سایت نهضت ملی مسکن برای جاماندگان باز شده است و متقاضیان مسکن ملی می‌توانند در این سایت ثبت نام کنند.

نصیر حیدری با اشاره به بازگشایی سایت نهضت ملی مسکن برای ثبت‌نام جاماندگان مسکن از بین جامعه هدف بهزیستی، اظهار کرد: برای مدتی سایت ثبت‌نام متقاضیان نهضت ملی مسکن بسته شده بود، اما مجددا سامانه در شهرهایی که هنوز دارای ظرفیت ثبت‌نام است باز شده تا متقاضیان به صورت الکترونیکی ثبت‌نام و مدارک و مستندات لازم را بارگذاری کنند.

به گزارش خبرآنلاین، وی با بیان اینکه از مهرماه سامانه برای شهرهایی که دارای ظرفیت برای ثبت‌نام است، باز شده و به محض تکمیل شدن ظرفیت در هر شهر بسته خواهد شد، خاطرنشان کرد: در شهرهایی که ظرفیت ثبت نام تکمیل شده باشد، امکان ثبت‌نام وجود ندارد.

رئیس دبیرخانه ستاد مسکن و ازدواج سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: هر متقاضی باید در استان مربوطه خود ثبت‌نام کند، زیرا هر مددجو در استانی که دارای پرونده مددجویی است امکان دریافت کمک بلاعوض را دارد.

به گفته حیدری، براساس آخرین به روزرسانی تاکنون بالغ بر ۱۰۲ هزار خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که در گام بعدی وزارت راه و شهرسازی شرایط این خانواده‌ها را بررسی کرده و خانواده‌هایی که قبلا از طرح‌های قدیمی مسکن مهر یا تسهیلات ارزان قیمت مسکن برخوردار نشده باشند فرم (ج) سبز دریافت می‌کنند اما کسانی که قبلا از این تسهیلات استفاده یا کمک بلاعوض دریافت کرده‌اند فرم برای آنها قرمز خواهد شد.


مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار کرد: امکان ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن برای جاماندگان مرحله اول، فراهم شد.

وحید داعی، امروز چهارشنبه ۶ مهر گفت: بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی امکان ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن برای تمامی شهرهای استان خراسان جنوبی فراهم شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس saman.mrud.ir برای ثبت‌نام اقدام کنند؛ در مجموع ۷۳ هزار و ۸۱۴ نفر در خراسان جنوبی در مرحله اول برای بهره‌مندی از طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند که ۵۵ هزار و ۶۶۳ نفر حائز شرایط شدند و از این تعداد تاکنون ۳۲ هزار و ۷۶ نفر تأیید نهایی شده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: ۱۷ هزار و ۳۲۰ نفر از افراد تأیید شده، تا کنون افتتاح حساب کرده‌اند که ۶ هزار و ۵۶۴ نفر در نوبت تخصیص زمین هستند؛ ۱۰ هزار و ۸۹۱ نفر متقاضی دارای آورده بالای ۴۰ میلیون تومان در مرحله تخصیص و افتتاح حساب هستند.

داعی با اشاره به تأمین ۳۰ هزار و ۸۸۹ قطعه زمین در نهضت ملی مسکن استان تا کنون، گفت: در مجموع ۷۲ هزار و ۵۹۵ نفر از مجموع ثبت نام شدگان مرحله اول، تعیین تکلیف شده‌اند.

وی افزود: ساخت سه هزار و ۴۰۳ واحد آغاز شده و ۱۵ هزار و ۹۰۵ نفر قراردادهای ساخت خود به صورت قرارداد با سازنده و یا مشارکت مدنی منعقد کرده‌ و ۳ هزار و ۸۱۹ واحد موفق به اخذ پروانه ساختمانی شده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تصریح کرد: همچنین ۶۳۸۲ واحد در مرحله فونداسیون، ۲ هزار و ۷۲۰ واحد در مرحله اسکلت و سقف، ۸۰۸ واحد دارای سفت کاری، ۳۵۵ واحد دارای نازک کاری و ۲۲۰ واحد در مرحله پایانی است.

داعی یادآور شد: از مجموع متقاضیانی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند؛ ۵ هزار و ۳۷۵ نفر مرد مجرد ۲۳ تا ۴۵ سال، ۳ هزار و ۹۸ نفر زن مجرد بالای ۳۵ سال، ۱۴۸ نفر مرد مجرد بالای ۴۵ سال و هزار و ۶۸۷ نفر مشمول قانون جوانی جمعیت متقاضیان دارای سه فرزند به بالا هستند.


مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران: متقاضیان نهضت ملی مسکن پس از دریافت پیامک، به بانک مسکن مراجعه کنند.محبت خواه گفت : متقاضیان بعد از مراجعه به بانک و کسب اطمینان از صحت اطلاعات ارسالی پیامک، نسبت به واریز آورده اولیه اقدام کنند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرد: متقاضیان تایید شده نهایی نهضت ملی مسکن استان تهران که برای آن‌ها پیامک واریز وجه ارسال شده است، می‌توانند به نزدیک‌ترین شعبه بانک مسکن مراجعه کنند.

آقای  محبت خواه افزود: متقاضیان مسکن ملی که تشکیل پرونده داده و در حال حاضر پیامک افتتاح حساب دریافت کرده اند، بعد از مراجعه به شعبه بانک مسکن محل زندگی خود و کسب اطمینان از صحت اطلاعات ارسالی پیامک، نسبت به واریز وجه اولیه یا همان آورده اولیه به مبلغ ۴۰ میلیون تومان به حساب مسدودی خود اقدام کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: حساب‌های مسدودی تنها قابلیت برداشت برای شهر‌های جدید، بنیاد مسکن و اداره کل راه و شهرسازی استان تهران را دارند.


به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس، وزارت راه و شهرسازی از ظرفیت قانون تولید و عرضه مسکن استفاده نکرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: مدیران باقی‌مانده از دولت قبل دلیل تداوم مشکلات بخش مسکن هستند.

به نقل از تسنیم، محمدرضا رضایی‌کوچی یادآوری شد: در دولت قبل هشدار دادیم مسیر تعریف شده برای مسکن به‌زودی این بخش را دچار بحران می‌کند و با قیمت‌های سرسام‌آور مواجه خواهیم شد.

رضایی‌کوچی اظهار کرد: وزیر وقت راه و شهرسازی اعتقاد داشت در کشور کمبود مسکن نداریم و توزیع آن مناسب نیست.

وی بیان کرد: وزیر اسبق راه و شهرسازی می‌گفت در تهران یک میلیون واحد خانه خالی داریم و در شهرستان‌ها خانه خالی نداریم. این درحالی بود که هم در تهران و هم شهرستان‌ها خانه خالی داشتیم، اما این خانه‌ها، واحدهای لوکس بود و به درد اقشار هدف جامعه (متوسط به پایین) نمی‌خورد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: اما وزیر وقت تشخیص این را نداشت که واحدهای خالی در تهران جامعه هدف را پوشش نمی‌دهد.

محمدرضا رضایی‌کوچی بیان کرد: حدود ۸ ماه است که قانون جهش تولید و عرضه مسکن ابلاغ شده است، اما در اجرا دوستان ما دچار مشکل شده‌اند. ساخت ۴میلیون مسکن یک مگاپروژه است. در مسکن مهر ما ۲میلیون واحد مسکونی را ساختیم. برای مسکن مهر ۵۰هزار میلیارد تومان منابع بانک مرکزی هزینه شد. امروز می‌خواهیم ۴میلیون مسکن بسازیم.

برای ساخت مسکن ابزارهای قانونی داریم

رضایی‌کوچی تاکید کرد: باید منابع مالی متناسب با ساخت سالانه یک میلیون مسکن باشد. ضمن اینکه زمین مورد نیاز برای ساخت واحدها نیز با استفاده از ابزار قانون در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

وی گفت: وزارت راه و شهرسازی از ظرفیت قانونی استفاده نکرده است. چند روز قبل وزیر راه و رئیس سازمان برنامه و بودجه را دیدم و از وزیر پرسیدم -برای تامین زمین- چه کردید، پاسخ داد که رئیس‌جمهور به وزیر اقتصاد گفته همه زمین‌های دولتی را به وزارت راه واگذار کنند.

گفتم که نیازی به دستور رئیس‌جمهوری نیست چراکه قانون را داریم. دستگاه قضایی مسئول اجرای قانون است، اگر دستگاهی قانون را اجرا نمی‌کند با رئیس قوه قضاییه مکاتبه کنید.

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: به دلیل عدم واگذاری زمین‌های دولتی به وزارت راه، این وزارتخانه می‌آید زمین‌های حاشیه شهرها را به شهر الحاق می‌کند. زمین‌هایی که به آب، برق، جاده دسترسی و… ندارند.

محمدرضا رضایی‌کوچی اظهار کرد: با وجود قانون مترقی تولید مسکن اما در بدنه شاهد عدم اجرا هستیم. اراده اجرا وجود ندارد. وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه تغییر کرده‌اند. رئیس بانک مرکزی نیز تغییر کرده است. در وزارت راه و شهرسازی نیز یک معاون داریم که در آستانه تغییر است و چندین بار به وزیر راه و شهرسازی گفته‌ام این بخش را سروسامان بدهد.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 7, میانگین امتیاز: 3,29 از 5)
Loading...