شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

وردپرس را با همیاروردپرس بشناسید

احتمالا تا به امروز بارها و بارها کلمه‌ی وردپرس را شنیده‌اید. طراحان سایت و توسعه دهندگان زیادی در سراسر دنیا از وردپرس و مزایای آن استفاده میکنند و آثار خارق العاده‌ای می‌سازند. اگر شما نیز مشتاق هستید که بدانید وردپرس چیست تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله قصد داریم تا ضمن آموزش وردپرس به مزایای آن و محیط آن بپردازیم.

بعد از مطالعه‌ی این مقاله میتوانید با استفاده از آموزش‌های داده شده، به راحتی وردپرس را نصب و از امکانات مختلف آن استفاده کنید و وب‌سایت خودتان را طراحی کنید.

وردپرس چیست؟

به طور کلی دو روش برای ساخت وب‌سایت وجود دارد. اولین روش این است که شما به صورت اختصاصی و با کدنویسی وب‌سایتتان را طراحی کنید. روش دوم نیز با استفاده از سایت سازها و یا سیستم‌های مدیریت محتوا وب‌سایت مورد نظرتان را بسازید.

وردپرس یک CMS یا همان سیستم مدیریت محتوای open source تحت وب است که با زبان PHP برنامه‌ نویسی شده و به صورت رایگان در اختیار کاربران و طراحان قرار داده شده است. با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا هر شخصی میتواند به طراحی وب‌سایت بپردازد. البته لازم یه ذکر است که به دلیل open source بودن این سیستم، در صورت لزوم امکان سفارشی سازی آن نیز وجود دارد و در طراحی کردن شما محدود نیستید.

به دلیل وجود امکانات فراوانی که دارد حتی اگر در این حوزه مبتدی باشید میتوانید تنها با نصب چند افزونه و قالب که در ادامه‌ی آموزش وردپرس برایتان توضیح میدهم، به راحتی و حتی بدون نوشتن یک خط کد وب سایت مورد نظرتان را طراحی کنید.

برای استفاده از وردپرس در ابتدا باید آن را از وب‌سایت https://wordpress.org دانلود کنید و بر روی هاست یا همان سرور میزبان مورد نظرتان نصب کنید. نحوه نصب وردپرس بر روی هاست را نیز در ادامه برایتان توضیح داده‌ایم. بعد از اینکه وردپرس را نصب کردید تنها کافی است تا با انتخاب قالب‌های آماده‌ای که در آن قرار دارد و نصب چند افزونه مورد نیاز، به راحتی تنها با تغییر و جابه‌جایی المان‌ها وب‌سایت خودتان را بسازید.

تاریخچه وردپرس

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین بار در تاریخ چه کسی این سیستم را معرفی و استفاده کرد. در سال ۲۰۰۳ میلادی بود که فردی به نام مت چارلز مولنوگ که یک توسعه دهنده بود تصمیم به ساخت یک سیستم قدرتمند به نام وردپرس گرفت.

ساخت این پروژه یک سال به طول انجامید و بالاخره در سال ۲۰۰۴ میلادی مت چارلز مولنوگ پروژه ساخت وردپرس را تمام کرد. در همان سال شرکت سی نت به او در خواست همکاری داد و مت چارلز مولنوگ به عنوان توسعه‌دهنده وردپرس در این شرکت مشغول به کار شد.

آموزش نصب وردپرس بر روی هاست

به طور معمول اکثر افراد وردپرس را بر روی دو نوع هاست نصب و استفاده میکنند. در این بخش از آموزش وردپرس به نصب وردپرس بر روی لوکال و هاست میپردازیم.

نصب وردپرس بر روی لوکال هاست

لوکال هاست برای زمانی مناسب است که میخواهید وردپرس را بر روی کامپیوتر شخصی خودتان نصب کنید. در اولین قدم اگر کاربر سیستم عامل ویندوز هستید باید نرم افزار XAMPP و اگر کاربر سیستم عامل مک هستید باید نرم افزار MAMP را نصب کنید.

به کمک این نرم افزارها میتوانید وردپرس را در کامپیوتر خودتان اجرا کنید. استفاده از این نوع هاست را بیشتر برای زمانی که میخواهید شروع به طراحی سایت کنید پیشنهاد میشود و اگر میخواهید بعد از اتمام طراحی وب‌سایتتان را به اصطلاح آنلاین کنید و به دید عموم بگذارید باید از روش زیر استفاده کنید.

نصب وردپرس بر روی هاست

اگر قصد دارید وب‌سایت خودتان را بر روی دامنه و هاست اصلی نصب کنید، باید در ابتدا یک هاست مناسب و مطمئن خریداری کنید. شرکت‌ها و تیم‌های مختلفی وجود دارند که پلن‌های مناسبی را برای خدمات دهید اراده میکنند. اما هنگام خرید هاست به این موضوع دقت کنید که یک هاست لینوکسی خریداری کنید.

دلیل آنها این است که هاست‌های لینوکسی سازگاری بهتری با وردپرس دارند. همچنین پیشنهاد میکنیم تا از هاست لینوکس با کنترل پنل، سی پنل استفاده کنید. البته که کنترل پنل دایرکت ادمین نیز وجود دارد اما سی پنل سازگاری بیشتری با افزونه‌ها و قال‌های وردپرس دارد، همچنین از فضای کاربری بهتری برخوردار است.

داشبورد وردپرس

در این قسمت از آموزش وردپرس به معرفی داشبورد این سیستم میپردازیم. داشبور وردپرس یک پنل مدیریتی بسیار قدرتمند است که امکانات زیادی را در خود جای داده است برخی از این امکانات عبارت‌اند از:

  • نوشته‌ها:

برای نوشتن پست‌ها به بخش باید مراجعه کنید.

  • رسانه:

در این قسمت میتوانید فایل‌های چندرسانه‌ای خودتان را ایمپورت کنید.

  • برگه‌ها:

صفحات وب‌سایت شما در این بخش قرار دارد و از اینجا میتوانید آنها را ویرایش و مدیریت کنید.

  • دیدگاه‌ها:

نظرات و کامنت‌هایی که کاربران در وب‌سایت شما میگذارند در این قسمت نمایش داده میشوند و از این بخش میتوانید به آنها پاسخ داده و یا حذف کنید.

  • نمایش:

این قسمت از پنل اهمیت زیادی دارد زیرا در این قسمت میتوانید قالب نصب شده بر روی وردپرس را مشاهده و برسی کنید. به سفارشی سازی وردپرس بپردازید و کدهای موردنظرتان را در این قسمت قرار دهید. با استفاده از ابزارک‌ها سایدبارهایی در وب‌سایت طراحی کنید. همچنین منوهای سایت را مدیریت کنید.

  • افزونه‌ها:

در این قسمت میتوانید به مخزن وردپرس دسترسی داشته باشید و انواع افزونه‌های مورد نیاز خودتان را نصب کنید که در ادامه نحوه نصب را برایتان توضیح میدهیم.

  • کاربران:

در این قسمت میتوانید تمام کاربرانی که در سایت شما فعالیت میکنند را مشاهده کنید و به آنها دسترسی‌های مختلف مانند، ادمین، نویسنده، ویرایشگر و مدیریت بدهید. افراد طبق نقش‌هایی که دارند میتوانند فعالیت‌های مختلفی زیر نظر مدیر سایت انجام دهند.

  • ابزارها:

مهم‌ترین قسمتی که در این بخش قرار دارد امکان درون‌ریزی و برون‌بری کردن فایل‌ها است.

  • تنظیمات:

در این قسمت تنظیمات وردپرس قرار دارد. تنظیماتی از قبیل، مدیریت لینک‌های سایت، ایمیل مدیریت، زمان و تاریخ‌، زبان سایت، تعداد نوشته‌های قابل نمایش، تنظیمات دیدگاه‌ها، تنظیمات رسانه و غیره وجود دارد.

آموزش نصب افزونه در وردپرس

قطعا تا به امروز نام‌های ووکامرس و یواست سئو را شنیده‌اید، این‌ها افزونه‌هایی هستند که بر روی وردپرس نصب میشوند و دسترسی‌ها و امکانات مختلفی را در اختیار شما قرار میدهید. استفاده از وردپرس به صورت خام، همانند یک پیتزا است که باید از اول تمام اجزای آن را تهیه کنید و آن را درست کنید.

اما قالب‌ها و افزونه‌ها همانند پیتزاهای نیمه آماده‌ای هستند که در بازار وجود‌ دارند و تنها کافی است المان ‌های آنها را جابه‌جا کنید و به طرح دلخواهتان برسید. به عنوان مثال شما برای ثبت‌نام در سایت، درگاه پرداخت بانکی و غیره به افزونه‌ها نیاز دارید.

در مورد قالب‌های وردپرس نیز باید این موضوع را بدانید که در مخزن وردپرس قالب‌های آماده رایگان زیادی وجود دارد که میتوانید تنها با فشرده دکمه دانلود، آنها را نصب کنید. اما اکثر این قالب‌ها ساده هستند و برای مثال اگر شما قصد راه‌اندازی یک وب‌سایت فروشگاهی با امکانات کاربردی زیادی را دارید، بهتر است به دنبال قالب‌های قوی‌تری باشید.

در حال حاضر فروشگاهای زیادی وجود دارند که انواع قالب‌ها و افزونه‌های کاربردی وردپرس را ارائه میکنند. با یک جستجوی ساده میتوانید از خدمات آنها بهره‌مند شوید. افزونه‌های وردپرس بسیار متنوع هستنند اما به صورت کلی در چند دسته‌ی اصلی قرار میگیرند که عبارت‌اند از:

  • افزونه‌های صفحه ساز
  • افزونه‌های امنیتی
  • افزونه‌های فروشگاه ساز
  • افزونه‌های سرعت وبسایت
  • افزونه‌های پشتیبانی
  • افزونه‌های سئو و بهینه سازی

برای نصب افزونه از داشبورد وردپرس وارد بخش افزونه‌ها میشوید. در این قسمت اگر افزونه‌ای بر روی قالب شما فعال باشد در این بخش نمایش داده میشود. بر روی “افزودن” کلیک کنید. در این صفحه لیستی از کاربردی‌ترین و متداول‌ترین افزونه‌ها را مشاهده میکنید. در باکس جستجو نام افزونه مورد نظر خود را تایپ کنید و اینتر را بزنید سپس افزونه را نصب کنید.

افزونه‌های صفحه‌ساز محبوب وردپرس

یک موضوع در مورد افزونه‌های صفحه‌ساز وجود دارد آن هم این است که همیشه در بین طراحان اختلاف نظر وجود دارد که کدام صفحه ‌ساز بهتر ؟!

صفحه‌سازهای متنوعی برای وردپرس وجود دارد اما در بین این صفحه‌سازها همیشه دو نام ویژوال کامپوزر” و المنتور میدرخشد. این دو جز کاربردی‌ترین افزونه‌های صفحه ساز هستند. هر دوی اینها محیطی جذاب دارند و تنها کافی است با کشیدن و رها کردن ماژول‌ها و جابه‌جایی آنها ساختار صفحات سایتتان را بسازید، به همین راحتی!

این موضوع را نیز به یاد داشته باشید که همیشه باید از آپدیت بودن وردپرس، قالب‌ها و افزونه‌هایتان اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت دچار ایجاد اشکال در نمایش و عملکرد سایت میشود.

نتیجه گیری

بعد از اینکه آموزش وردپرس را مشاهده کردید و کار کردن با وردپرس را آموختید، شاید دلتان بخواهد یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید و مشغول به فروش محصول یا خدمتی شوید. برای این منظور باید از یک افزونه قدرتمند به نام ووکامرس کمک بگیرید. در این کتاب ارزشمند در حوزه آموزش ووکامرس، هرچه که برای نصب و راه‌اندازی و مدیریت فروشگاه اینترنتی وردپرس یعنی ووکامرس بر روی کامپیوتر شخصی یا بر روی سایت خود نیاز دارید (راه اندازی فروشگاه، تنظیم فروشگاه، افزودن محصول، قیمت گذاری، درگاه های بانکی ایرانی و …) به صورت تصویری و کاملا استاندارد بیان شده است.

برگرفته از مجله خبری همیاروردپرس https://www.hamyarwp.com

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 1, میانگین امتیاز: 1,00 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.