پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

آغاز واگذاری سهام صندوق ذخیره فرهنگیان به معلمان

اولین مرحله واگذاری سهام مالکانه به اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه صندوق ذخیره فرهنگیان با تشریح دلایل واگذاری سهام به بازنشستگان عضو اعلام کرد: مطابق اساسنامه موسسه، تسویه حساب با اعضا باید در زمان بازنشستگی صورت پذیرد و در اولین گام اجرای طرح ارزش مالکانه، سهام شرکت‌ها به اعضای بازنشسته واگذار می‌شود.

حمید باقرنژاد در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: فرهنگیان مطمئن باشند حقوق تمامی اعضای بازنشسته و شاغل محفوظ خواهد بود و از هر شرکت تابعه موسسه به همه اعضاء، سهام تخصیص می‌یابد.

وی افزود: تخصیص و واگذاری ارزش مالکانه به اعضاء، به میزان سهم هر یک از آنها  از ارزش مالکانه محاسبه و مطابق با اساسنامه هنگام تسویه حساب با اعضاء در زمان بازنشستگی به آنان تعلق می‌گیرد و سهام شاغلان نزد موسسه صیانت می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه در گام عملیاتی اولیه، بازنشستگانی که تا  ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ بازنشستگی آنها به مؤسسه اعلام شده است مشمول این طرح می‌شوند گفت: با توجه به اینکه فرمول محاسبه نسبت سهم هر یک از اعضاء از ارزش مالکانه به نحوی است که در هر زمان امکان محاسبه و تعیین میزان ارزش سهم هر فرد از ارزش مالکانه را فراهم می‌کند، امکان محاسبه ارزش مالکانه در هر دوره زمانی پس از بازنشستگی که مطلوبیت بهتری برای فرهنگیان داشته باشد، وجود دارد.

باقرنژاد درباره بهترین روش عرضه سهام یا تحویل ریالی آن به بازنشستگان اظهار کرد: برای مشخص شدن نحوه تعیین این سهام، تقویم و تحویل ابرپروژه ارزش مالکانه، از سال گذشته کارگروه‌های تخصصی با حضور متخصصین و نخبگان اقتصادی، مالی و بازار سرمایه کشور در مؤسسه شکل گرفت.

وی ادامه داد: بالغ بر ۱۸۰۰ نفر – ساعت جلسات کارشناسی برگزار شد و پس از آن ۱۱ راهکار مختلف مطرح و مزایا و معایب هر یک از راهکارها بررسی و به دقت ارزیابی  شد. بر اساس نتایج جلسات مذکور، روش ترکیبی و اقتضایی به عنوان بهترین و عادلانه‌ترین روش برای تخصیص ارزش مالکانه به اعضاء شناخته شد که نسبت به سایر روش‌های موجود از مزایای بیشتری برخوردار است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اینکه با اطمینان می‌توان گفت تمامی راهکارهای در دسترس برای واگذاری ارزش مالکانه به دقت و از ابعاد مختلف بررسی شده‌اند و راهکاری با کمترین تبعات منفی و بیشترین منافع برای اعضاء انتخاب شده است، سازوکار در نظر گرفته شده برای مدیریت عملیات ثبت حسابداری و دفاتر مالی را تشریح کرد و گفت: جلسات متعددی با حضور حسابرس مستقل موسسه و حسابرسان هلدینگ‌های تابعه به همراه معاونان اداری و مالی و مدیران مالی موسسه و همچنین مدیر عامل برای نحوه ضبط و ثبت مگاپروژه ارزش مالکانه برگزار و بنا شد در دو بعد ثبت در دفاتر قانونی موسسه و هلدینگ‌های تابعه با نگاه اینکه کمترین بار مالیاتی و آسیب همچنین صیانت از اموال و دارایی معلمان مورد توجه باشد، این عملیات صورت گیرد.

باقرنژاد در پاسخ به اینکه چه سازوکاری برای مدیریت سهام بیمه معلم در موعد زمانی تحویل سهام به بازنشستگان و احتمال ایجاد صف فروش و ریزش قیمت سهم در نظر گرفته شده است؟ گفت: توصیه می‌شود فرهنگیان در حوزه بورسی اطلاعات خود را ارتقاء دهند. در سایت مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان هم آموزش‌هایی را برای این منظور در نظر گرفته‌ایم، علاوه بر آن تدابیری نظیر سبدگردانی از سوی مؤسسه اندیشیده شده است تا اموال فرهنگیان در مؤسسه با تهدیدی مواجه نباشد.

دبیر کارگروه ارزش مالکانه اضافه کرد: فرهنگیان در روزهای اولیه واگذاری سهام از هیجانات بازار در خرید و فروش دوری کنند تا سودجویان فرصت سوءاستفاده نداشته باشند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه صندوق ذخیره فرهنگیان تاکید کرد: مدیریت و مالکیت سهام واگذار شده به فرهنگیان کاملا در اختیار معلمان است و از روزی که به آنان واگذار می شود قابلیت نقد شوندگی دارد هرچند که توصیه می‌کنیم فرهنگیان به منظور جلوگیری از سوءاستفاده از سفته بازها در بازار سرمایه از ایجاد صف فروش خودداری کنند و با دید بازتری کار را انجام دهند.

باقرنژاد درباره زمان واگذاری این سهام گفت: با تلاش‌های صورت پذیرفته، واگذاری سهام مراحل کارشناسی، ارزیابی و شناسایی شرکت‌های قابل واگذاری را طی کرده است و به‌زودی از اولین مرحله از این واگذاری رونمایی خواهد شد.  طبق برنامه ریزی به‌عمل آمده تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ اولین مرحله واگذاری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برای این منظور، ابتدا ارزش روز تمامی ورودی‌های هر یک از اعضاء (واریزی فرد، واریزی دولت، سود حسابداری متعلقه)، بر اساس فرمول‌های معتبر و دقیق مالی محاسبه می‌شود؛ سپس نسبت سهم هر فرد، از تقسیم ارزش روز ورودی‌های وی بر مجموع ارزش روز ورودی‌های تمامی اعضاء به دست می‌آید. پس از محاسبۀ نسبت سهم هر فرد، این نسبت در میزان سهامی که در هر مرحله به اعضاء واگذار می‌گردد، ضرب می‌شود و بر اساس آن میزان سهام قابل واگذاری به هر یک از اعضاء تعیین می‌شود. بنابراین لازم است فرهنگیان عضو، ‌از مقایسه میزان سهام اختصاص یافته با یکدیگر خودداری کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه صندوق ذخیره فرهنگیان اجرای طرح ارزش مالکانه را تدریجی و مرحله‌ای دانست و گفت: اجرای طرح واگذاری سهام مرحله‌ای و تدریجی خواهد بود و با شناسایی شرکت‌های دارای قابلیت ورود به بورس به تدریج و طی حدود دو سال تمام سهام متعلقه به بازنشستگان به آنها واگذار خواهد شد. دارا بودن کد بورسی شرط لازم واگذاری سهام به بازنشستگان است و از اعضای صندوق تقاضا داریم جهت تسریع در روند واگذاری سهام هر چه سریع‌تر نسبت به دریافت کد بورسی و ثبت آن در سایت صندوق ذخیره اقدام کنند.


نحوه واگذاری سهام به فرهنگیان بازنشسته عضو صندوق

(۱۴۰۲/۰۲/۰۹) معاون برنامه‌ریزی صندوق ذخیره فرهنگیان جزئیات واگذاری سهام به فرهنگیان و مزایای این سهام را بیان کرد.
حمید باقرنژاد معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب و کار صندوق ذخیره فرهنگیان درباره جزئیات طرح ارزش مالکانه و واگذاری سهام به فرهنگیان با اشاره به اینکه این فرآیند در سه مرحله تعیین، تقویم و تحویل ارزش مالکانه مورد توجه قرار گرفته است گفت: در حال حاضر که فرایند محاسبات به پایان رسیده و جمع‌آوری اطلاعات کد بورسی فرهنگیان در حال تکمیل است، ما

در مرحله نخست تحویل سهام به فرهنگیان قرار داریم.

وی ادامه داد: نحوه تعیین، تقویم و تحویل ارزش مالکانه به فرهنگیان از روش‌های گوناگون با حضور صاحب‌نظران و استادان حوزه‌های مالی و بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که فرایند مذکور از طریق روش ترکیبی و اقتضایی ورود شرکت‌های مؤسسه و سپس هلدینگ‌های تخصصی به بورس بهترین مسیر است.
دبیر کارگروه ارزش مالکانه با تاکید بر اینکه طبق اساسنامه ارزش افزوده به تمام اعضای صندوق تعلق می‌گیرد، اضافه کرد: بر این اساس تمام افراد اعم از شاغلان، بازنشستگان، افراد انصرافی و فوتی و … از ارزش مالکانه بهره‌مند می‌شوند؛ ولی در این مرحله تمام شرکت‌های منتخب فقط به بازنشستگان قبل از ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ تعلق می‌گیرد.

عضو هیأت مدیره مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه برای اطلاع‌رسانی به فرهنگیان بازنشسته مشمول طرح مزبور، بانک اطلاعاتی از طریق اطلاعات ثبت شده در مؤسسه همچنین معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، بانک صادرات دریافت شده است، گفت: از هر دستگاه دیگری هم که اطلاعات بازنشستگان را داشته باشند، در حال رایزنی برای دریافت اطلاعات هستیم تا علاوه بر اطلاع‌رسانی‌های انجام شده، این روند تا ثبت کامل کد بورسی تمام مشمولان انجام شود.

توزیع سود سالیانه اعضای بازنشسته تا پایان هفته

عضو هیئت مدیره مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اینکه از میان حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار عضو مؤسسه، نزدیک به ۸۵۰ هزار بازنشسته داریم که در گام اول طرح، سهام ارزش مالکانه به آنان تحویل می‌شود، بیان کرد: برای اینکه این روش دقیق‌تر باشد ابتدا در این هفته سود سالیانه سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ بین اعضای محترم مؤسسه توزیع نقدی می‌شود و بعد از آن تخصیص سهام آنها انجام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب و کار مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان تاکید کرد: سود سالیانه مؤسسه برای سایر اعضا که شاغل هستند هم طی این هفته در حساب آنها قرار می‌گیرد.

تاکید بر ارتقای دانش بورسی فرهنگیان

عضو هیئت مدیره مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان تاکید کرد: از گذشته تاکنون برای محاسبه ارزش مالکانه و در دوران مدیریتی گوناگون زحماتی بسیاری کشیده شده و در حال حاضر که این فرایند عملیاتی شده است، به تدریج پیش می‌رود و فرهنگیان در حال حاضر بخشی از کل ارزش مالکانه را دریافت می‌کنند؛ اما در مراحل بعدی این روند تکمیل خواهد شد و با بورسی شدن دیگر شرکت‌ها سهام آن هم واگذار می‌شود و در آینده نزدیک سهم ارزش مالکانه همراه با سهم الشرکه به اعضای بازنشسته واگذار می‌شود.

وی با تاکید بر ارتقای دانش بورسی فرهنگیان اظهار کرد: فرهنگیان معزز به نحوی مدیریت سهام خود را داشته باشند و هیجانی وارد بازار خرید و فروش نشوند چراکه این روند می‌تواند در از بین رفتن اصل دارایی فرهنگیان در مؤسسه صندوق ذخیره اثرگذار باشد و در این زمینه فرایندهای کنترلی نظیر سبدگردانی ایجاد گردید، اما فرهنگیان هم به عنوان صاحب سهام از دارایی خود مراقبت کنند.

واگذاری سهام صندوق ذخیره فرهنگیان

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در اردیبهشت، بخشی از سهام یکی از شرکت‌های بورسی موسسه به اعضای بازنشسته صندوق واگذار می‌شود.

حمیدرضا نجف‌پور کردی مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان درباره طرح ارزش مالکانه، گفت: یکی از وعده‌هایی که ما به فرهنگیان عزیز عضو موسسه دادیم این بود که ارزش دارایی‌های آنان را که حدود ۲۸ سال نزد صندوق ذخیره است تعیین کرده و در فرآیندی که اصطلاحا طرح «ارزش مالکانه» نام دارد به آن‌ها تقدیم کنیم.

نجف‌پور کردی با اشاره به اینکه این فرآیند سه گام اساسی داشت، افزود: گام اول که در سال گذشته برداشته شد مدل‌سازی طرح به روش‌های علمی بود که چند ماهی به طول انجامید. گام دوم فرآیند صحه‌گذاری و طی مراحل قانونی و تصویب آن در هیئت مدیره و هیئت امناء موسسه بود که انجام شد و حدود چهار ماه است که فرایند اجرای این طرح در حال انجام است؛ به طوری که تک تک شرکت‌های صندوق طبق قوانین و مقررات سازمان بورس کشور در فرآیند بورسی شدن هستند.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: در سال گذشته وعده اجرای طرح ارزش مالکانه را از اردیبهشت ۱۴۰۲ داده بودیم که این امر محقق شد و فرآیند اجرایی شدن واگذاری سهام ارزش مالکانه دارایی‌ها برای اعضای بازنشسته فرهنگیان انشاالله رقم خواهد خورد.

نجف‌پور کردی گفت: بازنشستگان مطالبات ۱۰ تا ۱۲ ساله داشتند که معطل مانده بود، اما با ثبت کد بورسی خود در سامانه موسسه، از سهامشان بهره‌مند خواهند شد؛ بنابراین فرهنگیان با مراجعه به وب سایت موسسه به نشانی https://www.szf.ir بخش مشاهده صورت وضعیت و یا با ورود به نشانی https://mb.szf.ir وارد سامانه صورت وضعیت اعضا شده و در بخش مشخصات پرسنلی، کد بورسی و شماره همراه خود را وارد کنند.

نجف‌پور کردی درباره چگونگی بهره مندی فرهنگیان بازنشسته از سهام صندوق گفت: بر اساس قوانین بورس، بازنشستگان عضو صندوق باید پس از دریافت کد بورسی از سایت سجام و یکی از کارگزاری‌ها آن را در سایت موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان ثبت کنند، زیرا اگر فرهنگیان کد بورسی خود را ثبت نکنند امکان واگذاری سهام به آنان وجود ندارد.

قبلاً نحوه دریافت کد بورسی را آموزش داده ایم

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در ادامه اظهار داشت: خواهش ما از تمامی عزیزان عضو موسسه و در گام اول از بازنشستگان، انصرافی‌ها و خانواده فوت‌شدگان این است که اطلاعات بورسی را در سامانه موسسه ثبت کنند تا ما مقدمات کار را با سازمان بورس پیش ببریم و سهام را به خودشان تقدیم کنیم.

مهلت ثبت کد بورسی

نجف‌پور کردی درباره مهلت ثبت کد بورسی تاکید کرد: فرهنگیان هر چه زودتر کد بورسی خود را ثبت کنند، زودتر می‌توانند سهام خود را دریافت کنند، ولی ما انتظار داریم حداکثر تا پایان اردیبهشت تمامی فرهنگیان کد بورسی خود را در سامانه صندوق ثبت کرده باشند.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: اگر این همکاری محقق شود ما در صددیم تا سهام یکی از بزرگترین شرکت‌های تابعه موسسه را که بستر و مسیر آن کاملا آماده شده است به فرهنگیان بازنشسته تقدیم کنیم.

روند واگذاری سهام شرکت‌های صندوق به اعضا ادامه خواهد داشت

نجف‌پور کردی درباره نحوه واگذاری سهام سایر شرکت‌های موسسه نیز گفت: در گام اول پنج شرکت بورسی زیرمجموعه موسسه را برای این امر آماده کردیم و ۵ شرکت غیر بورسی نیز آمادگی کامل برای واگذاری دارند. در همین حال طبق بررسی‌های به عمل آمده، مراحل بورسی شدن حدود ۴۰ شرکت دیگر نیز حدود یک سال زمان می‌برد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اینکه امسال سال خیلی خوبی برای فرهنگیان خواهد بود، تصریح کرد: معلمان شاغل عضو موسسه طبق اساسنامه صندوق تا زمانی که شاغل هستند سهامشان در صندوق توسط یک تیم مدیریتی پویا مدیریت خواهد شد تا هر روز دارایی‌ها و سهام آنان ارزشمندتر شود و زمانی که بازنشسته شوند این دارایی‌ها تقدیم خودشان خواهد شد، اما سهام بازنشسته‌ها به آن‌ها واگذار می‌شود تا خودشان مدیریت کنند.

نجف‌پور کردی درباره تعداد فرهنگیانی که از طرح ارزش مالکانه برخوردار خواهند شد، اظهار داشت: از ابتدای تاسیس موسسه تاکنون حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر عضو موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان بوده و هستند که سهام آنان به‌تدریج پرداخت می‌شود.

سود سال مالی ۱۴۰۱ به زودی به حساب بازنشستگاه واریز خواهد شد
نجف‌پور کردی همچنین با اشاره به اینکه مجمع عمومی صندوق ذخیره فرهنگیان هر سال در موعد مقرر برگزار شده و سود آن نیز اعلام می‌شود، گفت: مجمع سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ موسسه در پایان اسفند ۱۴۰۱ برگزار شد و در آینده نزدیک پس انجام مراحل مالی، زمان و میزان واریز سود به حساب بازنشستگان و منظور شدن آن به حساب شاغلین در دستور کار قرار گرفته و به آنان اعلام خواهد شد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: سود سالانه صندوق ذخیره فرهنگیان سال گذشته دو ماه پس از برگزاری مجمع به حساب بازنشستگان واریز شد و امسال نیز سود سال مالی ۱۴۰۱ را به زودی پرداخت خواهیم کرد.

نجف‌پور کردی در ادامه گفت: برای ارائه خدمات رفاهی نیز مجموعه‌ای از اقدامات را برنامه‌ریزی کردیم و در بخش‌های زنجیره ارزش و کالایی با شرکت‌های گوناگون توافقاتی حاصل شده است و در بستر یک اپلیکیشن که در حال طراحی است به آن‌ها ارائه خواهد شد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در پایان تصریح کرد: در حوزه بانک و تسهیلات بانکی نیز با مجموعه شبکه بانکی در حال مذاکره هستیم تا گام‌هایی برداریم. بانک سرمایه هم متعلق به فرهنگیان عزیز است که در فرآیند احیا قرار دارد و مراحل نهایی خود را طی می‌کند و امیدواریم که در این مرحله هم اعضای صندوق از خدمات بانک سرمایه بهره‌مند شوند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 32, میانگین امتیاز: 4,19 از 5)
Loading...