پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
×

هزینه وام مسکن ۹۶۰ میلیونی با اوراق (تیر ۱۴۰۲)

هزینه وام مسکن ۹۶۰ میلیونی با اوراق

برای گرفتن وام ۹۶۰ میلیونی مسکن چقدر باید هزینه کنیم؟

هر برگ اوراق وام مسکن (تسه) در تیر سال ۱۴۰۰، ۸۶ و ۴۰۰ تومان قیمت دارد. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در مرداد سال ۱۴۰۰ با قیمت ۹۰ هزار و ۲۰۰ تومان و در شهریور با قیمت ۹۳ هزار و ۸۰۰ تومان داد و ستد می‌شود. این اوراق در ماه مهر سال ۱۴۰۰ معادل ۹۶ هزار و۵۰۰ تومان، در آبان ماه سال ۱۴۰۰ معادل ۹۴ هزار و و ۲۰۰ تومان و در آذر نیز ۹۰ هزار تومان قیمت دارد.
درحالی که مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار از افزایش وام مسکن تا ۹۶۰ میلیون تومان حکایت دارد، متاهل‌های ساکن تهران برای اخذ این وام باید بیش از ۱۶۷ میلیون تومان پرداخت کنند.

به گزارش ایسنا، یکی از مصوبات سیصد و شصت و یکمین جلسه شورای پول و اعتبار که هفته قبل برگزار شد، دو برابر شدن سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل گواهی حق تقدم یعنی از محل تسه گواهی حق تقدم دو بود. بر این اساس این تسهیلات در شهر تهران به صورت انفرادی ۲۰۰ میلیون تومان و برای زوجین ۴۰۰ میلیون تومان بود که بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار هر دو مبلغ دو برابر شد و به ترتیب به ۴۰۰ میلیون تومان و ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

همچنین برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت نیز از ۱۶۰ میلیون تومان و ۳۲۰ میلیون تومان برای هر نفر و زوجین به دو برابر این مبالغ به ۳۲۰ و ۶۴۰ میلیون تومان رسید. در مناطق شهری نیز این تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومان و ۲۴۰ میلیون تومان بود که به ۲۴۰ میلیون تومان و ۴۸۰ میلیون تومان رسید.

تصمیم دیگری که اعضای شورای پول و اعتبار گرفتند، در حوزه پوشش هزینه تعمیر و نوسازی واحدهای مسکونی بود که به صورت تسهیلات جعاله در اختیار افراد قرار داده می‌شد و از ۸۰ میلیون تومان به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

بررسی قیمت اوراق مسکن (تسه) از تیر سال ۱۴۰۰

هر برگ اوراق وام مسکن (تسه) در تیر سال ۱۴۰۰، ۸۶ و ۴۰۰ تومان قیمت دارد. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در مرداد سال ۱۴۰۰ با قیمت ۹۰ هزار و ۲۰۰ تومان و در شهریور با قیمت ۹۳ هزار و ۸۰۰ تومان داد و ستد می‌شود. این اوراق در ماه مهر سال ۱۴۰۰ معادل ۹۶ هزار و۵۰۰ تومان، در آبان ماه سال ۱۴۰۰ معادل ۹۴ هزار و و ۲۰۰ تومان و در آذر نیز ۹۰ هزار تومان قیمت دارد.

اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ و بهمن سال ۱۴۰۰ نیز با قیمت‌های ۹۲ هزار و ۷۰۰ تومان و ۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود. این اوراق در سال ۱۴۰۱ معادل ۸۶ هزار و ۸۰۰ و در سال ۱۴۰۲ نیز ۸۷ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت داشته که این گزارش بر اساس قیمت سال ۱۴۰۲ نوشته شده است.

قیمت اوراق برای مجردها و متأهل‌های تهرانی

بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۵۶۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۴۰۰ میلیون تومان وام باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد با اوراق ۸۷ هزار و ۱۰۰ تومانی، ۶۹ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۳۲۰ ورق به مبلغ ۲۷ میلیون و ۸۷۲ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۹۷ میلیون و ۵۵۲ هزار تومان می‌رسد.

زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۹۶۰ میلیون تومان شامل ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۱۶۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۱۳۹ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۲۷ میلیون و ۸۷۲ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۳۲۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۱۶۷ میلیون و ۲۳۲ هزار تومان پرداخت کنند.

هزینه گرفتن وام ۹۶۰ میلیونی در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار جمعیت

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۳۲۰ و برای زوجین به ۶۴۰ میلیون تومان رسیده است. با توجه به اینکه مجردها باید ۶۴۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۱۲۸۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۵۵ میلیون و ۷۴۴ و متاهل‌ها نیز ۱۱۱ میلیون و ۴۸۸ هزار تومان پرداخت کنند.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 29, میانگین امتیاز: 3,79 از 5)
Loading...