جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
×

همه چیز درباره ورق یونولیت

یونولیت‌ها امروزه به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد در صنایع مختلف خصوصاً صنعت ساختمان‌سازی شناخته می‌شود. در حقیقت یونولیت‌ها به سبب داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون وزن کم، مقاومت بالا در برابر خوردگی، طول عمر بالا، قابلیت بازیافت، عایق رطوبت و حرارت و صورت، حمل‌ونقل راحت و … جایگزین بسیاری از مصالح ساختمانی مانند بلوک‌های سفالی و … شده‌اند.

همه چیز درباره ورق یونوبیت

ورق یونولیت می‌تواند در صنعت بسته‌بندی، عایق‌کاری و … استفاده‌های متعددی داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی کامل ورق‌های یونولیتی، کاربردها و همچنین ویژگی‌ها و قابلیت‌های آنها پرداخته می‌شود.

یونولیت چیست؟

یونولیت به نوعی ماده‌ خنثی گفته می‌شود که دارای شکلی متخلخل بوده و از وزن بسیار کمی برخوردار است. یونولیت‌ها در اصل از نوعی پلاستیک تهیه می‌شوند که خود آن پلاستیک محصول استایرن مونومر است. یونولیت‌ها اولین بار در سال ۱۸۳۹ توسط دانشمندی به نام ادوارد سیمون کشف شد. در نهایت در سال ۱۹۵۹ توسط یک شرکت آلمانی به نام کوپر به تولید انبوه رسید. یونولیت‌ها امروزه با نام‌های مختلفی همچون پلی استایرن انبساطی یا EPS، آکاسیف، پلاستوفوم و استایروفوم نیز شناخته می‌شوند.

نحوه تولید ورق یونولیت‌

به صورت کلی یونولیت‌ها در سه مرحله اصلی تولید می‌شوند که شامل مراحل پیش انبساط، تثبیت و شکل‌دهی است. در این پروسه و در مرحله اول استایرن که شبیه دانه‌های شکر است، به‌وسیله تزریق بخار حجیم شده و وارد دستگاه اکسپندر می‌شود. در این دستگاه حجم دانه‌های استایرن می‌تواند ۲۰ تا ۵۰ برابر افزایش پیدا کند. در مرحله بعدی با استفاده از مواد مختلفی همچون شنتان و دی‌اکسید کربن حجم داده شده و حالت پف شدگی به آنها داده می‌شود.

مواد حجیم شده برای خنک شدن به سیلوهای ذخیره سازی منتقل می‌شوند و به مدت ۶ تا ۱۲ ساعت استراحت داده می‌شوند. در نهایت و در مرحله پایانی یونولیت‌ها برای قالب‌گیری آماده می‌شوند و بعد از خنک شدن وارد قالب‌های مخصوص می‌شوند و با استفاده از نیروی بخار گرم و فشرده می‌شوند. یونولیت‌هایی که به شکل بلوک یونولیت مادر در می‌آیند به انبار منتقل می‌شوند.

در نهایت با استفاده از تجهیزاتی همچون دستگاه‌های CNC یا المنت‌های برقی برش داده شده و به ورق یونولیت، یونولیت دیواری و سایر انواع یونولیت‌ها تقسیم می‌شوند.

ویژگی ورق یونولیت

در بررسی همه چیز درباره یونولیت لازم است که ویژگی‌های آنها مورد ارزیابی قرار بگیرد. چراکه ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد این ماده باعث شده است که کاربردها و استفاده‌های متعددی داشته باشد. از مهم‌ترین ویژگی‌های یونولیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یونولیت‌ها دارای وزن بسیار کمی هستند و حمل‌ونقل آنها بسیار ساده است.
  • مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت، حرارت و صوت دارند
  • از طول عمر بسیار بالایی برخوردار هستند.
  • در مقایسه با سایر مصالح ساختمان مقرون‌به‌صرفه تر هستند.
  • یونولیت‌ها از قابلیت بازیافت برخوردار هستند.
  • هیچ‌گونه خسارت و آسیبی به محیط‌زیست وارد نمی‌کنند.
  • به راحتی می‌توان اندازه و ابعاد یونولیت‌ها را تغییر داد
  • هیچ‌گونه پرتی و ضایعاتی ندارند
  • در برابر فشار و ضربه مقاومت بالایی دارند.

کاربرد ورق یونولیت

انواع یونولیت

همان‌طور که گفته شد یونولیت‌ها در ۳ مرحله اصلی تولید می‌شوند. در پایان بلوک‌های یونولیت مادر به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. به شکلی هر کدام از آنها کاربردها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارند. البته باید توجه داشت که تعدادی از یونولیت‌ها دارای قالب‌های سفارشی هستند. از جمله مهم‌ترین انواع یونولیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

یونولیت‌های دیواری

یونولیت‌های دیواری یکی از یونولیت‌هایی است که در اشکال مختلفی مانند یونولیت‌های دیوار پوش فوم، فوم دیواری تزیینی، فوم دیوارپوش و یونولیت دیواری ۳D Panel در دسترس هستند و هر کدام از آنها می‌توانند استفاده‌های مختلفی در صنعت ساختمان‌سازی داشته باشند. البته این یونولیت‌ها می‌توانند مصارف دیگری همچون درزگیری، دکوراسیون داخلی، عایق‌بندی و … داشته باشند. ورق یونولیت دیواری می‌تواند قابلیت شستشو داشته و از خاصیت آنتی باکتریالی برخوردار باشد.

یونولیت‌های سقفی

یونولیت‌ سقفی از جمله پرمصرف‌ترین نوع یونولیت‌ها است که جایگزین بسیاری از مصالح ساختمانی شده است. این یونولیت‌ها معمولاً با دانسیته ۱۲ تولید می‌شود و هر بلوک آن می‌تواند ۷ تا ۸ کیلوگرم وزن داشته باشد. مهم‌ترین کاربرد این یونولیت اجرای سقف‌های تیرچه بلوکی است. اگرچه این یونولیت‌ها دارای اندازه‌ها و ابعاد استاندارد هستند اما می‌توانند در ابعاد سفارشی نیز تولید شوند.

یونولیت‌ فشرده

یونولیت‌ فشرده نوعی از یونولیت‌ها است که تحت فشارهای بالا تولید می‌شود و میزان هوای داخل آن بسیار کمتر است به همین دلیل از دانسیته بالایی برخوردار است. دانسیته این یونولیت‌ها معمولاً بالاتر از ۴۰ است و در صنایع مختلفی همچون خودروسازی، صنعت درب و پنجره، مجسمه‌سازی و … به کار می‌رود. این یونولیت‌ها می‌توانند با ترکیب با موادی همچون سنگ، پشم، فوم آکوستیک و … عایق‌های قدرتمندی تولید کنند.

یونولیت‌های بسته‌بندی

یونولیت بسته‌بندی از جمله یونولیت‌هایی است که می‌تواند در صنعت بسته‌بندی و صنایع دیگری کاربردهای مختلفی داشته باشد. در اصل یونولیت بسته بندی در برابر فشار و ضربه، رطوبت و … مقاومت بالایی دارد و به دلیل وزن پایین می‌تواند بهترین و مناسب‌ترین وسیله برای بسته‌بندی اجناس مختلف باشد.

انواع ورق یونولیت

مهم‌ترین کاربردهای ورق یونولیت

به صورت کلی یونولیت‌ها انقلاب بزرگی در صنایع مختلف خصوصاً ساختمان‌سازی ایجاد کرده‌اند و می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند. یونولیت‌ها می‌توانند از نظر کاربرد، سایز و ابعاد، جنس مواد اولیه و … به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. از مهم‌ترین کاربردهای ورق یونولیت و سایر انواع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این مواد در ساختمان‌سازی و اجرای سقف ساختمان‌های اداری، مسکونی، صنعتی و … کاربرد دارد.
  • از ورق یونولیت می‌توان به عنوان عایق‌ صوتی، حرارتی و رطوبتی در بخش‌های مختلفی ساختمان استفاده کرد.
  • از یونولیت‌ها می‌توان برای پوشش دادن سالن‌ها، اتاق‌های ضبط موسیقی و سالن‌های آکوستیک استفاده نمود.
  • یونولیت‌ها می‌توانند در تولید انواع دیوارهای پیش‌ساخته مانند دیوارهای تری دی پنل استفاده شوند.
  • از یونولیت‌ها می‌توان در صنایع مختلفی همچون تولید در و پنجره، صنعت ساختمان‌سازی، تولید لوازم‌تحریر، مجسمه‌سازی، تولید اسباب سازی و … استفاده کرد.

جمع‌بندی نهایی

یونولیت‌ها از مهم‌ترین و بهترین موادی هستند که می‌توانند در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. این مواد به دلیل داشتن ویژگی‌هایی همچون وزن کم، طول عمر بالا، قابلیت بازیافت، مقاومت در برابر رطوبت، حرارت و صوت، مقاومت در برابر فشار و ضربه، قیمت مناسب و … جایگزین بسیاری از مصالح ساختمانی شده‌اند و انقلاب بزرگی در صنعت ساختمان ایجاد کرده‌اند.

ورق یونولیت به دلیل خاصیت عایق پذیری می‌تواند کاربردهای متعددی داشته باشد و در منازل مسکونی، سالن‌های سینما، بیمارستان‌ها، سالن آمفی‌تئاتر و … استفاده شود.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 4, میانگین امتیاز: 4,00 از 5)
Loading...
این محتوا صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار فوق منتشر شده است و تصویر زندگی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.