جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
×

نوروز به کجا سفر کنیم ؟ (۱۱)

عید ۱۴۰۲ به کجای ایران سفر کنیم ؟ (۱۱)

سفر ، یکی از جذابترین و پرطرفدارترین رسوم و برنامه های ایام نوروز است که خانواده های ایرانی همواره به آن توجه ویژه دارند.

اما پیش از اقدام به یک مسافرت دل انگیز، انتخاب مکان سفر از اهمیت بسزایی برخوردار است. متاسفانه گاهی خانواده های ایران گزینه های تکراری و محدودی را برای مسافرت خود برمی گزینند و شاید به دلیل آشنا نبودن با مکان های دیدنی، حظ تجربه بسیاری از جاذبه های سیاحتی کشورمان را از دست می دهند و برای کشف مکان های جدید، خطر نمی کنند؛ از این رو سفر به مناطق سیاحتی کشورمان را به شما پیشنهاد می کنیم که برخی کمتر دیده و شناخته شده اند.

 

جاده چالوس

نوروز به کجا سفر کنیم - سفر نوروزی - مسافرت - ایرانگردی

جاده چالوس نه تنها در ایران که در جهان نیز به عنوان یکی از زیباترین جاده های دنیا شناخته می شود. در برخی از معتبرترین سایت های انگلیسی‌زبان می تواند نام جاده چالوس را در میان ۱۰ جاده زیبای دنیا مشاهده کرد. این جاده که یکی از پاتوق های آخر هفته بچه های تهران و کرج است، همه نعمت های یک جاده را با هم دارد: آبشار، جنگل، باغ میوه، رودخانه، تپه کوه های بلند و آب و هوای دلپذیر.

خوب است بدانید این جاده بیش از ۸۰ سال قدمت دارد و پیچ و خم های آن برای خیلی ها خاطره های زیبا ساخته اند.


قلعه ایرج  -تهران – ورامین

قلعه ایرج در نزدیکی دهکده جعفرآباد، در شمال شرقی ورامین قرا دارد. این قلعه به شکل مستطیل است و ساختمان آن با خشت و گل ساخته شده و یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های ایران به حساب می‌آید.

عید کجای ایران بریم؟ (10) (قبل از عید)

قلعه ایرج یکی از بی‌نظیرترین قلعه‌های خشتی جهان است و با ارتفاع ۵۰ فوت با وسعت ۲۰۰ هکتار در دوران ساسانی ساخته شده اما به علت عدم حفاظت‌ از آن به شدت آسیب دیده است. ابعاد داخلی شمال – جنوب قلعه ایرج ورامین ۱۲۱۴ متر و ابعاد شرقی – غربی آن ۱۱۵۰ متر است که با هیچ یک از قلعه‌های خشتی و تاریخی جهان قابل مقایسه نیست.

درون دیوارهای قطور قلعه ایرج راهروهایی تعبیه شده که برجک‌های دیده‌بانی را به هم وصل می‌کرده است. ملات دیوارها از خشت و آجر است. در بیرون محوطه قلعه نیز سنگرهایی قرار دارد.


جاده ساحلی چابهار، بریس

جاده ساحلی چابهار-بریس تنها یک جاده کنار دریا نیست بلکه راهی برای پیوند دریا و چند جاذبه ی طبیعی دیگر است. سواحل صخره ای، تالاب لیپار، کوه های مینیاتوری، درخت انجیر معابد، جنگل حرا و فرش خزه و جلبک از جاذبه های این جاده هستند.

عید کجای ایران بریم؟ (10) (قبل از عید)

درخت انجیر معابد، حدود چند ده متر قطر و تاجی در بالای خود دارد. میوه های آن نیز به شکل انجیر هستند. در میان درختان جنگل حرا نیز پرندگان بسیاری مانند فلامینگو، عقاب، مرغ ماهی خوار را می توانید مشاهده کنید که روی این درختان لانه دارند. ساحل بکر و دریای چابهار در جاده ساحلی نیز از دیگر زیبایی های آن هستند.


پارک ملی نایبند – بوشهر

پارک ملی- دریایی نایبند، از پارک ها ی ملی جنوب ایران است که با مساحت حدود ۴۲ هزار هکتار در جنوب بوشهر واقع شده است.

پارک ملی- دریایی نایبند، از مجموعه ی باارزش و کم نظیر گیاهی و جانوری تشکیل شده و از مهم ترین ویژگی های آن وجود سواحل متنوع حفره ای، ماسه ای، مرجانی و جنگلی است. به طوری که سواحل ماسه ای نایبند، محل تخم گذاری لاک پشت های عظیم دریایی است و جنگل های متراکم آن محل مناسبی برای پرندگان مهاجر و آبزی در فصل زمستان است.

نوروز به کجا سفر کنیم - سفر نوروزی - مسافرت - ایرانگردی

از مشخصات این پارک باید به پوشش گیاهی و درختی همچون خارشتر، شصت عروسان، علف شور، قیچ، گز، درخت انجیر معابد، انار شیطان، استبرق، دافنی، صبر زرد، کنار، کهور ایرانی و مانگرو، گونه های متنوع جانوری همچون بز، جبیر، خرگوش، خرچنگ، روباه، شغال، قوچ و میش و گرگ اشره کرد.

پرندگانی همچون آکلاتک، باکلان، بوتیمار، پلیکان پاخاکستری، تیهو، چکاوک کاکلی، حواصیل خاکستری، سلیم کوچک، فلامینگو، کاکایی، کبک، مرغ جیرفتی و هوبره و آبزیانی همانند دلفین، گژپشت، لاک پشت دریایی سبز، لاک پشت منقار عقابی، ماهی گل خورک و نهنگ در این پارک ملی- دریایی زندگی می کنند.


غار سیر  -استان خراسان رضوی

غار سیر در روستای سیر از توابع بخش مرکزی شهرستان بردسکن در استان خراسان رضوی است.

عید کجای ایران بریم؟ (10) (قبل از عید)

غار سیر در میانه یک دیواره به ارتفاع حدود ۸۰ متر و در ارتفاع ۱۶۰۸ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است. دهانه غار حدود ۱۵ متر بالاتر از پای دیواره و حدود ۱۵۰ متر بالاتر از کف دره است. این غار در دوران گذشته مسکونی بوده و به عنوان پناهگاه از آن استفاده می شده است. داخل آن دیواره های سنگی و ساروجی مربوط به اتاق و منبع آب باقی‌مانده است. برای ورود به غار می توان دیواره ۱۳ متری زیر دهانه را صعود کرد و یا از داخل یک تنوره دست کن ۱۱ متری با تلاش دو طرفه بالا رفت. این تنوره با مقطع مربع و به قطر یک متر می باشد. غار ۶۴ متر طول دارد و دارای ۲ سوراخ ورودی است که به فاصله نیم متر روی هم قرار گرفته اند.

عید کجای ایران بریم؟ (10) (قبل از عید)

گردنه حیران

گردنه حیران در مسیر راه ارتباطی آستارا – اردبیل قرار گرفته ‌است. این گردنه، از یک طرف به کوه‌های پوشیده از جنگل‌های انبوه‌ و از طرف دیگر به دره‌ای نه چندان عمیق مشرف است. از میان این دره رود آقچای عبور می‌کند که مرز میان استان گیلان ایران و کشور آذربایجان است.

عید کجای ایران بریم؟ (10) (قبل از عید)

این گردنه در بیشتر زمان ها در زیر پوششی از مه قرار دارد و از نظر طبیعی دره‌ها و کوهپایه‌های آن، پوشیده از گل‌ها و گیاهان جنگلی و مرتعی هستند. این گردنه حدود ۱۵۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد. علت اصلی مه تقریبا دائمی گردنه حیران، رطوبت دریای خزر است، نه ارتفاع زیاد.


آبشار تاف

عید کجای ایران بریم؟ (10) (قبل از عید)

آبشار برنجه با ارتفاع ۸۰۰ متر (تاف در ۲ کیلومتری غرب روستای پیر امام و در بخش زز و ماهرو از توابع شهرستان الیگودرز استان لرستان قرار دارد. این آبشار هرچند در تمام طول سال آب دارد، ولی مقدار آب آن در فصول دیگر سال به جز اواخر زمستان و بهار آنچنان کم است که به نوعی می‌توان آن را در فهرست آبشارهای فصلی لرستان قرار داد.

برای دسترسی به این آبشار می‌توان از طریق محور الیگودرز – شول آباد، فرعی پیر امام استفاده کرد. با این ارتفاع، این آبشار بلند ترین آبشار قاره آسیا و سیزدهمین آبشار بلند جهان به شمار می‌رود.


قلعه الموت – قزوین

قلعه الموت یکی از منحصر به فردترین دژهای تاریخی ایران است که در منطقه رودبار الموت از توابع قزوین واقع شده است. این قلعه بر فراز کوهی از سنگ به ارتفاع ۲۱۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد. حسن صباح به عنوان رهبر فرقه اسماعیلیه از این قلعه به عنوان پایگاه حکومت خود و ترویج عقاید اسماعیلیه بهره می‌برده است.

عید کجای ایران بریم؟ (10) (قبل از عید)

قلعه الموت را که مردم محلی «قلعه حسن» می‌نامند از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت باختری که دارای ارتفاع بیش‌تری است به نام جورقلا یعنی قلعه بالا و پیلاقلا یعنی قلعه بزرگ خوانده می‌شود.

قسمت خاوری آن را جیرقلا یعنی قلعه پایین و پیارقلا یعنی قلعه کوچک نامند. دیوار خاوری قلعه بالا با قلعه بزرگ کم‌تراز قسمت‌های دیگر صدمه دیده است. طول قلعه حدود ۱۲۰ متر و پهنای آن بین ۱۰ تا ۳۵ متر متغیر است.

یکی از شگفتی‌های قلعه حسن یا الموت، سیستم پیچیده آب رسانی با تنبوشه‌هایی به قطر ۱۰سانتی متر است که از چشمه کلدر آب را به دژ رسانده و درحوض‌های سنگی ذخیره می‌کرده‌اند.


قلعه فلک الافلاک – لرستان

قلعه فلک‌الافلاک در شهر خرم‌آباد مستقر شده است. این قلعه زیبا و دیدنی با ۵۳۰۰ متر مربع مساحت بر فراز تپه‌ واقع شده و چشم اندازهای فوق‌العاده زیبا در اطراف آن وجود دارند. وسعت محوطه باستانی قلعه حدود ۴۰۰×۳۰۰ مترمربع است.

قلعه دارای ۸ برج است، محیط کل آن ۲۲۸.۶۰ متر و بلندترین دیوار آن تا سطح تپه ۲۲.۵ متر می‌باشد. همچنین دارای دو صحن، ۱۲۴ اتاق و ۱۱ کفش‌کن در بین اتاق‌ها است.

نوروز به کجا سفر کنیم - سفر نوروزی - مسافرت - ایرانگردی

در شمال شرقی آن راهرویی ساخته شده که با ۷ پله به محوطه‌ای می‌رسد که چاه معروف قلعه در آن واقع شده است. عمق این چاه تا انتهای تپه و تا چشمه زیر تپه می‌رسد.

بنای نخستین فلک الافلاک ظاهراً مربوط به دوره ساسانی است؛ هرچند که برخی منابع، ساخت آن را به ز مان شجاع الدین خورشید؛ سر سلسله اتابکان لر در قرن چهارم هجری نسبت می‌دهند.

در ساخت قلعه از مصالحی چون خشت، آجر، سنگ و ملات استفاده شده است.


مشهد

عید کجای ایران بریم؟ (10) (قبل از عید)

شهر بزرگ و زیبای مشهور به دلیل وجود حرم امام رضا (ع) سالانه گردشگران بیشماری را به سمت خود می کشاند. این شهر زیارتی، تقریبا در همه روزهای سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی است. اما علاوه بر زیارت، برای سیاحت نیز مکان های متعددی در داخل شهر و اطراف خود دارد که برخی از آنها را به شما معرفی کرده ایم.

آرامگاه فردوسی

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی در میان باغی مصفا به فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شهر مشهد واقع شده است.

ساختمان فعلی آرامگاه از شیوه معماری هخامنشی به ویژه آرامگاه کوروش الهام گرفته است. نمای بیرونی بنا شامل عناصر تزئینی هخامنشی به خصوص ستون ها و سرستون ها است و اشعاری که بر اضلاع چهارگانه بنا نگاشته شده از حکیم فردوسی و معرف اندیشه و شخصیت وی می‌باشد. بخش فوقانی بنا بصورت مجوف و توخالی ساخته شده و فضای داخلی آن نیز علاوه بر الهام گرفتن از معماری دوه اشکانی شامل ۲۰ ستون مرمری در پائین و ۸ ستون در بخش فوقانی است. در بخش هایی از آرامگاه نیز دیوارنگاره‌هایی از فریدون صدیقی نصب گردیده که نمایش صحنه هایی از روایات شاهنامه است.

موزه آرامگاه نادری

موزه نادری در قسمت اصلی بنای یادبود آرامگاه نادرشاه افشار در دو تالار به منظور معرفی آثار تاریخی این دوره شکل گرفته است. چشم‌انداز خارجی بنا تندیس نادرشاه سوار بر اسب به همراه تنی چند از سربازانش بر فراز یک حجم سنگی مرتفع توسط مجسمه ساز شهیر ایرانی زنده یاد استاد ابوالحسن صدیقی ساخته شده است.

تالار شماره ۱: این تالار به انواع سلاح‌های دوره افشاریه، تابلوهای نقاشی از نادر و صحنه های جنگ،‌ وسایل سوارکاری مانند زین سو برگ اسب از دوره افشاریه تا قاجاریه، چند نسخه خطی ساز جمله تاریخ جهانگشای نادری و دو شمشیر متعلق به نادر اختصاص دارد که روی یکی کلمه السلطان نادر حک شده و روی دیگر یک بیت شعر طلاکوب شده است. این شمشیر در دشت مغان به سال ۱۱۴۸ هجری در روز تاجگذاری نادر از طرف ملت ایران به وی هدیه شده است.

تالار شماره ۲: این تالار در سال ۱۳۷۳ به مجموعه اضافه شد و در آن انواع سکه ظروف و دیگر اشیای اهدایی از دوره صفویه تا معاصر به نمایش درآمده است.

بقعه پیرپالاندوز

نوروز به کجا سفر کنیم - سفر نوروزی - مسافرت - ایرانگردی

پیر پالاندوز که نام اصلی اش شیخ محمد عارف کارندهی است از عارفان سده دهم هجری و اهل روستای کارنده یا کارده درنزدیکی مشهد بود و به سبب شغل خود یعنی پالاندوزی بدین نام مشور شد. او در خط ثلث نیز تبحر فراوان داشت و امروزه بخش هایی از یک قرآن که باخط این عارف وارسته نوشته شده است باقی است.

امام زاده سید محمد(گنبد خشتی)

بنای تاریخی- مذهبی موسوم به «گنبد خشتی» در یکی از گذرهای قدیمی مشهد منشعب از میدان طبرسی به نام چهار سوق نوغان قرار دارد. این بنا مدفن «سلطان غیاث‌الدین محمد» از سادات مشهور موسوی شهر مشهد است که نسب شریفش با هفده واسطه به امام موسی بن جعفر(ع) می‌رسد. بر روی سنگ مزارش این چنین کتیبه شده: « مرتضی، اعظم سلطان النقباء، غیاث‌الدنیا والدین، امیر سلطان محمد بن سلطان النقباء بدرالمله والدین طاهر…» و در ادامه تاریخ وفاتش ماه رمضان المبارک سال ۸۳۲ه.ق آمده است.

الماس شرق یکی از ساختمان های بزرگ شهر مشهد مجتمع الماس شرق است. زیر بنای این سازه در حدود ۶۵۰۰ متر مربع و در ۵ طبقه بنا شده است. این سازه علاوه بر ۱۲۱۰ واحد تجاری دارای فضاهای جانبی دیگری نیز مانند نماز خانه رستوران ملل court food فضای استراحت مراجعین مرکز فوریت های پزشکی مراکز اداری بانکی وپست وسرویس وفضای بازی کودکان میباشد.در مجاورت این سازه پارکینگ ۵ طبقه الماس شرق با زیر بنای حدود ۲۷۰۰ متر مربع قرار گرفته است.مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی آلتون برج آلتون مشهد یکی از بلندترین و عظیم ترین ساختمان ها کشور است که در یک مجموعه دیدنی تجاری – اداری و فضای قابل توجه پارک خودرو با عنوان بلندترین پارکینگ طبقاتی کشور نظر هر شهروند و زائر و مسافری که برای تفرج و خرید به خیابان دانشگاه قدم می گذارد را به خود جلب می نماید.بازار رضا(ع)

نوروز به کجا سفر کنیم - سفر نوروزی - مسافرت - ایرانگردی

این بازار در ضلع شرقی خیابان امام رضا (ع) واقع شده و از مهمترین مراکز خرید زوار است. این بازار در دو طبقه احداث شده؛ است. در طبقه دوم آن کـارگـاه هـای کـوچـک صـنـایـع دستی طلاکاری و فیروزه تراشی و گلدوزی ایجاد شده است.

مجتمع تجاری پروما

مجتمع تجاری پروما یکی از بزرگترین مجتمع های تجاری مشهد است و دارای قسمت های مختلف تجاری و تفریحی می باشد. این مجتمع در بلوار فردوسی جنب میدان جانباز واقع شده است که دارای قسمت هایی از جمله سوپر مارکت، قنادی، البسه و پوشاک، لوازم صوتی و تصویری، انواع لوازم آشپزخانه و صنایع دستی و غیره … می باشد.

مجتمع تجاری زیست خاور

زیست خاور اولین برج تجاری مشهد و یکی از بزرگترین و زیباترین مجتمع های تجاری ایران می باشد و هر روزه مورد بازدید هزاران زائر و توریست قرار می گیرد. این مجتمع با تلفیقی زیبا از هنر معماری ایرانی و اروپایی و با سقف و گچبری های بی نظیر و منحصر به فرد بنا گردیده است. مجتمع دارای پله برقی و آسانسورهای نفر بر حمل بار برای کلیه طبقات می باشد.

روستای ییلاقی جاغرق

روستای ییلاقی جاغرق در ۲۱ کیلومتری جنوب غربی مشهد و در فاصله ۷ کیلومتری جنوب غربی طرقبه واقع شده است و به روستاهای عنبران، طرقدر، کردینه، تغاره و شاندیز محدود می شود. جاغرق دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و زمستان های سرد و تابستان های معتدل دارد. اقامت‌گاه های موقت و رستوران هایی نیز در حاشیه رودخانه یا به صورت جزیره در بخش های مختلف دره احداث شده که در فصل تابستان محلی مناسب را برای استراحت و تفریح گردشگران و دوستداران طبیعت مهیا کرده است.

روستای تاریخی پاژ

روستای پاژ در پانزده کیلومتری شمال شهر مشهد در تقاطع جاده کارده به کلات نادری واقع شده است به استناد متون تاریخی و ادبی بر جای مانده این روستا زادگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی است.

روستای فعلی پاژ دارای ۸۰۰ هکتار مساحت است که از مجموع آن حدودا ۴ هکتار به بخش مسکونی اختصاص یافته است بخشی از فضای مسکونی روستا در میان آن و بقیه بر روی تپه‌ای موسوم به قلعه بلند مکانی که بنظر می‌رسد در گذشته محل اصلی و هسته مرکزی دهکده پاژ بوده قار دارد زیرا پیرامون آن تا چندی قبل خندقی وجود داشت که جهت ممانعت از پیشروی مهاجمین آن را پر از آب می‌نموده‌اند بجز تپه موجود در فاصله تقریبی پانصد متر از پشته اولیه بلنددیگری نمایان است که در نزد اهالی به قلعه کهنه پاژ معروف است سفال های رنگارنگ و لعابدار پارکنده بر روی این بلندی نشانه ای از تداوم مدنیت پاژ در سدهای اولیه بعد از اسلام تا قرن نهم و دهم هجری است.

گنبد هارونیه

نوروز به کجا سفر کنیم - سفر نوروزی - مسافرت - ایرانگردی

تنها اثر بر جای مانده از توس قدیم بنای آجری است معروف به گنبد هارونیه که در دهه های اخیر به همت انجمن آثار ملی و میراث فرهنگی خراسان مرمت و باز سازی شده است. مردم این بنا را زندان هارونیه می نامند. این بنا  مشتمل بر یک فضای وسیع مربع گنبد دار به ارتفاع حدود۲۵ متر و وسعت  ۱۲*۱۲   متر است در انتهای بنا سه حجره با اتاقک با تزئیناتی شامل گچبری قرار دارند تزئینات خارجی آن منحصر به قاب های عمودی و ستون نماهای طرفین ورودی می باشد.

غار مغان

این غار دارای دو دهانه می باشد یکی رو به شمال به ابعاد ۶ متر در ۲ متر و دیگری رو به شرق به ابعاد ۱۲.۵ در  ۳ متر است تا حدود ۵۰ متر فضای داخل غار روشن است عرض ورودی در ابتدا ۱۹ متر و ارتفاع آن در شروع ۴ و تا ۱۲ متر ادامه دارد در بعضی از نواحی از سقف غار آب می چکد در فاصله ۱۱۰ متری به استلاکمیت دو قلو می رسیم در فاصله ۱۲۰ متری از ابتدای غار با تنگه ای به عرض ۴ متر مواجه می شویم رو به سمت غرب به ابتدای تالار دوم می رسیم تالار اول با طول ۲۴۶ متر و عرض بین ۱۱ تا ۳۳ متر وارتفاع حدود ۹ متر بزرگترین تالار در بین غارهای استان می باشد. تالار دوم به طول ۲۹ متر و عرض ۱۰ متر و ارتفاع ۷متر می باشد. بعد از یک سر بالایی به دو حفره غربی و جنوب غربی به طول ۱۹ متر می رسیم که هر دو به تالار سوم منتهی می شود که البته مسیر غربی بهتر و ساده تر است. تالار سوم ۱۲ متر طول ، ۷متر عرض و ۶ متر ارتفاع دارد . در مقابلمان یک صخره ۵متری و یک راه گربه رو در سمت راست دیده می شود. برای عبور از این قسمت نیاز به طناب و حمایت همراهان داریم . بعد از عبور از این قسمت به تالار چهارم می رسیم این تالار از طول ۲۳ متر ، عرض ۸متر و ارتفاع ۶متر بر خوردار است . پس از طی حدود ۲۳ متر به دو راهی شرقی و غربی می رسیم که طول هر کدام ۱۷ متر است که پس از عبور از آن به یک تالار زیبا خواهیم رسید . که داخل آن یک برکه به عمق ۲۰ تا ۴۰ سانتی مترو ابعاد ۵×۴ متر می باشد . که البته آب ان غابل شرب نمی باشد .

زمان لازم برای پیمایش غار مغان ۲ تا ۵/۲ ساعت طول می کشد برای رسیدن به دهانه غار از روستا ۵/۱ ساعت وقت لازم است و برگشت هم حدود یک ساعت به طول می انجامد بازدید کنندگان این غار لازم است کفش و لباس مناسب ، چراغ قوه ، آب شرب به همراه داشته باشند و حتما یک راهنمای متخصص آنها را هدایت کند .

برترینها
این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
(اولین نفر باشید که به این مطلب امتیاز می دهید)
Loading...