سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
×

ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای به کشور

تکذیب شد: واردات خودروهای کره‌ای در حال انجام است

وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب اخبار منتشر شده در فضای مجازی اعلام کرد فرآیند واردات خودروهای کره‌ای در حال انجام است و محدودیتی وجود ندارد.

در اطلاعیه وزارت صمت که چهارشنبه شب انتشار یافته، آمده است: بدین وسیله به اطلاع می رساند که شرکت های وارد کننده خودروهای کره ای در حال حاضر در حال دریافت ارز و انجام فرآیند ترخیص از گمرک بوده و موارد اعلام شده در رسانه ها دقیق و قابل استناد نمی باشد.

خودرو

ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای به کشور؛ واردات کیا و هیوندای قبل از آغاز متوقف شد

تاکنون نه‌تنها واردات خودرو به کشورمان محقق نشده است، بلکه حالا خبر از ممنوع‌شدن واردات خودروهای کره‌ای نیز شنیده می‌شود.

حدود یک سال است که واردات خودرو به‌عنوان یک سراب جدید شناخته می‌شود. در طول این مدت تنها تعدادی خودروی چینی با برند چانگان و توسط سایپا به داخل کشور رسیدند و خبری از واردات انبوه ۱۰۰ هزار دستگاه در سال نیست. حال در شرایطی که هنوز هیچ‌گونه عرضه خودرو وارداتی به‌صورت انبوه انجام نشده است، شاهد ارائه بخشنامه ممنوعیت واردات خودرو های کره‌ای هستیم. مسئولان کوشا‌خودرو (عرضه‌کننده خودروهای کیا) وجود محدودیت در ثبت سفارش خودروهای کیا به ایران را تأیید کرده‌اند و براین اساس، واردات محصولات این شرکت به کشورمان محدود به حدود ۲۰۰۰ دستگاهی خواهد بود که تاکنون ثبت سفارش شده‌اند.

آن‌طور که از شایعات مشخص است، بخشنامه ممنوعیت واردات خودروهای کره‌‌ای از سوی وزارت صمت به شرکت‌های خودروساز و واردکننده ابلاغ شده است. این بخشنامه براساس مکاتبات داخلی بین وزارتخانه‌های دولت و شورای عالی امنیت ملی تهیه شد. ظاهراً وزارت امور خارجه در نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی، خواهان ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای شد. شورای عالی امنیت ملی وزارت صمت را به‌عنوان متولی این امر معرفی کرد و درنهایت ممنوعیت واردات ماشین‌های کره‌ای توسط وزارت صمت به شرکت‌ها ابلاغ شد؛ بنابراین وزارت صمت بدون بررسی درخواست، ابلاغیه ممنوعیت واردات اتومبیل‌های کره‌ای را صادر کرده است.

برنامه‌های ارائه‌شده برای عرضه خودروهای هیوندای، سانگ یانگ و کیا به ایران پیش از شروع، پایان یافتند. با توجه به محدودیت‌های دیگری که برای واردات خودرو به کشور وضع شده است، بازار خودرو بیش از گذشته در اختیار برندهای چینی قرار خواهد گرفت.

تاکنون ورود خودرو از برندهای انگلیسی، آمریکایی و فرانسوی ممنوع بود و اکنون ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای نیز به این لیست اضافه شده است. براین‌اساس، تنها خودروهایی که پیش از این ثبت سفارش شده بودند، اجازه واردات دارند. پس از این شاهد هیچ‌گونه خودروی کره‌ای صفرکیلومتر در بازار نخواهیم بود.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 5, میانگین امتیاز: 4,60 از 5)
Loading...