سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
×

زمان و نحوه واریز معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از اجرایی شدن و پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان از اردیبهشت‌ماه خبر داد و درباره جزییات این افزایش گفت: مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین نیز همزمان با حقوق اردیبهشت به بازنشستگان و مستمری‌بگیران پرداخت می‌شود.

طبق اعلام روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، میرهاشم موسوی اظهار کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی باعنایت به مصوبه هیأت محترم وزیران و در اجرای ماده (۹۶) و ماده (۱۱۱) قانون تأمین‌اجتماعی، مستمری و کمک‌های جنبی کلیه مستمری‌بگیران بازنشسته، ازکارافتاده و مجموع مستمری بازماندگان را افزایش می‌دهد. براین اساس میزان مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان که تا پایان سال ۱۴۰۱ برقرار شده است، برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری و مشمولین ازکارافتادگی جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق‌بیمه برقرار شده، به میزان بیست و هفت درصد (۲۷درصد) مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.

وی افزود: همچنین برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری، میزان افزایش سال ۱۴۰۲ به میزان بیست و یک درصد (۲۱درصد) مستمری آنان در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ به‌علاوه مبلغ ثابت دو میلیون و ۵۰۷ هزار و ۸۸۰ ریال خواهد بود.

موسوی با بیان اینکه به توصیه ریاست محترم جمهوری برای کمک به معیشت بازنشستگان، در سال جاری کمک‌های جنبی مستمری‌بگیران افزایش بسیار خوبی دارد، گفت: مبلغ بن مستمری‌بگیران و کمک هزینه مسکن بازنشستگان و مستمری‌بگیران به میزان ۲۱ درصد افزایش یافته است. در مورد کمک هزینه عائله‌مندی نیز افزایش ۱۲۵ درصدی اعمال شده و از ۴۰۷ هزار تومان به ۹۱۷ هزار تومان رسیده است. کمک هزینه اولاد تحت تکفل بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته و به ازای هر اولاد از ۱۰۵ هزار تومان به ۴۲۲ هزار تومان افزایش یافته است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین از پرداخت باقی‌مانده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشمول این موضوع خبر داد و گفت: مبلغ مربوط به باقی‌مانده متناسب‌سازی برای بازنشستگان مشمول این افزایش، از ابتدای سال جاری اعمال و پرداخت می‌شود. به‌روزرسانی احکام جدید نیز در حال انجام است و طی چند روز آینده احکام جدید بازنشستگان تامین اجتماعی از طریق سایت سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانیes.tamin.ir در اختیار بازنشستگان عزیز قرار می‌گیرد و بازنشستگان و مستمری‌بگیران عزیز حقوق اردیبهشت ماه خود را مطابق روال همیشگی از بیستم تا پایان ماه با لحاظ افزایش حقوق دریافت می‌کنند.

موسوی پرداخت وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان را از دیگر اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی برشمرد و گفت: از سال گذشته ۳۵ هزار نفر متقاضی وام قرض‌الحسنه باقی مانده بودند که طی چند روز گذشته وام این عزیزان پرداخت شد و برای سال ۱۴۰۲ نیز فرآیند پرداخت وام طی روزهای آینده تکمیل می‌شود و پیشنهاد افزایش مبلغ وام در سال جاری نیز به هیأت‌مدیره و هیأت امنای سازمان تأمین‌اجتماعی و صندوق‌های تابعه ارائه شده که در صورت تصویب این پیشنهاد، مبلغ وام قرض الحسنه پرداختی به بازنشستگان از ۱۲ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین در مورد شرایط فعلی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در سال گذشته بالغ بر ۴۶۰ هزار میلیارد تومان تعهدات صندوق را به صورت کامل و به‌موقع انجام دادیم و ماهیانه به طور متوسط ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای ایفای تعهدات سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت شد که شامل تعهدات بلندمدت، تعهدات کوتاه‌مدت، تعهدات حوزه درمان و هزینه‌های پشتیبانی صندوق بوده است. سال گذشته را به‌رغم برخی چالش‌ها با موفقیت و با اجرای کامل همه تعهدات به پایان رساندیم و در سال جاری نیز پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و تعهدات سازمان تأمین‌اجتماعی بدون هیچ مشکلی انجام خواهد شد.

موسوی آینده سازمان تأمین‌اجتماعی را امیدوارانه توصیف کرد و گفت: در سازمان تأمین‌اجتماعی طی دو سال گذشته اتفاقات بسیار خوبی با حمایت دولت مردمی سیزدهم در زمینه تأدیه بدهی به سازمان رقم خورده است و بالغ بر ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی این سازمان که از سنوات قبل از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ ایجاد و تأمین‌اجتماعی به‌عنوان اَبَربدهکار بانکی مطرح شده بود را تسویه کردیم. بی‌سابقه‌ترین تأدیه بدهی دولت به تأمین‌اجتماعی نیز در همین مدت اتفاق افتاد و بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تأمین‌اجتماعی که مربوط به بدهی‌های انباشته سنوات قبل بود، پرداخت شد. در بودجه سال جاری نیز جمعاً ۸۰ هزار میلیارد تومان بابت تأدیه بدهی دولت به تأمین‌اجتماعی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: تجربه سال گذشته نشان داد که با جهت‌گیری درست تحولی و همراهی و همگرایی حداکثری بین دولت محترم و سازمان تأمین‌اجتماعی و مجلس محترم نه تنها چالش‌های روزمره قابل رفع است، بلکه می‌توانیم با رویکرد تحولی و مدیریت مطلوب صندوق، به آینده امیدوارانه‌ای که پیش‌بینی می‌کنیم، برسیم.


اخبار زیر مربوط به سال گذشته می باشد


فوری/ خبر مهم درباره پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان

معوقات حقوق بازنشستگان سایر سطوح کارگری، همزمان با شروع پرداخت مستمریِ آبان‌ماه، در حال پرداخت است.
حسن ایزدان، بازرس کانون بازنشستگان کارگری تهران، از پرداخت معوقات فرودین ماه حقوق بازنشستگان سایر سطوح کارگری خبر داد.

ایزدان گفت: بعد از ماه‌ها و با پیگیری‌های مستمرِ کانون‌های بازنشستگی، تامین اجتماعی و فعالان این حوزه، بالاخره پرداختِ معوقات حقوق بازنشستگان سایر سطوح آغاز و همزمان با شروع پرداخت مستمریِ آبان ماه، معوقات فرودین ماه نیز براساس حروف الفبا در حال پرداخت است.


پرداخت معوقات افزایش حقوق بازنشستگان از آبان ماه ۱۴۰۱

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: پنج ماه معوقه افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح را داریم که برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنیم که این معوقه را از آبان تا پایان اسفند ماه به صورت ماهانه پرداخت کنیم.

طبق گزارش سازمان تأمین‌اجتماعی، میرهاشم موسوی افزود: حقوق مهر ماه بازنشستگان سایر سطوح مطابق شهریور ماه و با اعمال افزایش ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت: با تأکیدات ویژه رئیس‌جمهور و پیگیری معاون اول ریاست جمهوری، موانعی که برای افزایش حقوق سایر سطوح به ۳۸ درصد بعلاوه ۵۱۵ هزار تومان وجود داشت، براساس مصوبه وزرای عضو هیأت‌امنای تأمین‌اجتماعی برداشته شد و حقوق شهریور ماه این عزیزان را با اعمال افزایش ۳۸ درصد بعلاوه ۵۱۵ هزار تومان پرداخت کردیم.

موسوی خاطرنشان کرد: در مهرماه نیز حقوق بازنشستگان را به همین منوال و با اعمال افزایش پرداخت خواهیم کرد و پنج ماه معوقه افزایش حقوق بازنشستگان را هم داریم که برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنیم که ۵ ماه معوقه را از آبان ماه تا پایان اسفند پرداخت کنیم و معوقات بازنشستگان از آبان ماه همراه با حقوق این عزیزان پرداخت می‌شود.

وی افزود: دیروز هم جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی برگزار شد و از رئیس‌جمهور تشکر می‌کنم که دستور موکد داشتند که پرداخت دیون دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی تسریع شود به نحوی که ما تعهداتمان را در اسرع وقت انجام دهیم.

ماهانه ۲۶۰۰ میلیارد تومان بار مالی با افزایش حقوق مستمری‌بگیران سایر سطوح
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: افزایش حقوق انجام شده برای مستمری‌بگیران سایر سطوح سازمان تأمین‌اجتماعی هر ماه حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان بار مالی جدید ایجاد می‌کند که سالیانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت و امیدواریم با این افزایش، رضایتمندی بازنشستگان را تامین کنیم.

موسوی افزود: برنامه‌ریزی ما این است که انشاءالله از آبان ماه واریز معوقات را داشته باشیم و رئیس‌جمهور نیز دستور دادند که رد دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی که مهمترین روش تأمین نقدینگی مورد نیاز خواهد بود، سرعت بگیرد. رئیس جمهور در ستاد هماهنگی اقتصادی روش‌هایی را دستور دادند که این روش‌ها باعث می‌شود که به سرعت به نقدینگی لازم برسیم و تعهداتمان را انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی پیشتر درباره بازنشستگان سایر سطوح توضیح داد: براساس مصوبه پیشین برای افزایش حقوق بازنشستگان، در بخش بازنشستگان حداقل‌بگیر ۵۷.۴ درصد افزایش مصوب شده بود که این اعتبار نیز محاسبه و در فیش حقوقی مستمری حداقل‌بگیران لحاظ و تا کنون توسط سازمان پرداخت شده است.

وی با اشاره به معوقات در این حوزه در سه ماه اول ۱۴۰۱ ادامه داد: این اعتبارات از اول سال تاکنون برای حداقل‌بگیران (یعنی ۵۷.۴ درصد) و نیز برای سایر سطوح (در مصوبه اول) تا سقف ۱۰ میلیون تومان یعنی ۱۰درصد افزایش پیش‌بینی شده بود.

موسوی با اشاره به اینکه برای حقوق بازنشستگان با سقف ۱۰ میلیون تومان به بالا نیز در سال جاری ۱۰ درصد به علاوه ۶۵۰ هزار تومان پیش‌بینی شده بود، اظهارداشت: این مبلغ برای بازنشستگان سایر سطوح یعنی تا سقف ۱۰ میلیون تومان حقوق و ۱۰ میلیون به اضافه ۶۵۰ هزارتومان، در مصوبه جدید اصلاح شد.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر بازنشستگان به غیر از حداقل‌بگیران، «سایر سطوح» قلمداد می‌شوند که برای این گروه ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان در حکم جدید تعیین شده است.


معوقات مستمری بازنشستگان یکجا واریز می شود؟

در روزهای اخیر، جلسه‌ای با حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و اعضای کانون عالی بازنشستگان کارگری برگزار شد؛ در این نشست، نمایندگان بازنشستگان خواسته‌ی خود را به عنوان پرداخت یکجای معوقات بازنشستگان اعلام کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، هنوز مشخص نیست که معوقات بازنشستگان کارگری چگونه قرار است پرداخت شود.
به زمان پرداخت مستمری مهرماه بازنشستگان کارگری نزدیک شده‌ایم؛ معمولاً پرداخت مستمری بازنشستگان کارگری از بیستم هر ماه آغاز می‌شود. اما هنوز مشخص نیست که آیا معوقات پنج ماه اول سال با حقوق مهرماه پرداخت می‌شود یا خیر.

در روزهای اخیر، جلسه‌ای با حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و اعضای کانون عالی بازنشستگان کارگری برگزار شد؛ در این نشست، نمایندگان بازنشستگان خواسته‌ی خود را به عنوان پرداخت یکجای معوقات بازنشستگان اعلام کردند، اما نتیجه‌ی قطعی حاصل نشد.

بازنشستگان انتظار دارند مطالبات یکجا پرداخت شود؛ آن‌ها می‌گویند: قبل از بیستم مهر زمانبندی پرداخت مشخص شود و سپس تمام معوقات یکجا به حساب بازنشستگان واریز شود.

بسیاری از مستمری بگیران در تماس با تصویر زندگی پس از بررسی بخش مستمری ماهانه و تفاوت افزایش معوقه خبر از عدم اعمال معوقه افزایش حقوق تا به امروز می دهند.


به دنبال افزایش مجدد مستمری بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر در مرداد امسال و اعمال این افزایش در ماه شهریور، سازمان تامین اجتماعی بابت مابه‌التفاوت ماه‌های گذشته این افزایش بدهکار شد.

به گزارش پایگاه خبری تصویر زندگی به نقل از خبرآنلاین، واریز حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی مطابق با مصوبه جدید افزایش مستمری‌ها در روز پایانی شهریورماه به اتمام رسید و از حالا به بعد نوبت تسویه ۵ ماه مابه التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان است.
به دنبال افزایش مجدد مستمری بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر در مرداد امسال و اعمال این افزایش در ماه شهریور، سازمان تامین اجتماعی بابت مابه‌التفاوت ماه‌های گذشته این افزایش بدهکار شد.

سازمان تامین اجتماعی ۳.۶ میلیون بازنشسته دارد. در مصوبه جدید، حقوق بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر از ۱۰ درصد به ۳۸ درصد افزایش یافت. براین اساس ۱.۶ میلیون بازنشسته سایر سطوح بگیر سازمان تامین اجتماعی ۵ ماه مابه التفاوت طلبکار هستند.

نحوه احتمالی تسویه مابه‌التفاوت

هرچند دولت هنوز نحوه پرداخت این بدهی را اعلام نکرده است اما براساس تجربه گذشته و نیز طبق وعده میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، انتظار می‌رود که این بدهی از ماه بعد به تدریج تسویه شود.

به بیان دیگر این احتمال وجود دارد که سازمان تامین اجتماعی همزمان با پرداخت مستمری مهرماه، مابه التفاوت فرودرین ماه را نیز پرداخت کند.

این اتفاق به ترتیب در ماه‌های آبان، آذر، دی و بهمن تکرار خواهد شد و بدین ترتیب مابه‌التفاوت مربوط به افزایش مستمری‌های ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد نیز تا پیش از فرارسیدن ماه اسفند و موعد پرداخت عیدی پایان سال پرداخت خواهد شد.

پیش از این، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی درباره زمان واریز معوقات گفته بود: در حال برنامه‌ریزی هستیم، نشست‌هایی نیز با کانون بازنشستگان داشته‌ایم تا سازوکار پرداخت معوقات مشخص شود.

وی درباره پرداخت معوقات بازنشستگان عنوان کرده، برای معوقات فروردین تا اول شهریور، یعنی پنج ماه، برنامه‌ریزی صورت گرفته و نحوه پرداخت معوقات نیز در اسرع وقت اعلام می‌شود.

موضع مجلس درباره معوقات

در این شرایط بازنشستگان انتظار دارند قبل از پایان سال ۲۵ درصد متناسب‌سازی باقی‌مانده از سال گذشته نیز اجرایی شده و معوقات آن از ابتدای سال به حساب بازنشستگان واریز شود.

در همین رابطه علی بابایی کارنامی، رییس فراکسیون کارگری مجلس گفته است؛ ما در زمینه تاخیر در پرداخت معوقات افزایش حقوق بازنشستگان و همچنین بحث افزایش مطابق مصوبه شورای عالی کار حقمسکن کارگران نیز پیگیری لازم را از دولت انجام خواهیم داد و در این زمینه مردم اطمینان خاطر را داشته باشند.


احتمال پرداخت معوقات بازنشستگان در چند قسط

یک کارشناس حوزه کار با اشاره به صدور احکام بازنشستگان تامین اجتماعی از احتمال پرداخت معوقات حقوق در چند قسط خبر داد.
حمید نجف اظهار کرد: طبق وعده داده شده، صدور احکام حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی باید در شهریور ماه اتفاق بیفتد و بحثی در آن نیست. احکام صادره در خصوص حقوق‌ها بر اساس نرخ جدید و از شهریور ماه اعمال خواهد شد منتها در خصوص معوقات، با توجه به آنکه افزایش ۳۸ درصدی سایر سطوح باید از ابتدای سال لحاظ شود، طبعا مبلغ پرداختی را بالا خواهد برد و ممکن است پرداخت آن برای دولت سخت باشد.

وی ادامه داد: از شهریور ماه حقوق بازنشستگان بر اساس احکام جدید پرداخت می‌شود، ولی طبق صحبت‌هایی که شنیده‌ایم قرار نیست بخشی از معوقات شهریور ماه پرداخت شود، بلکه دولت مابه‌التفاوت این افزایش را با توجه به منابع صندوق های بازنشستگی در دو یا سه قسط به حساب بازنشستگان واریز خواهد کرد و کل معوقه یا بخشی از آن در مهر ماه پرداخت خواهد شد.

این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه اگر افزایش ۳۸ درصدی سایر سطوح از ابتدای سال صورت می‌گرفت، بازنشستگان شیرینی این افزایش را زودتر می چشیدند، اظهار کرد: صرفنظر از تبعاتی که تاخیر تصویب افزایش حقوق بازنشستگان داشت و موجب تشویش و نگرانی خاطر بازنشستگان شد، اگر این افزایش همان ابتدای سال اتفاق می افتاد بخشی از هزینه‌های مازاد بازنشستگان را پوشش می‌داد و می توانستند شش ماهه اول سال را با خیال راحت تری سپری کنند.

نجف درباره واگذاری سهام بانک رفاه کارگران نیز گفت: صندوق تامین اجتماعی یک سازمان عمومی غیردولتی و متعلق به کارگران و کارفرمایان است و بانک رفاه کارگران به عنوان بانک زیرمجموعه آن به کارگران و کارفرمایان و بازنشستگان تعلق دارد؛ لذا معتقدم مالکیت بانک رفاه دولتی نیست و نباید دخل و تصرف دولتی در آن صورت گیرد.

وی افزود: صندوق تامین اجتماعی صد درصد خصوصی است و منابع آن از محل واریز حق بیمه‌های کارگران و کارفرمایان است. این صندوق زیرمجموعه‌های متعددی مثل شستا دارد؛ بنابراین بدون اذن و اجازه کارگران و کارفرمایان قابل واگذاری نیست.

این کارشناس حوزه کار تصریح کرد: در طول دهه‌ها هر جا که سازمان تامین اجتماعی دچار مشکل شده است، بانک رفاه کارگران بخشی از این مشکلات را حل کرده تا سازمان به مسیر خود ادامه دهد، لذا اگر این بانک را از تامین اجتماعی بگیریم دیگر چیزی در چنته نخواهد داشت.

نجف در پایان هرگونه دست اندازی به بانک رفاه کارگران را موجه ندانست و گفت: بانک رفاه کارگران منبع مالی موثر برای سازمان تامین اجتماعی است؛ لذا اگر دولت می‌تواند به منابع اندوخته این سازمان اضافه کند در غیر این صورت نباید به منابع بانک دست اندازی کرد.


زمان پرداخت معوقات افزایش حقوق بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر تامین اجتماعی

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران در خصوص زمان پرداخت مابه‌التفاوت افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی، اظهار کرد: در همین زمینه قرار است احکام جدید بازنشستگان در شهریورماه صادر و حقوق آنها بر اساس اصلاحیه جدید پرداخت شود. همچنین عقب‌افتادگی پنج ماه گذشته (از فروردین تا مرداد) نیز قرار است از  مهرماه به مرور پرداخت شود.

به گزارش ایسنا، علی دهقان‌کیا در نشستی خبری با اشاره به روند افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در سال جاری اظهار کرد: اسفندماه سال گذشته شورای عالی کار، حداقل حقوق و دستمزد کارگران را مشخص کرد که بر اساس آن حقوق حداقل‌بگیران ۵۷ درصد و سایر سطوح ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان برای سال ۱۴۰۱ تعیین شد.

وی افزود: از آنجا که معمولا افزایش حقوق بازنشستگان باتوجه به مصوبات شورای عالی کار مشخص می‌شود، دولت حقوق حداقلی بگیران بازنشسته را در خردادماه جاری ۵۷.۴ درصد اعلام کرد اما افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح درآمدی افزایش ۳۸ درصدی پیدا نکرد و به این علت که این میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در تضاد است، حقوق آنها تا ۱۰ درصد افزایش یافت.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران با بیان اینکه این در حالی است که چهاردهم فروردین ماه امسال، کانون عالی بازنشستگان جلسه‌ای را با مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی درباره افزایش حقوق سایر سطوح درآمدی برگزار کرده بود گفت: با توجه به اهمیت حقوق بازنشستگان سایر سطوح، جلساتی با نمایندگان مجلس و کمیسیون‌های اجتماعی، اقتصادی، هیئت رئیسه مجلس، در دستور کار کانون عالی بازنشستگان قرار گرفت. پیرو جلسات متعدد، در نهایت کانون عالی بازنشستگان بر اجرای افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح مُصر بوده و در نهایت مصوبه به هیئت دولت ارجاع داده شد.

دهقان‌کیا افزود: در هیئت دولت تیم اقتصادی با پیشنهاد افزایش ۳۸ درصدی حقوق این قشر مخالفت و عنوان کردند که این بازنشستگان مانند بازنشستگان کشوری و لشکری بایستی افزایش ۱۰ درصدی حقوق داشته باشند.

وی با بیان اینکه کانون عالی بازنشستگان علیرغم موانع و مشکلاتی که وجود داشت جلسات خود را با روسای کمیسیون اجتماعی و اقتصادی مجلس و همچنین وزیر اقتصاد و معاون اجرایی ریاست مجلس ادامه داد و این در حالی بود که شخص رئیس جمهور نیز به صورت ویژه به این موضوع ورود پیدا کرده بود گفت: در این بخش نیز برخی از بازنشستگان در راستای مطالبه‌گری خود تجمعاتی را در استان‌های مختلف برگزار کردند.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران افزود: بازنشستگانی که در این مسیر قرار داشتند و مطالبه‌گر بودند مورد حمایت کانون‌های بازنشستگی بودند اما افرادی که جدا از این مسیر به سایر موضوعات حاشیه‌ای دامن می‌زدند مورد تایید کانون بازنشستگان نبوده و نیستند و در همین زمینه شاهد برگزاری برخی از تجمعات و سر دادن شعارهای انحرافی بودیم.

وی با اشاره به ینکه در همین اثنا، آیت‌الله رئیسی، صدای بازنشستگان را شنید و به معاون اول خود دستور داد که هرچه سریع‌تر جلسه‌ای را با کمیسیون مربوطه در مجلس برگزار و موضوع افزایش حقوق بازنشستگان را به صورت ویژه پیگیری کند اظهار کرد: در همین خصوص کمیسیون تنقیح قوانین برای نخستین بار به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه داد و در نهایت رئیس مجلس نامه‌ای را به دولت ارسال و بر اجرای ماده ۹۶ و افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح تاکید کرد.

دهقان‌کیا ادامه داد: سرانجام هفته گذشته و در خلال برگزاری جلسه مجمع کانون عالی بازنشستگان در گیلان، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از موافقت و افزایش ۳۸ درصدی +۵۱۵ هزار تومانی حقوق بازنشستگان سایر سطوح خبر داد.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران با بیان اینکه پیگیری واگذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری به بازنشستگان و برنامه‌ریزی جهت خانه‌دار شدن بازنشستگان تامین اجتماعی نیز از دیگر مواردی بود که از سوی سرپرست وزارت رفاه اعلام شد اظهار کرد: امید است شرکت‌هایی در اختیار بازنشستگان قرار بگیرد که از شرکت‌های سودآور و نه از شرکت‌های زیان‌آور باشند.

دهقان‌کیا ضمن تشکر از شخص رئیس جمهور، رئیس مجلس، روسای کمیسیون های اقتصادی و اجتماعی مجلس و همچنین اهالی رسانه جهت تحقق افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح درآمدی عنوان کرد: در این زمینه شاهد یک اتفاق و همدلی و در نهایت نتیجه مثبت آن بودیم.

صدور احکام جدید بازنشستگان غیر حداقلی بگیر

وی در خصوص زمان پرداخت مابه‌التفاوت افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی، اظهار کرد: در همین زمینه قرار است احکام جدید بازنشستگان در شهریورماه صادر و حقوق آنها بر اساس اصلاحیه جدید پرداخت شود.

عقب افتادگی مستمری بازنشستگان از مهرماه پرداخت می شود

همچنین عقب‌افتادگی پنج ماه گذشته (از فروردین تا مرداد) نیز قرار است از  مهرماه به مرور پرداخت شود.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران با اشاره به ضرورت تامین منابع پایدار گفت: باید منابع طوری دیده شود که تامین اجتماعی بتواند حقوق، درمان و ۱۸ تعهد دیگر بازنشستگان را به موقع بپردازد. تادیه بدهی‌های دولت سهم بسزایی در این زمینه ایفا می کند. درمان یکی از معضلات تامین اجتماعی است و کمر بازنشستگان را خم کرده است. مشکلاتی پیرامون افزایش قیمت‌های دارویی وجود دارد و در نسخه‌ها برای دریافت داروها سقف تعیین کرده‌اند و اضافه‌های  دارو را باید به صورت آزاد خریداری کرد. این مشکل جدی است و باید بیشتر به آن توجه شود.

بازنشسته

معوقات ۵ ماه اول سال بازنشستگان تامین اجتماعی کی پرداخت می شود؟

به گزارش پایگاه خبری تصویر زندگی به نقل از خبرآنلاین: دبیرکل خانه کارگر گفت: قرار شده پرداخت معوقات پنج ماه اول سال به تدریج انجام شود؛ طبق عرف و روال کار سازمان، هر ماه بخشی از مطالبات بازنشستگان واریز می‌شود و تا قبل از پایان سال مطالبات به صفر می‌رسد.

بالاخره پس از گذشت ۵ سال از سال، تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی روشن شد و بیست و هفتم مردادماه، سرپرست وزارت کار، مصوبه شورایعالی کار را برای بازنشستگان کارگری ابلاغ کرد.

بر همین اساس، قرار است احکام جدید بازنشستگان تامین اجتماعی شهریورماه صادر شود و به این ترتیب، بازنشستگان سایر سطوح در شهریورماه مشمول افزایش ۳۸ درصدی به اضافه مبلغ ثابت ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان می‌شوند و حقوق خود را بر این اساس دریافت می‌کنند.

اما ابلاغ این مصوبه در شرایطی است که یکی از دغدغه‌های بازنشستگان، پرداخت معوقات ۵ ماه اول سال است که دولت چه تصمیمی در رابطه با آنها خواهد شد. این‌که آیا دولت پرداختی خواهد داشت یا تصمیم دیگری دنبال می‌شود؟!

واکنش سازمان تامین‌اجتماعی به پرداخت معوقات بازنشستگان

در همین رابطه، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در رابطه با معوقات بازنشستگان گفته است؛ روش‌های تامین منابع، نحوه و زمان پرداخت مابه‌التفاوت ماه‌های قبل نیز در همکاری با کانون‌های بازنشستگان، متعاقباً اعلام می‌شود.

میرهاشم موسوی در نشست با بازنشستگان اعلام کرده؛ مطابق پیگیری ویژه رییس.جمهور و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، احکام جدید مستمری بازنشستگان سایر سطوح، مطابق ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی و مصوبه شورای عالی کار، در شهریور ماه صادر خواهد شد و حقوق شهریور این عزیزان بر مبنای احکام جدید پرداخت می‌شود. همچنین روش‌های تامین منابع، نحوه و زمان پرداخت مابه‌التفاوت ماه‌های قبل نیز در همکاری با کانون‌های بازنشستگان، متعاقبا اعلام می‌شود.

عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی متذکر شده است؛ صدور احکام جدید را در شهریورماه انجام می‌دهیم و پرداخت حقوق شهریور براساس احکام جدید صورت می‌گیرد.

چگونگی پرداخت مطالبات ۵ ماه اول سال

در این میان اما حسن صادقی، دبیرکل خانه کارگر گفته؛ قرار شده پرداخت معوقات پنج ماه اول سال به تدریج انجام شود؛ طبق عرف و روال کار سازمان، هر ماه بخشی از مطالبات بازنشستگان واریز می‌شود و تا قبل از پایان سال مطالبات به صفر می‌رسد.

به گفته او، معوقات افزایش ۱۰ درصد نیز در طول دو یا سه ماه پرداخت شد و اکنون نیز احتمالا هر ماه بخشی از معوقات بازنشستگان پرداخت خواهد شد؛ به احتمال زیاد، مهرماه معوقات فروردین واریز می‌شود، آبان معوقات اردیبهشت، خرداد معوقات آذر و به همین ترتیب در طول پنج ماه بعد از شهریور، معوقات بازنشستگان پرداخت و به صفر می‌رسد.

صادقی تصریح‌ کرده؛ در این مرحله آنچه باقی مانده ۲۵ درصد متناسب‌سازی سال قبل است که باید برای اجرایی و عملیاتی شدن آن برنامه‌ریزی شود؛ در این رابطه نیز باید در مذاکرات با مقامات سازمان و وزارت کار، نتیجه قابل قبول حاصل شود.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری یادآور شده؛ بعد از پرداخت ۲۵ درصد متناسب‌سازی ۱۴۰۰ به یک دوران ثبات و پایداری می‌رسیم؛ قاعدتا این بخش از مطالبات بازنشستگان یا همان باقی‌مانده متناسب‌سازی سال قبل نیز باید قبل از پایان سال جاری پرداخت شود تا در پایان سال معوقات بازنشستگان کارگری از سازمان تامین اجتماعی به صفر برسد و سال آینده هیچ مطالبه‌ی معوقی نداشته باشیم و به روال عادی پرداخت مستمری‌ها و افزایش سالیانه آن بازگردیم.

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 43, میانگین امتیاز: 3,77 از 5)
Loading...