شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
×

معرفی روش های ترک اعتیاد

معرفی روش های ترک اعتیاد

روش های ترک اعتیاد مختلفی وجود دارد ولی  قبل از هر چیزی فردی که دچار اعتیاد است و می خواهد ترک کند باید در خودش آن اراده و عزم راسخ را ببیند که آیا می خواهد کاملا از این بلای خانمان سوز جدا شود یا فقط برای مقطعی می خواهد از اعتیاد بیشتر جلوگیری کند. درست است که روش های ترک اعتیاد سختی های خاص خود را دارد ولی خواص انجام این کار در آینده نمایان می شود. زمانی که فرد معتاد رهایی از اعتیاد پیدا می کند متوجه می شود که قبل از آن در چه باتلاقی بوده و هر چقدر تلاش می کرده راه روشنی روبروی خود نمی دیده. باید به این اصل رسیده باشیم که اعتیاد جرم نیست یک بیماری است و بیماران را باید مداوا کرد. بدیهی است که  ترک اعتیاد هم مانند بقیه بیماری ها باید زیر نظر متخصصان این امر و در مرکز ترک اعتیاد انجام شود.

این موضوع که برای ترک اعتیاد از چه روشی باید استفاده شود بسته به میزان و نوع مواد مصرفی و همنیطور مدت زمان اعتیاد فرد به مواد مخدر دارد ، این دو فاکتور مهم ترین موارد تاثیر گذار در سختی یا سهولت ترک اعتیاد می باشد. اعتیاد می تواند انواع مختلف داشته باشد مثل اعتیاد به شیشه ، هروئین ، کراک ، مواد توهم زا و الکل. مدت زمان اعتیاد فرد می تواند از چند هفته تا چندین سال نیز باشد بسته به اینکه فرد چقدر درگیر شده باشد پروسه ترک تحت تاثیر قرار می گیرد. تفاوت خاصی است بین فردی که حدودا یک ماه درگیر اعتیاد است با فردی که چندین سال گرفتار شده ، طبیعی است برای فردی که چندین سال است اعتیاد دارد ترک سخت تر است ولی همان طور که اول از همه اشاره شد اراده ی فرد است که می تواند تاثیر بسیار زیادی در شکست این بیماری داشته باشد. مصرف طولانی مدت مواد مخدر عوارض منفی بسیار زیادی دارد که به دلیل آگاه نبودن فرد مصرف کننده می تواند صدمات جبران ناپذیری به او وارد شود.

روند ترک اعتیاد به مواد مخدر

حال می خواهیم روش های ترک اعتیاد به مواد مخدر را مورد بررسی قرار دهیم پس با ما همراه باشید.

روش های ترک اعتیاد

۱-روش ترک فوری در منزل : یکی از روش های ترک اعتیاد به صورت فوری یا به اصطلاح سقوط آزاد است. این روش به این شکل است که اطرافیان فرد معتاد بعد از مطلع شدن از اعتیاد فرد بیمار به صورت پرخاشگرانه و تند با فرد معتاد رفتار کرده و اقدام به حبس کردن در اتاق و یا بستن وی به تخت می کنند. طبق بررسی های انجام شده این نوع روش اکثرا به شکست ختم می شود زیرا بر پایه ی برنامه روانشناسی نیست و هیچ پشتوانه علمی ای ندارد و همین مسئله باعث اختلال در شخصیت و روان فرد بیمار می شود که می تواند خطرات جبران ناپذیری از جمله خودکشی داشته باشد. چون این روش بر پایه هیچ علم و اصولی بنا نشده است و به هیچ کدام از شرایط روحی و روانی بیمار رسیدگی نشده است؛ اکثر افرادی که به این روش ترک داده می شوند بعد از رهایی (و زنده ماندن) مجدداً به سمت مصرف مواد روی می آوردند.

نوع دیگر آن این است که فرد معتاد را به زور و تهدید مجبور به رفتن کمپ های ترک اعتیاد می کنند که این روش هم هیچ کمکی به ترک کردن فرد بیمار نمی کند و همان نتیجه قبل را شاهد هستیم.

۲-ترک اعتیاد با استفاده از دارو : داروهایی مانند متادون و ب۲ برای ترک اعتیاد وجود دارند. اما نکته اینجاست که همین داروها خطرات زیادی برای افراد دارند و اگر اصولی و زیر نظر پزشک متخصص ترک اعتیاد مصرف نشوند، می توانند باعث اعتیاد فرد به همین داروها شوند. متادون دارویی است که برای افرادی که دارای درد شدید هستند تجویز می شود. ولی بعضی از افراد ندانسته برای ترک از این دارو استفاده می کنند و باعث صدمات جبران ناپذیری به سلامت خود می شوند. متادون معمولا به صورت قرص ، شربت و یا پودر سفید رنگ در بازار موجود است.

قرص ب۲ مانند متادون قرصی ضد درد و مسکن است که برخی از کمپ های ترک اعتیاد برای افراد تجویز می کنند. مصرف این نوع دارو به صورت مداوم و بیش از حد اعتیاد آور شدید است و در برخی موارد باعث مرگ افراد نیز شده است. قرص ب۲ حالت نئشگی در فرد ایجاد کرده که از نظر بسیاری از افراد این روش برای ترک انتخاب می شود که عوارض بسیار بدتری از اعتیاد دارد.

۳-ترک اعتیاد به روش سم زدایی : این روش بهترین روش ترک در روند ترک اعتیاد است که از هیچ گونه قرصی مانند ب۲ یا متادون استفاده نمی شود. که خود این روش دارای درجه بندی است شامل : سم زدایی فوق سریع ، سم زدایی سریع و سم زدایی تدریجی. این روش، برای ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر مانند شیشه ، تریاک و کراک استفاده می شود.

۴-ترک اعتیاد با استفاده از روان درمانی : می توان گفت این روش و روش سم زدایی مکمل یکدیگر هستند و این روش بیشتر در مراکز یا کلینیک های ترک اعتیاد تخصصی صورت می گیرد و فرد بیمار را به صورت کاملا اصولی و از پایه مورد ارزیابی قرار می دهند تا به بهترین فرآیندها برای کمک به فرد معتاد برسند. فرد دارای اعتیاد در جلسات مشاوره زیر نظر روانشناس و یا در صورت لزوم تحت مراقبت روانپزشکی نیز قرار می گیرد ، شاید در نگاه اول این پروسه طولانی و زمان بر به نظر برسد ولی طبق اصول های پزشکی عمل می شود تا فرد معتاد از اعتیاد رهایی پیدا کند و به زندگی عادی خود برگردد.

در این روش جلسات مشاوره چه به صورت خصوصی و چه به صورت گروهی انجام می گیرد که همین مشاوره ها طی کردن مسیر ترک اعتیاد را برای افراد بیمار بیشتر آسان می کند. با برگزاری جلسات مشاوره در خدمات ترک اعتیاد مراکز ترک تخصصی اعتیاد فرد به صورت ریشه ای حل شده و احتمال بازگشت او به مصرف مواد خیلی کم می شود.

مراحل ترک اعتیاد

۵-شرکت در جلسات انجمن معتادان گمنام : هر فردی که تصمیم به ترک اعتیاد بگیرد می تواند در اینگونه جلسات شرکت کند که یکی از روش های ترک اعتیاد است. اینگونه جلسات فقط برای افراد معتاد به شیشه یا هروئین نیست بلکه هر فردی که تاکنون مواد مخدر مصرف کرده و تصمیم به ترک دارد می تواند در این جلسات شرکت کند.

منظور از نام گذاری جلسات گمنام این است که فرد بدون ترس و انتخاب خود وارد این انجمن شود و نگران قضاوت یا تحقیر از جانب بقیه نباشد. در این نوع جلسات افراد از اعتیاد خود صحبت می کنند و اینکه چه تجربه های تلخی از اعتیادشان داشته اند و همچنین افرادی هم که موفق به ترک شده بودند به صحبت پرداخته و تجربه های خود را در اختیار دیگران قرار می دهند.

۶- کاهش مصرف مواد مخدر و ترک تدریجی : در این روش فرد معتاد به صورت تدریجی مصرف خود را کم کرده و به برطرف کردن مشکلات خود می پردازد. در این روش احتمال برگشت اعتیاد وجود دارد زیرا ممکن است فرد در قبال وسوسه ی دوستان یا نزدیکان خود اراده اش از دست داده و دوباره گرفتار اعتیاد شود.

بهتر است در روش ترک تدریجی اعتیاد، فرد دارای اعتیاد از پزشکان و روانشناسان مجرب مشاوره بگیرد که باعث سهولت مسیر ترک اعتیاد و جدی تر شدن اراده ی فرد معتاد شود.

در پایان این نکته قابل ذکر است که اگر بخواهیم بگوییم کدام روش از روش های ترک اعتیاد بهترین است باعث گمراهی افراد شده ایم زیرا قبل تر نیز اشاره شد که نوع انتخاب موثر ترین روش که به سرانجام برسد بسته به ماده ی مخدر مصرفی و همینطور مدت اعتیاد دارد. اما واضح است که قطعاً برای ترک اعتیاد باید مانند دیگر بیماری ها به مرکز تخصصی ترک اعتیاد مراجعه کرد و زیر نظر پزشک متخصص ترک اعتیاد با این بیماری مبارزه کرد و بر آن پیروز شد که اگر این کار اصولی صورت گیرد احتمال بازگشت فرد به مصرف به دلیل به وجود آمدن مشکلات روحی و روانی و افسردگی پس از اعتیاد بسیار کم می شود.

منبع : سایت دکتر پیمان راد https://dr-rad.ir

این مطلب مفید بود ؟
بدمتوسطخوبخیلی خوبعالی
( تعداد رای دهنده 3, میانگین امتیاز: 4,33 از 5)
Loading...

ارسال دیدگاه شما

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.